Dreptul elevilor la profesori apți din punct de vedere psihologic și psihiatric, inclus într-un proiect al Statutului elevului

5.881 de vizualizări
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com
Dreptul elevilor la profesori apți din punct de vedere psihologic și psihiatric este inclus într-un nou proiect de Statut al elevului, asumat de mai multe asociații ale elevilor. Documentul a fost depus, joi, 1 februarie, la registratura Ministerului Educației, conform unui comunicat al organizației Salvați Copiii.
  • Draftul a fost depus de un un grup de reprezentanți ai copiilor, voluntari ai Organizației Salvați Copiii România, precum și reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța, Asociației Elevilor din București-Ilfov și Asociației Vâlcene a Elevilor.

Articolul 12 – „(3) Elevii au dreptul la cadre didactice apte din punct de vedere psihologic și psihiatric”, se arată în proiectul citat mai sus.

Amintim că Edupedu.ro a scris că peste 80 de cazuri de agresiuni asupra elevilor, din partea profesorilor, din 2021 și până în martie 2023, se află în evidența Avocatului Poporului, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro.

 Legea 272/2004 este cea care stabilește protecția și promovarea drepturilor copilului.

Articolul 94 – „(1) Prin abuz asupra copilului se înțelege orice acțiune voluntară a unei persoane care se află într-o relație de răspundere, încredere sau de autoritate față de acesta, prin care sunt periclitate viața, dezvoltarea fizică, mentală, spirituală, morală sau socială, integritatea corporală, sănătatea fizică sau psihică a copilului, și se clasifică drept abuz fizic, emoțional, psihologic, sexual și economic.”

Articolul 95 – „Sunt interzise săvârșirea oricărui act de violență, precum și privarea copilului de drepturile sale de natură să pună în pericol viața, dezvoltarea fizică, mentală, spirituală, morală sau socială, integritatea corporală, sănătatea fizică sau psihică a copilului, atât în familie, cât și în instituțiile care asigură protecția, îngrijirea și educarea copiilor, în unități sanitare, unități de învățământ, precum și în orice altă instituție publică sau privată care furnizează servicii sau desfășoară activități cu copii.”

Articolul 89 – „(1) Copilul are dreptul de a fi protejat împotriva abuzului, neglijării, exploatării, traficului, migrației ilegale, răpirii, violenței, pornografiei prin internet, precum și a oricăror forme de violență, indiferent de mediul în care acesta se află: familie, instituții de învățământ, medicale, de protecție, medii de cercetare a infracțiunilor și de reabilitare/detenție, internet, mass-media, locuri de muncă, medii sportive, comunitate etc.”

Iată ce prevede Hotărârea de Guvern nr. 355/2007 pentru personalul didactic:

Fişa 138. Personal didactic din instituţii de învăţământ

Examen medical la angajare:

– examen clinic general

– examen psihiatric – la indicaţia medicului de medicina muncii

– examen coproparazitologic – pentru personalul educativ (educatori)

Examen medical periodic:

– examen clinic general – anual

– examen psihiatric – la indicaţia medicului de medicina muncii

– examen coproparazitologic – pentru personalul educativ (educatori) – anual

Contraindicaţii:

– leziuni tuberculoase pleuropulmonare evolutive

– tulburări psihice de orice natură

– balbism, disartrie

– tulburări de comportament

– boli infectocontagioase în evoluţie

– alcoolism cronic”

Iată ce prevede Legea Învățământului preuniversitar nr. 198/2023

Articolul 162 – „(2) Din categoria personalului didactic fac parte persoanele care îndeplinesc condițiile de studii prevăzute de lege, care au capacitate de exercițiu deplină, o conduită morală conformă cu deontologia profesională, sunt apte din punct de vedere medical și psihologic pentru îndeplinirea funcției și nu se află în situația prevăzută la art. 168 alin. (7).”

Articolul 168 – (1) Încadrarea și menținerea într-o funcție didactică, didactică auxiliară sau administrativă, precum și într-o funcție de conducere, de îndrumare și control sunt condiționate de prezentarea unui certificat medical, eliberat de medicul specializat de medicina muncii, care atestă că este apt pentru prestarea activității.

