După ce a recunoscut că valoarea plății cu ora nu mai este „foarte motivantă” pentru profesori, Daniel David afirmă că „nu era corect cum era înainte, adică să raportezi tot salariul numai la ora de predare. Trebuie să raportezi la tot timpul de lucru”

13.768 de vizualizări
Foto: Facebook.com/ Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, referitor la plata cu ora, că „nu era corect cum era înainte, adică să raportezi tot salariul numai la ora de predare”. „Trebuie să raportezi la tot timpul de lucru, dar e drept că rămâne o valoare” care nu mai e „stimulativă”,  a precizat acesta în cadrul podcastului Lecția de azi.
  • Legea 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, stabilește în premieră națională raportarea plății cu ora (PCO), pentru orele predate în învățământul preuniversitar, de către cadrele didactice, la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, fapt care determină o scădere de aproximativ 50% a tarifului brut pe oră suplimentară. 
  • Edupedu.ro a scris că un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat.
  • Recent, Daniel David a recunoscut că valoarea plății cu ora nu mai este „foarte motivantă” pentru profesori: Va trebui să găsim o formulă, în condițiile în care, repet, stabilizarea fiscal-bugetară rezistă, ține, pentru a corecta acest lucru

Trebuie analizată valoarea plății cu ora, nu fiindcă ar fi incorectă ca modalitate de calcul, ci pentru că nu este stimulativă. Nu era corect cum era înainte, adică să raportezi tot salariul numai la ora de predare. Trebuie să raportezi la tot timpul de lucru, dar e drept că rămâne o valoare și cred că nu mai este atât de stimulativă, deși este în preajma valorii care există în zona orelor de gardă, de exemplu, în spitale. Dar, sigur, asta nu înseamnă că, dacă acolo-s mici, toți trebuie să avem un tarif mic pentru pentru plata cu ora”, a spus Daniel David.

Recent, Ministerul Educației și Cercetării a transmis că o reducere a numărului de ore în regim de plata cu ora nu poate genera „creşterea epuizării profesionale sau suprasolicitării cadrelor didactice”. Informația a fost dată de Ministerul Educației în Parlament, în urma unei interpelări a unei deputate.

Daniel David a declarat că „pot să fiu de acord că, dacă vrei să încurajezi plata cu ora, valoarea trebuie crescută. Nu cum a fost, dar trebuie crescută”. Acesta a afirmat că „orele pe care le avem la plata cu ora, până la urmă, au fost asumate de profesori. Școala merge, dar asta nu înseamnă că n-aș vrea să-i ajut”. Declarațiile au fost făcute la podcastul Salvați Copiii.

Ministerul Educației și Cercetării a anunțat că numărul normelor ocupate în regim de plata cu ora a scăzut la jumătate (de la 30.128 la circa 14.500), în anul școlar 2025-2026, potrivit unui comunicat de presă. „Suplinitorii nu au dispărut (suplinitorii calificați au rămas relativ stabili), iar normele la plata cu ora și-au găsit cadre didactice care să le susțină”, conform sursei citate.

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că „pot să fiu de acord că, dacă vrei să încurajezi plata cu ora, valoarea trebuie crescută. Nu cum a fost, dar trebuie crescută”. Acesta a afirmat că „orele pe care le avem la plata cu ora, până la urmă, au fost asumate de profesori. Școala merge, dar asta nu înseamnă că n-aș vrea să-i ajut”. Declarațiile au fost făcute la podcastul Salvați Copiii.

Profesoara Luciana Antoci, consilier de stat la Cancelaria prim-ministrului Ilie Bolojan și fosta șefă a Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași, a declarat că Ministerul Educației ia în calcul modificarea deciziei privind plata cu ora pentru profesori, după ce reducerea drastică a cuantumului a provocat dificultăți majore în acoperirea orelor din școli și a accentuat deficitul de profesori de matematică, fizică, informatică.

