Daniel David: Pot să fiu de acord că, dacă vrei să încurajezi plata cu ora, valoarea trebuie crescută. Nu cum a fost, dar trebuie crescută. Să știți că orele pe care le avem la plata cu ora, până la urmă, au fost asumate de profesori

7.042 de vizualizări
Foto: Radu Tuta / AGERPRES Foto
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că „pot să fiu de acord că, dacă vrei să încurajezi plata cu ora, valoarea trebuie crescută. Nu cum a fost, dar trebuie crescută”. Acesta a afirmat că „orele pe care le avem la plata cu ora, până la urmă, au fost asumate de profesori. Școala merge, dar asta nu înseamnă că n-aș vrea să-i ajut”. Declarațiile au fost făcute la podcastul Salvați Copiii.
  • Legea 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, stabilește în premieră națională raportarea plății cu ora (PCO), pentru orele predate în învățământul preuniversitar, de către cadrele didactice, la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, fapt care determină o scădere de aproximativ 50% a tarifului brut pe oră suplimentară. 
  • Edupedu.ro a scris că un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat.

Ministrul Educației și Cercetării a spus că formula de calcul pentru plata cu ora este corectă, doar că „salariul în România nefiind foarte mare, când împarți salariul nu la, să spunem, 20 (de ore – n.red), ci la 40, valoarea plății cu ora este destul de scăzut”:

„După mine, singurul argument pe care și eu încerc să-l corectez se referă oarecum la plata cu ora, deși, să știți, formula de calcul este corectă, adică, până acum, salariul se raporta doar la orele de predare, ceea ce nu este corect. Nu ești plătit numai pentru ora de predare, tu ești plătit pentru 8 ore pe zi, aproximativ 40 de ore săptămână, dar, totuși, salariul în România nefiind foarte mare, când împarți salariul nu la, să spunem, 20 (de ore -n.red), ci la 40, valoarea plății cu ora este destul de scăzută, deși este comparabilă cu ce se întâmplă în zona medicală pentru ora de gardă. Dar asta nu înseamnă că, dacă acolo valoarea e scăzută, trebuie să fie și aici.”

Daniel David a precizat că valoarea plății cu ora trebuie crescută, dar „nu cum a fost”. Oficialul a declarat că „orele pe care le avem la plata cu ora, până la urmă, au fost asumate de profesori”:

„Dar vreau doar să avem, din nou, repere. Aici pot să fiu de acord că, dacă vrei să încurajezi plata cu ora, valoarea trebuie crescută. Nu cum a fost, dar trebuie crescută, deși să știți că orele pe care le avem la plata cu ora, până la urmă, au fost asumate de profesori. Școala merge, dar asta nu înseamnă că n-aș vrea să-i ajut.”

Profesoara Luciana Antoci, consilier de stat la Cancelaria prim-ministrului Ilie Bolojan și fosta șefă a Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași, a declarat că Ministerul Educației ia în calcul modificarea deciziei privind plata cu ora pentru profesori, după ce reducerea drastică a cuantumului a provocat dificultăți majore în acoperirea orelor din școli și a accentuat deficitul de profesori de matematică, fizică, informatică.

Ministrul Daniel David a anunțat modificarea valorii la plata cu ora drept „prioritate pe termen foarte scurt”, pe 7 octombrie: Ar trebui să reflecte și timpul de pregătire pentru ora respectivă. Răzgândirea a venit după 3 luni în care ministrul a susținut în permanență că formula Bolojan este cea „corectă”.

Normele metodologice care reglementează salarizarea prin plata cu ora, în anul școlar 2025-2026, pentru personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare și control, precum și pentru cadrele didactice metodiste, au fost publicate în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul nr. 6.394 din 22 septembrie 2025.

Ministerul Educației și Cercetării a anunțat că numărul normelor ocupate în regim de plata cu ora a scăzut la jumătate (de la 30.128 la circa 14.500), în anul școlar 2025-2026, potrivit unui comunicat de presă. „Suplinitorii nu au dispărut (suplinitorii calificați au rămas relativ stabili), iar normele la plata cu ora și-au găsit cadre didactice care să le susțină”, conform sursei citate.

