Ministrul Educației: Pentru mine, interesul este să am profesori bine plătiți, să am profesori mulțumiți și fericiți / Încă din vară, profesorii protestează față de creșterea normei didactice de predare, mărirea numărului de elevi la clasă, reducerea tarifului pentru plata cu ora

3.842 de vizualizări
Foto: Gov.ro
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că „pentru mine, interesul este să am profesori bine plătiți, să am profesori mulțumiți și fericiți. Ce ministru dorește să aibă elevi sau profesori supărați?”. Acesta a afirmat că „eu accept pozițiile diferite, le înțeleg foarte bine, dar nu sunt de acord cu ele. Iar asta nu înseamnă că nu-mi pasă de profesori sau că am ceva cu profesorii”. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro.
  • Din toamnă, norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
  • Din 24 iulie, profesorii au început să protesteze din cauza măsurilor ce afectează sistemul de învățământ. Mărirea numărului de elevi în clasă, reducerea tarifului pentru plata cu ora și comasarea de școli sunt câteva motive.

Pentru mine, interesul este să am profesori bine plătiți, să am profesori mulțumiți și fericiți. Ce ministru dorește să aibă elevi sau profesori supărați? Doar că trebuie să ne uităm cu toții la sistemul în care funcționăm și să-l vedem așa cum este. Haide să fim parte din soluție, nu parte din problemă. Și, repet, eu accept pozițiile diferite, le înțeleg foarte bine, dar nu sunt de acord cu ele. Iar asta nu înseamnă că nu-mi pasă de profesori sau că am ceva cu profesorii. Nu, am ceva cu analfabetismul funcțional, fiindcă ne pune toți la risc și țara noastră este pusă la risc. Cu asta am o problemă”, a spus Daniel David.

Redăm discuția pe tema nemulțumirilor profesorilor:

Moderatoare: Apropo de criza fiscal-bugetară, pentru că trebuie să vorbim și despre acest subiect, spuneați mai devreme că sunt profesori din preuniversitar care spun că dumneavoastră nu înțelegeți acest învățământ. Mai mult, sunt și profesori care spun că aveți ceva cu profesorii. Și am să vă întreb dacă este așa. Sau cum le răspundeți?

Daniel David: Vă dați seama că sunt întrebări caraghioase, să mă ierte cei care se uită la noi. Ce să am cu profesorii? Eu sunt profesor, am rude în preuniversitar. Am o problemă cu modul în care funcționează sistemul. Este inacceptabil și le spun tuturor celor care se uită la noi și îi rog să vină alături de mine, să nu se pună în cealaltă parte, că nu avem ce apăra. Când ai 50% analfabetism funcțional, noi trebuie să stăm de aceeași parte a luptei și să confruntăm analfabetismul funcțional. Nu poți să ai un sistem public care să aibă un astfel de rezultat sau un astfel de output. Nu se poate. Cine vrea să stea de cealaltă parte și să apere acel lucru, sigur că o să se afle pe o poziție diferită de cea pe care sunt eu. Dar și acolo, eu respect pozițiile diferite, doar că asta nu înseamnă că sunt de acord cu ele.

Moderatoare: Dar credeți că e asta o mentalitate tipic românească? Când sunt implementate anumite măsuri care nu-ți convin să le iei ca pe un atac la persoană?

Daniel David: Da, cred. Mai ales că, repet, pentru mine, interesul este să am profesori bine plătiți, să am profesori mulțumiți și fericiți. Ce ministru dorește să aibă elevi sau profesori supărați? Doar că trebuie să ne uităm cu toții la sistemul în care funcționăm și să-l vedem așa cum este. Haide să fim parte din soluție, nu parte din problemă. Și, repet, eu accept pozițiile diferite, le înțeleg foarte bine, dar nu sunt de acord cu ele. Iar asta nu înseamnă că nu-mi pasă de profesori sau că am ceva cu profesorii. Nu, am ceva cu analfabetismul funcțional, fiindcă ne pune toți la risc și țara noastră este pusă la risc. Cu asta am o problemă.

Despre protestele profesorilor

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” şi Federaţia Naţională Sindicală „Alma Mater” au protestat miercuri, 29 octombrie, în Piața Victoriei, în fața Guvernului, față de Legea 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, și prevederile acesteia privind educația, conform paginilor de Facebook oficiale.

Joi, 23 octombrie, a avut loc un nou protest în fața Ministerului Educației și Cercetării. Profesorii au cerut demisia ministrului Daniel David și abrogarea măsurilor care vizează Învățământul din Legea Bolojan. Protestele profesorilor au început încă din vară, pe 24 iulie, din cauza măsurilor ce afectează sistemul de învățământ.

Creșterea normei didactice de predare, mărirea numărului de elevi la clasă, comasarea de școli și reducerea tarifului pentru plata cu ora sunt motivele pentru care profesorii continuă protestele. Aceste prevederi sunt prevăzute în Legea nr. 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan.

Sindicatul Învățământ Preuniversitar (SIP) Hunedoara a anunțat că vor fi organizate măsuri de protest mai dure în principalele momente ale anului școlar, precum și la finalul acestuia. Informarea vine după ce miercuri, 24 septembrie 2025, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara.

Marți, 30 septembrie, reprezentanții principalelor organizații sindicale din educație, FSLI și FSE Spiru Haret, au protestat, în fața Ministerului Educației, cu mesaje precum: „Partidele pe subvenție, școala pe avarie!” sau „Mai puțini bani în campanii, mai mulți în școli și-n cancelarii!”

