Daniel David, mesaj politic de Ziua Internațională a Profesorului: „2025 este cel mai periculos an pentru țară după Revoluție” / Ministrul vorbește din nou despre un „pact pentru deceniul educației”, după ce a impus comasări și tăieri sub pretextul salvării salariilor

3.560 de vizualizări
Foto: Grigore Popescu / Agerpres Foto
Discursul festiv este transformat într-o pledoarie politică pentru propriile măsuri fiscal-bugetare și o nouă viziune „paradigmatică” asupra educației, de către ministrul Daniel David în meajul transmis de Ziua Internațională a Profesorului, 5 octombrie. Pe un ton grav, ministrul a descris anul 2025 drept „cel mai periculos an pentru țară după Revoluția din 1989”, invocând războiul de la graniță, crizele economice și „atacurile hibride asupra țării”, pentru a justifica schimbările impuse sistemului de educație.

„Am acceptat implementarea măsurilor fiscal-bugetare în educație-cercetare, nedorite, dar necesare pentru a ne salva salariile și bursele”, afirmă din nou Daniel David, care mai scrie că acestea au fost luate „doar în limitele principiului raționalității și ale principiului decenței”.

Formularea, aparent academică – „doar în limitele principiului raționalității și ale principiului decenței” – ascunde de fapt două justificări pentru austeritatea din educație. „Principiul raționalității” este modul prin care ministrul prezintă frecvent tăierile și comasările drept măsuri „științific fundamentate” și compatibile cu practici europene, chiar dacă nu există analize de impact independente care să le susțină. Reamintim că analiza IȘE pe aceste măsuri a fost cenzurată și ministrul a oferit doar un document cu răspunsuri politice la o solicitare de presă. Iar „principiul decenței” redefinește limita morală a finanțării ca pe un simplu prag fiscal – adică atât cât își permite țara acum, nu cât ar fi echitabil pentru profesori și elevi. În realitate, cele două principii servesc drept cadru retoric pentru a transforma austeritatea în raționalitate și resemnarea în virtute.

Ministrul insistă că „nu avem de redus salarii sau de concediat oameni”, dar omite să menționeze creșterea normei didactice la 20 de ore, comasarea școlilor sub 500 de elevi, tăierea unor tipuri de burse și înghețarea angajărilor – toate măsuri pe care chiar el le-a semnat și apărat public.

David își reafirmă promisiunea că, până în 2030, educația va ajunge la 15% din bugetul general consolidat și cercetarea la 1% din PIB. Ministrul relativizează astfel prevederi legale în vigoare, obligatorii pentru Guvern: Legea 198/2023 și Legea 199/2023 prevăd alocarea bugetare de 15% din cheltuielile Bugetului General Consolidat. Ial Legea Cercetării provede alocarea a 1% pentru Cercetare.

Ministrul scrie din nou despre documentul pe care l-a propus partidelor din Opoziție, în Parlament, la moțiunea simplă pe Educație: „Pact pentru Deceniul Educației și Cercetării (2026–2036)”. Documentul ar urma să fie asumat politic și să garanteze creșterea bugetară anuală, menținerea celor două domenii în aceeași autoritate națională și alinierea strictă la practicile UE și OECD. Adică acesta solicită partidelor să nu respecte legile în vigoare și să se angajeze că vor face asta an de an, prin creșteri graduale de buget care să fie mai mari în raport cu PIB și nominal decât în anul anterior. Doar că așa a fost în fiecare an, problema fiind la execuțiile bugetare – însă alocarile, cel puțin în ultimii 5 ani, au crescut.

Totuși, apelul la „un nou model educațional” și la „schimbarea paradigmei” (idee cu repetiție în discursul ministrului) vine după o perioadă în care ministerul a impus unele dintre cele mai contestate reforme din ultimul deceniu, fără consultarea reală a profesorilor sau a institutelor de cercetare din domeniu. În mesajul de azi, ministrul afirmă chiar că revenirea la vechiul sistem ar fi „un pericol pentru civilizația românească”, acuzând educația actuală că „generează niveluri de analfabetism funcțional care ne paralizează țara”.

