Cred că foarte mulți oameni din inspectorate și din Ministerul Educației creează această birocrație, ca să-și justifice locurile lor acolo, este de părere profesoara Florina Rogalski

11.899 de vizualizări
Foto: © Dmitry Goygel-sokol | Dreamstime.com
Profesoara Florina Rogalski este de părere că „foarte mulți oameni din inspectorate și din Ministerul Educației creează această birocrație, ca să-și justifice locurile lor acolo”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info. Florina Rogalski predă Limba și literatura română la Școala Centrală din București.

Florina Rogalski: Nu e foarte simplu la o anumită vârstă să faci față sistemului cu toate pretențiile lui și cu tot ceea ce trebuie să faci. Altfel, locul tău nu mai poate fi acolo.

Moderatoare: Și cu toate neajunsurile.

Florina Rogalski: Nu mai vorbim despre neajunsuri, care sunt multiple. În primul rând, o birocrație de nedescris, pentru că eu cred că foarte mulți oameni din inspectorate și din Ministerul Educației creează această birocrație, ca să-și justifice locurile lor acolo.

Profesorii cer ministerelor Educației, Muncii și Familiei, printr-o petiție, ca bursele sociale să fie gestionate de serviciile de asistență socială: În loc să se concentreze pe educarea și sprijinirea elevilor, profesorii sunt nevoiți să se ocupe de formalități birocratice.

Petiția vine după ce Edupedu.ro a lansat un apel public către toate instituțiile din Educație și către Guvernul României: Lăsați profesorii să fie profesori! Calitatea actului didactic și calitatea învățării nu crește prin amplificarea corvoadei birocratice de pe umerii profesorilor, ci din contră.

Informații de context

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „nu o să putem renunța de tot la documente într-o școală”, „este iluzoriu”.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a spus, referitor la activitatea profesorilor, că „nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu”.

Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE-SH) lansează un apel puternic privind debirocratizarea meseriei de profesor. „Categoric vom face tot ceea ce depinde de noi și le transmitem colegilor noștri că vom susține ca și federații sindicale din învățământul preuniversitar ca actul educațional să fie debirocratizat”, a spus Marius Nistor miercuri, la Prima News.

Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – este apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze munca cadrelor didactice.

O directoare de școală a trimis adresa redactie@edupedu.ro o propunere ce vizează „nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii”:

„Ceea ce se vede foarte clar, din punctul meu de vedere, este nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii. Se pare ca acest Minister, care trimite aceste directive, are nevoie sa realizeze că un post în plus (= niște bani în plus alocați către educație…) ar ajuta procesul de predare și implicit întreg procesul educațional. O funcție intermediară între director, secretară și profesori, o funcție care să nu fie făcută de profesori în plus, deoarece secretarele sunt deja peste cap de hârtii”, se arată în propunerea cadrului didactic.

Amintim apelul lansat la începutul anului școlar de către cercetătoarea Thea Ionescu, coordonatoarea grupului Cogniţie Ancorată din Laboratorul de Psihologia Dezvoltării al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat”, a declarat aceasta, într-un amplu interviu acordat Edupedu.ro despre modul în care învață copiii și condițiile de lucru ale profesorilor de astăzi.

  • Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.

