Comasările de școli au fost utile, pentru că puteai face mai ușor normele profesorilor, spune ministrul Daniel David: Un titular sau un suplinitor nu mai trebuie să aibă două sau trei contracte cu trei unități cu personalitate juridică, are un singur contract. Comasările n-au dus la oameni dați afară

1.370 de vizualizări
Foto: Senatul României / Facebook.com
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat miercuri la RFI că au fost utile comasările de școli, din anul școlar 2025-2026. „Un titular sau un suplinitor nu mai trebuie să aibă două sau trei contracte cu trei unități cu personalitate juridică, are un singur contract”, a spus acesta.
  • Ceea ce semnalează ministrul este doar o chestiune administrativă. În schimb, sunt situații în care profesorii au contract cu o singură unitate cu personalitate juridică, dar merg la mai multe școli, pentru norma didactică de predare de 20 de ore, deoarece școala respectivă a absorbit și alte unități de învățământ, conform Legii Bolojan.

Potrivit lui Daniel David, „comasările n-au dus la oameni dați afară”. „Cei care fac curat, cei care păzesc, cei care lucrează pe componente administrative au rămas tot acolo”, a precizat ministrul:

„Comasările nu au dus la desființarea acelor structuri școlare. Copiii au rămas tot în acele locuri, în acele clădiri, în acele clase. Comasările n-au dus la oameni dați afară. Cei care fac curat, cei care păzesc, cei care lucrează pe componente administrative au rămas tot acolo. În principiu, s-a pierdut o poziție de director, dar aceste comasări au fost utile, pentru că, având structuri mai mari, de exemplu, puteai face mai ușor normele.

Un titular sau un suplinitor nu mai trebuie să aibă două sau trei contracte cu trei unități cu personalitate juridică, are un singur contract. Altfel spus, chiar făcute pe repede înainte, au fost făcute, totuși, cu o anumită logică. În cea mai mare parte aș spune că lucrurile sunt ok, dar am văzut în presă și am primit și eu sesizări, petiții, în care lucrurile se pare că nu sunt acceptate sau că nu funcționează bine. Le monitorizăm și vom avea grijă la anul, cu siguranță, să facem aceste schimbări.”

  • Nemulțumirile din educație au escaladat odată cu intrarea în vigoare a Legii 141/2025, care aduce modificări majore în organizarea școlilor. Măsurile prevăzute – printre care creșterea normei didactice cu 2-4 ore, comasarea a sute de unități de învățământ, majorarea numărului de elevi la clasă și reducerea plății cu ora – au fost criticate de sindicate, care le consideră abuzive și dăunătoare calității educației.
  • Protestele profesorilor au culminat chiar în prima zi de școală, luni, 8 septembrie, când aproximativ 20.000 de cadre didactice au protestat la București, cerând demisia ministrului Educației și abrogarea noilor măsuri. Sindicaliștii au avertizat că protestele vor continua și că „greva generală nu este exclusă”. În replică, Daniel David a spus că solicitarea de demisie i se pare „puțin neinspirată” și că școala „se desfășoară normal” începând cu 9 septembrie.
Comasarea școlilor

Inspectoratul Școlar Bacău a informat că salarizarea lunii august 2025 cu plată în septembrie 2025 se va întocmi de către unitatea de învățământ absorbită, după cum se arată într-un document trimis în școli. De menționat este că noua unitate de învățământ se va ocupa de salarizarea lunii septembrie cu plata în luna octombrie 2025, conform sursei citate.

