Consiliul Național al Elevilor nu mai servește intereselor reale ale acestora, susțin foști și actuali membri, după ce organizația reglementată și finanțată de Ministerul Educației nu a mai avut nicio poziție publică de la apariția Legii Bolojan. Un raport intern al Comisiei de Etică constată o „pregătire tot mai slabă” a președinților CNE / Președintele CNE, Vlad Iordache: Consider că punctele slab evidențiate în respectivul raport nu reprezintă neapărat un obstacol

2.070 de vizualizări
Mai multe voci din interiorul Consiliului Național al Elevilor (CNE) critică lipsa de atitudine a organizației după adoptarea legii 141/2025 care prevede modificări esențiale în învățământ cu impact direct asupra elevilor: creșterea numărului de elevi într-o clasă sau comasarea școlilor. Astfel, foști membri acuză că organizația nu mai servește intereselor reale ale elevilor. În paralel, într-un raport al Comisiei de Etică a CNE este semnalată „pregătirea tot mai slabă a celor care vor să devină președinți” ai organizației ce reprezintă elevii la nivel național. Între 18 și 21 august la Adunare Generală (AG) a Consiliului Național al Elevilor, desfășurată la Satu Mare, unde deși efectele legii 141/2025 erau trecute pe agenda evenimentului, nu s-a discutat deloc, nici măcar atunci când ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a avut o intervenție online, spun surse pentru Edupedu.ro.

Contactat de Edupedu.ro, președintele CNE, Vlad Iordache, consideră că „punctele slab evidențiate în respectivul raport nu reprezintă neapărat un obstacol”.

  • Amintim, CNE se prezintă ca fiind „o structură la nivel național ce reprezintă drepturile și interesele tuturor elevilor din România”. Edupedu.ro a scris că regulament de organizare și funcționare a Consiliului Elevilor obligă organizația să dea raportul anual Ministerului Educației 
  • Legea 141/2025, numită și Legea Bolojan, publicată în Monitorul Oficial pe 25 iulie 2025, aduce modificări Legii Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023 privind depășirea numărului de elevi dintr-o clasă cu până la 4 elevi sau comasarea școlilor

Voci din interiorul Consiliul Național al Elevilor critică lipsa de atitudine a organizației în privința măsurilor de austeritate prevăzute în legea nr. 141/2025, așa numita lege Bolojan și spun că „organizația nu mai servește interesele reale ale elevilor din România”.

„Au fost câteva postări pe social media despre tăierea burselor, dar cam atât, nicio discuție reală, nu am fost întrebați, nu ne-am putut exprima opinia despre situația actuală creată”, spune un elev, membru CNE sub anonimat.

Între 18 și 21 august, la Satu Mare a avut loc Adunarea Generală a CNE unde ar fi trebuit să se voteze anume funcții rămase vacante, unii membrii din Comisia de Etică și să se discute despre alte situații privind educația, cum ar fi mpsurile din legea 141/2025 care afectează elevii pe mai multe planuri.

„În loc să se aplece asupra problemelor reale, Consiliul Național al Elevilor (CNE) a transformat Adunarea Generală într-o luptă pentru funcții. Atmosfera a fost extrem de tensionată, marcată de conflicte și interese personale, ceea ce a eclipsat dezbaterile esențiale despre legea educației, burse și calitatea vieții elevilor„, mai spune elevul.

Alegerile pentru Biroul Executiv și Comisia Națională de Etică au fost dominate de o goană după putere, plină de filtre arbitrare și promovarea altor valori decât democratice. Toate aceste scandaluri, orgolii și jocuri de putere demonstrează că actuala structură a CNE nu mai servește interesele reale ale elevilor din România, devenind o risipă de timp și resurse.

La Adunarea Generală a Consiliului Național al Elevilor, pe agenda evenimentului măsurile de austeritate au fost trecute abia la penultimul punct de discuție, însă chiar și așa subiectul nu a ajuns să fie discutat, decât la nivel de schimb de replici”, mai spune elevul.

