Consiliul Elevilor solicită Guvernului să nu aprobe proiectul de reorganizare a Agenției care acreditează școlile în forma actuală. Care sunt recomandările elevilor

384 de vizualizări
Foto: © Gpointstudio | Dreamstime.com
Consiliul Național al Elevilor solicită Ministerului Educației „restructurarea proiectului hotărârii de guvern privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a ARACIP, astfel încât dreptul de vot în cadrul Consiliului să revină exclusiv experților în evaluare a calității, care își desfășoară activitatea în cadrul Agenției”, potrivit unei postări pe pagina de Facebook a CNE.
  • Amintim că Edupedu.ro a scris că astăzi se află pe ordinea de zi a ședinței de miercuri a Guvernului reorganizarea ARACIP, Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior.

Reprezentanții elevilor propun următoarele recomandări care ar asigura „o ridicare a unităților de învățământ la cele mai ridicate standarde de calitate, dar care, în același timp, ar duce la eficientizarea activității ARACIP”:

  • „stabilirea unor criterii de evaluare realiste și a unor standarde de performanță obiective; 
  • redactarea anuală a unui raport privind asigurarea calității în învățământul preuniversitar, care să prezinte atât rezultatele evaluărilor externe desfășurate pe parcursul unui an școlar, cât și propunerile pe care ARACIP le face pentru a asigura respectarea standardelor de performanță impuse. Ulterior, acest raport ar trebui să fie inclus în Raportul privind starea învățământului preuniversitar, realizat anual de către Ministerul Educației; 
  • impunerea obligativității școlilor de a solicita evaluările externe ale ARACIP la fiecare 5 ani; 
  • organizarea, cel puțin anual, a unor sesiuni complexe de formare pentru evaluatorii externi ai ARACIP și pentru membrii comisiilor de evaluare și acreditare a calității de la nivel școlar”.

În privința managementului ARACIP, aceștia vin cu următoarele sugestii:

  • „organizarea unui concurs complex și transparent pentru ocuparea funcției de președinte al ARACIP; eliminarea sintagmei „mandate complete” și revenirea la forma inițială; 
  • eliminarea sintagmei „mandate complete” și revenirea la forma inițială; 
  • eliminarea dreptului de vot al reprezentanților Ministerului Educației și ai Asociației Școlilor Particulare în Consiliul ARACIP; 
  • divizarea actualului Consiliu ARACIP în două structuri – Consiliul de Administrație (format din președinte, secretar general, reprezentanți ai Ministerului Educației și directorii direcțiilor generale din cadrul ARACIP), care să fie responsabil de luarea deciziilor administrative de la nivelul instituției și Consiliul de Acreditare și Autorizare (format exclusiv din experți în evaluare și acreditare), ale cărui atribuții să se rezume strict la analizarea oportunității oferirii/ridicării autorizațiilor pentru școli;”
Recomandările Consiliului Național al Elevilor:

Foto: © Gpointstudio | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Proiectul de hotărâre de guvern pentru reorganizarea Agenției care acreditează școlile și grădinițele, pe ordinea de zi a ședinței de miercuri a Executivului, în ciuda apelurilor repetate ale societății civile de a retrage documentul

4 comments
  1. ”Tu ești, mă, perplex….”
    Exact aceste rezultate le primiți. Conform acestei atitudini de om „civilizat„!
    Perplex, nu ai înțeles nimic din ce scrie sus! Atunci nu te exprima…
    ”elevii au dreptul să spună ce gândesc” – de acord ! numai că spusele lor sunt citate (fără ghilimele) ale altora care vor să spună prin intermediul lor.
    Nici măcar această nuanță simplă nu ai priceput…
    Habar nu ai ce nevoie este de experți ”din ăștia” în sistem!
    De asta ești ”perplex”??!!

