Ministerul Educației și Cercetării a transmis către inspectoratele școlare ordinul privind aprobarea Calendarului etapelor pentru stabilirea cifrei de școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual și învățământul liceal tehnologic, de stat, pentru anul școlar 2026-2027, care conține prevederi privind responsabilitățile inspectoratelor școlare, ale liceelor și ale operatorilor economici, precum și termenele limită pentru transmiterea solicitărilor și avizarea planurilor de școlarizare.
- Este vorba de Ordinul nr. 6800 din 27 noiembrie 2025, care nu a fost încă publicat în Monitorul Oficial, privind aprobarea Calendarului etapelor și acțiunilor pentru stabilirea cifrei de școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual și liceal tehnologice, de stat, pentru anul școlar 2026-2027, a modelelor proiectelor cifrei de școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual și liceal tehnologic, de stat, pentru avizarea de către Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social, Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic și unitatea administrativ-teritorială, precum și a modelelor de solicitări de școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual și liceal tehnologic, pentru anul școlar 2026-2027
Ministerul Educației și Cercetării schimbă fundamental structura învățământului profesional și tehnologic începând cu anul școlar 2026-2027.
Astfel, nu se vor mai propune locuri pentru învățământul profesional, clase de 3 ani în școli profesionale, ci exclusiv pentru învățământul liceal tehnologic și învățământul liceal tehnologic dual, potrivit proiectului de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare publicat în consultare publică.
Schimbarea are în vedere aplicarea prevederilor din Legea învățământului preuniversitar 198/2023, conform cărora din anul școlar 2029-2030 toate liceele tehnologice din România vor funcționa exclusiv în sistem dual.
Art. 248 (31): „Învățământul preuniversitar tehnologic se desfășoară exclusiv în sistem dual pentru toate liceele tehnologice începând cu anul școlar 2029-2030.”
Calendarul pentru stabilirea cifrei de școlarizare, aprobat prin Ordinul nr. 6800/2025, include etape distincte pentru:
1. Învățământul liceal tehnologic dual – clasa a IX-a (școlarizare pentru calificări de nivel 3, în sistem dual, cu parteneri economici)
2. Învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 – clasa a XI-a (continuarea parcursului profesional în dual, pentru elevii care finalizează nivelul 3)
3. Învățământul liceal tehnologic – clasa a IX-a
Nu mai există propuneri de locuri pentru „învățământ profesional”, acesta fiind absorbit în noile structuri liceale.
Calendarul pentru stabilirea cifrei de școlarizare în învățământul liceal tehnologic și dual pentru anul școlar 2026-2027
ETAPA 1 – până pe 2 decembrie 2025
Informarea operatorilor economici și a autorităților publice locale cu privire la Calendarul etapelor și acțiunilor pentru stabilirea cifrei de școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual și în învățământul liceal tehnologic, de stat, pentru anul școlar 2026-2027
1. Inspectoratele școlare județene / Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISJ/ISMB) realizează, cu sprijinul camerelor de comerț și al instituțiilor reprezentate în Comitele locale de dezvoltare a parteneriatului social, acțiuni de informare și popularizare în rândul operatorilor economici și al unităților de învățământ tehnologic privind calendarul etapelor și acțiunilor pentru stabilirea cifrei de școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual și în învățământul liceal tehnologic pentru anul școlar 2026-2027. ISJ/ISMB publică pe site-ul instituției calendarul etapelor și acțiunilor pentru stabilirea cifrei de școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual și în învățământul liceal tehnologic, de stat, pentru anul școlar 2026-2027.
NOTĂ: În toate acțiunile de popularizare, precum și în anunțul publicat pe site-urile inspectoratelor școlare, operatorii economici vor fi atenționați/informați cu privire la termenul-limită de transmitere a formularelor de solicitare de școlarizare în învățământul liceal tehnologic și tehnologic dual pentru a putea fi luate în considerare pentru proiectul planului de școlarizare.
2. ISJ/ISMB informează autoritățile administrației publice locale cu privire la rolurile acestora în stabilirea cifrei de școlarizare și încheierea contractelor de parteneriat pentru învățământul liceal tehnologic dual.
NOTĂ: Autoritățile administrației publice locale vor fi informate cu privire la necesitatea încheierii contractelor de parteneriat pentru învățământul liceal tehnologic dual în perioada menționată în prezentul calendar.