(2) Avizele pentru exercitarea profesiei sunt stabilite prin ordin comun al ministrului educației și ministrului sănătății.

(3) În situații de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală a personalului angajat într-o unitate de învățământ/unitate de educație extrașcolară sau în cadrul instituțiilor publice aflate în subordinea și/sau coordonarea Ministerului Educației, angajatorul poate solicita, la sesizarea oricărui factor implicat în procesul educațional, prin hotărâre a consiliului de administrație al instituției/unității de învățământ în cauză, un nou examen medical complet.

(4) Situațiile de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală sunt analizate și stabilite de către o comisie formată din 3-5 membri, medici specialiști și psihologi, constituită la nivel județean în baza unui ordin comun al ministrului educației și ministrului sănătății, care realizează expertiza capacității de muncă în domeniul educației.

(5) Hotărârea consiliului de administrație nu este publică până la obținerea rezultatului de la comisia prevăzută la alin. (4).

(6) Nu pot ocupa funcții în învățământul preuniversitar, precum și funcții de conducere sau de îndrumare și control persoanele care desfășoară activități cum sunt:

a) prestarea oricărei activități comerciale în incinta unității de învățământ sau în zona limitrofă – minimum 300 m;

b) comerțul cu materiale obscene sau pornografice scrise, audio ori vizuale, cu droguri sau substanțe psihotrope;

c) practicarea, în public, a unor activități cu componentă lubrică sau altele care implică exhibarea, în manieră obscenă, a corpului.

(7) Nu poate ocupa/exercita o funcție didactică de predare, de îndrumare și control, didactică auxiliară, administrativă sau orice activitate didactică sau de conducere în sistemul de învățământ preuniversitar persoana care a fost condamnată penal definitiv pentru săvârșirea cu intenție a unei infracțiuni contra vieții, integrității corporale sau sănătății, contra libertății persoanei, rele tratamente aplicate minorului, hărțuire, trafic de minori, proxenetism, infracțiuni contra libertății și integrității sexuale, luare și dare de mită, trafic de influență, fals și uz de fals, furt calificat, pentru care nu a intervenit reabilitarea.”

În legea Învățământului preuniversitar nr. 198/2023 apare că profesorii care sunt cercetați pentru acte de violență, fie verbală sau fizică, nu vor mai putea preda pe parcursul anchetei disciplinare.

Articolul 209 – „(1) Personalul didactic are obligația să își exercite profesia respectând atât principiile și valorile consacrate în prezenta lege, cât și cadrul legal general, precum și interesul superior al copilului.

(2) Reprezintă abateri disciplinare ale personalului didactic de predare și se sancționează potrivit art. 210, dacă nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să constituie infracțiune:

a) faptele de violență fizică și/sau verbală îndreptate împotriva elevilor sau a colegilor;

b) orice fapte sau atitudini care pot pune în pericol sănătatea și integritatea fizică sau psihică a antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor;

c) manifestarea convingerilor politice și prozelitismul religios în spațiul școlar;

d) activitatea de desfășurare a meditațiilor cu elevii de la propria clasă;

e) încălcarea dispozițiilor legii, a obligațiilor din prezentul titlu, a normelor statutului profesiei, deciziilor obligatorii ale organelor profesiei la nivel național sau ale unității de învățământ al cărei angajat este sau în cadrul căreia prestează activități de predare-învățare-evaluare cu antepreșcolarii/preșcolarii/elevii;

f) fapte de natură să aducă atingere imaginii, demnității sau drepturilor copiilor/elevilor și familiilor acestora ori să prejudicieze onoarea și/sau prestigiul unității/instituției, interesul învățământului.(3) Abaterile disciplinare prevăzute la alin. (2) lit. a) și b) pot fi sancționate numai după solicitarea unui raport de specialitate realizat de specialiști din cadrul DGASPC la solicitarea scrisă a unității de învățământ.

