Ministerul Educației Daniel David spune că la începutul anul viitor, după ce vor fi gata standardele de evaluare și notare pentru a fi aplicate în toate școlile, „dacă eu voi fi ministru sau dacă n-am să fiu eu va fi un alt ministru, m-aș bucura ca odată ce are standardele de evaluare făcute, să reia problematizarea evaluării naționale de clasa a VIII-a”. Daniel David a fost întrebat în podcastul Lecția de azi, când va fi reluată discuția despre modificarea Evaluării Naționale de clasa a VIII-a.
- Amintim, Ministrul Educației, Daniel David: Pentru primar și gimnaziu vom încheia procesul pentru elaborarea standardelor de evaluare și notare care implică și pregătirea profesorilor, probabil anul viitor, în luna iunie. Din anul școlar 2026-2027 îmi propun să le avem la clasele primare, gimnaziu și liceu
Întrebat când va fi reluată discuția despre modificarea Evaluării Naționale de clasa a VIII-a, ministrul Educației a răspuns: după ce vom avea standarde de evaluare și notare se va putea „problematiza evaluarea națională”.
„Dacă eu voi fi ministru sau dacă n-am să fiu eu va fi un alt ministru, m-aș bucura ca odată ce are aceste standarde făcute, să reia la începutul anului viitor problematizarea evaluării naționale, în clasa a VIII-a. N-o să o faci în celălalt an, dar o poți gândi peste 2 sau 3 ani, fiindcă deja vei putea lua în calcul și portofoliul pe note, pe medii, pe diverse discipline, fiindcă vom avea acele standarde”, a spus ministrul.
Legat de cum ar putea fi testați elevii la Evaluarea de final de gimnaziu, Daniel David a mai spus că după ce vor putea aplica standardele de evaluare iar rezultatele care vor fi trecute în portofoliile educaționale, „te uiți nu numai la nota primită în ziua respectivă (n. red nota de la examenul de Evaluare Națională), poate te uiți la medii, la anumite note la anumite discipline pe parcursul 3-4 ani de gimnaziu”.
„O altă problemă este și evaluarea punctuală. Și când te uiți în alte țări, nu știu, în Finlanda, de exemplu, sau în alte țări, vezi că este un portofoliu, adică te uiți nu numai la nota primită în ziua respectivă, poate te uiți la medii, la anumite note la anumite discipline pe parcursul 3-4 ani de gimnaziu. Noi nu putem face lucrul acesta pentru că nu avem încă standardizare, vedeți? Acesta a fost motivul, alături de măsurile fiscal-bugetare care m-a făcut să spun ok, hai să începem în clasa a II-a, a IV-a și a VI-a, ținem minte ce am spus de clasa a VIII-a. Noi, dacă ne mișcăm bine anul școlar 2026- 2027 o să începem cu standarde de evaluare și notare la toate nivelurile primar, gimnazial și liceu”, a spus David.
Redăm declarațiile ministrului pe acest subiect
Oana Dimofte, jurnalist: Ați plecat la începutul anului, îmi amintesc perfect, foarte hotărât cu reforma evaluării naționale, luând în calcul la momentul acela inclusiv să fie schimbată și să fie introdusă cea de-a 3-a probă, cea de cultură generală, în anul următor. Ați spus că în anul următor.
Daniel David, ministrul Educației: N-am spus în anul următor..
Oana Dimofte: Sub formă de pilotare.
Daniel David, ministrul Educației: Nu cred că am spus în anul următor. Dacă spuneți că am spus probabil …
Oana Dimofte: Așa îmi amintesc, poate îmi amintesc greșit, în orice caz, foarte curând. Cumva subiectul a fost temporizat și chiar recent ați spus că nu se va face brusc, totuși, când se schimbă Evaluarea Națională ?
Daniel David, ministrul Educației: A fost temporizat pentru că am intrat în logica de criză fiscal-bugetară. Nu ne-am ocupat de alte lucruri, ca să spun așa. În același timp, reforma evaluării, iarăși într-o manieră acoperită de scandalul măsurilor fiscal-bugetare, a început. Cum? Păi, în clasele a II-a a IV-a și a VI-a…
Oana Dimofte: La clasa a 8-a mă refeream
Daniel David, ministrul Educației: Bun, dar eu vă spun că am început a II-a, a IV-a și a VI-a în care eu cred că sunt niște modificări importante: extindem numărul de competențe și tipul de Itemi și am început să vorbesc din nou despre evaluarea în clasa a VIII-a, vă spun ce mă oprește sau dincolo de măsurile fiscal-bugetare care mi-au dus toate resursele în a încerca să pornim anul școlar, bine.
Mi-am dat seama că dacă vrei, spre exemplu, să faci o evaluare care să nu fie doar o modificare sau o îmbunătățire a ceea ce avem, ci să fie ceva serios, adică să nu fie numai că eu am spus așa … că avem două limite ale evaluării în clasa a VIII-a în acest moment, și anume: testarea este prea focalizată doar pe două competențe și ignoră celelalte competențe pe care noi trebuie să le formăm la nivel de gimnaziu, și că este o evaluare punctuală, adică este o măsurătoare pe care o faci într-o zi.