ETAPA 2 Realizarea propunerilor privind locurile în învățământul liceal tehnologic dual și în învățământul liceal tehnologic
ETAPA 2 A – Învățământ liceal tehnologic dual, pentru clasa a IX-a
1. Solicitările pentru planul de școlarizare la clasa a IX-a, în învățământul liceal tehnologic dual, cu frecvență de zi, se transmit, prin e-mail, la Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT), fie direct de către operatorii economici, fie de unitatea de învățământ, după cum urmează:
- Unitățile de învățământ liceal transmit la Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) solicitările de școlarizare pentru învățământul liceal tehnologic dual cu frecvență de zi, pentru anul școlar 2026-2027, conform modelului de solicitare din anexa nr. 6 la ordinul de aprobare a prezentului calendar.
- Operatorii economici transmit la Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) solicitările de școlarizare pentru clasa a IX-a în învățământul liceal tehnologic dual cu frecvență de zi, pentru anul școlar 2026-2027, conform modelului de solicitare din anexa nr. 7 la ordinul de aprobare a prezentului calendar.
NOTĂ: Informațiile din solicitarea unității de învățământ sunt convenite în prealabil cu operatorii economici, având în vedere prevederile legale referitoare la efectivele minime și maxime pentru constituirea formațiunilor de studiu. Operatorii economici nu mai transmit la CNDIPT solicitări în nume propriu pentru calificările și numărul de locuri convenite cu unitatea de învățământ și incluse în solicitarea transmisă de unitatea de învățământ.
Solicitările din partea operatorilor economici sau ale unităților de învățământ tehnologic se transmit la CNDIPT prin e-mail, la adresa tvet@tvet.ro, cu respectarea termenului-limită prevăzut în prezentul calendar.
Nerespectarea termenului limită prevăzut în prezentul calendar pentru transmiterea solicitărilor din partea operatorilor economici sau din partea unităților de învățământ conduce la riscul necuprinderii solicitărilor în proiectul planului de școlarizare.
Eventualele solicitări pentru clasa a IX-a în învățământul dual transmise inspectoratelor școlare vor fi redirecționate cu celeritate către CNDIPT.
Termen: până la 9 decembrie 2025
Operatorii economici transmit la Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) solicitările de școlarizare pentru clasa a IX-a în învățământul liceal tehnologic dual cu frecvență de zi, pentru anul școlar 2026-2027, conform modelului de solicitare din anexa nr. 7 la ordinul de aprobare a prezentului calendar.
NOTĂ: Informațiile din solicitarea unității de învățământ sunt convenite în prealabil cu operatorii economici, având în vedere prevederile legale referitoare la efectivele minime și maxime pentru constituirea formațiunilor de studiu. Operatorii economici nu mai transmit la CNDIPT solicitări în nume propriu pentru calificările și numărul de locuri convenite cu unitatea de învățământ și incluse în solicitarea transmisă de unitatea de învățământ.
Solicitările din partea operatorilor economici sau ale unităților de învățământ tehnologic se transmit la CNDIPT prin e-mail, la adresa tvet@tvet.ro, cu respectarea termenului-limită prevăzut în prezentul calendar.
Nerespectarea termenului-limită prevăzut în prezentul calendar pentru transmiterea solicitărilor din partea operatorilor economici sau din partea unităților de învățământ conduce la riscul necuprinderii solicitărilor în proiectul planului de școlarizare.
Eventualele solicitări pentru clasa a IX-a în învățământul dual transmise inspectoratelor școlare vor fi redirecționate cu celeritate către CNDIPT.
2. CNDIPT centralizează solicitările operatorilor economici și ale unităților de învățământ și transmite către inspectoratele școlare și unitățile administrativ-teritoriale pe raza cărora s-a solicitat școlarizarea situația solicitărilor operatorilor economici și ale unităților de învățământ pentru școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual – clasa a IX-a.
Termen: până la 15 decembrie 2025
3. Inspectoratele școlare analizează solicitările operatorilor economici și ale unităților de învățământ, în conformitate cu obligațiile prevăzute la art. 14 alin. (11)-(14) din Metodologia de organizare și funcționare a învățământului liceal tehnologic dual, aprobată prin ordinul ministrului educației și cercetării nr. 6700/2025, și transmit la CNDIPT situația cu locurile propuse pentru repartizare, ca răspuns la aceste solicitări, în conformitate cu anexele nr. 2 și nr. 3 la ordinul de aprobare a prezentului calendar (fără avize, în această fază).