Pe 11 septembrie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că, în acest moment, „valoarea medie a plății cu ora, în zona preuniversitară, se află în jurul valorii medii pentru o oră de gardă în zona de sănătate”. Acesta a afirmat joi dimineața, la Radio Guerrilla, că a vorbit cu ministrul Sănătății: „M-am interesat, mie în pasă de cum filtrezi educațional aceste modificări”.

Liliana Murguleț, director al Școlii Gimnaziale nr. 79 din București, a declarat că „nici nu se pune problema în ziua de astăzi să mai cauți pe cineva să vină la plata cu ora, decât dacă găsești un om cu vocație, care să iubească profesia”. Aceasta a povestit că „a venit o tânără colegă care a primit la repartiție 5 ore”, dar, din reorganizarea catedrelor erau 6 ore în școală. „Evident că am invitat-o pe domnișoara să primească și a șasea oră în plata cu ora și am fost refuzată”, a spus directoarea la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Plata cu ora, potrivit Legii 141/2025

Din 1 septembrie 2025, de când începe anul școlar 2025-2026, profesorii din învățământul preuniversitar care predau suplimentar în regim de plată cu ora (PCO) vor fi plătiți mai puțin decât până acum, în urma unei modificări introduse de Legea 141/2025. Noua formulă de calcul, prevăzută la articolul 183 alineatul (51) din Legea 198/2023, stabilește că plata cu ora se face prin raportarea salariului brut lunar la numărul mediu de ore lucrătoare pe lună, stabilit anual de Guvern și nu la numărul de ore de predare dintr-o lună, cum era până acum.

La articolul 183, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (51), cu următorul cuprins:

„(51Începând cu data de 1 septembrie 2025, în sistemul de învățământ preuniversitar de stat, la stabilirea tarifului la plata cu ora se utilizează salariul de bază aferent cadrului didactic încadrat, având în vedere gradația de vechime în muncă, treapta de vechime în învățământ și gradul didactic corespunzător, la care se adaugă, după caz, următoarele majorări/sporuri: majorarea pentru predare simultană, indemnizația pentru învățământ special sau spor pentru activitatea de predare în sistemul penitenciar, indemnizație pentru zone izolate, spor de handicap și sporul pentru suprasolicitare neuropsihică, raportat la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, stabilit anual prin hotărâre a Guvernului inițiată de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.”

Conform HG 1506/2024, numărul mediu lunar de ore lucrătoare este de 165,334, iar salariul minim brut pe economie în 2025 este de 4.050 lei. Rezultă că remunerația minimă brută legală orară pentru orice muncă este 24,496 lei brut/oră.

Informații de context

Ministrul Educației spunea pe 14 august, la Euronews România: „vom vedea la sfârșitul lunii august câți titulari, câți suplinitori avem și câte ore au rămas la plata cu ora neacoperite. Eu sper să nu fie o reducere în zona suplinitorilor și să fie o reducere decisivă majoră în zona a ceea ce numim plata cu ora”.

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat pentru Edupedu.ro că „i-am avertizat pe premier și pe ministrul Educației, din semnalele pe care le avem, că orele la plata cu ora nu vor mai fi luate”.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat că „deja avem informații din școli, de la directori, de la colegii din consiliile de administrație, că sunt foarte multe discipline unde colegii noștri refuză să mai ia plata cu ora”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ a explicat ce înseamnă creșterea normei didactice de predare și cum vor fi afectați profesorii:

„Mărirea normei didactice cu 2-4 ore, de fapt, înseamnă 15.000 de posturi reduse. I-am spus premierului că nu pot fi acoperite cele 2 ore în foarte multe școli și vor rămâne profesori titulari cu catedră incompletă. Sunt profesori cu gradul didactic I și 25 de ani, care aveau acea reducere de 16 ore, și trebuie să ajungă la 20 de ore. Realitatea ne arată că vor intra în restrângere de activitate. În 2-3 zile, când se finalizează această procedură, se va constata că, de fapt, nu se poate asigura catedra întreagă. (…) Asta înseamnă diminuarea salariilorNeavând cum să acoperi cele 2 ore, evident că se va ajunge în situația de a li se tăia salariile.”