Foto: © Dmitry Goygel-sokol | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Profesorii cer ministerelor Educației, Muncii și Familiei, printr-o petiție, ca bursele sociale să fie gestionate de serviciile de asistență socială: În loc să se concentreze pe educarea și sprijinirea elevilor, profesorii sunt nevoiți să se ocupe de formalități birocratice
În București ar trebui să existe doar două tipuri de burse: bursa de excelență și bursa socială, spune profesoara Nina Vasile / La începutul anul școlar, elevii să primească vouchere pentru îmbrăcăminte și rechizite, iar bursa lunară să fie pentru cei care chiar au rezultate bune, propune cadrul didactic
Directoarea Andreia Bodea: În fiecare an se adaugă hârtii și în cârca directorilor, și în cârca profesorilor diriginți. Sunt metri întregi pe care trebuie să îi facem
Bursele școlare, „o adevărată nebunie” pentru profesori, la început de an școlar, spune liderul sindical Marius Nistor: Colegii noștri sunt exasperați
Secretarul de stat Sorin Ion: Nu o să putem renunța de tot la documente într-o școală. Este iluzoriu
Reducerea birocrației a fost înțeleasă de către unii prin eliminarea dosarului cu șină, spune Sorin Hagiu, director de școală: Hârtiile din interiorul dosarului cu șină au rămas aceleași, adică eu nu mai cer acum hârtii în dosar cu șină, le cer într-o folie de plastic
Apel puternic al sindicatelor din Educație pentru debirocratizarea profesorilor / Marius Nistor: În această țară se merge pe un principiu – mortul se acoperă cu pământ, iar viii se acoperă cu hârtii. Avem nevoie de profesori dedicați elevilor, nu documentelor
Liderul sindical Marius Nistor: Nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu. I-am transformat pe profesori în vânători de hârtii
O autonomie a școlilor cred că este singura soluție pentru a se evita birocrația. Să ieșim și să ne spunem punctul de vedere, spune directoarea adjunctă a Colegiului Național B.P. Hasdeu din Buzău, Anca Florea
Învățător, despre dosarele de burse: Sunt unele lucruri care ne solicită competențe juridice, pe care noi nu le avem. Pentru a le rezolva cu responsabilitate și a nu avea ulterior reclamații, trebuie să citim nenumărate documente oficiale, metodologii
Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze și să depolitizeze educația
Birocrația care sufocă școlile. Cu atât de multe responsabilități, nu ai când și cum să le faci pe toate, multe rămân doar pe hârtie, spune un director de școală / Lista documentelor de întocmit
Post nou în școli care să preia funcțiile administrative și birocratice – propunerea unei directoare de școală: Aceste misiuni birocratice date de Minister fac ca între director, secretară și profesori să se paseze sarcini nedorite
Învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii: 60% din activitatea unui profesor pentru învățământul primar este marcată de sarcini birocratice
Învățător: Sunt foarte multe cazuri în care cadrele didactice plătesc cursurile de formare din banii proprii / Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite transferabile, sunt suportate de angajator, potrivit cadrului legal
Cercetătoarea Thea Ionescu: Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat

8 comments
  1. Cadrele didactice ar trebui sa aibă doar atat: programa scolara, planificarea anuala ( în format electronic, doar facem atâta tam – Tam pe tema salvării planetei!🤬😡), catalogul și condica.
    Amintiți sin de munca titanica de la departamentele Secretariat și Contabilitate! Trantorii nesimtiti din ME și din inspectorate
    au întrecut masura cu câte sarcini, situații le cer.

  2. acum vreo 7 ani când m-am înscris la definitivat am fost la inspectoratul școlar să iau o decizie în original, nu am putut depune copie la dosar, a fost nevoie să mă întorc la 50km la mine ne în oraș să facă copie conform cu originalul cu ștampila unității școlare, iar să mă duc la inspectoratul școlar județean din alt oraș să depun copia “conform cu originalul”
    Au mai fost și alte drumuri in plus de astea pentru motive absolut absurde
    Mi se spunea că sunt la inceput și ” mă antrenez “, trebuie să “mă încarc cu răbdare” , “așa e sistemul”

  3. ati cautat vreodata pe profilul lor de facebook sau alte retele sa vedeti caror partide apartin aceste cohorte fara exsmen care vin doar sa redacteze procese_ verbale in scoli?
    asta meritam ca acceptam bataia lor de joc…

  4. Asa este. Vin cererile de hartoage pt a justifica posturi in inspectorat si minister si TOATE pe capul unui singur om, profesorul. Nu exista timp fizic si nici logica pentru a rezolva toate cererile urgente de sus, pt ca ei doar asta au de facut. Menirea prof nu este acesta, de a sustine zeci de alte posturi cu hartoage. Trist, f trist ce a ajuns invatamantul. Dirigintele primeste sute de cereri de hartii de peste tot: pt ces(psi si pip pe fiecare modul, fise psihopeda), pt burse, pt cercuri(inspectorii nu mai contenesc sa spuna ca trebuie si musai f interesante, dupa directiva de sus), pt comisii(numeroase si fiecare cu un dosar ff stufos), de la inspectorat(groanznic de multe si absurde) , de la director, de la minister, toate imperativ si urgent pt ca multi oameni doar aduna hartiile facute de prof si primesc bani grasi. Aceste situatii absurde trebuie sa inceteze!

