Violeta Estrella Bontilă, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, a vorbit despre munca din spatele pregătirii unei lecții, în contextul creșterii normei didactice. „Fiecare oră în plus aduce încă câteva ore de muncă în plus”, a spus aceasta. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Timișoara.
„Din punct de vedere al profesorului, pot să vă spun că 2 ore în plus nu înseamnă 2 ore fizic în plus de muncă. Nu e ca și cum eu curăț cartofi 2 ore și mai curăț încă 2 ore pe săptămână cartofi pe medie. Nu, nu așa se pune problema, pentru că munca din spatele pregătirii unei lecții este total diferită”, a menționat profesoara.
Violeta Estrella Bontilă a mai precizat că „munca propriu-zisă cu elevii” înseamnă foarte mult:
„Munca propriu-zisă cu elevii, cele 50 minute pe care noi le petrecem în clasă cu câte 30 de copii de acum înainte, poate chiar 34, înseamnă foarte mult. Unii au un singur copil acasă și le este greu de multe ori, dar noi care ne petrecem timp cu elevi în clasă. Mai înseamnă concepere de teste, care înseamnă foarte multe ore, și corectare de teste. Fiecare oră în plus aduce încă câteva ore de muncă în plus.”
Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Informații de context
Amintim că vineri seara a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
5 comments
Ar putea sa-i intrebe directoarea pe profesorii de educatie fizica, religie, muzica, desen, ed. sociala, etc.dac-ar prefera sa curete cartofi 2 ore decat ,,sa-si pregateasca minutios’’ orele. Apoi, profii’ de mate si romana sunt si ei sucariti ca-si dau seama ca astea 2 ore-n plus pe acelasi salariu sunt de fap cu minim 3 ore-n minus la meditatii, ar zice prlini de ,,empatie’’ colegii lor care n-au norocul ca ce predau sa fie de meditatii. Nu e de mirare ca suntem ,,campioni’’ la analfabetism functional cand la nivel de directori exista o astfel de gandire. Tragic e ca numai o parte dintre absolventii reusesc sa obtina locuri dfe munca conform diplomelor obtinute, ceilalti, din ce in ce mai multi, ajung ,,la curatat cartofi’’. Sigur ca-i dureroasa trnzitia la IA dar, manati din spate de ,,influenceri’’, de voie, de nevoie se va pune in practica, ar zice Zuckerberg.
Din multele comentarii din presa scrisă națională reiese că mulți comentatori din societate nici măcar nu au înțeles care e problema.
NU cele două ore in plus neapărat (deși si asta înseamnă reducerea salariului indirect) ci faptul ca NU ai de unde sa le iei iar dacă ai de unde trebuie sa le iei de la alt profesor titular (prin concurs de dosare de punctaj) sau direct de la suplinitor.
In primul caz colegul face alt dosar si se duce sa caute orele prin tot județul.
In celălalt caz suplinitorul își pierde direct locul de muncă.
Efecte directe:
1. Schimbarea incadrarii -elevii pot avea alți profesori
2. Schimbarea disciplinei pt cei cu 2 specializări
3. Navetă care excede venitul pt cele 2 ore predate poate în altă localitate
4. Situații discrimatorii – un profesor titular de un an nu poate cumula decât punctaj parțial deci pleacă primul
Profesoarele titulare aflate in ConcediuCC sunt obligate să participe la concurs deși nu au activitate relevanta
Societatea NU înțelege pt ca Ministerul dezinformează iar explicațiile sunt vagi si neclare chiar din partea școlii, a sindicatelor etc
NU E CA SI CUM VA BATETI JOC…
– DE COPII
– DE PARINTI
– DE SOCIETATE
– DE VIITORUL NOSTRU, AL TUTUROR
de mai bine de 30 de ani!!!
posturi de titulari traficate anual intre directori, inspectori, păstrate și lăsate moștenire pt odraslele care n-au fost in stare să facă altceva in viață decât sa preia postul lui mami sau al lui tati
tineri intrați in sistem terorizați și umiliți de eternii titulari matusalemici ale căror interese meschine sunt mai presus decât orice forma de morală și calitate a actului educațional
orice tentativă de impunere a respectului, a disciplinei si a calității actului de învățămant nu știți decât să o subminați si să o minimalizați, in alianță cu orice părinte sau derbedeu care vă servește interesele voastre meschine… nu care cumva să vă pierdeți poziția sau aura privilegiată
singurele voastre interese adevărate sunt cum să munciți mai puțin, exact ca și baronii din justiție, cum să vă faceți vacanțele mai plăcute și mai lungi, și ce să luați de pe spinarea părinților cu stare și cu funcții… eventual să vă mai si bârfiți făra nicio urma de rușine, in cancelarie, atât colegii de calitate, cât si pe absolut toți părinții si elevii pe care-i păstoriți
tot ceea ce știți să faceți e cum să-i sabotați si să-i dușmăniți pe cei care mai încearcă sa facă ceva cu generațiile astea intrate pe mana voastră realmente iresponsabilă
… ah! și să vă plangeti non-stop de ce viață grea aveți, nedreaptă si neînțeleasă de restul societății!!! exact ca imoralii lipsiți de scrupule din justiție
DAR NU VA UITATI IN JUR??? CHIAR NU VEDETI UNDE AM AJUNS??? … cu ajutorul vostru nemijlocit… așa-ziși profesori și responsabili
NU V-AR FI RUSINE
Nu e vorba despre cele 2 ore in plus, care la randul vor aduce ore in plus de lucru, cibpur si simplu ca oamenii idi vor pierde serviciul, fiindca nu au de unde sa completeze acele 2 ore, asta trebuie explicat. Multa lume nu intelege, ca daca nu gasesti cele 2 ore in plus, si chiar nu le vei gasi, practic esti dat afara din serviciu, fiindca nu vei avea ceea ce se numeste „Catedra”.Aceasta e problema!!!!
Foarte adevarat! Dar cine să priceapă?