Reducerea tarifului la jumătate pentru plata cu ora va veni cu un cost mare asupra „calității actului de predare-învățare-evaluare”, a afirmat, marți Cornelia Popa Stavri, președinte la Sindicatul Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4, la DC Edu.

Adrian Balog, profesor la Liceul Teoretic „Nikolaus Lenau” din Timișoara, a vorbit despre efectele pe care ar putea să le aibă reducerea tarifului la jumătate pentru plata cu ora. „Vor exista situații în care unii colegi – asta e valabil în toată țara – să nu mai accepte acele ore la plata cu ora, din cauza faptului că nu vor mai avea bani suficienți pentru a face naveta și pentru a desfășura acele ore”, a spus acesta la dezbaterea de marți, 5 august, organizată de Ministerul Educației și Cercetării.

Violeta Estrella Bontilă, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, a spus că nu știe cine va mai lua „plata cu ora la 22 de lei”. „Cine dorește să muncească gratis sau să muncească pe extrem de puțini bani? Este o muncă ce presupune un efort intelectual foarte mare”, a menționat profesoara. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Timișoara.

De remarcat că în contextul prezentării acestei măsuri de reducere a sumei pentru plata cu ora, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat pe 8 iulie 2025 că „este un calcul corect și atât își permite în acest moment țara”.

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat, pentru Edupedu.ro, ce efecte are diminuarea cuantumului la plata cu ora pentru profesori: „În toamnă nu vor fi la plata cu ora profesori. Vor rămâne zeci de mii de copii, sute de mii de copii fără profesori”.

Citește și:
Marius Nistor, FSE: Ministrul Daniel David este într-o realitate paralelă cu ceea ce este în învățământul preuniversitar. După ce ai ajuns să plătești profesorul ca un zilier, mai ai pretenția ca cineva să aibă încredere în ceea ce poți face?
Ministrul Educației: Modalitatea de calcul a plății cu ora este o modalitate mai aproape de realitate decât modalitatea veche. Salariile fiind mici, nu mai este un demers motivant și atunci sunt absolut de acord că trebuie să rediscutăm valoarea plății cu ora
Daniel David recunoaște că valoarea plății cu ora nu mai este „foarte motivantă” pentru profesori: Va trebui să găsim o formulă, în condițiile în care, repet, stabilizarea fiscal-bugetară rezistă, ține, pentru a corecta acest lucru
Ministrul Educației: Pentru mine, interesul este să am profesori bine plătiți, să am profesori mulțumiți și fericiți / Încă din vară, profesorii protestează față de creșterea normei didactice de predare, mărirea numărului de elevi la clasă, reducerea tarifului pentru plata cu ora
Ministrul Educației: După plata cu ora, în 2026 miza fundamentală este deblocarea posturilor. Noi ne-am implementat măsurile bugetare, așa că nu văd de ce să nu avem o libertate pentru angajări
Luciana Antoci, consilier de stat la Cancelaria prim-ministrului Bolojan: Plata cu ora nu mai este motivațională și a generat crize de profesori / Ministerul Educației analizează revenirea asupra deciziei și creșterea cuantumului
Ministrul Daniel David: Pot să fiu de acord că nu trebuie să fie toți copiii de 9 și 10, dar parcă aș vrea să ia cât mai mulți dintre ei Evaluarea Națională de clasa a VIII-a. Nu neapărat cu 9 și 10, dar să o ia. La BAC, între 9 și 10 există și 6, 7 și 8
Plata cu ora 2025-2026. Exemplul unui profesor de matematică cu 21 de ore, dat de liderul sindical Simion Hăncescu: Face 20 de ore cu 70 lei și a douăzeci și una oră e cu 30 lei. Aceasta este una dintre marile prostii făcute de guvernul Bolojan


15 comments
  1. Eu zic mai întâi să faceți o statistica a profesorilor care au acceptat plata cu ora. Sunt performanți? Se duc la ore?
    Eu va asigur că o să aveți surprize. Nu cred că există un profesor care se dedica meseriei care sa aiba in acest an ore la plata cu ora.

