De ce e nevoie de falsul spectacol al învățământului gratuit în România? – Mircea Bertea

13.424 de vizualizări
Mircea Bertea / Foto: Arhiva personala
Mircea Bertea / Foto: Arhiva personala
Suntem născuți din și pentru spectacol – Istoric vorbind, până și un copil din primar știe că suntem un popor spectaculos. Și spectacular. Încă de la origini. Ne-am născut (desigur, spectaculos!) din urmașii zeilor dacici și ai lui Traian, împăratul ale cărui legiuni cucereau lumea, întorcându-se la Roma cea faimoasă și civilizată, după cucerirea Daciei, încărcat de daruri și prăzi de război, cu capul bărbos și mâna dreaptă ale lui Decebal și decretând 135 de zile de sărbătoare în întreg imperiul. Un spectacol diurn și nocturn, de panem et circenses (pâine și circ) greu de imaginat azi. Și totuși…

Schimbând epoca și registrul

135 de zile! Cam atât a durat și anul școlar preuniversitar 2020-2021. Poate chiar mai puțin, dacă ne referim la timpul real dedicat studiului și la școala pe bune. E drept, n-au fost zile de sărbătoare, ci de pandemie, numai că pentru unii dintre noi (inclusiv cadre didactice) semnificația cuvântului pandemie a echivalat, din păcate, cu un bun prilej și cu o scuză pentru a nu face nimic. Sau aproape nimic. Sub protecția unui stat social prietenos cu cei care nu fac mare lucru, salariile au fost asigurate integral pentru personalul din învățământ, didactic și nedidactic, chiar și în lunile în care școala a fost fizic închisă, pentru a se deschide apoi sau pentru a funcționa alternativ într-un online confuz și de amatori și în scenarii mixte, doar pe ici-colo și în mod excepțional cu manifestări exclusive de școală adevărată.

Mai mult, vacanțele (chiar două vacanțe de Paști!) și concediile plătite integral au curs normal. Situația a fost identică și pentru elevi. Deși au stat acasă, li s-au plătit tuturor abonamentele pe mijloacele de transport pe care n-au avut cum să le folosească sau pe care le-au folosit secvențial, li s-au asigurat și plătit integral burse în continuare. Materia a fost decimată, ministerul a publicat suficiente teste de antrenament, replicate parțial sau total la examene, s-au făcut simulări oficiale, elevii fiind încurajați cu note mari, validându-se astfel tacit o așa-zisă evaluare online, în realitate un simulacru de evaluare, total irelevantă, și încurajându-se puternic meditațiile particulare, plătite din buzunarul părinților sau al susținătorilor legali ai elevilor.

Anul școlii de acasă

Anul acesta școlar a fost anul școlii de acasă. Nu doar ca școală într-un online pentru care am fost, cu puține excepții, total nepregătiți (municipiul Cluj-Napoca fiind în acest sens o excepție fericită!), ci și ca anul în care au explodat meditațiile particulare, plătite de familiile elevilor. Și nu vorbim doar de orele particulare de după orarul zilnic al elevilor, ci și de orele din zilele de sâmbătă și duminică, până seara târziu, și chiar de ore particulare livrate dimineața, în paralel cu orele online de la clasă. Lucrez demult în învățământ, chiar aici în Cluj-Napoca, încă de la debutul meu în carieră, dar n-am auzit niciodată despre atâția profesori (profesori performanți, de altfel, dar nu numai) care să livreze un așa mare număr de ore de meditații particulare pe zi, inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică!

Cât sunt și cât au fost acestea de legale, cât de moral e gestul de a pregăti elevii de la clasă în particular (și la tarife de Cluj-Napoca!) nu e greu de ghicit și nici de identificat documentele oficiale, codurile și regulamentele ce interzic asemenea practici. Ele există de ani buni, dar nu le aplică nimeni. Sau le aplică în secret, departe de urechile și de ochii opiniei publice!? Ați auzit cumva ca instituțiile în drept să identifice și să ia măsurile legale împotriva unor astfel de practici? Dacă nu împotriva cadrelor didactice ce-și meditează pe bani elevii de la clasă, măcar împotriva acelora care nu fiscalizează deloc aceste meditații particulare?! Dacă da, vă rog dați-mi și mie de știre!