NOTĂ: Anexele nr. 2 și nr. 3 la ordin conțin la rubrica „Observații” argumente obiective în cazul în care numărul de locuri din propunerea de ofertă de școlarizare nu satisface integral solicitarea de școlarizare din partea unităților de învățământ sau a operatorilor economici, cu respectarea precizărilor din art. 14 alin. (12) din Metodologia de organizare și funcționare a învățământului liceal tehnologic dual aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 6700/2025.
Termen: până la 19 decembrie 2025
4. CNDIPT analizează gradul de satisfacere a solicitărilor operatorilor economici și ale unităților de învățământ, motivele de nesatisfacere a acestora la nivel județean/al municipiului București și inițiază, după caz, demersuri pentru identificarea soluțiilor de satisfacere la nivel regional a solicitărilor care, din motive obiective, nu pot fi satisfăcute la nivel județean.
CNDIPT formulează propuneri pentru creșterea gradului de satisfacere a solicitărilor operatorilor economici, pe care le transmite la ISJ/ISMB.
Termen: până la 9 ianuarie 2026
5. ISJ/ISMB definitivează situația cu locurile propuse pentru clasa a IX-a în învățământul liceal tehnologic dual cu frecvență de zi, pentru anul școlar 2026-2027 și transmite situația la CNDIPT în conformitate cu anexele nr. 2 și nr. 3 (fără avize, în această fază).
NOTĂ: În situația nerezoluționării propunerilor CNDIPT pentru creșterea gradului de satisfacere a solicitărilor operatorilor economici, ISJ/ISMB furnizează la rubrica „Observații” a anexelor nr. 2 și nr. 3 argumentele pentru care nu au fost soluționate, în raport cu precizările din art. 14 alin. (10)-(13) din Metodologia de organizare și funcționare a liceului tehnologic dual aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 6700/2025.
până la 16 ianuarie 2026
ETAPA 2 B: Învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 – clasa a XI-a
1. Operatorii economici transmit la Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) solicitările de școlarizare pentru clasa a XI-a în învățământul liceal tehnologic dual, în calificări profesionale de nivel 4, pentru anul școlar 2026-2027, a absolvenților de învățământ profesional certificați, în conformitate cu anexa nr. 8 la ordinul de aprobare a prezentului calendar.
NOTĂ: Operatorii economici pot solicita școlarizare prin învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4, conform Cadrului național al calificărilor (CNC), organizat la clasa a XI-a, învățământ cu frecvență de zi cu durata de 2 ani sau învățământ cu frecvență seral cu durata de 3 ani, cu respectarea prevederilor stabilite prin Metodologia de acces și de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4, conform CNC, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 5733/2022 și prin prezentul calendar.
Solicitările din partea operatorilor economici se transmit la CNDIPT prin e-mail la adresa tvet@tvet.ro, cu respectarea termenului-limită prevăzut în prezentul calendar.
Eventualele solicitări din partea operatorilor economici adresate unităților de învățământ sau inspectoratelor școlare vor fi redirecționate cu celeritate către CNDIPT.
Nerespectarea termenului-limită prevăzut în prezentul calendar pentru transmiterea solicitărilor din partea operatorilor economici sau din partea unităților de învățământ conduce la riscul necuprinderii solicitărilor în proiectul planului de școlarizare.
până la 9 decembrie 2025
2. CNDIPT centralizează solicitările operatorilor economici și transmite către inspectoratele școlare și unitățile administrativ-teritoriale pe raza cărora s-a solicitat școlarizarea situația solicitărilor operatorilor economici pentru școlarizarea pentru clasa a XI-a în învățământul liceal tehnologic dual, în calificări profesionale de nivel 4, pentru anul școlar 2026-2027.
până la 15 decembrie 2025
3. Inspectoratele școlare analizează solicitările operatorilor economici, în conformitate cu Ordinul ministrului educației nr. 6469/2022, cu modificările și completările ulterioare, pentru aprobarea Nomenclatorului de încadrare a calificărilor profesionale de nivel 3 și de nivel 4 conform Cadrului național al calificărilor (CNC) în domenii de pregătire de bază, și cu obligațiile stabilite la art. 23 alin. (6)-(8) din Metodologia de organizare și funcționare a învățământului dual, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 5732/2022, și transmit la CNDIPT situația cu locurile propuse pentru repartizare, ca răspuns la aceste solicitări, în conformitate cu anexele nr. 2 și nr. 3 la ordin (fără avize, în această fază).