Sursa: Agenda Adunării Generale a CNE

Un alt elev, care a participat la Adunarea Generală de la Satu Mare, spune că „Adunarea generală a CNE a fost condusă de rivalități și dorința de funcții, în timp ce temele esențiale pentru elevi: legea educației, bursele și condițiile de studiu – au fost trecute pe ultimul subpunct pe ordinea de zi. Alegerile pentru structurile de conducere au evidențiat lipsa de transparență și promovarea unor interese personale. Astfel, CNE riscă să devină o organizație de fațadă, mai preocupată de putere decât de nevoile reale ale elevilor„.

Pe pagina de Facebook a CNE apar trei noi postări despre Adunarea Generală de la Satu Mare pe 18 august, în prima zi a evenimentului. De remarcat că este prima postare după o lună și jumătate de la ultima poziție publică (n. red 2 iulie)

„Elevii reprezentanți au ales ulterior observatorul sesiunii aferente de alegeri, iar ordinea de zi s-a continuat cu rapoartele de activitate ale substructurilor pentru anul școlar 2024-2025. Astfel s-a realizat un schimb de bune practici, fiind prezentate inițiativele de impact întreprinse de elevii din structura de reprezentare”, scrie în postarea despre desfășurarea Adunării Generale.

În postarea din 18 august se menționează că „evenimentul a debutat cu ceremonia oficială de deschidere, la care a luat parte Ministrul Educației, Daniel David, precum și reprezentanți locali”.

În realitate, ministrul Educației a fost „prezent” printr-o intervenție online de câteva minute, în care a atins și subiectul burselor: „Odată depășită criza fiscal-bugetară, se pot rediscuta procentul și o subcategorie a burselor de merit, care să se refere direct și la câștigătorii olimpiadelor naționale și internaționale”, potrivit comunicatului de presă al Ministerului Educației.

După discursul ministrului câțiva elevi au semnalat că trebuie discutat aspectul măsurilor de austeritate însă acest lucru nu s-ar fi întâmplat nici măcar până la finalul Adunării, 4 zile mai târziu, acuză elevii cu care am stat de vorbă.

Raportul de activitate al CNE semnalează o „pregătire tot mai slabă” a președinților organizației

În cadrul Adunării Generale a fost prezentat un raport de activitate pe anul școlar 2024-2025 al Comisiei de Etică, formată tot din elevi, care semnalează că o „pregătire tot mai slabă” a președinților CNE, trecând în revistă activitatea ultimilor președinți, inclusiv a celui actual, numit în funcție în februarie anul acesta. [Citește aici detalii despre alegerea președintelui CNE]

„Comisia Națională de Etică constată cu regret că pregătirea elevilor ce dețin funcția de
președinte al Consiliului Național al Elevilor a scăzut, aspect dezastruos pentru funcționarea Biroului executiv, care se bazează pe cunoștințele și experiența președintelu
i, dosarele de candidatură fiind din ce în ce mai superficiale și lipsite de inovație sau interes pentru reprezentarea elevilor, iar inițiativele și activitatea candidaților arată nivelul de experiență deficitară al acestora. Cu excepția perioadei de interimat a domnișoarei Rafaela-Alexandra Barac-Bologa, implicarea președintelui în activitatea Consiliului Național al Elevilor a fost deficitară, de multe ori atribuțiile și sarcinile acestuia ajungând preluate de alți membrii ai Biroului executiv”.

Este remarcat și faptul că în decurs de un an au fost trei președinți (inclusiv cel actual), iar „organizarea internă a Consiliului Elevilor a fost greu încercată în ultimul an,
organizația lovindu-se de o serie de probleme specifice, unele nemaiîntâlnite până acum. Acest lucru a dus la scăderea calității actului de reprezentare și afectarea tuturor domeniilor
de activitate”, scrie în raportul de activitate. [Citește aici despre improvizația la Consiliul Național al Elevilor și despre cum nou președinte al CNE a fost ales până când a ieșit]

În document este criticată și activitatea actualului președinte al CNE și este acuzat că activitatea sa internă a lăsat de dorit.