Cum se numesc asemenea practici și dacă ar trebui să fie ele compatibile cu comportamentul și activitatea celor care lucrează în educație, fiind ei înșiși (sau trebuind să fie) modele sociale pozitive și exemple de urmat pentru elevii lor, iarăși nu mă întrebați, pentru că știți fiecare răspunsul. Și atunci? Să acceptăm că toți suntem puțin pătați și să ne pătăm cu nepăsare în continuare?

Pandemia morală a școlii românești

Scriam la începutul acestui articol că suntem născuți pentru spectacol. În realitate, se pare că suntem născuți pentru a ne da în spectacol. Oricum am lua-o și oricâte scuze am căuta și găsi (salariile mici în învățământ, faptul că orele particulare se înmulțesc prioritar sub presiunea solicitărilor părinților și nu atât la solicitarea profesorilor sau că și cei care ar trebui să controleze și să ia măsuri legale împotriva școlii subterane nefiscalizate își dau copiii la aceste meditații etc., etc.!), furatul căciulii în învățământul obligatoriu gratuit în România nu trebuie tolerat în continuare. Dimpotrivă, aceste practici trebuie fie recunoscute, asumate legal și reglementate, fie interzise și sancționate pe măsură. Altfel vom încuraja în continuare necinstea, compromisul, furtul mascat, corupția intelectuală și vom zădărnici aplicarea măsurilor corecte și necesare privitoare la punerea în practica educațională a unei reale egalități de șanse, împiedicând accesul la educația de calitate pentru copiii și elevii din mediul rural sau din mediul urban defavorizat. Și nu numai!

Să facem acest pas până încă nu e prea târziu, până mai avem profesori cu conștiința nepătată de asemenea practici, profesori de școală și nu de meditații pe bani, precum și comunități locale ce se identifică fundamental cu școala (Aici Clujul primarului Boc e poate cel mai elocvent exemplu. Cel puțin din câte cunosc eu!). Pentru că, trebuie spus și recunoscut și că s-a ajuns la situația alterării și dublării subterane a școlii publice românești cu mult înainte de anul pandemiei de Covid-19, pandemia scoțând doar mai puternic în evidență această măsură dublă a valorii și a lipsei principiilor morale în educația românească. O școală subterană, nedeclarată, cu ore plătite din greu de familiile elevilor ce riscă să provoace, la rândul ei, o nouă pandemie, o pandemie morală mai gravă decât trecătoarele epidemii, fie ele și globale, o pandemie ce poate afecta substanțial viitorul școlii și, prin aceasta, al societății românești.

Că numai din profesori buni ies elevi buni (și aici mă delimitez de afirmația ministrului Educației care susținea că directorii sunt coloana vertebrală a învățământului, rugându-l să verifice în chiar bibliografia recomandată de minister pentru concursul de directori recent amânat, unde scrie negru pe alb că rolul acesta îl are profesorul și nu directorul!) și că marile probleme ale societății noastre sunt în primul rând de etică și de moralitate se cunoaște. După cum se cunoaște și că școala bună, îndeosebi școala publică, accesibilă tuturor, se face cu oameni buni și cinstiți, cu modele (și ne referim aici atât la profesori, cât și la părinți și la comunitate) și cu principii morale puternice, exemplare. Numai așa vom putea scrie în continuare cuvintele Școală și Educație cu majusculă. Dovadă că vechii greci știau ei ceva când spuneau că zeii, dacă voiau să pedepsească un muritor, îl făceau profesor.

__________

Despre autor:

Mircea Bertea este Directorul Colegiului Național Pedagogic “Gh. Lazăr” din Cluj-Napoca, profesor asociat la Universitatea “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, membru al Centrului Internațional de Cercetări și Studii Transdisciplinare Paris, expert al Uniunii Europene pentru Educație și Cultură.