NOTĂ: Anexele nr. 2 și nr. 3 la ordin conțin la rubrica „Observații” argumente obiective în cazul în care numărul de locuri din propunerea de ofertă de școlarizare nu satisface integral solicitarea de școlarizare din partea operatorilor economici, cu respectarea precizărilor din art. 23 alin. (6)-(8) din Metodologia de organizare și funcționare a învățământului dual, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 5732/2022.
până la 19 decembrie 2025
4. CNDIPT analizează gradul de satisfacere a solicitărilor operatorilor economici și ale unităților de învățământ, motivele de nesatisfacere a acestora la nivel județean/al municipiului București și inițiază, după caz, demersuri pentru identificarea soluțiilor de satisfacere la nivel regional a solicitărilor care, din motive obiective, nu pot fi satisfăcute la nivel județean. CNDIPT formulează propuneri pentru creșterea gradului de satisfacere a solicitărilor operatorilor economici, pe care le transmite la ISJ/ISMB.
până la 9 ianuarie 2026
5. ISJ/ISMB definitivează situația cu locurile propuse pentru școlarizare în învățământul dual pentru calificări profesionale de nivel 4 – clasa a XI-a, învățământ de zi/seral și transmite situația la CNDIPT conform anexelor nr. 2 și 3 la ordinul de aprobare a prezentului calendar (fără avize, în această fază).
NOTĂ: În situația nerezoluționării propunerilor CNDIPT pentru creșterea gradului de satisfacere a solicitărilor operatorilor economici, ISJ/ISMB furnizează în rubrica „Observații” a anexelor nr. 2 și 3 argumentele pentru care nu au fost soluționate, în raport cu precizările din art. 23 alin. (6)-(8) din Metodologia de organizare și funcționare a învățământului dual, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 5732/2022.
până la 16 ianuarie 2026
ETAPA 2 C: Învățământ liceal tehnologic – clasa a IX-a
1. Unitățile de învățământ tehnologic înaintează la ISJ/ISMB:
- solicitările de școlarizare în învățământul liceal tehnologic pentru anul școlar 2026-2027, în conformitate cu anexa nr. 9 la ordinul de aprobare a prezentului calendar;
- situația centralizatoare a solicitărilor operatorilor economici și propunerea de cifră de școlarizare în învățământul liceal tehnologic de stat pentru anul școlar 2026-2027, în conformitate cu anexa nr. 5 la ordinul de aprobare a prezentului calendar.
până la 15 decembrie 2025
2. ISJ/ISMB centralizează situațiile transmise de unitățile de învățământ și analizează gradul de satisfacere a solicitărilor. ISJ/ISMB transmit la CNDIPT situația cu locurile propuse la învățământul liceal tehnologic, ca răspuns la solicitările operatorilor economici, în conformitate cu anexa nr. 4 la ordinul de aprobare a prezentului calendar (fără avize, în această fază) și cu precizările de la art. 36 alin. (4) din Metodologia privind organizarea, funcționarea și accesul în filiera tehnologică, durata și conținutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum și modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 6638/2025.
până la 19 decembrie 2025
3. CNDIPT analizează gradul de satisfacere a solicitărilor operatorilor economici și ale unităților de învățământ, motivele de nesatisfacere a acestora la nivel județean/al municipiului București și inițiază demersuri pentru identificarea soluțiilor de satisfacere la nivel local sau regional a solicitărilor care, din motive obiective, nu pot fi satisfăcute. CNDIPT formulează propuneri pentru creșterea gradului de satisfacere a solicitărilor operatorilor economici, pe care le transmite la ISJ/ISMB.
până la 9 ianuarie 2026
4. ISJ/ISMB definitivează situația cu locurile propuse la învățământul liceal tehnologic, în urma propunerilor formulate de CNDIPT, în conformitate cu anexa nr. 4, (fără avize, în această fază).