„Funcția de președinte al Consiliului Național al Elevilor a fost ocupată de trei persoane, ceea ce a rezultat într-o diferențiere în abordarea de probleme și situații. Acest lucru însă, nu s-a limitat doar la viziunea în sine a elevului reprezentant, ci inclusiv la îndeplinirea atribuțiilor.

Deși începutul mandatului domnului Vlad-Marius Iordache a fost unul promițător, aducând speranța unei schimbări reale în cadrul structurii, s-a dovedit a fi complet invers. Deși în prima lună de mandat, CNE a beneficiat de o întrevedere la Minister
și ședință cu președintele comisiei de învățământ din Camera Deputaților și de participarea la ședințele Consiliului Național Consultativ pentru Tineret și Organisation for Economic
Co-operation and Development, în ceea ce privește activitatea internă acesta a stagnat. În
plus, lipsa de comunicare privind organizarea Galei Elevului reprezentant aduce semne de
întrebare despre activitatea domnului președinte”, scrie în raport.

Raportul precizează că au fost date și sancțiuni dar nu le menționează. Sancțiunile ar fi fost aplicate reprezentanților din teritoriul care nu ar fi respectat regulamentul, de exemplu nu au avut câte un membru al comisiei de etică la reuniunile biroului executiv.

„Au existat adesea situații în care Consiliul Național al Elevilor a intervenit și a fost nevoit să aplice sancțiuni. (…) Ținem să aducem la cunoștință faptul că în anul 2024-2025 mai mulți președinți de consilii județene ale elevilor, chiar și ai Consiliului Național al Elevilor, au refuzat în mod voluntar și conștient să respecte prevederile regulamentelor în vigoare. În contrast cu datoria lor, de a fi garantul respectării regulamentelor. Aceste incidente au dus la sancționare de la mustrare, chiar și la destituire„.

Reacția președintelui CNE

Contactat de Edupedu.ro, președintele actual al CNE, Vlad-Marius Iordache, spune că raportul este unul intern și problemele semnalate nu reprezintă un obstacol. Mai mult, mandatul său este unul pe care l-a numit „de sacrificiu”, având în vedere că alegerile au fost făcute înainte de termen:

Considerăm că punctele slab evidențiate în respectivul raport nu reprezintă neapărat un obstacol, din contră, sunt lucruri de care poate aveam nevoie la nivel de echipă pentru a identifica anumite probleme în activitatea noastră și cu siguranță cu ajutorul acestui raport și a respectivelor critice aduse putem să găsim soluții pentru a le putea rezolva în jumătatea care ne-a mai rămas din acest mandat.  

Din ceea ce reiese din respectivul raport acesta a fost cumva gândit ca o comparație cu mandatele trecute. Ideea este că noi, din februarie, atât eu cât și colegii mei din actualul birou executiv am pornit de la ideea că, mai mult sau mai puțini, suntem un mandat de sacrificiu, suntem niște elevi ce au fost aleși în aceste funcții după o perioadă critică, aș putea spune eu, a Consiliul Național al Elevilor și am venit aici și în primul rând cu scopul de a reuși să lăsăm următorului mandat, atât din punct de vedere intern, cât și extern, o structură care să îi ajute mai târziu pe ei în următorul mandat să poată să facă ceea ce își propun. 

Probabil că față de alte mandate nu a fost aceeași activitate și asta reiese și din componența a echipei. Înainte, în celelalte birouri executive poate că erau persoane care aveau mult mai multă experiență în Consiliul Elevilor. Totuși, din acest mandat au venit colegi oarecum mai noi, cu siguranță au o experiență în spate, însă nu la fel cum era în celelalte mandate. Deci cumva asta a fost ideea, că a fost făcută o analiză cu ce a fost anul trecut, poate acum două mandate”, a spus președintele CNE.  

