Cursuri online de Etologie și Filosofie pentru profesori la Casa Corpului Didactic din Galați / Doru Căstăian, fondator: Ambele cursuri au elemente aplicate substanțiale

1.600 de vizualizări
Cursurile Universității Politehnica
Foto: © Vadym Pastukh | Dreamstime.com
Cursuri online de etologie și de filosofie pentru profesori, indiferent de nivel, organizate într-un proiect fondat de profesorul Doru Căstăian, la Casa Corpului Didactic Galați. Sistemul este simplu, au loc înscrierile, iar după ce se formează o grupă, se pun de acord cu toții pentru stabilirea datelor și orelor de întâlnire. Formarea durează în jur de 6 săptămâni și sunt așteptați profesori din întreaga țară. „E o prejudecată obișnuită că filosofia nu poate avea și un caracter practic, aplicativ. Are, iar cursul meu o demonstrează, cred, pe deplin”, spune Doru Căstăian.

Într-un scurt interviu pentru Edupedu, Doru Căstăian, profesor metodist la CCD Galați, inițiator și formator, explică despre ce presupun cursurile pe care le organizează.

Edupedu.ro: Sunteți profesor metodist al Casei Corpului Didactic din Galați. Ce înseamnă asta?

Doru Căstăian: Înseamnă în primul rând că sunt responsabil, alături de colegii mei, pentru formarea continuă a cadrelor didactice. Adică, mai simplu spus, noi identificăm nevoile de formare ale profesorilor și le oferim cursuri (pe care le concepem și le manageriem) pentru a răspunde acestor nevoi. Pandemia, cu toate relele ei, ne-a adus și ceva bun. Nu mai suntem legați strict de județul Galați pentru că, făcând formare exclusive online, putem prelua cursanți din toată țara. Pe lângă susținerea de cursuri de formare (care este activitatea noastră principală), mai desfășurăm tot felul de proiecte interesante (aș aminti întâlnirile din cadrul “Cafenelelor Merito” și ale conferințelor “Educația webformantă”). Cei care sunt interesați pot consulta oricând site-ul nostru.

Edupedu.ro: Care sunt cursurile pe care le susțineți și ce caracter au?

Doru Căstăian: În acest moment țin două cursuri avizate de Ministerul Educației, cursuri pe care le-am conceput eu și pentru care tot eu sunt formator. Cu modestia de rigoare, voi spune că ele sunt inedite, cel puțin eu nu știu de inițiative similare în interiorul sistemului. Unul dintre cursuri propune noțiuni de etologie și de neuroștiințe care să permită profesorilor să abordeze într-o manieră mai consistentă științific activitatea de la clasă. Etologia completează în cel mai fericit mod psihologia și pedagogia, iar cunoașterea elementară a unor noțiuni de neuroștiințe poate acționa ca un filtru foarte puternic pentru a discerne cu succes între diferitele posibilități pedagogice. Celălalt curs este unul în care propun anumite noțiuni și tehnici ale sinelui (azi li s-ar spune tehnici de dezvoltare personală) preluate din diferitele tradiții ale filosofiei, în special ale filosofiei antice. Cred că avem acolo comori neprețuite și că ele pot fi folosite pentru a face viața profesorilor mai plăcută și mai plină de sens.

Despre aplicabilitatea noțiunilor, Doru Căstăian menționează că „asta încerc să le ofer. Ambele cursuri au elemente aplicate substanțiale, al doilea e aproape integral practic. E o prejudecată obișnuită că filosofia nu poate avea și un caracter practic, aplicativ. Are, iar cursul meu o demonstrează, cred, pe deplin”.

Edupedu.ro: Sunt cursuri dificile, e nevoie să fii în prealabil inițiat în etologie, neuroștiințe sau filosofie?

Doru Căstăian: Dimpotrivă, sunt pentru începători, oameni care nu au mai avut până acum contacte semnificative cu aceste domenii. Deși cred că pot fi utile și celor mai avansați.

Totodată, Doru Căstăian precizează că formarea și cursurile se adresează „tuturor cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, indiferent de nivel.

Edupedu.ro: Cât durează formarea şi cum se pot înscrie doritorii la cursurile dumneavoastră?

Doru Căstăian: Formarea durează cam o lună și jumătate, ne întâlnim o dată sau de două ori pe săptămână, în sesiuni de două ore. Programul de formare îl negociez de obicei cu cursanții și stabilim date care să convină tuturor. De regulă, ne vedem seara. De înscris se pot înscrie pe site-ul nostru, accesând secțiunea „formare”. Cursurile mele se află se secțiunea de cursuri avizate, dar îi îndemn pe profesori să cerceteze întreaga noastră ofertă, tot ce oferim este de calitate. De asemenea, îmi pot scrie mie direct la adresa castaian.doru@ccdgl.ro.”

Foto: © Vadym Pastukh | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Doru Căstăian: Am început să avem comunități motivaționale și de bune practici. Foarte bine. Acum trebuie să construim o comunitate morală
Radiografia carierei de profesor în țara analfabetismului funcțional: cadrele didactice din România sunt, statistic, cel mai puțin stresate din Europa, au o dorință “unică” de a munci în străinătate și evită excesul în propria formare profesională – raport Eurydice
Despre Superteach, cu o mentalitate deschisă


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Confruntare Jurma – Cîmpeanu, pe pragul de vaccinare pentru angajații din școli. „Nu poți să spui că și dacă ar fi 100% profesorii vaccinați, copiii, dacă merg la școală, nu o să se poată infecta”, susține cercetătorul / „Vrem să încurajăm vaccinarea”, spune ministrul

Pragul de vaccinare de 60% în rândul angajaților din școli pentru redeschiderea fizică a acestora nu este un criteriu epidemiologic sau unul sanitar, a spus cercetătorul Octavian Jurma, un critic…
Vezi articolul

Dezbatere LIVE online organizată de World Vision România

Profesorii care au făcut cinci propuneri concrete de politici publice în Educație, pe care le-au prezentat inspectoratelor școlare județene, în proiectul „Inspectoratul școlar civic” al World Vision România: Finanțare de la județ pentru excursii cu elevii, îmbunătățirea comunicării despre școală și a imaginii acesteia, dezvoltarea literației, reducerea abandonului școlar

Zece școli au creat proiecte de politici publice în comunitatea de profesori, uneori și cu implicarea elevilor, pe care le-au propus apoi autorilor de politici educaționale din teritoriu, adică inspectoratelor…
Vezi articolul

Luciana Antoci, consilier de stat la Cancelaria premierului: Un copil tăcut nu este un copil cuminte, ci un copil nefericit / Profesorii care lucrează cu elevi care vin din familii în care părinții sunt absenți trebuie să îi cunoască foarte bine și să se asigure, înainte de orice lecție, că sunt în starea de învățare

Luciana Antoci, consilier pe probleme de Educație al premierului Ilie Bolojan, a explicat că elevii tăcuți sunt elevi care se simt singuri din cauza lipsei de comunicare cu părinții. Într-un…
Vezi articolul