Cătălina Olaru, directoarea Școlii Gimnazială Uruguay, a declarat, în legătură cu comasarea unităților de învățământ, că „nu se face nicio economie”. „Școlile rămân pe loc, un director dispare, economia este de vreo 300-400 de lei, nu mai mult”, a precizat aceasta. Declarațiile au fost făcute pentru TVR Info.

procedură publicată în Monitorul Oficial (MO) pe 8 august 2025 stabilește criteriile minime pentru ca o școală să funcționeze cu personalitate juridică. Sunt vizate în general școlile cu mai puțin de 500 de elevi.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că măsura va duce la pierderea a circa 900 de posturi de director, cadre care vor reveni la predare și care și ele vor trebui să găsească ore în plus pentru norma de predare săptămânală crescută de la 18 la 20 de ore.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
DOCUMENT Comasare școli 2025. Salarizarea lunii august cu plata în septembrie se va întocmi de către școala absorbită, adică vechea unitate de învățământ, informează Inspectoratul Școlar Bacău
Cluj-Napoca – șase creșe și grădinițe comasate, iar Liceul Tehnologic „Aurel Vlaicu” este preluat de Liceul Tehnologic „Alexandru Borza” / În tot județul Cluj 12 școli sunt comasate și dispar 9 posturi de directori
Directoarea Cătălina Olaru, despre comasarea școlilor: Nu se face nicio economie, şcolile rămân pe loc, un director dispare, economia este de vreo 300-400 de lei, nu mai mult
OFICIAL Procedura de comasare a școlilor cu mai puțin de 500 de elevi a fost publicată / Personalul didactic, didactic auxiliar și administrativ va fi transferat la unitățile școlare absorbante sau nou-înființate, elevii vor fi automat transferați, împreună cu activele și arhiva
Școlile și grădinițele cu predare în limba minorităților naționale, exceptate de la comasare și de la creșterea numărului de elevi în clasă prin Legea Bolojan și prin procedurile MEC
900 de directori vor fi dați afară din funcții prin comasarea școlilor în unități mai mari cu personalitate juridică, conform ministrului Daniel David: Ei nu rămân pe drumuri, că sunt profesori și se întorc la predare
Liceul Tehnologic din Țăndărei, Ialomița, se opune comasării cu o școală gimnazială fără personalitate juridică și cu un liceu neacreditabil pe învățământul profesional – memoriu
Aura Danielescu, primul șef de inspectorat școlar care critică public, cu argumente, măsurile Guvernului Bolojan în Educație: Ceea ce se întâmplă acum regresează învăţământul românesc cu cel puţin 10-15 ani / În rural, doar 3-4% dintre școli scapă de comasări, iar multe clase vor funcționa în regim simultan, mai rău decât pe vremea lui Creangă
Sunt oameni care vor rămâne pe drumuri de la 1 septembrie, spune profesorul Marius Lobază: Sunt 1.800 de contabili și secretare care nu vor mai avea loc de muncă, după comasarea școlilor
Va fi inuman pentru directorii din rural, care vor prelua alte școli, vor avea 10 ore de predare și vor trebui să administreze unități care se află la 15-20 km distanță una de cealaltă, afirmă Cătălin Zaman: Nu știu cine se va mai prezenta la concursul de director


5 comments
  1. Comasare sau relocare ar trebui în zonele rurale daca tot există microbuze,acolo s-ar fi făcut economii.Cum un director din rural cu 50 elevi sa ia acelasi venit că cel cu 1000 elevi? Cu 20 ani vechime gradul 1 eu luam 50-60 lei PO acum pt 22 lei prefer sa fac un curs de manichiura că este mult mai mult pe oră.

  2. da. au fost utile. astfel s-a inchis scoala din sat ca sa le dai coazia copiilor sa mearga prin padure, peste râu, peste deal, prin intuneric, perin ploaie, la scoala din satul vecin. O politica de mare economie, care izbuteste sa adanceasca decalajul sat-oras și mai lasa câțiva copii in afara școlii. Concluzionanad, inainte de cele 2 luni solicitate d edom presedinte Nicusor dan, putem spune că politica lui dom David a dus la: circa 20000 profesori fara job, un numar mare de școli //comasate// (multe fiind,de fapt, localuri inchise), un numar imens de absolventi 2024 și 2025 care nu au mai gasit nici un loc disponibil la //titularizarea// susținuta in 2025 (despre acesti tineri nu scrie nimeni, dar vă atrag eu atentia asupra lor), clase supraglomerate (nu doar 30 in clasă la liceu, ci și 34-35, câci, dacă școala cere..inspectoratul aprobă, cum să nu aprobe?), burse tăiate la elevi și studenti. Economii? probabil 0.02% din PIB, dar mai contează cifrele? Reforma sa fie, câci de suportat..suportă generatiile actuale, de la 6 ani pana la 70 ani…