(4) Cercetarea disciplinară a personalului didactic auxiliar se realizează conform prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(5) În cazul în care cadrul didactic este cercetat pentru una din faptele prevăzute la alin. (2) lit. a) și b), pe perioada desfășurării cercetării disciplinare, acesta nu va desfășura activități didactice cu beneficiarii primari, cu păstrarea corespunzătoare a drepturilor salariale.”

Informații de context

Amintim că Statutul elevului a fost modificat de Ministerul Educației în 2023 cu câteva reglementări în special la clasele primare. Statutul elevului, varianta 2023, a fost aprobat prin ordinul de ministru nr. 3.797 din 8 martie 2023 și a fost publicat abia 14 zile mai târziu.

Ministerul Educației urmează să vină cu propriu proiect de Statul al Elevului.

Pe 28 decembrie 2023, Consiliul Național al Elevilor a venit cu propriile propuneri pentru modificarea statutului elevului, printre care curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, dreptul la produse de igienă în școli, consiliere pentru elevii exmatriculați.

După o analiză privind implementarea Statutului Elevului, CNE a mai făcut 14 recomandări.

Legat de violența școlară, Consiliul Național al Elevilor recomandă introducerea în noul Statut al Elevului a unor noi funcții în cadrul consiliilor școlare ale elevilor, cu statut de directori de departamente, elevi ambasadori antibullying, cu scopul de a crește încrederea pe care elevii o au în colegii lor care îi reprezintă.

O altă recomandare care a stârnit controverse este aceea de a nu mai exista intrări/ieșiri separate din unitatea de învățământ, destinate exclusiv profesorilor. Ligia Deca a spus că lasă școlilor decizia de a stabili intrări separate sau comune pentru profesori și elevi. Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) spune că intrările separate în școli pentru profesori, respectiv pentru elevi nu reprezintă o formă de discriminare. 

Vezi aici restul recomandărilor Consiliului Național al Elevilor

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
PROIECT Profesorii ar putea să justifice notele elevilor de la lucrările scrise, în termen de 15 zile de la comunicare, la solicitarea copilului sau părintelui
Testele anunțate să nu fie în două zile școlare consecutive și nici două în aceeași zi, se solicită într-un nou proiect de Statut al elevului
Cel mult 5 ore pe zi de școală pentru elevii de gimnaziu și 6 ore pentru elevii de liceu, prevede un proiect de modificare al Statutului Elevului
Greutatea ghiozdanului elevilor nu trebuie să depășească 10% din greutatea copilului – prevedere din proiectul Statutul elevului, propus de mai multe asociații de elevi
EXCLUSIV Evaluarea psihologică a profesorilor ar putea fi modificată. Peste 80 de cazuri de agresiuni asupra elevilor, din partea profesorilor, în ultimii doi ani – evidență a Avocatului Poporului

19 comments
  1. Pe când si dreptul profesorului la elevi educati in familie,fara probleme psihologice si care vin la școală in primul rând ca sa învețe carte?

  2. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    De când cu România asta educată, te doare mintea ce le mai toacă ăstora de sus.
    Elevii și părinții au numai drepturi.
    Pe când și o listă cu obligații și pentru elevi și pentru părinți?
    Ar fi interesant ca un profesor să nu discute cu părinții care nu au atestat psihologic. De ce e obligat să o facă? Și el are drepturi.

  3. Este incredibil în ce hal ne aduce acest ministru care nu are legătură cu invatamantul. Ajungem sa fim călcați în picioare de gloata de elevi care se înghesuie pe ieșirea-întrarea comuna a scolii, sa fim bătaia de joc a elevilor și părinților, a dăm explicații de toate felurile pentru notele acordate, sa facem tot felul de controale medicale anual, sa ne scoatem din șase în șase luni cazierul și multe alte obligații care nu au legătură cu actul de predare, ŞI NIMENI NU IA ATITUDINE! SINDICATELE ŞI CORPUL PROFESORAL DORM SUPUȘI ŞI LINIȘTIȚI……