  2. Desi elevii, in calitatea lor de clienti/ beneficiari ai educatiei preuniversitare, nu beneficiaza in scoli de instruire/ formare in asigurarea/ managementul calitatii (ca studentii – si ei clienti/ beneficiari ai educatiei – care au parte, in general, de asa ceva in invatamantul superior tehnic, economic, managerial din Romania) mai toate revendicarile elevilor sunt LEGITIME (ceea ce demonstreaza consilierea lor de catre adulti comptenti !!!) dar au ramas si mai sunt inca, din pacate, nesolutionate, desconsiderate sau neglijate de decidenti…
    Elevii si studentii nostri nu stiu ca, pana prin anii 2004, cei ce au condus destinele educatiei in Romania dar si numerosi profesori (in contrast cu ceea ce se intampla in statele dezvoltate), AU REFUZAT pur si simplu sa considere elevii si studentii, (dar si angajatorii!!) ca fiind beneficiari/ clienti ai proceselor educationale prin care in scoli si universitati se realizeaza si furnizeaza produse si servicii educationale!…
    Emitentii acestor recomnadari adresate Guvernului Romaniei ignora in continuare faptul ca ARACIP si ARACIS au fost de la inceput prost concepute si organizate prin OG 75-2005 ai carei autori diletanti sunt cunoscuti…. Desi aceasta OG a fost si promulgata ca L87-2006 si se aplica de 16 ani generand doar COSTISITORI munti de hartii si supraincarcand birocratic si INUTIL o armata de functionari si cadre didactice, nici vorba sa avem in Romania ASIGURAREA CALITATII EDUCATIEI – scopul fundamental al ARACIP si ARACIS !!!!…
    Deci toata lupta pentru modificarea ROF-ARACIP conform acestor doleante este DEGEABA atat timp cat mai este in vigoare OG 75-2005, o colectie de erori grave conceptuale, confuzii, prejudecati si lacune importante….
    Tin sa felicit autorii Recomandarilor pentru faptul ca au constientizat atat diferenta intre evaluarile de terta si prima/ secunda parte cat si diferenta intre INSPECTIE si CONTROLUL CALITATII…. Din pacate ei nu sunt constienti de faptul ca MANAGEMENTUL CALITATII (prin care se obtine cu succes mult dorita si discutata calitate a educatiei si in educatie) include nu doar INSPECTIA si CONTROLUL CALITATII ci si ASIGURAREA CALITATII, IMBUNATATIREA CALITATII concepte fundamentale cunoscute si aplicate inclusiv in Romania de peste 40 de ani! … In consecinta, doar modificarea substantiala a L86-2006 (aproband OG 75-2005) privind asa zisa “asigurare a calitatii educatiei” – in conformitate cu care trebuie sa fie realizat si ROF-ARACIS – ar mai putea oferi eventual credibilitatea necesara ARACIP (si ARACIS) care, de 16 ani, numai de asigurarea calitatii educatiei nu se ocupa, generand (pe multi bani) o monstruoasa birocratie si netinand cont de satisfactia/ insatisfactia clientilor/ beneficiarilor educatiei. Astfel, ARACIP ar putea fi desfiintata (sau sa-si schimbe denumirea) intrucat nu a fost solicitata de conferintele ministrilor educatiei din UE16 (ca ARACIS) si nici nu are referentiale si echivalente europene, fiind doar rodul unor interese si ambitii dambovitene….
    Le urez elevilor nostri solidaritate, spor si succes in lupta lor cu birocratia, impostura, uzurpatorii si, mai ales, rezistenta decidentilor la schimbare precum si in scopul eliminarii contraproductivelor simulacre si mimetisme in numele democratiei, dreptului la libera exprimare si al unor imaginare cerinte ale Comisiei Europene…

  3. Absolut impresionant!
    Nici nu mă îndoiam că avem tineri (elevi) în CNE super pregătiți! Mai ales în acest domeniu (al calității) deosebit de sensibil! Interesant cum au pus punctul pe „i” în problema ARACIP!
    Inteersant că „adulții” specialiști în acest domeniu (inclusiv dintre sutele de „experți” formați de-a lungul anilor (vreo 15) de către „vechiul ARACIP” după care plâng unii, nu se experimă în niciun fel asupra acestor modificări…
    Dar să (ne) revenim..
    Implicarea elevilor în această problemă este ușor exagerată… În primul rând nu au expertiza necesară și nici cunoștințele adecvate despre acest important proces (de evaluare a școlilor) . Ceea ce ne arată o manipulare grosolană a altor „părți interesate” … Sigur, unele opinii sunt absolut pertinente dar incomplete. Exemplu: solicitarea de neparticipare a reprezentanților ministerului în deciziile ARACIP poate fi viabilă atunci când se discută de evaluări reale privind calitatea în sistem sau și calitatea educației. Dacă este vorba de acreditare – nivel minim al calității (cf OUG nr.75/2005), atunci ARACIP poate fi simplă direcție în minister care să se ocupe de acreditări (condiții obligatorii), prin intermediul insopectoratelor școlare. Problema cea mai serioasă pe care nu au înțeles-o elevii (sau cei din spate) este următoarea: evaluarea calității (în sistem/ a educației) trebuie să fie de ”terță parte” (cineva independent de entitatea evaluată). Așa cum se utilizează acum, „experți” din sistem – înseamnă evaluare de cel mult ”secundă parte” – lipsită de obiectivitate și relevanță.
    Prin urmare, problema este mult mai serioasă și depășește complet sfera de ”compatibilitate” a elevilor, chiar dacă ei sunt principalii clienți (nu beneficiari) ai acestui sistem de evaluare …
    O singură precizare: Revenirea la „vechiul ARACIP” ar fi o mare eroare! Toate gafele și și aberațiile din sistem ale căror efecte încă nu se văd (în întregime) au fost generate fix de vechea conducere… Așa că.. mai este mult până departe!

    1. Ce mai cauta “experti” din astia in sistem? Atitudine tipica a unui individ care nu poate tine pasul cu vremurile. Campeanule, tu esti ma? Sau l-ai pus pe Szekely sa scrie?

      Elevii au dreptul sa spuna ce gandesc si dinozaurii astia ar face bine sa iasa la pensie daca nu stiu sa asculte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației: Proiectul de ordonanță de urgență cu măsuri fiscale afectează funcționarea sistemului de învățământ, asigurarea dreptului la educație și drepturile personalului didactic

Ministerul Educației reacționează la propunerile din proiectul de ordonanță pe care Ministerul Finanțelor îl pregătește pentru a reduce deficitul bugetar. Într-un răspuns pentru Digi24, instituția arată că a trimis luni,…
Vezi articolul

Pentru prima dată, mai puțini candidați vor rămâne la Școala de Poliție din Câmpina față de numărul locurilor disponibile / Au fost scoase la concurs 1.340 de locuri și au rămas eligibili, după probele sportive, 1.002 candidați

Doar 1.002 candidați au rămas în examenul pentru admiterea în Școala de Poliție de la Câmpina după probele sportive, relatează ziarulincomod.ro. Aceștia candidează pe 1.300 de locuri. Este pentru prima dată…
Vezi articolul