  3. Atât de mult dezinformează opinia publică acest ministru, în frunte cu prim-ministrul, încât îți vine să te apuci cu mâinile de păr dacă ești din sistem (profesor sau director) și te confrunți direct cu aceste probleme.

    Punctual, comasarea presupune, de exemplu, mai multe formațiuni de studiu pe nivel care, prin comasare/absorbție, pot duce la redistribuirea elevilor prin mărirea efectivelor, conform Legii 141. În acest fel se acoperă locurile în mai multe clase, dar, în final, poți rămâne fără o clasă, iar de aici rezultă dispariția unor norme. Și personalul didactic auxiliar și nedidactic poate să fie afectat, de pildă, fiecare școală are un post de secretar, contabil sau administrator de patrimoniu, de regulă. Prin comasare/absorbție, nu pot exista două posturi, pentru că trebuie respectate normativele privind numărul de elevi sau suprafețele pentru îngrijitori. Asta înseamnă, concret, că oameni vor rămâne fără loc de muncă.
    Și exemplele nu se opresc aici – doar cei care fac parte din sistem cunosc în detaliu consecințele reale. Din păcate, se aplică, și astăzi, un principiu vechi de când lumea: „dezbină și cucerește”.

  4. Desigur!

    Numărul de școli în care predau suplinitorii a crescut semnificativ. Profesorii care anterior lucrau în două sau trei școli acum predau în patru, iar cei de muzică și desen ajung să predea în cinci școli.

    Dar nu contează! domn ministru lucreaza în forță acolo în bula lui la minister, împreună cu alții care au prins rădăcini acolo.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Diriginții nu fac suficiente ore de consiliere în carieră cu elevii pentru că sunt supraîncărcați cu sarcini birocratice și pentru că nu există destule cursuri gratuite de formare sau stimulente / Nu toți elevii din învățământul gimnazial și liceal au acces la un consilier, ci doar ocazional – studiu

Au fost identificate 24 de cauze care contribuie la problema lipsei orelor de consiliere cu elevii în școlile din toată țara, arată studiul de impact, „Evaluarea sistemului de consiliere și…
Vezi articolul

Comisia profesorilor care scriu programele școlare de Informatică și TIC pentru liceu 2026 – LISTĂ / Eugen Boriga de la FMI-UB și Nicolae Țăpuș de la Academia Română – coordonatori științifici

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a publicat pe site-ul Centrului Național de Curriculum și Evaluare (CNCE, fostul CNPEE) componențele grupurilor de lucru curricular (GLC) pentru disciplinele Informatică și Tehnologia Informației și a…
Vezi articolul

Ministerul Educației va asigura „la cerere” fiecărui elev și profesor laptop sau tabletă pentru educația online, potrivit unei modificări a Legii Educației aprobate de Parlament. Actul merge la promulgare

Legea care prevede dotarea elevilor și a profesorilor „la cerere”, de către Ministerul Educației, cu dispozitive electronice conectate la internet, a fost votată marți de Senat, în calitate de cameră…
Vezi articolul
Programul Școala după școală

Copiii români din Germania vor putea participa din acest an școlar la cursuri gratuite de Limbă, cultură și civilizație românească / Germania se alătură Spaniei, Italiei, Belgiei, Portugaliei, Franței și Irlandei, țări care sunt deja în proiect

Copiii români din Germania vor putea participa la cursuri gratuite de Limbă, cultură și civilizație românească (LCCR), proiect implementat din 2007 de Ministerul Educației Naționale prin intermediul Institutului Limbii Române…
Vezi articolul