NOTĂ: În situația nerezoluționării propunerilor CNDIPT pentru creșterea gradului de satisfacere a solicitărilor operatorilor economici, ISJ/ISMB vor furniza în rubrica „Observații” a anexei nr. 4 la ordin argumentele pentru care acestea nu au fost soluționate.
până la 16 ianuarie 2026
ETAPA 3 Analiza și avizarea propunerilor de locuri în proiectul cifrei de școlarizare la învățământul liceal tehnologic dual și liceal tehnologic
1. ISJ/ISMB organizează ședința Comitetului Local de dezvoltare a parteneriatului social, (CLDPS), pentru analiza și avizarea proiectului cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar tehnologic (învățământ liceal tehnologic dual și liceal tehnologic și învățământ postliceal). La ședința CLDPS participă reprezentanții CNDIPT, ai operatorilor economici care au solicitat școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual, ai unităților administrativ-teritoriale pe raza cărora s-a solicitat școlarizarea în învățământul liceal tehnologic dual de către operatorii economici și directorii unităților de învățământ propuse să școlarizeze în învățământul liceal tehnologic dual.
NOTĂ: În cadrul ședinței CLDPS, se analizează și se avizează mai întâi cifrele de școlarizare pentru învățământul liceal tehnologic dual și pentru învățământul liceal tehnologic propuse pe baza solicitărilor de școlarizare din partea operatorilor economici și din partea unităților de învățământ, pentru care se încheie contracte de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor, apoi cele care vizează învățământul liceal tehnologic seral și postliceal.
În cadrul analizelor și deciziilor privind planul de școlarizare pentru învățământul liceal tehnologic, beneficiază de prioritate formațiunile de studiu care se constituie pe baza solicitărilor operatorilor economici, în ordinea următoare a priorităților:
- unitățile de învățământ care încheie contracte de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor prin învățământul liceal tehnologic dual, urmate de unitățile de învățământ liceal tehnologic care, pe baza solicitărilor operatorilor economici, încheie contracte-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor.
Solicitările pentru învățământul liceal tehnologic dual sunt analizate și introduse cu prioritate în planul de școlarizare pentru satisfacerea integrală a acestora, cu excepția situațiilor care pot fi motivate obiectiv în legătură cu autorizarea unităților de învățământ, capacitatea de școlarizare în cadrul rețelei de învățământ existente sau imposibilitatea constituirii formațiunilor de studiu în limitele efectivelor de elevi stabilite prin reglementările în vigoare.
Locurile în învățământul liceal tehnologic dual primesc avizul pentru includerea în proiectul planului de școlarizare sub rezerva încheierii până la data prevăzută în prezentul calendar a contractelor-cadru pentru formarea profesională a elevilor prin învățământul liceal tehnologic încheiate în conformitate cu prevederile ordinului nr. 6638/2025.
Pentru învățământul liceal tehnologic, se pot include în proiectul planului de școlarizare, cu avizul CLDPS, și formațiuni de studiu fără contracte-cadru de parteneriat cu operatorii economici, situații pentru care vor fi prezentate argumentări justificări în conformitate cu prevederile art. 28 alin. (6) din Metodologia privind organizarea, funcționarea și accesul în filiera tehnologică, durata și conținutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum și modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării, aprobată prin ordinul ministrului educației și cercetării nr. 6638/2025.
19-23 ianuarie 2026
Locurile în învățământul liceal tehnologic primesc avizul pentru includerea în proiectul planului de școlarizare sub rezerva încheierii până la data prevăzută în prezentul calendar a contractelor-cadru pentru formarea profesională a elevilor prin învățământul liceal tehnologic încheiate în conformitate cu prevederile ordinului nr. 6638/2025.
Pentru învățământul liceal tehnologic, se pot include în proiectul planului de școlarizare, cu avizul CLDPS, și formațiuni de studiu fără contracte-cadru de parteneriat cu operatorii economici, situații pentru care, vor fi prezentate argumentări justificări în conformitate cu prevederile art. 28 alin. (6) din Metodologia privind organizarea, funcționarea și accesul în filiera tehnologică, durata și conținutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum și modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării, aprobată prin ordinul ministrului educației și cercetării nr. 6638/2025.
2. ISJ/ISMB transmit la unitățile de învățământ și la unitățile administrativ-teritoriale pe raza cărora se află unitățile de învățământ respective Proiectul cifrei de școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual, avizat de CLDPS și CNDIPT, în conformitate cu anexa nr. 2 la ordinul de aprobare a prezentului calendar.
ISJ/ISMB transmit la unitățile de învățământ Proiectul cifrei de școlarizare la învățământul liceal tehnologic de stat, avizat de CLDPS și CNDIPT, în conformitate cu anexa nr. 4 la ordinul de aprobare a prezentului calendar.