Ministrul Daniel David a anunțat modificarea valorii la plata cu ora drept „prioritate pe termen foarte scurt”, pe 7 octombrie: Ar trebui să reflecte și timpul de pregătire pentru ora respectivă. Răzgândirea a venit după 3 luni în care ministrul a susținut în permanență că formula Bolojan este cea „corectă”.

Normele metodologice care reglementează salarizarea prin plata cu ora, în anul școlar 2025-2026, pentru personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare și control, precum și pentru cadrele didactice metodiste, au fost publicate în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul nr. 6.394 din 22 septembrie 2025.

Pe 11 septembrie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că, în acest moment, „valoarea medie a plății cu ora, în zona preuniversitară, se află în jurul valorii medii pentru o oră de gardă în zona de sănătate”. Acesta a afirmat joi dimineața, la Radio Guerrilla, că a vorbit cu ministrul Sănătății: „M-am interesat, mie în pasă de cum filtrezi educațional aceste modificări”.

Liliana Murguleț, director al Școlii Gimnaziale nr. 79 din București, a declarat că „nici nu se pune problema în ziua de astăzi să mai cauți pe cineva să vină la plata cu ora, decât dacă găsești un om cu vocație, care să iubească profesia”. Aceasta a povestit că „a venit o tânără colegă care a primit la repartiție 5 ore”, dar, din reorganizarea catedrelor erau 6 ore în școală. „Evident că am invitat-o pe domnișoara să primească și a șasea oră în plata cu ora și am fost refuzată”, a spus directoarea la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Plata cu ora, potrivit Legii 141/2025

Din 1 septembrie 2025, de când începe anul școlar 2025-2026, profesorii din învățământul preuniversitar care predau suplimentar în regim de plată cu ora (PCO) vor fi plătiți mai puțin decât până acum, în urma unei modificări introduse de Legea 141/2025. Noua formulă de calcul, prevăzută la articolul 183 alineatul (51) din Legea 198/2023, stabilește că plata cu ora se face prin raportarea salariului brut lunar la numărul mediu de ore lucrătoare pe lună, stabilit anual de Guvern și nu la numărul de ore de predare dintr-o lună, cum era până acum.

La articolul 183, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (51), cu următorul cuprins:

„(51Începând cu data de 1 septembrie 2025, în sistemul de învățământ preuniversitar de stat, la stabilirea tarifului la plata cu ora se utilizează salariul de bază aferent cadrului didactic încadrat, având în vedere gradația de vechime în muncă, treapta de vechime în învățământ și gradul didactic corespunzător, la care se adaugă, după caz, următoarele majorări/sporuri: majorarea pentru predare simultană, indemnizația pentru învățământ special sau spor pentru activitatea de predare în sistemul penitenciar, indemnizație pentru zone izolate, spor de handicap și sporul pentru suprasolicitare neuropsihică, raportat la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, stabilit anual prin hotărâre a Guvernului inițiată de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.”

Conform HG 1506/2024, numărul mediu lunar de ore lucrătoare este de 165,334, iar salariul minim brut pe economie în 2025 este de 4.050 lei. Rezultă că remunerația minimă brută legală orară pentru orice muncă este 24,496 lei brut/oră.

Informații de context

Ministrul Educației spunea pe 14 august, la Euronews România: „vom vedea la sfârșitul lunii august câți titulari, câți suplinitori avem și câte ore au rămas la plata cu ora neacoperite. Eu sper să nu fie o reducere în zona suplinitorilor și să fie o reducere decisivă majoră în zona a ceea ce numim plata cu ora”.