Sursă foto: Arhiva personală / Mircea Bertea

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

18 comentarii
  1. Nasol!
    Habar n-are “caterinca’ asta ca în vremea lui Decebal și a lui Traian cuceririle politice erau valorificate prin procedee mult diferite de cele de azi…

  2. Aș ruga să-mi spună și mie cineva ce înseamnă “egalitate de șanse” în condițiile în care nu suntem egali de la natura și nici statul român nu face tot ce ar trebui pentru a egaliza condițiile din școli? Apoi, de ce trebuie să dureze decenii pentru a se innoi programele și manualele? Am motive să cred, după o viață petrecută în învățământ, că, dacă s-ar dori, in 4 ani, școala românească ar fi aproape complet schimbată!

  3. In primul rand,sa nu uite semnatarul articolului ca elevii nu se mediteaza la toate obiectele ci doar la cele pentru examene nationale,respectiv lb romana,matematica,biologie si respectiv chimie.El generalizeaza, si greseste grav!
    La celelate obiecte,meditatiile sunt rare.
    O alta realitate este faptul ca profesorii si-au achizitionat din resuse proprii device urile necesare predarii on line,iar platformele pe care s-a lucrat in perioada
    respectiva monitorizeaza/contorizeaza timpul de lucru al fiecarui profesor,clasa ,asa incat cei care nu si au facut orele pot fi identificati chiar si acum
    Este obligatia directorului sa verifice,pt ca el semneaza statele de plata!
    Cat despre directori,si relatiile lor cu meditatorii din scoala pe care o pastoresc,lucrurile sunt clare:chiar ei fac reclama /desigur contra cost/unor profesori.
    Bietii directori,dupa ce li s-a acordat degrevare de norma,spor de conducere isi iau si ore suplimentare,ca deh ,sunt obisiti de atatea combinatii cate fac…

  4. Buna ziua,
    Oricum scoala de stat romaneaeca produce analfabeti functionality.50 de procente,Dupa testele PISA,Mai multi cred,Dupa subiectele de la evaluation nationality
    Se cer sociteli elementare,pentru intrare in liceu SI eseu referitor la Moara cu noroc sau Harsp Alb la BAC
    Tovarasi din scolile statului,sunteti PE Alta planeta,consummation energia altora degeaba
    La CE foloseste aceste cunostinte,pentru viitori casieri
    Lidl sau bodyguard GSS?
    Prostime Mai plateste SI 50 lei/ora pentru asemenea rezultatele,plus ceva miliarde euro catre eruditi profesori semi analfabeti
    Mergeti SI munciti in alternative tari,unde scoala e gratis SI pregateste CE se here PE piata
    In Romania SI nu numai,circenses et panem e legea ,din 2007,v-ati distrat SI mancat bine!
    De la 15 miliarde datorita publica,la 125 .Adauga I SI PNNR,ceva tested PCR,tablets,vouchers,ajutoare SI calea e Clara.

  5. Un comentariu excelent! A redat intocmai realitatea din invatamantul romanesc. Realitate acceptata si tolerata de noi toti. Parintii sunt prea disperati sa aiba copiii note mari, fara sa le pese daca si dobandesc acele notiuni si de partea cealalta, profesori care profita de aceasta nepasare a noastra. Decidentii, in speta domnul ministru, comenteaza ca meditatiile sunt normale peste tot in lume. Asa? La nivelul asta de hotie? Dar, alegerile sunt din patru in patru ani, aaa ca toti ministrii isi protejeaza angajatii, ca doar nu vrem revolte. Ei au sindicate, gata oricand sa santajeze. E ca si cum i-am spune ministrului de interne ca cei din politia locala dorm sau beau cafeaua la umbra copacilor, depinde de momentul zilei si ne-am astepta sa faca ceva in sensul asta.

