Daniel David: Am văzut în spațiu public ideea că am interzice concursurile sau olimpiadele la nivelul învățământului primar. Nu se pune problema în acest sens

19.646 de vizualizări
Foto: captura gov.ro
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, spune că olimpiadele pentru clasele primare „pot fi organizate fără implicarea directă a Ministerului, ci de către asociații științifice, profesionale sau alte organizații”. Precizarea vine după ce ministerul Educației a prevăzut prin proiectul de regulament-cadru lansat luni, 20 octombrie 2025, eliminarea elevilor din ciclul primar din rândul participanților la olimpiade și concursuri școlare. În document se menționează că pot participa la acestea doar elevi de gimnaziu și liceu.
  • Singura mențiune legată de posibilitatea participării elevilor de clase primare la concursuri este menționată în proiectul privind regulamentul pentru calendarele de proiecte de educație extrașcolară, care permit organizarea de concursuri inițiate de profesori la nivel local sau județean, dar care nu au statut de olimpiade și concursuri școlare organizate de Ministerul Educației și Cercetării (MEC).

Referitor la olimpiadele școlare pentru cei de clasele primare, ministrul Educației, Daniel David, a spus joi seară, la raportul săptămânal de pe pagina de Facebook a Ministerului Educației: „Am văzut în spațiu public o idee cum că am interzice concursurile sau olimpiadele la nivelul învățământului primar. Nu se pune problema în acest sens”, a spus David.

Ministrul Educației a precizat că „la nivelul învățământului primar se pot organiza concursuri, se pot organiza olimpiade, doar că spuneam că trebuie să fie organizate de către școli într-o variantă județeană, interjudețeană și la nivel național, dar să fie implicate asociațiile științifice, asociațiile profesionale sau alte organizații la alte concursuri între școli sau etape locale și județene”.

Edupedu.ro a arătat că, în realitate, în proiectul de regulament-cadru privind organizarea competițiilor școlare cu statut de olimpiade și concursuri naționale, lansat luni, 20 octombrie 2025, elevii de clase primare sunt excluși de la participare.

Mai exact, este specificat că:

  • olimpiadele școlare se adresează elevilor din învățământul gimnazial (clasele V–VIII) și din cel liceal (clasele IX–XII/XIII) cu aptitudini și performanțe înalte”
  • iar concursurile școlare „vizează stimularea interesului pentru învățare […] la care participă elevii din învățământul gimnazial și cel liceal.”

Formularea actuală elimină complet orice referire la ciclul primar, deși metodologia anterioară – OMEC nr. 3035 din 2012, aflată încă în vigoare – stabilea că participarea la competițiile școlare este deschisă tuturor elevilor, de la toate formele de învățământ, respectând principiul egalității de șanse.

În proiectul privind regulamentul organizării olimpiadelor pus în dezbatere publică nu se face nicio referire la clasele primare, având în vedere că se menționează că doar elevii de gimnaziu și liceu pot participa.

În paralel cu publicarea proiectului privind regulamentul organizării olimpiadelor a fost pus în consultare și regulamentul pentru calendarele de proiecte de educație extrașcolară care permit organizarea unor concursuri la nivel local sau județean, însă nu este vorba despre olimpiade, așa cum precizează ministrul.

„Art 3. alin (2) – Calendarul proiectelor de educație extrașcolară cuprinde activități educaționale extrașcolare la care participă preșcolari și elevi din învățământul primar și secundar, astfel:

  • în cadrul proiectelor de educație extrașcolară județene/ale municipiului București și al
    proiectelor de educație extrașcolară interjudețene pot participa preșcolari și elevi din
    învățământul primar
    și secundar”.
Ce sunt activitățile educaționale extrașcolare

Aceste activități pot fi concursuri la nivel de școală, inițiate de un profesor sau care prin asociere cu alte școli se pot extinde la nivel local sau județean, și aprobate de inspectoratele școlare. Pe baza premiilor obținute la acestea, elevii nu pot primi burse școlare, conform reglementărilor în vigoare, de exemplu.