În mod normal, când te uiți la ce fac ceilalți, măsoară mai multe competențe. Bun, asta și noi am putea să o facem fără să fie o problemă pe care trebuie să o analizăm și să stăm nu știu cât timp, că și Franța are, și alte țări au.
Oana Dimofte: Dar noi avem câteva generații, iertați-mă, în care la gimnaziu au învățat doar română și matematică, fără să să învețe biologie, esențiale, fizică, chimie.
Daniel David, ministrul Educației: Dar o altă problemă este și evaluarea punctuală. Și când te uiți în alte țări, nu știu, în Finlanda, de exemplu, sau în alte țări, vezi că este un portofoliu, adică te uiți nu numai la nota primită în ziua respectivă, poate te uiți la medii, la anumite note la anumite discipline pe parcursul 3-4 ani de gimnaziu. Noi nu putem face lucrul acesta pentru că nu avem încă standardizare, vedeți? Acesta a fost motivul, alături de măsurile fiscal-bugetare care m-a făcut să spun ok, hai să începem în clasa a II-a, a IV-a și a VI-a, ținem minte ce am spus de clasa a VIII-a. Noi, dacă ne mișcăm bine anul școlar 2026- 2027 o să începem cu standarde de evaluare și notare la toate nivelurile primar, gimnazial și liceu.
Și dacă eu voi fi ministru sau dacă n-am să fiu eu va fi un alt ministru, m-aș bucura, odată ce are aceste standarde sunt făcute, să reia la începutul anului viitor problematizarea evaluării național în clasa VIII-a. N-o să o faci în celălalt an, dar o poți gândi peste 2 sau 3 ani, fiindcă deja vei putea lua în calcul și portofoliul pe note, pe medii, pe diverse discipline, fiindcă vom avea acele standarde.
Oana Dimofte: Și va fi un punct de discuție desprinderea evaluării naționale de procesul de admitere în liceu, pentru că în majoritatea țărilor OCDE nu există nicio legătură între evaluarea la final de gimnaziu și admiterea în liceu. Elevii se duc la liceul de proximitate, dat fiind că liceele au o calitate relativ similară.
Daniel David, ministrul Educației: Pentru că învățământul este obligatoriu și este anormal ce facem noi. Un test atât de greu, punctual și restrictiv în clasa a VIII-a nu chiar în mijloc, dar în cadrul învățământului obligatoriu. Sunt teme care trebuie discutate atunci, dar deocamdată haideți să ne asigurăm că ne extindem modalitățile pe care le putem lua în calcul atunci când vom dori să facem transferul de la gimnaziu la liceu. Iar cred că standardele de evaluare și notarea o să contribuie, o să ne ajute în acest sens”.
Ce prevede raportul de diagnoză QX referitor la Evaluarea Națională
Iată ce prevede raportul de diagnostic al educației și cercetării din România în privința Evaluării Naționale:
„Evaluarea Națională din clasa a VIII-a este (1) prea restrictivă, prin raportare la competențele de bază/cheie pe care le țintim într-un învățământ gimnazial în care nu am inițiat încă specializările majore pe care le vom avea la nivel liceal (exceptând zonele vocaționale), și (2) cu miză de selecție prea mare, pentru un moment aflat în cadrul procesului obligatoriu de învățământ. Așadar, cred că evaluarea națională din clasa a VIII-a trebuie să includă pe lângă testările la matematică și limba română și testarea celorlalte competențe de bază/cheie (de discutat varianta 5 competențe de bază vs. 8 competențe cheie). În plus, pentru a flexibiliza miza selecției într-un proces de învățământ, totuși, obligatoriu și pentru a stimula descentralizarea, fiecare liceu poate decide procentul de locuri care vor fi organizate prin examen de specialitate (nu mai mult decât 50%), organizat în condițiile legii după evaluarea națională, dar și ponderea probelor obligatorii din evaluarea națională din clasa a VIII-a în ocuparea celorlalte locuri; probele de matematică și limba română, fiind incluse atât în competențele de bază, cât și în cele cheie, nu vor putea avea o pondere mai mică de un nivel relevant stabilit național”.
Competențele-cheie care determină profilul de formare a elevului – Legea învățământului preuniversitar
„Curriculumul național pentru învățământul primar, gimnazial și liceal se axează pe competențele-cheie promovate la nivel european, care determină profilul de formare a elevului:
a) competență de citire, scriere și înțelegere a mesajului;
b) competență în multilingvism;
c) competență matematică și competență în științe, tehnologie și inginerie;
d) competență digitală, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică;
e) competență personală, socială și de a învăța să înveți;
f) competență civică, juridică și de protejare a mediului;
g) competență antreprenorială;
h) competență de sensibilizare și exprimare culturală”, conform articolului 91.