  6. Sunt profesori care au muncit enorm si au oferit elevilor toate sansele de a invata online chiar mai bine decat stand in banci si socializand cu colegul de banca in timpul orelor de curs.
    Sunt o multime de elevi ai acestor profesori, care au invatat foarte bine si online, fiind atenti si cooperanti la predare si la fixarea noilor cunostinte. Cum sa nu fii in stare sa inveti acasa, la biroul tau de lucru si primind noile cunostinte tot de la profesorii tai??
    Asa ca nu mai vorbiti in numele lenesilor frustratilor si al celor care isi ascund aceste incapacitati indaratul unor scuze penibile.
    Nu de forma de invatamant depinde in mod fundamental invatarea, ci de atitudinea elevului in raport cu invatatura.
    Poate doar elevii din localitati fara net, fara mijloace tehnice, sa se planga.
    Dar si aceia fac inca din martie ore remediale, pentru care profesorii inca nu au fost inca platiti (cel putin pe 25 iunie, la incheierea scolii, nu erau inca platiti

  7. elevilor toate sansele de a invata online chiar mai bine decat stand in banci si socializand cu colegul de banca in timpul orelor de curs.
    Sunt o multime de elevi ai acestor profesori, care au invatat foarte bine si online, fiind atenti si cooperanti la predare si la fixarea noilor cunostinte. Cum sa nu fii in stare sa inveti acasa, la biroul tau de lucru si primind noile cunostinte tot de la profesorii tai??
    Asa ca nu mai vorbiti in numele lenesilor frustratilor si al celor care isi ascund aceste incapacitati indaratul unor scuze penibile.
    Nu de forma de invatamant depinde in mod fundamental invatarea, ci de atitudinea elevului in raport cu invatatura.
    Poate doar elevii din localitati fara net, fara mijloace tehnice, sa se planga.
    Dar si aceia fac inca din martie ore remediale, pentru care profesorii inca nu au fost inca platiti (cel putin pe 25 iunie, la incheierea scolii, nu erau inca platiti

  8. Limba și literatura română, ca și matematica/ sunt materii de bază/ la toate nivelurile ce presupun examinarea. De unde și interesul părinților de a sprijini efortul cognitiv al copiilor lor în aceste direcții.
    Ar fi de dorit să nu cădeți în capcanele ironizării, ale deriziunii, nici un profesor nu dorește să facă rău, să fie penibil în fața elevilor săi. Pâine și circ. O reminiscență din ce ați învățat.
    Profesorul român dorește să fie respectat pentru faptul că învață continuu, în contextul înnoirilor aduse de o reformă continu, la rândul său.
    Dacă există elevi recalcitranți/ fără educație, aparținând unor structuri tribale. Dacă ungurii refuză să ne învețe limba/ Nu avem nici o responsabilitate în acest sens. Poate că în Ungaria vor eluda această dificultate. Eforturile statului român pentru populațiile minoritare – au fost, continuă să fie ireproșabile. A se citi EURLEX.

    1. Ce ai cu ungurii? De ce sā invete limba voastrā? Lb. rom. nu se vorbeste nicāieri in lume,mai bine învatā lb. englezā!