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat pentru Edupedu.ro că „i-am avertizat pe premier și pe ministrul Educației, din semnalele pe care le avem, că orele la plata cu ora nu vor mai fi luate”.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat că „deja avem informații din școli, de la directori, de la colegii din consiliile de administrație, că sunt foarte multe discipline unde colegii noștri refuză să mai ia plata cu ora”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ a explicat ce înseamnă creșterea normei didactice de predare și cum vor fi afectați profesorii:

„Mărirea normei didactice cu 2-4 ore, de fapt, înseamnă 15.000 de posturi reduse. I-am spus premierului că nu pot fi acoperite cele 2 ore în foarte multe școli și vor rămâne profesori titulari cu catedră incompletă. Sunt profesori cu gradul didactic I și 25 de ani, care aveau acea reducere de 16 ore, și trebuie să ajungă la 20 de ore. Realitatea ne arată că vor intra în restrângere de activitate. În 2-3 zile, când se finalizează această procedură, se va constata că, de fapt, nu se poate asigura catedra întreagă. (…) Asta înseamnă diminuarea salariilorNeavând cum să acoperi cele 2 ore, evident că se va ajunge în situația de a li se tăia salariile.”

Reducerea tarifului la jumătate pentru plata cu ora va veni cu un cost mare asupra „calității actului de predare-învățare-evaluare”, a afirmat, marți Cornelia Popa Stavri, președinte la Sindicatul Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4, la DC Edu.

Adrian Balog, profesor la Liceul Teoretic „Nikolaus Lenau” din Timișoara, a vorbit despre efectele pe care ar putea să le aibă reducerea tarifului la jumătate pentru plata cu ora. „Vor exista situații în care unii colegi – asta e valabil în toată țara – să nu mai accepte acele ore la plata cu ora, din cauza faptului că nu vor mai avea bani suficienți pentru a face naveta și pentru a desfășura acele ore”, a spus acesta la dezbaterea de marți, 5 august, organizată de Ministerul Educației și Cercetării.

Violeta Estrella Bontilă, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, a spus că nu știe cine va mai lua „plata cu ora la 22 de lei”. „Cine dorește să muncească gratis sau să muncească pe extrem de puțini bani? Este o muncă ce presupune un efort intelectual foarte mare”, a menționat profesoara. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Timișoara.

De remarcat că în contextul prezentării acestei măsuri de reducere a sumei pentru plata cu ora, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat pe 8 iulie 2025 că „este un calcul corect și atât își permite în acest moment țara”.

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat, pentru Edupedu.ro, ce efecte are diminuarea cuantumului la plata cu ora pentru profesori: „În toamnă nu vor fi la plata cu ora profesori. Vor rămâne zeci de mii de copii, sute de mii de copii fără profesori”.

Citește și:
Plata cu ora 2025-2026. Directoare de colegiu: Ora unui profesor este valorizată la 22 de lei. Este hilar, ironic. Dacă nu se va reveni măcar la suma anterioară, nu o să mai fie cine să ia orele, mai ales la disciplinele de științe
Ministerul Educației: O reducere a numărului de ore în regim de plata cu ora nu poate genera creşterea epuizării profesionale sau suprasolicitării cadrelor didactice
Daniel David: Pot să fiu de acord că, dacă vrei să încurajezi plata cu ora, valoarea trebuie crescută. Nu cum a fost, dar trebuie crescută. Să știți că orele pe care le avem la plata cu ora, până la urmă, au fost asumate de profesori
Marius Nistor, FSE: Ministrul Daniel David este într-o realitate paralelă cu ceea ce este în învățământul preuniversitar. După ce ai ajuns să plătești profesorul ca un zilier, mai ai pretenția ca cineva să aibă încredere în ceea ce poți face?
Ministrul Educației: Modalitatea de calcul a plății cu ora este o modalitate mai aproape de realitate decât modalitatea veche. Salariile fiind mici, nu mai este un demers motivant și atunci sunt absolut de acord că trebuie să rediscutăm valoarea plății cu ora
Daniel David recunoaște că valoarea plății cu ora nu mai este „foarte motivantă” pentru profesori: Va trebui să găsim o formulă, în condițiile în care, repet, stabilizarea fiscal-bugetară rezistă, ține, pentru a corecta acest lucru
Ministrul Educației: Pentru mine, interesul este să am profesori bine plătiți, să am profesori mulțumiți și fericiți / Încă din vară, profesorii protestează față de creșterea normei didactice de predare, mărirea numărului de elevi la clasă, reducerea tarifului pentru plata cu ora
Ministrul Educației: După plata cu ora, în 2026 miza fundamentală este deblocarea posturilor. Noi ne-am implementat măsurile bugetare, așa că nu văd de ce să nu avem o libertate pentru angajări
Luciana Antoci, consilier de stat la Cancelaria prim-ministrului Bolojan: Plata cu ora nu mai este motivațională și a generat crize de profesori / Ministerul Educației analizează revenirea asupra deciziei și creșterea cuantumului
Ministrul Daniel David: Pot să fiu de acord că nu trebuie să fie toți copiii de 9 și 10, dar parcă aș vrea să ia cât mai mulți dintre ei Evaluarea Națională de clasa a VIII-a. Nu neapărat cu 9 și 10, dar să o ia. La BAC, între 9 și 10 există și 6, 7 și 8
Plata cu ora 2025-2026. Exemplul unui profesor de matematică cu 21 de ore, dat de liderul sindical Simion Hăncescu: Face 20 de ore cu 70 lei și a douăzeci și una oră e cu 30 lei. Aceasta este una dintre marile prostii făcute de guvernul Bolojan