„Preocuparea mea este ca oamenilor educației să le fie bine într-un nou sistem educațional, nu în sistemul actual care generează niveluri de analfabetism funcțional (…). Lumea se schimbă, deci și noi trebuie să ne schimbăm pentru a face educația relevantă pentru această lume. Dacă nu înțelegem asta, nu vom mai avea o țară!”, avertizează Daniel David.

Mesajul, care la nivel internațional este unul de recunoaștere și celebrare a profesorilor, reia în cuvintele ministrului român, de fapt, principalele teme din Raportul său după 9 luni de mandat, document în care ministrul justifică tăierile și comasările ca pe „eficientizări financiare necesare” și invocă frecvent „bune practici europene” fără a cita exemple concrete.

Tonul apocaliptic și apelul la un „patriotism modern” contrastează puternic cu situația concretă din școli, unde mii de profesori au clase comasate, sarcini suplimentare și incertitudine legată de posturile disponibile din septembrie 2026. Mai ales că toate alocările de ore suplimentare au fost pe principiul „să iasă norma” de 20 de ore, iar orele adunate de fiecare profesor au fost și din aria curriculară și din alte arii, toate fiind în suspans pentru anul următor școlar.

Ministrul încheie mesajul cu urarea clasică – „La mulți ani tuturor profesorilor și oamenilor educației care cred în puterea educației!”.

Discursul lui Daniel David marchează distanța tot mai mare dintre guvernanți și profesori – guvernanții fiind încremeniți în retorica salvării sistemului, iar profesorii confruntați cu realitatea unei reforme impuse cu argumente de criză.

Redăm mesajul integral al ministrului Educației și Cercetării:

Dragi profesori! Dragi elevi, părinți și parteneri ai școlii românești,

Sărbătorim astăzi, 5 octombrie 2025, Ziua Internațională a Profesorului (Ziua Mondială a Educației), așa cum a fost asumată aceasta la nivel internațional, pornind de la angajamentul UNESCO, pentru a reliefa rolul esențial al cadrelor didactice în societate.

În România trăim acum un an dificil pentru educație și pentru societatea românească în ansamblu, anul 2025 fiind probabil cel mai periculos an pentru țară după Revoluția din 1989. Au mai fost ani dificili pentru țară – atât economic, cât și politic -, dar în 2025, crizele interne politice și economice sunt puternic combinate, pe fondul unui război la graniță, al unor atacuri hibride asupra țării și al unor crize internaționale legate de reașezarea arhitecturii ordinii mondiale.

Știu că, în multe locuri, presiunea bugetară, schimbările din sistem și nevoia de adaptare continuă par să umbrească sensul profund al muncii noastre. Dar tot în astfel de momente se vede adevărata forță a educației: puterea de a transforma criza în progres și incertitudinea în sens.

Așa cum am spus în Raportul după X luni de mandat ca ministru al educației și cercetării, am acceptat implementarea măsurilor fiscal-bugetare în educație-cercetare, nedorite, dar necesare pentru a ne salva salariile  și bursele, doar în limitele (1) principiului raționalității (să se înscrie în bune practici europene  iar, pentru fiecare decizie, pot indica practici europene similare și/sau suport științific) și (2) ale principiului decenței (cât își permite țara acum să susțină financiar sistemul).

Toate acestea cu angajamentul că: (1) pe termen scurt, nu avem de redus salarii/de concediat oameni, (2) pe termen mediu, vom gândi un salariu decent în domeniu, pornind de la salariul mediu brut pe economie în cazul profesorului debutant/asistentului universitar și (3) într-o nouă structură cu mecanisme sănătoase (prin Raportul QX), aducem resurse în sistem, astfel încât până în 2030 să atingem 15% din bugetul general consolidat (pe cheltuieli) pentru educație și 1% din PIB pentru cercetare.  Așadar, întregul demers de până acum a dus la o eficientizare financiară, dar și la provocarea vechilor paradigme, generându-se astfel o platformă pentru viitoare reforme raționale (unele deja în curs de implementare) prin care putem adopta cele mai bune practici UE/OECD (pornind de la Raportul QX).