Redăm declarația ministrului pe acest subiect:

Daniel David, ministrul Educației: „Am văzut în spațiu public o idee cum că am interzice concursurile sau olimpiadele la nivelul învățământului primar. Nu se pune problema în acest sens.

La nivelul învățământului primar se pot organiza concursuri, se pot organiza olimpiade, doar că spuneam că trebuie să fie organizate de către școli într-o variantă județeană, interjudețeană și la nivel național, dar să fie implicate asociațiile științifice, asociațiile profesionale sau alte organizații, fiindcă ca psiholog, gândesc că în clasele în zona învățământului primar suntem în faza în care începem să construim bazele tuturor celor competențe cheie pe care dorim să le dezvoltăm în cazul copiilor noștri.

Și implicarea prea directă a ministerului pe câteva olimpiade ar putea să distorsioneze acest proces, dar repet, nu este interzis nimic. Asociațiile științifice și profesionale pot să organizeze astfel de concursuri la nivel local, regional sau la nivel național”.

Informații de context

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a lansat luni, 20 octombrie, în consultare publică proiectul de ordin care aprobă noile norme pentru organizarea competițiilor școlare – olimpiade și concursuri – și regulamentul privind calendarele de proiecte extrașcolare.

Documentul aduce printre modificări posibilitatea evaluării digitalizate a lucrărilor, dreptul elevilor de a-și vizualiza lucrarea înainte de contestație, precum și obligația centrelor de concurs și a inspectoratelor școlare de a publica subiectele și baremele după fiecare probă – o cerință pe care Edupedu.ro a formulat-o constant în ultimii trei ani, solicitând Ministerului Educației să asigure transparența în desfășurarea olimpiadelor.

Față de forma din 2012, noul proiect limitează explicit vârsta și nivelul de studii al elevilor care pot participa, definind olimpiadele ca „competiții de excelență organizate pe baza studiului disciplinelor din planurile-cadru pentru învățământul gimnazial și liceal”.

Noua metodologie nu doar că limitează accesul la olimpiade și concursuri, dar transformă în regulă ceea ce în ianuarie 2025 fusese doar o decizie punctuală. La acel moment, Edupedu.ro a relatat în premieră că ordinul de ministru semnat de Daniel David, prin care erau aprobate listele de concursuri și olimpiade pentru anul școlar 2024-2025, excludea elevii de clasele primare din competițiile recunoscute oficial de Ministerul Educației.

Astfel, elevii din ciclul primar nu mai puteau participa nici la etapele naționale din CPEENI – Concursurile și Proiectele Educaționale Naționale și Internaționale, fiind opriți la fazele locale sau la activități organizate doar la nivelul școlii.

Acum, prin includerea restricției direct în Regulamentul-cadru privind organizarea competițiilor școlare, excluderea devine parte din regulile generale, aplicabile permanent.

Daniel David spunea în aprilie 2025: „Spun a zecea oară, nu am interzis olimpiadele la clasele primare. Doar nu vreau să le organizeze ministerul Educației. La vârste mici trebuie să dezvoltăm abilitățile de bază” (detalii aici)

Documentul stabilește și că listele competițiilor vor fi aprobate anual prin ordin de ministru, după o analiză și selecție realizată de experți din minister, iar în lista națională poate fi inclusă o singură olimpiadă pentru fiecare disciplină.

Noul Regulament-cadru privind organizarea și desfășurarea competițiilor școlare se află în consultare publică până la începutul lunii noiembrie, urmând ca forma finală să fie adoptată după analizarea observațiilor primite și avizarea în Comisia de dialog social a Ministerului Educației.