14 comments
  1. Da, exact, dacă plata cu ora trebuie să fie raportată la tot timpul de lucru, atunci să fie plătite și orele de pregătire, nu doar ora de predare!

  2. Daca cei cu functia de baza isi mai pregatesc lectiile in cele 20 de ore ramase, pensionarii si asociatii, platiti la plata cu ora, merg fara sa-si mai pregateasca orele? :))) Pana la urma, nici ca paznic nu castigi asa prost, chiar sa nu predai nimic. Asociat cu 15 ore pe saptamana, castiga 1500 lei pe luna, la luna intreaga. Sa mai corectezi si lucrari, sa mai predai ceva, tot in banii astia? :))) Nu ca timpul titularilor si suplinitorilor nu conteaza, dar, de obicei, ei au ore putine la plata cu ora si oricum isi pregateau lectiile pentru celelalte clase din baza, spre deosebire de restul fraierilor care au acceptat suma asta de mare interes, doar ca sa nu ramana copiii cu ore fara acoperire.

  3. In fapt tot salariul e prost , dar se acceptă fiind ca romanii sunt in general prost platiti si atunci nu ai cum sa ceri mai mult !
    Dar sa afirmi ca este gresit ca o ora suplimentara sa fie platita mai bine decat ora din norma , este prostie pura !
    Nicaieri in nici un domeniu orele suplimentare nu sunt platite mai prost decât orele din norma !

  4. Ba era foarte ok cum era inainte plata cu ora. Pentru ca, daca o raportezi la 40 de ore de munca pe saptamana, oricat de mare ar fi salariul de baza, tot mica ar iesi plata unei ore in plus. Mai mult, cei care stiu cat de cat invatamant, adica nu dl ministru, stiu ca, pe de o parte fiecare din noi avem minimum o ora in plus pe saptamana, deoarece incadrarea nu se poate face perfect. Pe de alta parte, mai exista si o serie de oameni, cum ar fi pensionarii, care la 22 lei plata cu ora clar nu pot fi motivati sa mai vina sa lucreze dupa ce ies la pensie. Dintr-un foc se pierd mii de cadre didactice calificate, specializate pe domenii unde nu se mai gasesc tineri, care nu mai vad utilitatea de a veni la serviciu pt cateva sute de lei parlite. Cine ar mai vrea asta?