  2. ” Școala merge, dar asta nu înseamnă că n-aș vrea să-i ajut.”
    Nu pe noi ne-ati ajutat ci pe UE. Toate masurile luate impotriva invatamantului romanesc au fost pentru ca sa dea bine la procentajul UE, sa ne calificam in „finala”.

  3. Doamne, Dumnezeule, putem avea o zi sub soare în care acest om lipsit de empatie, ministrul lipsei de educație, să nu-și exprime, pur și simplu să nu-și exprime părerea? După ce provoci atâta suferință și faci atâta rău mai vii și împroști și cu păreri peste toată situația asta jenantă.

  4. Nu ca lăsați păcăliți.

    El confundă in continuare orele suplimentare din normă (discipline cu nr de ore impare de exemplu ) cu solicitarea de PCO.

    De asemenea se face că uită cum a pus directorii sa se milogească de profesori ca sa nu lase clasele descoperite.

    NB
    De asta vrea sa încalce codul uncii si sa plătească PCO mai scump in marile orașe (pt de ex. in București lipsesc 700 de profesori )

    David, Un mediocru incompetent, incapabil de autocritică, de răspundere, de asumarea a dezastrului creat de impotența profesională.

  5. E un penibil care vrea doar să facă economii pe spatele profesorilor. Și un mincinos. Sunt profesor care participă la proiectul PNRAS. Inițial, li s-a transmis directorilor că „sigur nu vom fi plătiți cu 22 de lei pe oră. ” Ghiciți! Inspectoratul a transmis că nu se mai acordă plata inițial discutată și eu voi primi fabuloasă sumă de…24 lei net/oră. Bine, am colege care vor lua un maxim de 30 de lei net/ oră, minimumul fiind de 20 de lei pe oră, în condițiile în care trebuie să raportăm și când respirăm. Și în condițiile în care contabila ISJ-ului e acuzată că a delapidat jumătate de milion de euro timp de un an, contabilă care avea gradație de merit. ISJ-urile delapidează bani, iar psihopupu ăsta ar vrea, dacă s-ar putea să nu fim deloc plătiți .

  6. sunt mulți fomiști, multe jiggoddii și printre profesori!
    cum să accepți 22 lei/h?!
    doar dacă faci orele cu cursul. nu cu capul!

  7. Bine ca la universitari e 300 ora!!!

  8. Omul ăsta mai are vreme sa/si indeplineasca indatoririle de ministru? E zilnic pe Internet cu ,, tot felul ” de ,,pareri” care mai de care mai ciudate: doua masterate in invatamantul preuniversitar in conditiile in care e mai greu sa promovezi din clasa a patra in a cincea, nu vorbesc de examenul de bacalaureat de clasa a doisprezecea… E mult mai usor sa intri la facultate decat sa dai Bacalaureatul Invatatori si profesori in scoala cu ,,inalte studii” facute in pseudofacultati care habar n-au ce inseamna psihopedegogia dar cu ,, înalte diplome” de merit pentru ca plimba copiii in Scoala altfel in Gradini Zoologice ca sa le arate unde vor ajunge dupa ce vor termina scoala… Nu ma leg de cunostintele domnului ministru între ale Psihologiei …in rest pot afirma insa ca e un ANALFABET FUNCTIONAL…mai departe n-am a scrie ca voi fii interzis la publicare..

  9. Cu plata orelor pentru cei care fac in locul colegilor care sunt în concediu medical, cum rămâne?
    Aici este problema! Nimănui nu.i convine sa lucreze pe bani putini, dar cine tine locul colegilor care sunt în concediu medical?
    Poate domnul David care ,,SI.A ASUMAT ” când a fost de acord cu o astfel de reglementare!!!

