Depășirea obstacolelor sociale și financiare ale elevilor pentru a progresa în educație este responsabilitatea învățătorilor – proiect profilul profesorului de învățământ primar

1.769 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Învățătorii trebuie să ajute elevii să depășească obstacolele sociale și financiare, să se adapteze în colectiv și să creeze contexte de învățare practice, se menționează în profilul învățătorului. Acesta face parte din proiectul privind profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic pus în dezbatere publică de Ministerul Educației marți, 30 iulie.
  • Profilul învățătorului este în strânsă legătură cu profilul absolventului, baza planurilor-cadru și a programelor școlare. Prima generație pentru care se aplică profilul absolventului de liceu e cea care intră în clasa a IX-a în 2025

Învățătorul trebuie să construiască contexte „de învățare autentică, prin abordări integrate, în acord cu Profilul de formare al absolventului de învățământ primar„, scrie în proiectul privind profilul cadrului didactic și standardele profesionale, pus în dezbatere publică.

De precizat, profilul absolventului de liceu stă la baza viitoarelor planuri cadru și apoi programe școlare și manuale. Acesta conține competențele pe care un elev trebuie să le dobândească în funcție de nivelul de învățământ: timpuriu, primar, gimnaziu și liceu, respectiv tehnologic și tehnologic dual.

Documentul prezintă pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ competențele pe care trebuie să le dobândească profesorii pe 7 domenii.

O atribuție importantă a învățătorilor menționată în profilul acestora este legată de eliminarea barierelor de orice tip, care ar putea sta în calea progresului școlar al copilului și care pot crea discrepanțe în ceea ce privește performanța în colectiv: „Contribuie la compensarea/diminuarea decalajelor de progres școlar, generate de factori variați (socio-economici, culturali, particularități individuale), precum și la depășirea dificultăților de acomodare la mediul școlar”. Această competență este inclusă în cadrul domeniului „Consilierea elevilor, colaborarea cu familia și comunitatea” (D4).

Elevii ar trebui să deprindă competențe digitale încă din clasele primare, potrivit profilului. Cadrele didactice ar trebui să aplice „în mod consecvent abordări didactice care să susțină dezvoltarea competențelor de literație, numerație, digitale și civice”, se arată la secțiunea dedicată domeniului „Curriculum și proces didactic” (D2).

Învățătorii sunt responsabili și de „fundamentarea unor decizii și inițiative educaționale, pe baza culegerii de date și informații relevante privind participarea școlară a elevilor, progresul școlar și starea lor de bine”, se menționează în domeniul D6 – Dezvoltare instituțională.

  • Profilul învățătorului este aproape identic cu profilurile elaborate pentru celelalte 3 niveluri de învățământ menționate anterior. Câteva diferențe de conținut se înregistrează în profilul profesorului din învățământul tehnologic și tehnologic dual. Diferențe semnificative apar doar la nivelul celor 3 etape de carieră didactică (licențierea, care va înlocui, începând cu anul 2028, examenul de definitivat, gradul didactic II și gradul didactic I).

DOCUMENT – Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul primar:

Grupul de lucru care a conceput profilul și standardele profesionale pentru profesionale a fost format din conf. dr. Simona Velea (Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Facultatea de Științe Politice – director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic), cu sprijinul prof. univ. dr. Anca Nedelcu (prodecan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București și expert al Băncii Mondiale). Acestea au fost elaborate în cadrul proiectului ROSE, finanțat de Banca Mondială.

“Elaborarea profilului de competențe al cadrului didactic este prevăzută în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, art. 166 (1) și în Legea învățământului superior, nr. 199/2023, art. 102 (2), ca fundament pentru dezvoltarea programelor de formare inițială a cadrelor didactice și ca reper pentru evoluția în carieră”, scrie în proiect.

Ordinul de ministru privind profilul și standardele profesionale, cu actele normative subsecvente legii Educației, ar fi trebuit să fie aprobat până la data de 31 mai, potrivit calendarului oficial al Ministerului Educației.

Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice pe următoarele adrese de email: liliana.preoteasa@pmu.rooana.mosoiu@pmu.ro & dgmrurs@edu.gov.ro

DOCUMENT – Proiect Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar:

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. da,halucinant…sa nu mai vorbim de punerea asta in dezbatere în timpul concediilor …unde s a pus? a primit cineva mail? s au convocat cadrele cumva?! tara lucrului bine facut …

  2. ”Învățătorii trebuie să ajute elevii să depășească obstacolele sociale și financiare”

    Adică, ce? Să-i cumpere creioane, stilouri, caiete, carioci, caiete, trusă de matematică, trening și adidași pentru sport, să-i dea de mâncare dacă nu mănâncă acasă… CE?