Citește și:
Regulamentul olimpiadelor și concursurilor școlare a fost rescris de Ministerul Educației după 13 ani: instituția propune prag de calificare la etapa națională cu 50% mai dificil / Subiectele vor fi publicate obligatoriu după probe, iar acestea pot fi și online, doar pe platforme aprobate de minister – proiect
ULTIMA ORĂ Regulamentul olimpiadelor și concursurilor școlare a fost rescris de Ministerul Educației după 13 ani: instituția propune prag de calificare la etapa națională cu 50% mai dificil / Subiectele vor fi publicate obligatoriu după probe, iar acestea pot fi și online, doar pe platforme aprobate de minister – proiect
Părinții să participe obligatoriu la ședințe cu elevii și profesorii înainte de etapa națională – proiect regulament olimpiade 2026 / Elevii care încalcă regulile de conduită vor fi eliminați din competiții și nu vor mai putea participa nici anul următor
Patru elevi olimpici din Buzău îi cer ministrului David să nu reducă numărul de participanți la olimpiadele naționale: După ce ne-ați luat bursele, se pare că doriți să ne luați și motivația și încrederea că munca noastră mai contează
SURSE Noi economii din educație: Ministerul Educației vrea să reducă numărul elevilor la olimpiadele naționale, prin modificări la regulamentul competițiilor școlare – mai puțini profesori însoțitori și corectori, pentru economii la buget


6 comments
  1. Sa vorbesti intr una despre nimic, dle ministru este sub demnitatea umana. Da inapoi ceea ce ai luat si pleaca!

  2. Mie, ca antrenor, ca organizator, ca evaluator de olimpiade, mi se pare firesc să nu mai fie obligatorii- tip Daciada-aceste olimpiade!
    Externalizarea acestor servicii ar aduce multe lucruri bune care de-a lungul timpului au fost minimizate și de care acum avem multă nevoie!
    Schimbarea paradigmei e necesară!
    Olimpiada, privită și ca necesitate a evaluării activităților centrelor de excelență, este anacronică!
    Ipocrizia părinților e mare: vrem, dar să nu fie!

    La câte sunt astăzi în dizarmonie, orice încercare într-un sistem schilodit pare ( și este de multe ori!) o nebunie!

  3. Pe de alta parte, de ce insista parintii cu olimpiade la clasele primare si in acelasi timp se plang ca elevii sunt prea mici pentru programul atat de incarcat, ca sunt obositi, ca au teme prea multe, ca orele remediale ingreuneaza programul etc etc? Lasati copiii sa fie copii, cat se mai poate, adica macar in clasele primare. Faceti scoala atractiva macar la clasele primare – adica elevul sa ‘prinda drag’ de scoala, de cunoasterea de care o ofera. Vor avea o viata intrega sa concureze, sa a se lupte sa fie ‘primii’. Lasati concursurile si olimpiadele pentru cand copiii reusesc cat de cat sa aiba o parere proprie despre asta – daca vor, daca fac fata emotional, daca se simt pregatiti, daca ii inteleg rostul -adica macar de-a lungul claselor primare.

  4. E la fel de tare ca Negoiță, care spunea că nu el a trecut cu drumul peste conducta de gaze, ci conducta pe sub drum. Daca am un copil mic talentat și câștigă etapa pe școală, de ce nu poate participa la olimpiada națională a claselor 5-8?

  5. Întrebare la ministrul-Radio Erevan: E adevărat că ați introdus direct olimpiade sau concursuri în învățământul primar?

    Răspuns de la ministrul-Radio Erevan: DA, e adevărat, doar că nu au fost introduse ci interzise și nu pe față ci pe la spate.

    Noaptea ca hoții deja e copil mic pe lângă ce poate mintea lui David.

    DEMISIA, DAVID!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea Babeș-Bolyai: „îngrijorare” cu privire la „acțiunile politicului care afectează etica academică” / Decizia Curții Constituționale „complică măsurile care se pot lua în contextul plagiatului”, dar universitățile au încă mecanisme interne de sancționare

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca își exprimă, într-un punct de vedere transmis marți Edupedu.ro, „îngrijorarea” cu privire la „acțiunile politicului care afectează etica academică, demarate cu mai mult timp în urmă,…
Vezi articolul

Sprijin pentru familii vulnerabile și copii, în locul separării copilului de familie și plasarea lui în sistemul de protecție specială – proiect de lege al Guvernului / Se vor înființa 150 de centre de zi și Observatorul Național al Copilului

Guvernul a aprobat pentru trimiterea în Parlament proiectul Legii privind prevenirea separării copilului de familie, conform anunțului instituției. Propunerea legislativă urmărește reducerea numărului de copii care intră în sistemul de…
Vezi articolul