  5. Cu siguranta !!!

    Si nici macar nu se coordoneaza cat de cat, iar aceasta este cauza principala pentru care se rostogolesc intr-un ritm infernal peste scoli cerinte absurde de statistici, situatii, tabele, multe existente deja, multe dublate sau triplate, eventual cu formate usor diferite….Fiecare nou angajat cere noi hartii, pentru a-si justifica postul.

    Si cum numirile sunt politice, sustinatorii lor sunt presati de sponsori pentru a crea noi nevoi de neinlaturat pentru profesori si elevi, pentru care acestia vor trebui sa scoata sume concrete din buzunar, in flux continuu, pentru cursuri, credite, certificate, simpozioane, concursuri pe te miri ce teme…S-a tot vorbit in ultimul timp si aici, campania diluându-se in ultimul timp, as zice …ne gandim multi si la niste cauze, dar nu voi dezvolta.

    “Scoala ca o pradă…” cum spunea cineva, adaptand un titlu celebru.☹️

    1. Tot pe spatele profesorului diriginte pică (cu sens propriu!) procedura prevenirii și combaterii violenței!
      Pentru fiecare incident, dirigintele completează o fișă de management al cazului de cel puțin 10 pagini unde trebuie să se încadreze în termene (5 zile de la incident, 30 de zile, 6 luni… deci un caz de lovire/ îmbrâncire/ invective… durează până la 6 luni…). Dacă agresiunea se repetă cu aceleași victime, devine bullying… dacă se repetă cu alte victime, nu e bullying, dar în fiecare situație se mai completează o fișă. Deci, termenele se vor suprapune, extinde, astfel că dirigintele are mintea ocupată. Instituțiile pot dormi liniștite, profesorul diriginte veghează! (completează, gestionează, răspunde!)
      Pașii sunt foarte stricți: să anunțe directorul, să discute situația cu consilierul școlar, cu părinții în prezența consilierului școlar, să facă plan de măsuri cu termene clar specificate, activități specifice în orele de dirigenție, activități extrașcolare, să-i întrețină pe elevi și în pauze ca să devină cooperanți, empatici…, iar, dacă trebuie implicate si alte instituții, distracția atinge cote de invidiat…
      În tot acest timp, dirigintele e profesor, trebuie să-și pregătească lecțiile, să corecteze testele, fișele, să gândească, să organizeze, să evalueze proiecte în cadrul disciplinei predate.
      A, și profesorul mai are și familie!
      Cele 8 ore de muncă sunt depășite cu mult și nici nu se vede (!) pentru că munca lui nu se face doar la școală (părinții sună seara, dimineața, termenele sunt până la ora 23,59…). Pentru corectat sau proiectat, nu e spațiu fizic în școală, (în multe școli de-abia e loc pentru elevi!). Etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației eludează problema alegerilor programate în unele universități pe vechea lege a educației, contrar cerințelor din legea nouă / Instituția înșiruie prevederi legale în loc să spună dacă a fost respectată legea

Ministerul Educației evită, în răspunsuri transmise Edupedu.ro la o lună după ce primit întrebări pe această temă, să spună clar în ce măsură au fost legale deciziile unor universități de…
Vezi articolul

Sindicaliștii din Iași, despre vizitele ministrului Educației la școlile din Ialomița: Dacă facem abstracție de tonul mai ridicat în fața copiilor, doamna învățătoare era la oră și își facea datoria

“Vizita din 14 ianuarie 2020 a Doamnei Ministru Monica Anisie la două școli din județul Ialomița nu poate rezolva gravele probleme din învățământul preuniversitar românesc”, spun sindicaliștii din Iași, într-o…
Vezi articolul