  9. Vă salut. Situația în școlile românești este condiționată de mulți factori care știrbesc efortul unor profesori dedicați, ai unor elevi cu bună creștere și cu părinți având un simț de răspundere față de procesul învățării.
    !. Am predat în clase cu 30 de elevi/ lucru ce făcea f. dificilă axarea pe individualitatea tânărului în formare. 2. programul începea la ora 7/ sau 7.30, pentru că numărul mic de școli nu permitea decât munca în ture/. cei programați să învețe e după amiază/ plecau acasă la 7.30. sau la 8. p.m.// la ora 3. p.m. era f. greu să lupte cu oboseala. / 4. Lipsa( în unele școli a sălilor de educație fizică, a echipamentului acestora/ 5. Lipsa unui psiholog care să ia act de atitudini de bullyng cauzate de diferențele/ carențele educaționale ale unor tineri. /6. Conceperea manualelor alternative într-o formă/ spiritul/ neconforme specificului în sine al materiei. Caz concret – limba și literatura română. 7. Slaba implicare a părinților / în situația în care copiii lor reprezintă cazuri problemă. // 8. Manelizarea educației. Lipsa celor 7 ani de acasă// *. refuzul din principiu de a înțelege că limba română prin forma sa literară este singura care îi poate permite accesul la cunoașterea și aprofundarea materiilor tot mai conceptual predate. Am fost șef de promoție, am predat primilor ceaușei/ apoi la un liceu de prestigiu// pot declara că eroziunea limbii române este un fapt care ne obligă să refuzăm pasivitatea, ironia, luarea în deriziune a ceea ce a fost și rămâne de bază în acest învățământ. Pentru proiectul de Românie normală, se cuvine să respectăm valorile identitare ale acestei țări, limba sa, să-i cunoaștem istoria și acea mentalitate prin care ne-am cucerit libertatea. iar românii deznaționalizați/ în curs de deznaționalizare/ prin țările limitrofe, să fie respectați/ așa cum respectăm etniile care de bună voie și nesilite de nimeni au venit la noi. Simbolurile naționale ale României, Constituția, Eurlex-ul/ la loc de cinste. pentru luare – aminte.

  10. Nu se zice nimic de condițiile care au creeat toate cele descrise.Pacientul a murit de cancer și gata!Pai cancerul l-a făcut de la:noxe,mâncare procesata,stres,lipsa îngrijirii medicale(netratat la timp e fatal) etc.
    Ce spuneți aici e rezultatul factorilor de mediu:salariile mici,mici;dorința părinților de a avea copii cu stea în frunte;școala online precară e rezultatul muncii partidelor care au făcut tot posibilul sa pape banii prin intermenul directorilor și tot așa…Apoi dam vina pe bolnav și nu ne interesează sursa îmbolnăvirii…Oare de ce?
    Nu poti acuza pe cineva de necinste pentru ca nu are bani și pt că muncește pentru a obține alții pentru a plăti facturi etc deși are un salariu de mizerie.

    1. De acord.
      Trāim timpul pe care-l descrie Eclesiastul 8:9 în felul urmātor: “este un timp când un om stăpânește peste alt om spre paguba lui”
      Care ar fi solutia? :
      Matei 6:9,10 ne spune: “Tatăl nostru, care ești în ceruri, să fie sfințit numele tău.  Să vină Regatul tău. Să se facă voința ta”
      Deci solutia : regatul lui Dumnezeu.

  11. D-l Mircea Bertea vorbeste, probabil de ceea ce s-a întâmplat în școala domniei sale. De restul țării să vorbească cei în drept. Nu neg disfuncționalitățile învățământului românesc, dar nici chiar așa. Care sunt disciplinele la care se fac meditații la greu? Matematică și Limba Română ! Și de ce ? … Vreți profesori performanți, onești, cinstiți ? Atunci nu-i mai umiliți în toate felurile ! Lăsați-ii să trăiască și ei o viță de om, nu de slugă. Răsplătiți performanța nu goana după hârtii, încurajați tinerii capabili să vină în învățământ, iar pe cei maturi nu-i obligați să moară îninte de vreme ! Ca simplu profesor, eu așa văd situția.

  12. Felicitări pentru acest articol in care ați spus adevărul. Mă întreb ce fac acei copii care din lipsa internetului și a tehnologiei nu au făcut nici o ora in acest an școlar. Deasemenea mă întreb ce fac acei copii care invt in alta limba decât română dar care în urma evaluării naționale din acest an vor fi repartizați la un liceu în limba romana chiar daca ei până acum au învățat în maghiara sau germana și nu înțeleg multi termeni și cuvinte specifice în limba română. Deasemenea ma intreb de ce trebuie distrus viitorul unui copil după ce a învățat patru ani și la acest examen de doua ore poate a avut emoții și nu a realizat un punctaj bun. Și un ultim de ce….De ce profesori care nu au intrat la ore sau au fost surprinși de trecerea de la on line la fizic și nu s-au prezentat la ore fizic deoarece deși trebuiau să fie la munca in Romania ei erau în vacanțe pe alte meleaguri mai sunt in învățământ.
    Cam mute de ce in acest an școlar și totuși să iar decizia sa distrugă și acest drum de speranță pentru multi copii .Păcat