Dar, așa cum am mai spus, în procesul de reașezare după perioada de schimbare generată de criza fiscal-bugetară, este FUNDAMENTAL să NU revenim la vechile paradigme! Preocuparea mea este ca oamenilor educației să le fie bine într-un nou sistem educațional, nu în sistemul actual care generează niveluri de analfabetism funcțional care ne paralizează țara și care trebuie reformat paradigmatic pentru a nu deveni o civilizație eșuată sub obscurantism și o colonie tehnologică/științifică! Lumea se schimbă, deci și noi trebuie să ne schimbăm pentru a face educația relevantă pentru această lume. Dacă nu înțelegem asta, nu vom mai avea o țară! Dar știu că noi, oamenii educației, înțelegem asta! Așadar, în spiritul acestei zile, vă invit să privim înainte împreună și cu încredere, nu doar să rezolvăm probleme vechi sau recente, ci să avem curajul să gândim împreună un model educațional nou în care fiecare copil și profesor să-și poată atinge potențialul.

Pentru a reuși asta, ca un act de patriotism modern, cred că avem nevoie acum în societatea noastră de un PACT pentru Deceniul Educației și Cercetării în România (2026 – 2036), cu trei puncte simple, pe care intenționez să-l obțin asumat de factorul politic din țară pentru domeniul nostru:

(1) În fiecare an, începând cu 2026, bugetul destinat educației și cercetării va fi mai mare decât cel din anul precedent (în termeni nominali și prin raportare la PIB).

(2) Cele două domenii dedicate cunoașterii – educația și cercetarea (știința) – rămân în aceeași autoritate națională, pentru a contribui coordonat la dezvoltarea țării ca o societate bazată pe cunoaștere.

(3) Măsurile majore în aceste domenii trebuie să corespundă unor practici UE/OECD, țintind mereu spre cele mai bune practici UE/OECD. Devierile de la aceste practici vor fi prezentate și argumentate public.

Vă mulțumesc pentru răbdarea, implicarea și demnitatea cu care vă faceți datoria zi de zi, chiar și atunci când trăim astfel de vremuri. România are nevoie de dumneavoastră – de mințile și inimile care formează generațiile viitoare.

La mulți ani tuturor profesorilor și oamenilor educației care cred în puterea educației! O mulțumire în plus celor care în acest vremuri complicate ați înțeles pericolul momentului, v-ați exprimat eventualele nemulțumiri cu demnitatea cuvenită rolului de profesor, ați răspuns cu onoare chemării de a sta împreună pentru a confrunta problemele și ați ales să fiți parte din soluție! 

Prof. univ. dr. psih. Daniel David

Ministrul Educației și Cercetării

Membru al Academiei Române (m.c.) și al Academiei Europene”


22 comments
  1. Haideti sa dam impreuna sens „incertitudinii” situatiei actuale si „sa transformam criza in progres” prin DEMISIA lui DD.
    „Romania are nevoie de dumneavoastra” dar noi, cadrele didactice nu avem nevoie de Daniel David.
    Va invitam sa dati dovada de „patriotism modern” si sa va dati demisia, pentru binele suprem al patriei!

  2. Multumim pentru masurile „stiintifice” si „decente” pe care le-ati implementat pentru „salvarea” educatiei in spiritul valorilor UE si pentru viitorul luminos pe care ni l-ati prefigurat in 3 pasi simpli.
    Parcursului pro european al invatamantului romanesc este pe maini sigure, ca nu cumva sa cadem, vai! in ghearele obscurantismului care pandeste la fiecare pas.

  3. Da, 2025 este cel mai periculos an pentru Educație si pentru România de dupa revoluție!

    Pentru ca la Educație a ajuns ministru un foarte posibil agent strain al cărui singur scop este distrugerea educatiei si implicit a României pe termen lung. (Un raport SRI/SIE despre activitatea lui ovidiu david nu exista?)

    Pentru ca Romania este in genunchi in fata corupției si incompetentei. Pentru ca Romania este implicată intr o lupta pe care nu are cum sa o câștige fara lideri si oameni de valoare la conducere. Pentru ca Romania, asa cum o știm sau cum o visam, e pe moarte.

    in momentul de fata desteapta-te, române e o gluma proasta!