Întrebat de ce nu s-a discutat la Adunarea Generală despre o poziție oficială a CNE privind măsurile de austeritate, președintele Consiliului spune că a fost o discuție în penultima zi, o discuție liberă cu colegii și urmează în curând și un punct de vedere oficial al CNE.

„Personal, consider că noi am am ieșit în spațiul public cel puțin la început, atunci când ne-am alăturat protestelor colegilor noștri studenți, Ne-am alăturat atunci protestelor lor și am ieșit și cu poziții pe această parte a burselor.  

Noi am participat la întâlniri și sesiuni de lucru la ministrul Educației și Cercetării și acolo am adus în discuție de multe ori ceea ce considerăm noi că ar fi bine, respectiv să nu ajungem în această situație în care bursele noastre sunt tăiate. Cu siguranță ar fi fost loc de mai bine, dar consider că totuși am am ieșit cumva în spațiul public acum la această Adunare generală am reușit alături de colegii noștri pentru că am considerat că este mult mai mai bine să luăm această decizie alături de reprezentanții noștri din județe am reușit să trasăm niște acțiuni pe care urmează să le avem în această perioadă în legătură cu bursele și urmează să ieșim cât mai curând cu poziția finală CNE pe partea aceasta de burse. 

A fost un punct special pentru măsurile de austeritate în educație pe ordinea de zi a Adunării Generale și am reușit să-l abordăm. Noi am așteptat oarecum și să avem această întâlnire cu colegii noștri pentru a putea să le explicăm situația, să vedem și din partea lor care ar fi propuneri. Ne considerăm că e mult mai ușor fizic să facem asta, însă noi suntem în permanent comunicare cu ei și în mod online și mai avem acum câteva întâlniri și urmează să avem o poziție oficială a CNE.  

A fost o discuție liberă în care le-am explicat colegilor noștri ce am făcut noi pe partea aceasta de bursă în ultima perioadă le-am explicat anumite situații și le-am răspuns la anumite întrebări pentru că aveau și neclarități și într-o discuție liberă am reușit să găsim să luăm niște propuneri din partea lor, să găsim și niște soluții și să vedem cum le putem implementa”, a mai spus Vlad Iordache.  

Raportul de activitate sugerează și faptul că membrii CNE responsabili de comunicare nu au folosit platforma socială TikTok suficient de mult pentru a ajunge la elevi mesajele.

„În ceea ce privește platformele pe care CNE își desfășoară activitatea, Instagram
rămâne aplicația de socializare prin intermediul căreia organizația produce cel mai mult
impact, în vreme ce Facebook și TikTok rămân lăsate în urmă. Facebook și-a pierdut din relevanță din cauza utilizării slabe din partea elevilor, fiind mai degrabă platforma prin care CNE reușește să ajungă la persoane mai în vârstă, ca de exemplu părinți sau profesori.

TikTok, deși o rețea foarte populară, nu a primit suficientă atenție din partea Biroului
executiv al Consiliului Național al Elevilor, rămânând astfel o oportunitate pierdută. Comisia
adaugă, de asemenea, faptul că atunci când a existat inițiativă, multe dintre postările
organismului s-au abătut de la principiul profesionalității, încălcând normele de etică”, scrie în raportul de activitate.

Ultima reacție a Consiliului Național al Elevilor privind măsurile de austeritate – înainte de aprobarea legii

Singurele reacții ale Consiliului Național al Elevilor privind măsurile de austeritate au fost în luna iunie, când au făcut câteva postări pe rețelele sociale și când s-au alăturat protestelor studenților. Referirile au fost strict legate de burse, nu și de comasarea școlilor sau creșterea numărului de elevi dintr-o clasă.

Consiliul Național al Elevilor a luat poziție pentru păstrarea actualului sistem de burse școlare pe 25 iunie,: Respingem orice propunere de redimensionare a bugetului. CNE spunea atunci că „este o decizie periculoasă, nedreaptă și contrară interesului elevului”.