ISJ/ISMB transmit la CNDIPT Proiectul cifrei de școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual și învățământul liceal tehnologic cu avize.
până la 26 ianuarie 2026
3. Unitățile de învățământ care au cifră de școlarizare pentru învățământul liceal tehnologic dual încheie contractele de parteneriat cu operatorii economici și cu unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află unitatea de învățământ și transmit la inspectoratul școlar copii ale contractelor.
Unitățile de învățământ care au cifră de școlarizare pentru învățământul liceal tehnologic încheie contractele cadru de parteneriat cu operatorii economici și transmit la inspectoratul școlar copii ale contractelor.
până la 28 ianuarie 2026
4. ISJ/ISMB aprobă proiectul cifrei de școlarizare în consiliul de administrație.
până la 30 ianuarie 2026
5. ISJ/ISMB transmit proiectul cifrei de școlarizare la Ministerul Educației și Cercetării și la CNDIPT. Proiectul cifrei de școlarizare transmis la CNDIPT va fi însoțit de copiile ale contractelor de parteneriat încheiate de unitățile de învățământ cu operatorii economici și cu unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află unitatea de învățământ, pentru învățământul liceal tehnologic dual.
Proiectul cifrei de școlarizare cuprinde anexele nr. 2-4 la ordinul de aprobare a prezentului calendar, precum și anexele la planul de școlarizare referitoare la: învățământul liceal tehnologic dual, liceal tehnologic și postliceal, în conformitate cu prevederile Metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ preuniversitar pentru anul școlar 2026-2027 aprobată prin ordin al ministrului educației și cercetării.
până la 30 ianuarie 2026
6. CNDIPT transmite către Ministerul Educației și Cercetării situația centralizatoare a proiectului cifrei de școlarizare pentru învățământul liceal tehnologic dual și învățământul liceal tehnologic, precum și Nota de informare privind avizarea de către CLDPS și CNDIPT a cifrei de școlarizare pentru învățământul liceal tehnologic, învățământul liceal tehnologic dual și pentru învățământul postliceal.
6 februarie 2026
Noul cadru legal pentru organizarea și funcționarea învățământului liceal tehnologic și tehnologic dual
Metodologia privind organizarea, funcționarea și accesul în filiera tehnologică a fost aprobată prin Ordinul ministrului Educației și Cercetării nr. 6.638 și conține regulile după care elevii vor susține examenul de certificare a calificării, dar și documentele oficiale care vor fi utilizate de licee, inspectorate școlare și operatorii economici.
- OFICIAL Noul cadru legal pentru învățământului liceal tehnologic, aplicabil din anul școlar 2026-2027: calificare de nivel 3 după 3 ani, calificare de nivel 4 și Bacalaureat, după 4 ani. Modele contract-cadru de parteneriat si contract de pregătire practică
Metodologia privind organizarea, funcționarea și accesul în învățământul liceal tehnologic dual a fost aprobată prin Ordinul nr. 6700/2025 și prevede modul în care elevii pot accesa rutele profesionale și regulile pentru desfășurarea examenelor de certificare pentru calificările de nivel 3 și 4.
- OFICIAL Școlile profesionale de 3 ani dispar ca structură separată și vor fi integrate în liceele tehnologice duale din anul școlar 2026-2027 / Noile reguli pentru admiterea și practica elevilor și certificarea calificărilor din învățământul tehnologic dual
„Învățământul profesional” și „învățământul dual preuniversitar” sunt înlocuite de învățământ liceal tehnologic dual și învățământ liceal tehnologic, organizate în baza noilor metodologii.
Prevederile din Legea învățământului preuniversitar legate de învățământul liceal tehnologic și tehnologic dual
Secţiunea a 4-a Învățământul liceal
Articolul 33
(1) Învățământul liceal se organizează în licee teoretice, licee vocaționale și licee tehnologice și cuprinde clasele a IX-a-a XII-a pentru învățământul cu frecvență și clasele a IX-a-a XIII-a pentru învățământul cu frecvență seral și învățământul cu frecvență redusă.
(2) În cadrul învățământului liceal funcționează trei filiere distincte:
a) filiera teoretică, cu profilurile umanist și real;
b) filiera vocațională, cu profilurile militar, teologic, sportiv, artistic și pedagogic;
c) filiera tehnologică, cu profilurile tehnic, servicii, resurse naturale și protecția mediului.