    Cum naiba depășește obstacolele financiare dacă ele îl trimit în fundul gol la școală, că e dintr-o familie săracă?!

    Multe cuvinte goale de sens, scrise ca să dea frumos la dosarul doamnei ministru…

    1. Se poate, doamnă. Ca manager de clasă e cazul să aibă initiative cu sau fără primărie , consilii locale sau ONG-uri pentru a face colecte de haine, rechizite, hrana neperisabilă sau sa redirecționeze familiile către servicii care pot ajuta copiii. Pentru că învățătoarea poate fi primul om care vede in ce sărăcie se scaldă bietul copil. Și, ajutandu-l, să prevină tot felul de fenomene neplăcute, prevenție ce tot dânsei ii salvează timp de ajustare și remediere.
      Puneți mâna pe telefon și Informați-vă, doamnelor manager de clasă! Faceți un mesaj, plimbați-l și ajutorul va veni. Colaborați in școală, nu de-alta dar numai așa se poate, plus că a devenit obligatoriu. Lăsați tocurile și puneți-vă sneakers, fiți active și veți vedea ce bine vă va fi. Că feminitate fără umanitare ce e? Vă spun copiii ce.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Jumătate dintre părinţi şi profesori vor măşti gratuite, dacă cele textile se interzic / Mai puţin de 1 din 4 profesori s-ar vaccina pentru ca şcoala să rămână deschisă / 70% dintre părinţi nu vor să-şi vaccineze copiii – sondaj World Vision România, făcut în mediul rural

Jumătate dintre profesori şi părinţi sunt de acord cu interzicerea folosirii măştilor textile la şcoală doar dacă se vor asigura măşti medicinale gratuite, se arată într-un sondaj realizat de World…
Vezi articolul
vârsta de pensionare, cancelarie profesori

Profesorii pun tot mai mare preț pe rigoarea științifică a unui manual și pe utilitatea lui în sala de clasă, arată un sondaj cu 7.000 de răspunsuri de la cadre didactice

Corectitudinea științifică, actualitatea informațiilor și relevanța imaginilor sunt câteva dintre criteriile pe care cadrele didactice le iau în considerare când aleg manualele școlare, potrivit unui sondaj realizat la nivel național…
Vezi articolul
Repartizarea copiilor în clasa pregătitoare - costul standard pe elev

Liceele pedagogice vor putea forma învățători, dar vor fi angajați pe perioadă determinată. Pentru a se titulariza, aceștia trebuie să termine o facultate de profil – proiectul legii Deca

Liceele pedagogice formează absolvenți pentru specializările educație timpurie, pedagogia învățământului primar, pedagogie generală și mediere școlară, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar, asumat de Ligia Deca. Acest lucru înseamnă că învățătorii…
Vezi articolul

Anton Hadăr, FNS Alma Mater: Sunt mulți care vor să facem grevă generală, dar greva generală trebuie să satisfacă niște cerințe. Sunt niște restricții tare urâte pe care trebuie să le rezolvăm

Liderul Federației Sindicale „Alma Mater” din învățământul universitar Anton Hadăr, a declarat pentru Antena 3 pe 26 august 2025 că „sunt niște restricții tare urâte” în privința organizării unei greve…
Vezi articolul

Explicația conducerii Colegiului Național Pedagogic din Bacău după ce nu a lăsat să intre la prima oră mai mulți elevi care întârziaseră: În noul regulament al școlii s-a decis ca din 22 ianuarie poarta să fie închisă pe durata orelor de curs, din motive de siguranță și pentru a preveni absenteismul la prima oră, iar părinții au fost informați

Conducerea Colegiului Pedagogic din Bacău a transmis motivul pentru care mai mulți elevi care au întârziat la ore marți dimineață nu au fost lăsați să intre în liceu la prima…
Vezi articolul
Aplicația de salarizare a personalului din Învățământ

Reprezentanții profesorilor, mințiți în față de reprezentanții Ministerului Educației că aplicația de salarizare EduSal ar fi permis mereu plata sporului pentru condiţii vătămătoare de muncă / Luna trecută, Tribunalul Hunedoara a obligat Ministerul Educației să actualizeze aplicația exact pentru ca acest spor să poată fi calculat

Reprezentanții Ministerului Educației au transmis sindicatelor profesorilor că aplicația de salarizare a personalului din Învățământ „a permis și permite și la momentul actual plata” sporului pentru condiţii de muncă periculoase…
Vezi articolul