  4. Dacă şi-ar fi folosit gândirea critică acest dr. psiholog ar fi spus:
    „noi clasa politica am facut din anul 2025 cel mai periculos an pentru țară după Revoluția din 1989”.
    Şi, asumat, şi-ar fi cerut scuze prezentând demisia!!!
    Atât.

  5. Lasă -ne , lasă-ne…!
    Dacă tăceai filozof rămâneai!
    Halal reformă! Discurs fără ceva concret, lipsit de substanță…mergem înainte cu România NE EDUCATĂ !

  6. Rahat moral, nesimțit ordinar cu o gură care putem a infecție politică . Un gunoi scos din wc-ul deșeurilor politice , cam ăsta e moral acest ministru .

  7. Multă ipocrizie! Decent ar fi fost sa nu transmită vreun mesaj în această zi, data fiind atitudinea sa fata de sistemul de învățământ. Mai trebuie ca și Bolojan sa transmită vreun mesaj, și îți vine să iei un Emetiral (medicament antivomotiv). Fiți amabili și făceți-vă bagajele! Frumoasele coline ale Transilvaniei va așteaptă.

  8. cand eram copil SI facem cate o nefacuta , bunica avea o vorba :
    „-Da’ nu ti – i greu !?!”
    asa și eu :
    – mai didi , da nu ti i greu !?!

  9. Dupa a declarat ca obtine cel mai mare buget pentru educatie, dupa ce „descopera” ca nu mai sunt bani de burse sau salarii dl ministru greseste denumirea. Anul distrugerii invatamantului!!!
    Dar de ce sa ne miram? Printr-o ordonanta de urgenta acest guvern (i)legal amana efectul unor hotarari judecatoresti. Cum se numesc cei care nu respecta legea? INTERLOPI! Ca sa va dati seama de cinismul „proeuropenilor”, banii prevazuti de acele hotarari judecatoresti ajunsesera la inspectoratele scolare si urmau sa fie transferati unitatilor scolare pentru plata acelor hotarari judecatoresti care confirma faptul ca STATUL roman a furat din banii cadrelor didactice! Pentru ce? Pentru a ajuta Ucraina, pentru a da fonduri nerambursabile Moldovei, pentru a plati salariile habarnistilor numiti politic ca secretari de stat sau prin CA-urile companiilor, etc.

  10. Toate crizele invocare de politicienii români sunt tigrul de hârtie care trebuie să înfricoșeze și paralizeze societatea. Să nu revendice un model integru și transparent de guvernare, mai orientat spre satisfacerea nevoilor publice. Să tacă și să înghită orice aberație, precum subfinanțarea educației și risipirea de bani în direcțiile cele mai disprețuite public.

  11. Cine este vinovat pentru creșterea analfabetismului funcțional în România?

    În primul rând, responsabilitatea principală aparține politicienilor și Ministerului Educației. Datele care arată proporțiile reale ale fenomenului vin din testele PISA. Însă, în loc să adaptăm planurile-cadru și metodele de predare la tipul de competențe evaluate acolo, politicienii preferă să amâne schimbările reale și să facă doar ajustări superficiale.

    Un exemplu recent este cel din primăvara anului 2025, când ministrul Educației, Daniel David, a modificat planurile-cadru pentru liceu. În loc să vină cu soluții eficiente, a eliminat ore din discipline fundamentale (română, franceză, germană, economie, istorie, geografie) și a introdus materii fără impact real asupra competențelor de bază: desen, muzică, teatru, latină. În schimb, discipline controversate, precum religia, care promoveză pseudoștiința și dezinformarea științifică, au rămas la loc de cinste.

    Mai mult, legislația se schimbă aproape săptămânal: ordine de ministru, reglementări și hotărâri noi care bulversează școala și profesorii. Sistemul rămâne subfinanțat, profesorii au salarii mici, resursele lipsesc – laboratoare moderne, calculatoare performante, materiale didactice. Cum putem cere performanță în aceste condiții? Tinerii bine calificați de pe piața muncii nu sunt deloc atrași de salariile din învățământ, cum să faci performanță fără oameni bine pregătiți?