Potrivit sindicatelor, luni, 8 septembrie, peste 20.000 de profesori au fost în marș de la Guvern la Palatul Cotroceni. Au protestat față de prevederile din Legea Bolojan și au cerut demisia ministrului Daniel David.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, după întâlnirea cu Nicușor Dan, că „președintele a luat act de solicitările noastre.” Referitor la anularea măsurilor din Legea Bolojan, „domnia sa a propus o altă întâlnire cam peste cel mult 2 luni, ocazie cu care se va putea veni cu niște cifre exacte vizavi de impactul măsurilor asumate de guvernarea Bolojan”, a spus Marius Nistor.

Tot după întâlnirea cu Nicușor Dan, Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a transmis că protestele profesorilor vor continua: „Având în vedere că nu este nimic concret, în zilele următoare vom stabili calendarul de proteste. Protestele vom continua, chiar dacă avem promisiunea ca în două luni de zile să ne întâlnim.”

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Principalele prevederi din Legea 141/2025, care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
Citește și:
Norma didactică 2025. Amenințare identificată de ISMB: Există riscul ca schimbările normative să genereze proteste sau absenteism


14 comments
  1. Nu zic de ore suplimentare,scăderea plății cu ora cred ca va ajuta mult la curățarea sistemului și va ajuta la înființarea de noi posturi pentru ca nu vor mai avea de ce sa tina cu dinții de ore.
    Nu zic nici de faptul ca nu s-a mărit salariul conform grilei și asa cum s-a procedat la toată lumea dar mărirea normei a creat un dezechilibru crunt si multe,multe indatorir pe care trebuie sa le faci in timpul suplimentar care nu este!Va spun cu toată sinceritatea că cele doua ore vor avea și au un impact groaznic asupra sănătăți ,productivității, a stării de bine.Si asa nu eram noi bine pentru ca vin copii din ce în ce mai lăsați de capul lor,needucați,nici nu au cu ce nici nu pot unii dintre ei dar faptul ca s-a mărit norma e groaznic.Nici nu vreau sa ma gândesc cine va mai rămâne și dacă va mai rămâne. Plus ca abuzurile sunt la ordinea zilei:copii scăpați de sub controlul parintesc,bolnavi psihic și copii și părinții lor,directori puși politic ,mancatorie cât cuprinde în cadrul colectivului.Cel mai mare factor de stres este mancatoria clasică de la locul de muncă. Și de parca toate astea nu ajungeau se baga și un control parenting asupra profesorilor din partea părinților!Pai ei nu au fost în stare sa își educe un copil sau doi ,cât au acolo,ce capacitate au ei ca să „colaboreze” cu noi?Multi nu stiu sa scrie corect romaneste si se vrea o colaborare?Ce colaborare si la ce nivel?Stie cineva cum este neamul prost care confunda colaborarea cu șefia?Nu?De ce?Dupa ce ca ma lupt cu copilul ,trebuie sa ma lupt și cu părintele.
    De ce?Ce crima am făcut?
    S-a ajuns în învățământ, ca vai de lume!Ce educație sa le mai dăm?Cui?

  2. „Nu veti avea nimic si veti fi fericiti! ” Va suna cunoscut?
    Multumim pe aceasta cale ministrului educatiei pentru grija deosebita pe care ne-o poarta, pentru ca ii pasa de noi si face tot ceea ce ii sta in putinta ca sa contribuie, in cea mai pura maniera stiintifica si pro-europeana la fericirea si multumirea noastra!

  3. Nu ti-e rusine, om fara obraz? Dupa atatea atacuri impotriva profesorilor, dupa atatea declaratii in care ai indus ideea ca suntem paraziti…..dupa ce ai dovedit si rasdovedit ca te doare in cel mai obscur loc de profesori…..sustii ca ii vrei fericiti si apti de munca? Dupa ce i-ai umplut de laturi pe la toate televiziunile? Mi-e rusine de rusinea ta!

  4. Acest escroc ajuns ministru vremelnic se face că se preocupă de soarta cadrelor didactice. Cum sa fim fericiți când un profesor cu 30 de ani vechime și 5 ani facultate are un salariu mai mic decât o învățătoare cu doi ani de pseudostudii la Științele Educației? Când facem in plus 4 ore pe săptămână și luam mai puțini bani. Acest impostor să aibă o soartă cruntă pentru bătaia de joc la adresa învățământului preuniversitar.

  5. Dl. psiholog, va dati demisia ai va apucați de altceva? Nu de alta, dar treaba cu „fericirea profesorilor” tine de atribuțiile sindicatelor ori de obiectivele politicianului care fuge doar dupa voturi…

    Ministrul educației trebuie sa gaseasca soluții care să îmbunătățească sistemul pw care il conduce: coordonează zilnic activitatea întregului sistem de învățământ, aprobă politici, ordine și bugete, gestionează relațiile cu instituțiile subordonate și reacționează la problemele curente din școli. În paralel, el reprezintă ministerul în guvern și stabilește direcțiile strategice ale educației naționale.
    Pe scurt, cam asta este fisa postului pe care vremelnic il ocupați, dar din păcate nu înțelegeți mare lucru din el.

  6. Minciuni sindicaliste. Raportul ISE este bazat pe date vechi din 2021. Datele OCDE din 2024 confirmă că norma de predare era cu mult sub media UE și OCDE.

    1. Adică, spui d-ta, între 2021 și 2024 au avut loc modificări atât de importante în întreaga lume / Europa în sistemele educaționale, dar SECRETE, încât doar noi, fraierii, n-am aflat nimic și am rămas în urmă cu normele, etc?!

      Mincinosule.

        1. Repet – ce modificări importante și secrete au avut loc între 2021 și 2024 și au afectat toate țările cu excepția României?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like