DOCUMENT Cum arată Ghidurile cu măsuri sanitare pentru începerea școlilor în Republica Moldova versus România

5.281 de vizualizări
Republica Moldova a publicat ghidurile cu măsuri sanitare pentru începutul anului școlar 2020-2021, potrivit Ministerului Educației de la Chișinău. Documentele sunt elaborate de cele doupă ministere, al Educației și al Sănătății, împreună cu Organizația Mondială a Sănătății și UNFPA – Fondul Națiunilor Unite pentru Populație, potrivit antetului publicațiilor. Prin comparație, Ghidul românesc cu măsuri sanitare nu a fost încă finalizat, este în consultare publică pe site-ul Ministerului Sănătății și nu există un orizont de timp clar pentru aprobarea sa. Realizatorii ghidului din România sunt specialiștii locali de la INSP și ministerele Educației și Sănătății.

Cele două ghiduri au câte 8 sau 9 pagini, unul este pentru ciclul de învățământ primar și celălalt pentru gimnaziu și liceu. Adresarea din ambele documente este prietenoasă, grafica și designul sunt adecvate pentru orice vârstă, dar mai ales pentru elevii cărora li se adresează.

Ghidul cu măsuri sanitare din Republica Moldova pentru elevii din ciclul primar are două personaje care poartă copiii prin școala redeschisă în vremuri de pandemie: Dragoș și Ilinca.

În Ghidul făcut de autoritățile de la Chișinău, împreună cu experții internaționali de la Agenția ONU și Organizația Mondială a Sănătății, purtarea măștii de către elevii din ciclul primar nu este obligatorie ci cu titlu de recomandare. 

Ghidul le explică tuturor copiilor, pe înțelesul lor, regulile elementare de igienă și ce înseamnă distanțarea:

  • „Înainte să intru în clasă, mă spăl pe mâini cu apă și săpun cel puțin 20 de secunde (cât cânt de 2 ori refrenul la cântecul ”Am o căsuță mică”).
  • Dacă nu am acces la apă, atunci îmi dezinfectez mâinile.
  • Respect distanța între colegi de cel puțin 1,5 m, adică 2 pași cel puțin
  • La lecție ocup același loc în bancă și nu mă deplasez prin clasă fără rost.
  • Ating doar obiectele personale: pixuri, creioane, caiete, manuale, telefon.
  • Evit a face schimb de obiecte și de gustări cu colegii mei.
  • Tușesc în pliul cotului sau într-un șervețel de unică folosință, pe care îl arunc apoi la coșul de gunoi.
  • Socializez și comunic cu colegii și profesorii doar prietenos.
  • Comunic imediat învățătoarei/învățătorului dacă eu sau cineva dintre colegii mei nu ne simțim bine.
  • Frecventez toate lecțiile organizate în școală sau online conform orarului stabilit.
  • Sunt activ/ă la lecții și respect conștiincios toate regulile de comportament”

Ghidul pentru elevii de liceu și gimnaziu prevede că în sala de clasă masca va fi purtată doar dacă nu poate fi menținută distanța de 1,5 metri.

În interiorul ghidurilor este și o secțiune specială pentru coordonatele elevului, traseul de deplasare de la și spre sala de clasă, precum și pentru orarul pe care-l va avea acesta, astfel încât documentele să fie unele utilitare, iar ghidurile să poată fi folosite în permanență, nu răsfoite o dată și apoi uitate sau aruncate.

Ultima pagină conține din nou date esențiale. Sunt datele de identificare, numele și prenumele, ale persoanelor care îl pot ajuta la nevoie: Învățătoarea, dirigintele, psihologul școlar, asistentul medical sau medicul școlii, persoana responsabilă cu măsurile anti-COVID, directorul și părinții. Aceste nume îi pot da elevului încredere că mereu, indiferent de situația prin care trece, are la cine să apeleze pentru că știe în permanență cine are responsabilitatea.

Cum arată Ghidul din România

Ghidul românesc impune masca drept obligatorie pentru toți elevii din ciclul primar, gimnazial și liceal. Distanțarea fizică a fost scăzută la 1 metru, iar autoritățile au anunțat că elevii pot sta chiar și câte doi într-o bancă, acolo unde nu au locuri suficiente la școală, cu condiția să fie montat un paravan de plexiglass.

Un document rigid, expresia autorității care impune reguli și care nu oferă nicio explicație pentru asta, niciun motiv sau vreo lămurire, așa arată Ghidul cu măsuri sanitare pentru începerea școlii făcut de cele două ministere din România. Potrivit surselor Edupedu.ro, la alcătuirea acestor ghiduri nu a fost consultat niciun expert străin sau român din afara celor două instituții și a agențiilor subordonate. Au fost, în schimb, consultate sindicatele din Educație, reprezentanții părinților și unele organizații.

Ghidul din România are 20 de pagini și este mai degrabă sub formă de act normativ decât de ghid. Descarcă de aici Ghidul Ministerului Sănătății.


1 comment
  1. 1,5 m = 2 pași cel puțin??? Pași de adult, poate…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cazuri de hărțuire sexuală la 22 de universități de stat și private, în ultimii 13 ani – analiză a Consiliul de Etică și Management Universitar / Universitatea din București în top cu cele mai multe sesizări depuse, urmată de Universitatea Transilvania din Brașov și Universitatea Babeș Bolyai Cluj-Napoca

În 22 de universități de stat și private din România au fost cazuri de hărțuire sexuală, potrivit analizei cazurilor de hărțuire sexuală în universitățile din România realizată de Biroul Consiliului…
Vezi articolul

Jocurile de noroc au fost „încercate” de aproape un sfert dintre liceeni cu vârste de până la 18 ani, iar 1 din 8 a avut prima interacțiune cu acestea înaintea vârstei de 14 ani – Raport: Intervențiile de prevenție trebuie gândite pentru vârste mai mici de 18 ani, ideal din gimnaziu

Jocurile de noroc, la care, teoretic, legea interzice accesul minorilor, atrag un număr foarte mare de elevi, începând chiar de la vârste mai mici de 14 ani,  iar ele „nu…
Vezi articolul

Educația privind sexualitatea și percepția publicului asupra acesteia sunt afectate negativ de intervențiile mișcării anti-drepturi din România, de autorități și de instituțiile religioase – raport Human Rights Watch / Țara „încalcă obligațiile sale privind drepturile omului, conform legislației europene și internaționale”, acuză organizația internațională

Percepția publicului asupra educației sexuale, avortului și și contracepției, asemenea legilor și politicilor în domeniu, au fost influențate în ultimii ani de mișcarea anti-drepturi, „o campanie transnațională împotriva dezvoltării legislative…
Vezi articolul

Separarea elevilor în grupe de competență la matematică – studiu de caz Noua Zeelandă: practica, menținută în școli deși e descurajată de guvern, este profund criticată pentru creșterea inechității în educație

O modalitate de predare a matematicii în Noua Zeelandă, unde multe școli separă elevii după nivelul de competență la această materie, pentru a le oferi școlarizare în funcție de nivelul…
Vezi articolul