    În plus, presiunile legislative și sociale îi dezarmează pe profesori. Nu mai putem lăsa repetenți, trebuie să justificăm fiecare notă, suntem obligați să dăm note mari pentru a nu supăra părinții. De fiecare dată când trebuie să lăsăm câte un corigent sau repetent suntem amenințață că din cauza noastră se pierd elevi, finanțare, clase, norme și se poate desfința școala. Orice încercare de disciplină sau evaluare corectă aduce amenințări, reclamații la inspectorat sau presiuni asupra școlii. Profesorii sunt „legați de mâini și de picioare”, obligați să treacă clasa pe toată lumea. Astfel, elevi care termină ciclul primar fără să știe să scrie sau să citească ajung până la clasa a VIII-a, purtați înainte de un sistem care refuză să recunoască realitatea.

    Cum putem reduce analfabetismul funcțional în aceste condiții?
    – Printr-o schimbare reală a planurilor-cadru și a paradigmei educaționale.
    – Prin respectarea profesorului și recunoașterea autorității sale la clasă.
    – Prin eliminarea presiunilor administrative și sociale care îi obligă pe profesori să promoveze elevi nepregătiți.
    – Prin investiții reale în profesori, resurse, laboratoare și materiale didactice.
    – Printr-o legislație stabilă, predictibilă, nu schimbată de la o lună la alta.

    Dacă ne dorim excelență, trebuie să lăsăm profesorii să-și facă treaba, liberi de presiuni și de compromisuri. Altfel, analfabetismul funcțional va continua să crească și va deveni o problemă ireversibilă pentru viitorul României.

  12. Să veniți să sărbătoriți o săptămănă la clasă, cu 30 de elevi, trei copii cu CES și o altă materie decât cea în specializare. Sau poate cenzurați din conținut și dați exemple de Așa NU! Sau poate nu veniți ca aveți C.M. Sau la Plata cu ora vă dăm la ofertă 25 de lei. Cam mult dar poate va stimulăm să predați o lună la acești bani să ne dați exemplu ca sunteți bun! Că noi numai ne plângem, nu? Ca in U.E.

  13. Până în 2030🤣
    De ce nu, până în 2050?
    Domnul sinistru știe ce va fi în 2030, dar nu vrea sa ne spună câți profesori au fost dați afară. Sau daca nu au fost dați, sa ne spună asta.
    Fără răspunsuri de genul ,, nu am redus oameni, ci norme/ore/posturi”.
    Să ne spună dacă au fost/nu au fost profesori care au rămas fără loc de muncă/salariu/venit în urma aplicării Legii 141, care, să nu uităm, a salvat țara.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Nota 8 ar trebui să fie nota optimă, credem noi, pentru un elev (…) Nu ar trebui să tindă toată lumea spre 10, spune Radu Szekely, consilierul ministrului Educației într-o discuție despre viitoarele standarde de evaluare, pe discipline

Nota 8 ar trebui să fie nota optimă, credem noi, pentru un elev, spune Radu Szekely, consilier în Ministerul Educației. Afirmația a fost făcută la EuropaFM, într-o dezbatere despre noile…
Vezi articolul

Tudor Chirilă, despre „Ciudata viziune a Ecaterinei Andronescu”: Un document bun. Din păcate, cel mai mare obstacol în calea împlinirii acestei viziuni este chiar ministrul care o promovează

Tudor Chirilă analizează „viziunea Andronescu”, lansată în dezbatere la finalul lunii martie. Chirilă scrie pe blogul său că documentul „Educația ne unește” luat ca o viziune pentru viitor este unul…
Vezi articolul

DOCUMENT Încep conferințele și webinariile la care vor participa secretarii de stat și reprezentații tuturor școlilor și grădinițelor. Pe lângă revenirea copiilor la școală cu prezență fizică „se va analiza” și „formarea continuă a cadrelor didactice, necesitatea de extindere a perioadei de desfășurare a cursurilor”

Din 8 aprilie încep webinariile și conferințele tematice pe care Ministerul Educației le organizează cu toate școlile și grădinițele din România, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. Campania vine după…
Vezi articolul