(3) Unitățile de învățământ liceal care se încadrează în prevederile alin. (2) lit. a) și b) funcționează cu respectarea principiului asumării filierei, în sensul de a școlariza minimum 2/3 dintre elevi corespunzător filierei specifice unității, inclusiv în structurile arondate. Ministerul Educației stabilește criteriile de încadrare a unei unități de învățământ liceal în una dintre cele trei filiere, teoretică, vocațională sau tehnologică, prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației.
(4) Prin excepție de la prevederile alin. (3), cu aprobarea Ministerului Educației, pentru situații justificate, unitățile de învățământ liceal pot școlariza mai puțin de 2/3 dintre elevi corespunzător filierei specifice unității.
(5) Unitățile de învățământ liceal tehnologic sunt exceptate de la principiul asumării filierei prevăzut la alin. (3).
(6) Filiera tehnologică și filiera vocațională au o orientare practică și activitățile de predare/învățare/evaluare se pot derula, parțial, la potențiali angajatori sau instituții relevante cu care unitățile de învățământ au încheiate contracte de pregătire practică. În cadrul acestor filiere se organizează programe menite să dezvolte competențele necesare integrării profesionale ulterioare.
(9) Finalizarea a cel puțin 3 ani în filiera tehnologică sau în cea vocațională sau a 4 ani în învățământul tehnologic special conferă elevului o calificare de nivel 3, conform Cadrului național al calificărilor, și acces direct pe piața muncii, în baza unor probe profesionale specifice sau a unui examen de certificare a calificării profesionale.
(10) Elevii din filiera tehnologică pot continua studiile în cadrul aceluiași liceu, în vederea participării la examenul de bacalaureat. Promovarea examenului de bacalaureat le conferă o calificare de nivel 4, conform Cadrului național al calificărilor.
(13) Absolvenții nivelurilor 3 și 4 de calificare dobândesc certificat de calificare și suplimentul descriptiv al certificatului în format Europass.
(14) Unitățile de învățământ în care se organizează filiera tehnologică sau vocațională a liceului sunt stabilite de DJIP/DMBIP, după consultarea autorităților administrației publice locale și, după caz, a operatorilor economici reprezentativi la nivel local/județean, având în vedere tendințele de dezvoltare socială și economică precizate în documentele strategice regionale, județene și locale elaborate și monitorizate de structurile parteneriale consultative: consorții regionale și comitete locale de dezvoltare a parteneriatului social. Cadrul general de organizare și funcționare a structurilor parteneriale consultative pentru învățământul liceal tehnologic este aprobat prin ordin al ministrului educației.
(15) Pregătirea prin învățământul liceal, filiera tehnologică, se realizează pe baza standardelor de pregătire profesională aprobate prin ordin al ministrului educației, la propunerea Centrului Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual, denumit în continuare CNITTD. Standardele de pregătire profesională se elaborează pe baza standardelor ocupaționale aprobate de Autoritatea Națională pentru Calificări. Standardele de pregătire profesională se realizează prin consultare cu operatorii economici în situația în care nu există standarde ocupaționale actualizate.
(16) Organizarea, funcționarea și accesul în filiera tehnologică, durata și conținutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, după caz, modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării sunt reglementate prin metodologii specifice, propuse de CNITTD și aprobate prin ordin al ministrului educației, în urma consultării reprezentanților operatorilor economici și a altor structuri reprezentative ale mediului economic interesate.
Secţiunea a 5-a Învățământul preuniversitar tehnologic în sistem dual
Articolul 35
(1) Învățământul preuniversitar tehnologic în sistem dual este o formă de organizare a învățământului liceal și postliceal tehnologic în unități de învățământ de stat și/sau particulare pentru învățământul liceal, în școli postliceale cu personalitate juridică ori în colegii terțiare nonuniversitare care funcționează în cadrul instituțiilor de învățământ superior, învățământ care se desfășoară pe bază de contract
(2) Învățământul liceal tehnologic în sistem dual are următoarele caracteristici:
a) este organizat, într-un cadru unitar, de unitățile de învățământ sau la solicitarea operatorilor economici, a structurilor asociative interesate, respectiv camere de comerț, asociații patronale de ramură, de bresle sau asociații meșteșugărești, clustere, în calitate de potențiali angajatori și parteneri de practică;
b) asigură o rută alternativă de educație și formare profesională, organizată pe bază de parteneriat și conform unor contracte individuale de pregătire practică, încheiate cu operatorii economici care își asumă ca responsabilitate principală pregătirea practică a elevilor;
c) operatorii economici care asigură pregătirea practică a elevilor pot acorda o bursă, cel puțin la nivelul celei provenite din fonduri publice pentru învățământul liceal tehnologic, și pot finanța alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor;
d) unitățile administrativ-teritoriale pot sprijini învățământul liceal tehnologic dual prin finanțarea unor cheltuieli de natura investițiilor, cheltuieli materiale, burse și stimulente pentru elevi și personalul din învățământ implicat, cheltuieli privind mobilitățile și cheltuieli pentru formarea profesională.