  10. da,nu cum a fost! sa nu se îmbogățească profii!!! JENANT!!!!!!!!!!!!!

  11. Oriunde în lumea civilizată, în orice domeniu, orele suplimentare se plătesc mai mult. Deci profesorii care fac ore peste norma ar trebui sa ia chiar mai mult decât pentru orele normale. În niciun caz mai puțin.

  12. E simplu – dacă ora la plata cu ora nu e plătită ca oră din norma de predare, NU va fi luată de nimeni. Punct.

    Pentru că ESTE oră de predare cu tot ce implică asta, deci aceeași muncă trebuie plătită cu aceiași bani.

    Doar David se preface că nu înțelege. Sau poate chiar nu înțelege, caz în care – DEMISIA!!

  13. Pentru fiecare oră de predare ai nevoie de cel puțin o oră de pregătire (planificare, materiale, elaborare teste, evaluare…) de asta trebuie împărțit la 20 și nu la 40! Dar de matematica este grea pentru unii…
    Orele au fost asumate din respect pentru elevi, dar se observă din ce in ce mai mult cum profesori încadrați pe ore la plata cu ora, renunță la aceste ore(muncă multă, bani puțini

  14. sa faca mafalda asta un studiu sa vada cine a mai luat plata cu ora:
    nimeni cu experienta si vechime in invatamant nu a luat plata cu ora,unde este platit pe ora cu 5 euro ,cam cat costa o intrare la wc cu dus prin parcarile prin U.E
    il rog public sa posteze acest studiu
    sa nu uite ca unii profesorii au luat ore (mai ales fizica,chimie,mate)rugati de directori ,de partide,de isj ca sa poata functiona scoala
    asteptam studiu….pe ani,pe vechime,titular sau suplinitor etc
    bine el are studiu…tocmai de aceea cauta mai nou sa creasca plata cu ora
    oricum cine se preteaza la 5 euro ,o intrare la wc sa predea…..

    1. Sunt destui care au luat astfel de ore, din pacate! Eu, unul, am o cunostinta care a acceptat astfel de ore.
      Pacat! Multi profesori merita ceea ce li se intampla. Nu au pic de orgoliu. Revolta doar pe retele si atat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Din 8 ianuarie, când începe școala, elevii navetiști din 19 județe vor plăti transportul din banii lor / Noua hotărâre de guvern nu ne permite să recuperăm banii pe lunile trecute, inclusiv pe ianuarie și nu a fost discutată cu noi, acuză Federația Operatorilor de Transport

Elevii din 19 județe care fac naveta vor plăti de luni, 8 ianuarie, din banii lor transportul, amenință transportatorii într-un comunicat de presă. Guvernul a aprobat pe 29 decembrie o…
Vezi articolul

Când elevului i se dă o notă proastă, mai mult se demotivează și mai mult se adâncește în rana mentalității că nu poate și că nu e bun, spune profesorul Flavian Georgescu: Trebuie să știm că elevii au nevoie de reușite mici și dese

Profesorul Flavian Georgescu a declarat, referitor la cum poate fi crescută încrederea elevilor, că ei „au nevoie de reușite mici și dese”. „Dacă acum 30 de ani, unui elev i…
Vezi articolul

Daniel David anunță că se va întâlni cu comisia care a lucrat la programa de limba și literatura română la începutul săptămânii viitoare: Să văd cum răspund celor care au ridicat o serie de probleme

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că la începutul săptămânii viitoare va avea o întâlnire cu membrii comisiei care au făcut programa de Limba și literatura română pentru…
Vezi articolul

Aproape trei sferturi din directorii de școli și două treimi din inspectorii școlari au avut ore la plata cu ora în anul școlar 2024-2025, arată datele Ministerului Educației / De la 1 septembrie, nu mai au voie să ia PCO decât în cazurile aprobate de ISJ

Mii de directori, directori adjuncți și inspectori școlari au desfășurat activități de predare în regim de plată cu ora în anul școlar 2024-2025, potrivit datelor Ministerului Educației și Cercetării obținute…
Vezi articolul