Decalarea vacanțelor școlare în funcție de regiuni – proiect de lege depus de USR PLUS cu unicul obiectiv de a stimula turismul şi industria HoReCa. Nimic despre învățare și profesori

7.129 de vizualizări
Foto: Alin Apostol
Decalarea vacanțelor școlare pe regiuni, cu începerea anului școlar în prima zi de luni din septembrie pentru elevii claselor primare, a VIII-a, a XII-a și în a treia zi de luni din septembrie pentru ceilalți elevi, face obiectul unei noi inițiative legislative anunțată de către deputatul USR PLUS Alin Apostol. Cele trei obiective ale modificării legii educației pentru decalarea vacanțelor? Stimularea creşterii turismului şi industriei HoReCa, creșterea confortului celor care merg în vacanță și “exemplele de bune practici” ale altor state, se arată în expunerea de motive. Parlamentarul nu spune, însă, niciun cuvânt despre implicațiile asupra învățării, despre efectele la nivelul copiilor, profesorilor, a școlii.
  • Inițiativa vine la câteva zile după ce un alt parlamentar USR PLUS, senatorul Ștefan Pălărie, a inițiat un proiect de lege care prevede alinierea la media europeană cu 180 de zile de școală în loc de 162 câte sunt acum.
  • Avalanșa de propuneri parlamentare de modificare a structurii anului școlar vine după ce ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, s-a declarat pregătit să extindă perioada de cursuri a viitorului an școlar și după ce a anunțat că pune în dezbatere revenirea la trimestre.

De remarcat că inițiativa legislativă a lui Alin Apostol face referire la o sintagmă care nu există în Legea educației: “clasa 0”. Deputatul USR PLUS propune astfel o modificare a unui nivel care nu există în lege. Apostol se referă la primul an de școală, care se numește “clasa pregătitoare”, nu “clasa 0”.

Proiectul de lege inițiat de deputatul USR PLUS Alin Apostol – textul integral:
Sursa foto: Camera Deputaților

Deși inițiativa deputatul USR PLUS Alin Apostol propune schimbarea structurii anului școlar prin modificarea Legii Educației, pe tot parcursul expunerii de motive nu există nicio mențiune referitoare la elevi sau profesori, ori la efectele pe care aceste potențiale modificări le au asupra lor.

Deputatul USR PLUS vorbește despre un nou model de vacanță ca soluție care „stimulează creşterea turismului intern, aduce un impact pozitiv asupra domeniului hotelier şi a celorlalte segmente HoReCa, elimină blocajele din traficul rutier, dar şi aglomeraţia din staţiuni”.

Apostol anunță că susţine “adoptarea unui nou model de vacanţă pentru elevii României. Un model, ce s-a dovedit de succes în multe ţări europene, poate fi şi o soluţie cu impact pozitiv asupra economiei naţionale. Şi în România putem implementa împărţirea teritoriului pe zone geografice. Fiecare macroregiune intră în vacanţa intersemestrială cu durata de 1 săptămână pe rând şi fără suprapunere. O simplă succesiune poate avea un impact major: stimulează creşterea turismului intern, aduce un impact pozitiv asupra domeniului hotelier şi a celorlalte segmente HoReCa, elimină blocajele din traficul rutier, dar şi aglomeraţia din staţiuni. Putem dubla această stimulare a economiei cu susţinerea educaţiei printr-o succesiune a datei de debut al anului şcolar în septembrie”.

Vezi mai jos traseul legislativ al proiectului de lege:

Traseul legislativ al propunerii legislative

În ceea ce priveşte impactul bugetar al măsurii propuse, iniţiatorul proiectului estimează că, în termen de doi ani de la intrarea în vigoare a acesteia, se pot dubla veniturile operatorilor din sectorul turism, în principal ale celor din industria hotelieră şi a serviciilor alimentare. De asemenea, el estimează că se vor majora încasările agenţiilor de turism şi turoperatorilor, precum şi ale firmelor care activează în domeniul organizării de târguri şi evenimente.