    1. Deasemenea ma întreb ce cauta acești etnici care sunt cetățeni romani în învățământul gratuit pe banii vorbitorilor de limba romana și cetățeni romani în același timp.O condiție pentru a fi cetățean român, când vine un imigrant de oriunde ,este sa știe limba română. Se pare ca se uita acest lucru dacă e vorba de o etnie împământenită. Te naști, crești și înveți în România dar nu știi limba română…pentru ca ești de etnie!!Pai atunci sa i se retragă cetatenia și sa se ducă acolo unde vorbește fluent.De asemenea poate sa se ducă și la un liceu particular sa ii gâdile la etnie pana le vine amețeală. Pai nu?

      1. Ma intreb ce legatura are discutia despre etnicii maghiari in contextul articolului de fata? O fi o mica actiune generata de boti in controlul unor forte care se straduie sa impuna o agenda publica? Sau e un subiect deschis de niste indivizi care isi alimenteaza frustrarile din postarile botilor reali si devin idiboti utili crezind ca sunt cine stie ce inteligenta sclipitoare. Modul in care se va raspunde mesajului meu va creiona nivelul de inteligenta. Lipsa oricarui raspuns echivaleaza cu maxima inteligenta umana, capabila sa se abtina. Orice alt raspuns dovedeste nevoia botilor de a-si face simtita prezenta.

    2. Va intrebati degeaba, pentru elevi ministerul a pus la dispozitie tablete cu conexiune la internet. Am avut cazuri in care elevii nu veneau la orele online, dar se filmau cu tableta de la scoala ascultand manele pe banii statului si postand videoclipurile pe tiktok…

      Repartizarile la liceu se fac pe baza optiunilor elevilor…

      Cred ca sunteti departe de a intelege ce se petrece in sistemul de invatamant.

      Autorul articolului vede doar ce vrea el, miile de profesori care au facut eforturi inimaginabile pentru achizitii de echipente, pentru parcurgerea integrala a curriculumului disciplinei nu le vede…

      De ce nu face domnul acesta radiografia balbelor guvernamentale si mai ales ale ministrului educatiei? Sa inteleg ca nu are capacitatea de a vedea atat de departe? E adevarat ca de la Cluj la Bucuresti sunt multe site de km, dar descrierea malitioasa a unui procent redus de oameni din sistem care fac astfel de lucruri ne denigreaza pe toti si nu meritam o asemenea jignire. Profesorii care din pacate fac astfel de lucruri au sustinerea directorilor scolilor in care lucreaza. Iar domnul Bertea e director de colegiu…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Cum sprijină guvernul britanic universitățile

G4Media.ro: Cum a ratat România startul testării pentru coronavirus/ 82 de aparate Real Time PCR zăceau nefolosite în laboratoare și centre de cercetare, în timp ce România prelucra doar 185 de teste pe zi

În România se găseau, la începutul crizei, mai multe echipamente pentru realizarea de teste pentru coronavirus, însă acestea au zăcut nefolosite în centre de cercetare sau universități. În cazul unor…
Vezi articolul

Mărturia unei învățătoare care a reluat predarea pe 1 iulie: Copiii de clasa I a trebuit să-i iau din nou cu primele litere, au uitat ce au învățat în semestrul 1 / Cum se va recupera, se va face tot online? Facem recuperarea recuperării?

“Sunt învățătoare la o școală gimnazială, și în același timp lucrez cu copiii în cadrul programelor A doua șansă și Școală după școală, în cadrul Salvați Copiii”, și-a început prezentarea…
Vezi articolul