  5. O oră de curs nu înseamnă doar o oră de muncă.Poate pentru neamurile și pilele voastre o oră de curs este egală cu 10 minute de muncă.Pt unii chiar și mai puțin.Dar de unde minte sănătoasă care sa gândească la habarniștii din minister și de prin inspectorate.Pt unii care freacă mâța e prea mult și așa,dar pt cei care își fac treaba e bătaie de joc.

  6. Sunt profesor titular de Informatică și TIC la liceu si plata cu ora diminuata m-a facut sa nu mai iau ore la o scoala generala de langa liceu care nu avea profesor. Acum “ preda” o pensionara care a fost inginer și a facut o reconversie. E vai de capul copiilor, nu fac nimic, stau cu Calculatoarele inchise si doamna dicteaza! Ce competențe digitale mai dezvolta acei copii?

  7. Pai omul s-a obisnuit de la UBB, acolo unde plata cu ora este jalnica, iar pentru examinarile din sesiune, profesorii se pare ca primesc 0 (zero) lei.

  8. Acest infractor a obligat profesorii sa muncească gratis si pe salarii mizerabile si taiate…Acet neica nimeni din educație trebuie sa se care urgent si sa se revina la ce a fost… Altfel, vom rămâne fara profesori , ca si medicii…👎👎👎👎👎👎👎

  9. Mai logică, mai, atunci daca raportezi la timpul de lucru si „nu este foarte motivant”, inseamna ca a fost prost rau de tot ala de a scăzut plata cu ora, nu?
    Si că, daca vrei sa o păstrezi asa, calculată la norma – pentru a o creste, creste salariul!

    Dumb ministru, nu ma mir ca niciun partid nu vrea sa si-l asume…

  10. Daca salariul era cum s-a negociat la greva atunci plata cu ora nu trebuia modificata. Dar cand ai un salariu de 2 lei atunci plata cu ora este o bataie de joc. Cand va fi salariul unui debutant raportat la salariul mediu pe economie?

  11. Atunci în momentul in care se raportează orele pentru plată ar trebui să se raporteze asa: 1 ora didactica cu elevii + 1 ora pregătirea acei ore( documentare, corectare lucrări etc.) = 2 ore. Plata 2* 25 lei = 50 lei. Matematica e diferita de Psihologie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Cîmpeanu: În Europa doar trei țări nu au deschise cel puțin grădinițele și școlile primare – Germania, Danemarca și Portugalia / Ne concentrăm atenția pentru pregătirea școlilor în eventualitatea unei decizii favorabile mâine

Doar trei state din cele 27 ale Uniunii Europene nu au deschise cel puțin grădinițele și școlile primare sau nu au luat încă o decizie pentru deschiderea lor, a declarat…
Vezi articolul

Uniunea Naţională a Studenţilor din România: Suntem alături de profesorii aflaţi în grevă / ”Vrem fapte, nu vorbe” / Vor purta o bandană albă în timpul examenelor, în semn de solidaritate

Uniunea Naţională a Studenţilor din România anunţă că este alături de profesorii din ţară aflaţi în grevă, studenţii membri ai organizaţiei urmând să poarte o bandană albă în timpul examenelor,…
Vezi articolul

Propunerea ca elevii din ani terminali să meargă la școală și în scenariul roșu, legată de riscul ca orașele mari să ajungă în acest scenariu, spune ministrul Cîmpeanu. Consiliul Elevilor propusese ca elevii să poată alege

“Ministerul Educației anticipează situația în care orașe foarte mari, cu un număr foarte mare de școli, ar putea ajunge în scenariul roșu, care nu le-ar mai permite elevilor din clase…
Vezi articolul

Concursuri de promovare a științei la gimnaziu și liceu, organizate de platforma de cercetare de la Măgurele. Elevii pot propune experimente, pot face interviuri cu cercetători sau studii cu măsurători proprii până pe 19 mai

Platforma de educație și cercetare de la Măgurele, care reunește mai multe universități și institute de cercetare din țară, anunță 6 activități de științe și promovarea acestora, pentru elevii și…
Vezi articolul