(8) Învățământul liceal tehnologic dual reflectă caracteristicile prevăzute la alin. (2) și se realizează prin:
a) încheierea contractului de parteneriat dintre unul sau mai mulți operatori economici sau între structuri asociative/un consorțiu de operatori economici, unitatea de învățământ și una sau mai multe unități administrativ-teritoriale, contract care stabilește condițiile de colaborare, drepturile și obligațiile părților, precum și costurile asumate de parteneri. Contractul de parteneriat va acoperi cel puțin perioada celor 3 sau 4 ani de studiu;
b) încheierea contractului individual de pregătire practică dintre elev, părinții/reprezentantul legal al elevului minor, operatorul economic și unitatea de învățământ, contract care stabilește drepturile și obligațiile părților, prin care nu se pot limita opțiunile ulterioare de continuare a studiilor.
(10) Organizarea, funcționarea și accesul în învățământul liceal tehnologic dual, durata și conținutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării sunt reglementate prin metodologii specifice, propuse de CNITTD, aprobate prin ordin al ministrului educației, în urma consultării reprezentanților operatorilor economici și a altor structuri reprezentative ale mediului economic interesate.
DOCUMENT Ordinul nr. 6800 din 27 noiembrie 2025, care nu a fost încă publicat în Monitorul Oficial, privind aprobarea Calendarului etapelor și acțiunilor pentru stabilirea cifrei de școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual și liceal tehnologice, de stat, pentru anul școlar 2026-2027, a modelelor proiectelor cifrei de școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual și liceal tehnologic, de stat, pentru avizarea de către Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social, Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic și unitatea administrativ-teritorială, precum și a modelelor de solicitări de școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual și liceal tehnologic, pentru anul școlar 2026-2027
Ordinul nr. 6800 conține:
- Modelele proiectelor cifrei de școlarizare în învățământul liceal tehnologic dual și liceal tehnologic, de stat, pentru avizarea de către Comitetul local de dezvoltare a parteneriatului social (CLDPS), Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) și unitatea administrativ-teritorială (UAT), prevăzute în anexele nr. 2–4
- Modelul „Situația centralizatoare a solicitărilor operatorilor economici și propunerea de cifră de școlarizare la nivelul unității de învățământ, pentru clasa a IX-a în învățământul liceal tehnologic cu frecvență de zi, pentru anul școlar 2026-2027”, în conformitate cu anexa nr. 5, care face parte integrantă din prezentul ordin.
- Modelul „Solicitare de școlarizare pentru clasa a IX-a în învățământul liceal tehnologic dual cu frecvență de zi, pentru anul școlar 2026-2027”, pentru unitatea de învățământ, în conformitate cu anexa nr. 6
- Modelul „Solicitare de școlarizare pentru clasa a IX-a în învățământul liceal tehnologic dual cu frecvență de zi, pentru anul școlar 2026-2027”, pentru operatorul economic, în conformitate cu anexa nr. 7, care face parte integrantă din prezentul ordin.
- Modelul „Solicitare de școlarizare pentru clasa a XI-a în învățământul liceal tehnologic dual, de stat, în calificări profesionale de nivel 4, pentru anul școlar 2026-2027”, în conformitate cu anexa nr. 8, pentru operatorul economic, care face parte integrantă din prezentul ordin.
- Modelul „Solicitare de școlarizare pentru clasa a IX-a în învățământul liceal tehnologic cu frecvență de zi, pentru anul școlar 2026-2027”, pentru unitatea de învățământ, în conformitate cu anexa nr. 9, care face parte integrantă din prezentul ordin.