Educația românească traversează cea mai mare criză din ultimele patru decenii, „o criză de sistem, care a început de mult”, a afirmat Anca Florea, directoare adjunctă la Colegiul Național „B. P. Hasdeu” din Buzău, în emisiunea InfoEdu, de la TVR Info. Restrângerile de activitate, ca urmare a creșterii normei didactice „în mod clar se vor realiza”, a completat ea.
- Din toamnă, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
- Procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice, a fost publicată în Monitorul Oficial, vineri, 8 august 2025. În perioada 11-14 august 2025 se reiau activitățile de constituire a posturilor didactice/catedrelor, încadrarea personalului didactic de predare şi soluționarea cererilor de completare a normei didactice de predare.
Problemele din sistemul de educație depășesc sectorul financiar, a subliniat directoarea adjunctă, iar modalitatea aleasă „de a implementa anumite ordine, anumite măsuri care vin într-o situație de criză economică nu va face altceva decât să adâncească o zonă a inechității și a nedreptății în educație”:
„În ultimii 30-40 de ani, îmi permit pe discut pe termen lung, este cea mai mare criză pe care o traversează sistemul de educație.
Măturisesc că în ultimul timp am urmărit în spațiul public, și cel de specialitate și nu numai, toate discuțiile care s-au purtat pe marginea acestei etape pe care o travesăm și căreia îi spunem criză bănească, o criză financiară. Cred că, din start, discuția este plasată într-un orizont relativ greșit, care polarizează societatea, care polarizează cadrele didactice, care polarizează inclusiv managementul instituțional.
Traversăm, și trebuie să ne asumăm această idee, o criză de sistem, o criză care a început de mult. Această modalitate de a implementa anumite ordine, anumite măsuri care vin într-o situație de criză economică nu va face altceva decât să adâncească o zonă a inechității și a nedreptății în educație. Nu sunt prima dată în spațiu public exprimând ideea că sistemul de educație, chiar dacă a anticipat sau nu această criză economică, se confrunta cu probleme care în acest moment nu sunt avute în vedere, nu s-au luat nici cele mai mici măsuri pentru a se ajunge la o debirocratizare cu care ne confruntăm, nici pentru depolitizare.
Instituția pe care o reprezint, contextual, nu este afectată în anul pe care îl vom începe la 1 septembrie, încadrarea a fost făcută oarecum prudent, pe cursuri care țineau și de ceea ce numim cursuri opționale, deci în anul următor nu suntem în situația de a ne confrunta cu restrângeri de activitate.
Dar ar fi o afirmație cumva egoistă pe care aș face-o, pentru că trebuie să ne raportăm dacă vrem, pe bază management, nu neapărat la cazuri contextuale, ci la viziune de sistem. În mod clar vor fi de strângeri de activitate, în mod clar restrângerile acestea se vor realiza.
Aș putea spune că, în ceea ce privește gradația de merit, acel dosar suport nu relevă întotdeauna și calitatea. Mi-e teamă că ceea se va însemna, în anumite situații punctuale, ieșirea din sistem, părăsirea unor instituții sau plătirea altor ore în alte instituții de învățământ, se vor face aceste lucruri pe baza ultimului dosar și îmi permit acum să vorbesc ca director: foarte puțin relevant și aici vă vorbesc dintr-o experiență personală la nivel de management al școlii din care fac parte”, a afirmat Anca Florea.
Despre norma didactică
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
13 comments
Salut,
poate raspund profesorii cum trec clasele l a liceu 4 ani la rand și nu i a nici un elev Bacul!!!! banii care i au incasat timp de 4 ani acei profesori cine i suporta?se aplica și mai jos la clasele 5-8. si chiar m-ai jos,..elevi cu note mari si foarte in timpul scolii i-ar la examene/ verificări naționale de abia iau note de trecere
interesant și retorica sindicatelor…dar doar pentru drepturi nici un cuvânt despre eșecuri,lipsa profesorilor de la ore
sunt probleme de ambele părți.. și se poate continua cu exemple negative la nesfârșit…cele ale statului nu le am menționat dar sunt cunoscute
Acei elevi care nu iau bacul, probabil scriu ca dumneavoastră!😉
Chiar licee întregi de elevi scriu ca d-lui?
Si dacă scriu asa, cine i-a lăsat sa ajungă la liceu? și de ce au ajuns sa de bacalaureatul ?
Profesorii lor nu sunt parte din rezultatul acelor copii care nu iau examenele?
Profesorii vin la școală ( cei care vin, fiindcă e cunoscut: chiulul profesorilor a ajuns mai mare decât al elevilor!) doar ca să ia bani? asa, indiferent de rezultate?
și profesorii acelor elevi care nu iau bacul, unde sunt în ecuatia asta?
Din păcate „tonul” cu care este abordată problema nu este proporțional ca intensitate cu agresivitatea cu care sunt impuse măsuri profund dăunătoare educației din România.
Sindicatele și-au mai revenit un pic…
Cum credeți că ar trebui să răspundă acest guvern în urma „asumării răspunderii”?
Multi profesori și slabi calitativ. Poate ar trebui reorganizat învățământul și scăpat de „uscaturi” care au ajuns preponderente. Eu nu am auzit macar un părinte să fie mulțumit de activitatea la școală și asta spune multe. Rezultatele decente ale copiilor sunt datorate meditațiilor private plătite de părinți.
Te contrazici in aceeasi fraza, daca nu exista parinti multumiti de profesori, de ce fac meditatii?
Daca nu esti multumita de calitate, de ce nu sustii scaderea numarului de elevi la clasa?
👍👍👍
Eu unul am băiatul la liceu. A intrat primul la liceul care și-a dorit. Nu a făcut o oră meditații plătite din clasa 1 până în 8. Media pe anii de gimnaziu 9, la EN 9. Cei care baga meditații sunt cei care vânează nu știu ce liceu renumit în orașe. Mă rog, atât îi dece rotita, apoi eu se plang că sistemul e cu meditații. 😀 Școala este foarte buna, daca ne raportam la subfinanțarea sistemului, nu mai zic de ambrambureala așa ziselor reforme din 90 și până acum, care nu fac decât să strice mai mult. Cei frustrați de meditații, întrebați a cine e de vină? Voi alimentați sistemul.
Doamna , vi se pare normal sa fie un părinte mulțumit de situația în care a ajuns să plătească meditații ?
Dumneavoastră credeți că meditațiile sunt calea către înțelegerea materiei , din cauză că profesorii nu își fac datoria profesionala in timpul orelor de curs, ore care le aduc salariul ?
Oana,
ești analfabet functional? citești dar nu înțelegi ce citești?
Andreea a spus” părinte mulțumit de activitatea (profesorilor) de la școală „.
Meditațiile pe banii părinților se fac în privat, nu la școală.
Stigmatizarea profesorilor in Romania si aversiunea parintilor fata de acestia se datoreaza faptului ca au ajuns parinti generatiile carora dupa revolutie nu le-a placut scoala si implicit nici profesorii. Corigentii cu acces liber la internet. „Scoala-i degeaba, profesorii-s naspa, deci ce rost are sa mai inveti?” Parinti pe care nu-i intereseaza ca odraslele lor fug de la ore, nu-si fac temele si nu invata dar mai apoi sunt nemultumiti ca odorul nu-si ia BAC-ul. Educatia incepe in primul rand de acasa. La fel este aici in occident cu drogatii. Cine sa le spuna adolescentilor de azi ca drogurile-s rele, parintii lor care fac parte din generatia „flour-power”?
FALS. La fel a fost , educația și în anii 2942-1946. Criza a fost chiar mai mare.