Modelele de calendare de vacanţe în Europa, ce ţin cont de descentralizare şi regionalizare, din expunerea de motive:

        – Cehia – vacanţa de primăvară/Paşte pentru învăţământul primar este de o săptămână între 1 februarie şi 14 martie 2021, în funcţie de regiune, iar pentru învăţământul secundar general este de o săptămână între 1 februarie şi 14 martie 2021, în funcţie de regiune.

        – Franţa – Vacanţa de iarnă/carnaval se extinde la două săptămâni între 8-21 februarie 2021 (zona A), 22 februarie – 7 martie 2021 (zona B) şi 15-28 februarie 2021 (zona C), iar vacanţa de primăvară/Paşte se extinde la două săptămâni după cum urmează: 12-25 aprilie 2021 (zona A), 26 aprilie – 9 mai 2021 (zona B), 19
aprilie – 2 mai 2021 (zona C).

        – Germania – în conformitate cu Acordul de la Hamburg dintre landuri privind armonizarea în sistemul şcolar, anul şcolar începe la 1 august şi se încheie la 31 iulie. Începutul şi sfârşitul efectiv depind de datele sărbătorilor de vară care variază de la un an la altul. De asemenea, în Germania, deşi există o dată oficială de începere la 1 august, în realitate, şcolile din diferite landuri încep între 3 august şi 14 septembrie, astfel oferindu-se o independenţă decizionale land-urilor.

        – Italia – şcolile pot adapta calendarul şcolar, stabilit de regiuni, la cerinţele PTOF (documentul de bază al identităţii culturale şi de planificare a fiecărei şcoli; defineşte la fiecare trei ani programul curricular, extra-curricular, educaţional şi proiecte organizaţionale ale fiecărei şcoli). Anul şcolar începe între săptămânile 1 şi 3 din septembrie şi se termină între săptămânile 1 şi 3 din iunie.

        – Polonia – sărbătorile de iarnă pentru şcolile primare şi secundare sunt de 2 săptămâni, după cum se specifică pentru regiunile deja stabilite.

        – Suedia – conform Ordonanţei şcolare şi Ordonanţei şcolii gimnaziale superioare, un an şcolar constă în cel puţin 178 zile şcolare şi cel puţin 12 sărbători, datele exacte variază la nivel regional şi municipal.

        – Elveţia – conform structurii federale a Elveţiei, data de începere/sfârşitul anului şcolar al elevilor şi vacanţele şcolare variază între cantoane, în unele cantoane, chiar şi între municipalităţi. De Crăciun / An Nou pot fi eşalonate două săptămâni între 19 decembrie 2020 şi 10 ianuarie 2021.

Pe lista inițiatorilor sunt următorii deputați USR PLUS:

  1. Apostol Alin-Gabriel, 
  2. Badea Mihai-Alexandru, 
  3. Blaga Daniel-Codruţ, 
  4. Botez Mihai-Cătălin, 
  5. Bulai Iulian, 
  6. Buzoianu Diana-Anda, 
  7. Fălcoi Nicu, 
  8. Giurgiu Adrian, 
  9. Lazăr Ion-Marian, 
  10. Özmen Oana-Marciana, 
  11. Pop Rareş Tudor, 
  12. Prună Cristina-Mădălina, 
  13. Rizea Cristina Camelia, 
  14. Stoica Diana, Todosiu Beniamin, 
  15. Tulbure Simina-Geanina-Daniela.

Propunerea legislativă modifică Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 prin adăugarea următoarelor prevederi la art. 94:

        „a) Acordarea vacanţei intersemestriale, în baza ordinului Ministrului Educaţiei şi Cercetării, pe o perioadă de minimum o săptămână, în fiecare macroregiune, în mod  succesiv şi fără suprapunere. Cele patru macroregiuni sunt definite în conformitate cu regulamentul (CE) nr. 1059/2003 privind instituirea unui  nomenclator comun al unităţilor teritoriale de statistică (NUTS).

        b) Începerea anului şcolar pentru clasele 0 până la clasa a IV-a inclusiv, a VIII-a şi a XII-a în prima zi de luni a lunii septembrie, iar pentru clasele a V-a până la  a VII-a inclusiv şi a IX-a până la a XI-a inclusiv în a treia zi de luni a lunii septembrie.”