După adoptarea legii Bolojan, pe 25 iulie, CNE nu a mai semnalat public nicio poziție legată de măsurile de austeritate prevăzute în lege, nici pe rețelele sociale.

Ultima postare pe Instagram despre burse este din urmă cu 7 săptămâni:

Informații de context

Consiliul Național al Elevilor este „structura națională de reprezentare a elevilor din învățământul preuniversitar de stat și privat din România”, așa cum se precizează în articolul 2 al Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Național al Elevilor publicat în Monitorul Oficial.

Totuși, există și alte structuri care reprezintă interesele elevilor în țară, recent constituite într-un singură, Uniunea Elevilor Reprezentanți. Diferența este că acestea sunt asociații din județe diferite care s-au unit într-un scop comun, de a reprezenta interesele elevilor. Consiliul Național al Elevilor pornește la nivel de fiecare județ și își caută reprezentanți.

În plus, de remarcat și faptul că elevii care fac parte din structurile județene ale Consiliului Elevilor au decontate cheltuielile de transport când participă la conferințe, seminare, întâlniri de lucru. Elevii care fac parte din alte structuri nu au aceste beneficii.

La rândul lor, profesorii chiar au semnalat faptul că „elevii reprezentanți abuzează de drepturi și își construiesc un regim școlar preferențial nejustificat”.

Citește și:
Consiliul Național al Elevilor are un nou președinte, care a fost ales până când a ieșit. Au fost două rânduri de alegeri, după ce reprezentanții elevilor din București, care erau contra candidatului unic, au fost împiedicați să voteze pe motiv că nu s-au cazat în același loc cu restul – surse
Consiliul Național al Elevilor ia poziție pentru păstrarea actualului sistem de burse școlare: Respingem orice propunere de redimensionare a bugetului / Este o decizie periculoasă, nedreaptă și contrară interesului elevului
Improvizație transformată în puci la Consiliul Național al Elevilor: trei membri din Comisia de Etică s-au numit pe ei și încă patru colegi într-o comisie care să țină locul Biroului Executiv, până la alegerile din Adunarea Generală, în afara regulamentului
Ministrul Daniel David: Odată depășită criza fiscal-bugetară, se pot rediscuta procentul și o subcategorie a burselor de merit, care să se refere direct și la câștigătorii olimpiadelor naționale și internaționale
Noul Regulament de organizare și funcționare a Consiliului Elevilor: Organizația este obligată să dea raportul anual Ministerului Educației și, în premieră, își creează organizații de juniori în toate gimnaziile


4 comments
  1. Taierea burselor sociale pentru media 9 la purtare in anul anterior este doar o masura care va creste abandonul scolar si nu poate fi justificata prin infime economii bugetare!
    Treziti-va! Militati pentru echitate in accesul la sistemul de invatamant!
    Bursele sociale trebuie asigurate, nu taiate!

  2. Acest consiliu a luat exemplul clasei politice din Romania, iar presedintele a preluat atitudinea de victimizare a ministrului educatiei. Din pacate nu prea mai sunt sperante ca se va schimba sistemul politic din tara, atata timp cat la nivcel de elevi, viitorul tarii, se comporta la fel ca actuala clasa politica. Toata lumea este avida de putere si egoista. Nimeni nu se mai gandeste la cei din jur.

  3. CNE ar trebui numit TSD sau TNL, în funcție de cine ocupă funcția de președinte, temporar. Altceva nu mai e de spus. Au făcut de la bun început din CNE o rampă de lansare pentru unii pui de politruci. Cei care nu erau, din greșeală, au fost repede dați la o parte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Descentralizarea deciziei privind redeschiderea școlilor, în funcție de rata incidenței de la nivel local” – Consiliul Național al Elevilor, mesaj pentru liderii care se întâlnesc astăzi la Cotroceni

Consiliul Național al Elevilor le cere decidenților descentralizarea deciziei privind redeschiderea școlilor, în funcție de rata incidenței de la nivel local. Președintele Klaus Iohannis a convocat membrii Guvernului astăzi la…
Vezi articolul