Informații de context
Amintim că ministrul Daniel David afirma, în luna mai, că examenul de Evaluare Națională de la clasa a VIII-a ar putea fi modificat din anul școlar 2025-2026. Acesta declara atunci că „metodologia pentru anul viitor nu este bătută în cuie și dacă ne punem de acord, sistemul educațional, părinți, sindicate că e ok, putem să începem mai devreme acest lucru” (n. red.: noua Evaluare Națională).
Ministrul a afirmat atunci că Evaluarea Națională ar putea fi modificată după modelul din Franța, adică să fie introduse subteste din discipline diferite: „Vă rog să vă uitați la modelul din Franța. Poți să ai un test standardizat, cu subteste, care acoperă discipline diferite. Nu înseamnă că vei avea testul și disciplina, pentru că în momentul acela am complica lucrurile. Dacă nu o să fim mai creativi, o să facem probabil cum fac francezii, de exemplu, care au și matematică, și limbă franceză, au și istorie, geografie, au și științe”, a spus Daniel David.
„Dacă ne punem de acord cu toții, nu văd de ce să amânăm lucrurile. Avem grijă să nu interfereze cu așteptările și filosofia sistemului educațional. Nu așa peste 5 ani… Hai să pilotăm mai repede lucrurile, vedem cum funcționează și dacă merge bine o generalizăm. Aspectul operațional poate fi negociat”, a completat ministrul, în cadrul unei conferințe de presă în care le-a răspuns jurnaliștilor la întrebări legate de Raportul QX de diagnostic în educație și cercetare.
Mai târziu, la începutul lunii septembrie, ministrul Educației, Daniel David și-a schimbat poziția și a afirmat că Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a nu va fi modificată „acum sau pe viitorul apropiat”. Schimbarea Evaluării va putea fi discutată doar „dacă ne stabilizăm fiscal-bugetar”, în cadrul unor dezbateri, astfel încât rezultatul să fie unul „asumat de majoritate”.
În luna noiembrie, Ministrul Educației și Cercetării a precizat că Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a nu poate fi schimbată de la un an la altul, „dar este clar că va trebui să avem o astfel de discuție”:
„Nu o pot schimba de la un an la altul sau de la 2 ani. Trebuie gândit procesul, astfel încât să fie predictibil, dar este clar că va trebui să avem o astfel de discuție, mai ales că, pentru celelalte evaluări din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, deja am venit cu acele elemente pe care le-am anunțat încă din raportul QX, adică să evaluăm mai multe competențe, să avem și itemi care sunt legați de programe, dar și itemi care sunt gândiți într-o logică de utilizare a competențelor în viața cotidiană”, a spus Daniel David.
11 comments
Drum bun și cale bătută, tovarășe David! Te vom pune la panoul cu „Așa nu!”, evident!
Sper sa nu mai aud de tine!
Gata, se simte plecarea? Du-te pe drumul dumitale și lasă-ne! Ne-ai transformat din dascăli, în contabili, secretari, telefoniști, paznici, bone, asistenți medicali și hârțogari. Din septembrie până acum, am consumat 6 topuri de coli, pentru că voi vreți hârtii, nu vreți educație. Habar nu ai de ce se petrece cu adevărat în școli! Un adevărat ministru, nu-și bate joc de profesori! Ești penibil întru totul! Rușine! Rușine! Rușine!
Va veni alt ministru și va face la fel sau mai rău. Să nu sperați că se va schimba ceva, pentru voi, „stimați” profesori. Sper să aveți cât mai multe îndatoriri și obligații, ca să demonstrați că meritați să aveți măriri de salarii.
Si evaluarea diferentiată a elevilor cu CES șând se va realiza??! ce sens are să fac adaptare curriculară elevului cu CES dacă el, orice evaluare pe care o dă la nivel național o dă la nivelul învățământului de masă?!?! Adică din clasa întâi până in clasa a VIII a inclusiv lucrez cu el adaptat si la evaluarea națională el.primeste aceleași subiecte ca si elevii sănătoși/ fără dizabilități?!??!?!?!?!? Este de noaptea minții!!!
Mergi cu Domnul !!! Du -te …
Tu nu vezi ce penibil esti?
Nu nu ai sa mai fii tu ministru!
Iar cel ce va veni va avea multe „reforme” de îndreptat dupa tine pentru a repune educatia acolo unde ii e locul!
Un an si o generatie pierduta pentru incompetenta unui om!
Cine va veni după el, va continua să facă aceleași lucruri, așa cum a făcut el după ce a plecat Deca, așa că numai visați frumos, că s-ar putea să fie un coșmar și mai negru, în special pentru profesori, care fac pe victimele, când ei au fost și sunt principalii vinovați pentru analfabetismul elevilor, prin metodele comuniste de predare.
Du-te, omule, acasă! Ai nenorocit inv.preuniversitar!!!
DU-TE!