Foto: Alin Apostol

Citește și:
DOCUMENT Un an școlar cu 18 zile mai lung decât actualul, în medie, dar cu durate minime diferite pentru fiecare ciclu școlar, anunțat ca propunere de proiect legislativ de senatorul Ștefan Pălărie. Școlile sau inspectoratele vor putea să prelungească durata cu maximum 15 zile, iar profesorii vor fi plătiți cu „o primă” în această perioadă
Cîmpeanu: Eu personal nu am înțeles niciodată trecerea la semestre / Revenirea la anul școlar cu trei trimestre va fi lansată în dezbatere publică cel târziu la toamnă
Mircea Miclea: Școala să se termine pe 30 iunie și să înceapă la 1 septembrie, din acest an. Împărțirea în trimestre se justifică dacă se reduce fragmentarea și crește durata anului școlar
Numărul de ore și de zile de școală contează în rezultatele elevilor. Dragoș Iliescu: Copiii din România nu fac prea multă carte. Având ore puține de școală, îi încărcăm masiv cu teme, ceea ce nu e în ordine
Cercetătorul Dacian Dolean, specialist în alfabetizarea timpurie: Revenirea la trimestre în loc de semestre este o falsă problemă / Creșterea numărului de zile de școlarizare ar avea un avantaj foarte mare pentru elevii din medii defavorizate
Revenirea la structura cu trimestre, în loc de semestre și posibilitatea de a prelungi anul școlar încă din toamnă, dacă vor părinții, elevii și sindicatele – ipoteze enunțate de ministrul Educației / Nicio decizie argumentată pe baza științei sau a propunerii specialiștilor
Consiliul Național al Elevilor își menține poziția ca anul școlar 2021-2022 să înceapă pe 6 septembrie și invocă tot un model “mai echilibrat” cu semestre
GRAFIC România este în top 3 țări cu cele mai puține zile de școală. Câte zile de școală au statele din Europa

6 comentarii
  1. E simplu sa schimbi perioada vacantelor doar pentru PR! Sa construiesti un sistem de invatamant competitiv este dificil, necesita investitii, oameni competenti, si chiar si asa rezultatele nu apar imediat, se vad dupa 5-10 ani. Din aceasta cauza niciun sistem politic din prezent nu va investi masiv in educatie, fiindca pana apar rezultatele pleaca ministrii din post, se desfiinteaza si partidul in 10 ani. In anii comunismului investitiile in sistemul de educatie si cercetare s-au efectuat mai mult doar din ratiuni militare, pentru a putea fi la nivelul celor “din vest”.

  2. Cred ca e cazul sa ne revenim, lasati vacantele asa cum sunt. Cand ati beneficiat de ele, atunci cand erati copii, v-a fost bine, ba mai mult v-a fost foarte bine.
    Ce tot aratati cum e in afara, aratati si salariile din strainatate, aratati in ce cladiri, conditii isi desfasoara orele copii.
    Lasati sa socializeze asa cum ati facut-o si voi.
    Ganditi cu creierul nu cum sa va fie voua mai bine cand vreti sa plecati in concedii.
    Faceti drumuri sa se poata circula nu vacante pe regiuni.
    Sa va fie rusine!

    1. Că de obicei dau cu oiștea in gard; o lege pritoare la organizarea vacantei în învățământ în beneficiul HORECA! Dușilor cu pluta! Învățământul se organizează în beneficiul elevilor!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Actul oficial care reglementează predarea online, atacat în contencios administrativ de Consiliul Național al Elevilor, care solicită abrogarea Ordinului 4135

Actul oficial care reglementează predarea online în învăţământul preuniversitar a fost atacat în contencios administrativ de Consiliul Național al Elevilor, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. Elevii solicită abrogarea Ordinului…
Vezi articolul