  4. Ce bine ar fi să aibă și profesorii atîtea drepturi…A-propos,s-a uitat cineva mai cu atenție la conținutul ROFUIP-urilor ? Din vreo 150 de articole,cam 100 sunt doar despre obligațiile profesorului-ca profesor,profesor-diriginte sau profesor de serviciu…Iar mai nou profesorii nu mai au nici un cuvînt de spus în cazul monitorizării-înregistrării activităților didactice de predare,nu doar pe durata pauzelor,doar părinții elevilor fiind consultați! În rest totul este minunat,generațiile viitoare fiind mult mai relaxate și mai deloc obișnuite cu rigorile unei vieți pline de provocări viitoare.

  5. De când stabilește Statutul Elevului ce trebuie să facă profesorul?

    Poate pt. faptul că profesorul NU are statut.

    Deja nu mai are legătură cu implicarea elevilor in actul educațional ci cu impertinență dusă la rang de ,,civism și activism de tip UTC”

  6. Și reciproca ar trebui sa fie valabila!
    Și eu vreau sa am dreptul de a avea la clasa doar elevi apți din punct de vedere psihologic și psihiatric…. măcar atât, ca intelectual… destul de subțire în ultimul timp….

  7. Atât timp cât elevul este, din punct de vedere “psihologic și psihiatric”, apt, este o cerință normală, în caz contrar, una a-.

  8. Drepturi pentru elevi, total de acord cu ele. Aș dori ca într-un alt articol să ne fie prezentate și îndatoririle elevilor, îndatoriri pe care ei, reprezentanții lor, și le asumă în același document. Oare profesorii nu au dreptul de a-și desfășura orele cu elevi apți psihic, fără a se afla sub influența substanțelor psihotrope, politicoși și decent îmbrăcați?

  9. Dar profesorii sunt obligați să suporte copii cu ADHD, copii cu autism, cu Sindromul Down, cu diverse dizabilități. Nu se gândește nimeni cât se incarca suportând toate acestea și făcând frumos în fața elevilor și a părinților?

  10. Da de dreptul elevului la colegi de clasa “apti din punct de vedere psihologic si psihiatric” nu ziceti nimic? Sau e ok sa aiba colegi violenti si nesimtiti care strica ora atita vreme cit profu e sanatos la tartacuta?

  11. 80 de persoane (nu știu câți au fost și condamnați în baza eventualelor dosare penale pornite de la sesizările respective) din aproximativ 300000 de angajați în sistemul de învățământ. Adică 0.02%. Dar hai să facem din țânțar armăsar și să începem să ne ferim de drobul de sare.

    Există deja obligativitatea verificării stării de sănătate a angajatului, anual, inclusiv a celei mintale. Mi se pare mie sau cineva fie nu știe despre ce vorbește, fie caută metode noi de a descuraja noii veniți în sistem sau pe cei deja existenți de a mai comenta în fața măriei sale, elevul?!

    Statutul elevului trebuie să se reducă la drepturile și obligațiile elevului. Nu are treabă nici cu planul cadru, nici cu numărul de ore pe săptămână, nici cu cerințele impuse pentru ocuparea unei funcții în sistemul de învățământ. Ce-ar fi să-și vadă fiecare de treaba lui?

  12. Rubrica Îndatoririle/Obligațiile elevului oare mai apare în draftul acestui Statut? Examen psihologic se dă anual de către cadrele didactice – că sunt cazuri de violență verbală/fizică nu scuză, dar ar trebui dat și procentul elev-elev (veți avea o mare surpriză)…nu mai vorbim de elev – profesor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Elevii de clasele a VIII-a și a XII-a, plus cei din anii terminali de la școlile postliceale și profesionale vor putea merge fizic la școală, indiferent de scenariu, potrivit hotărârii Comitetului Național pentru Situații de Urgență

Elevii de clasele a VIII-a și a XII-a, plus cei din anii terminali de la postliceale și școlile profesionale vor putea merge fizic, la școală, indiferent de scenariul în care…
Vezi articolul