Educația traversează cea mai mare criză din ultimii 40 de ani, cu restrângeri de activitate, polarizare a profesorilor și inechitate – Anca Florea, directoarea adjunctă a Colegiului Național „B. P. Hasdeu” din Buzău

21.654 de vizualizări
Foto: captura video Prima News
Educația românească traversează cea mai mare criză din ultimele patru decenii, „o criză de sistem, care a început de mult”, a afirmat Anca Florea, directoare adjunctă la Colegiul Național „B. P. Hasdeu” din Buzău, în emisiunea InfoEdu, de la TVR Info. Restrângerile de activitate, ca urmare a creșterii normei didactice „în mod clar se vor realiza”, a completat ea.

Problemele din sistemul de educație depășesc sectorul financiar, a subliniat directoarea adjunctă, iar modalitatea aleasă „de a implementa anumite ordine, anumite măsuri care vin într-o situație de criză economică nu va face altceva decât să adâncească o zonă a inechității și a nedreptății în educație”:

În ultimii 30-40 de ani, îmi permit pe discut pe termen lung, este cea mai mare criză pe care o traversează sistemul de educație.

Măturisesc că în ultimul timp am urmărit în spațiul public, și cel de specialitate și nu numai, toate discuțiile care s-au purtat pe marginea acestei etape pe care o travesăm și căreia îi spunem criză bănească, o criză financiară. Cred că, din start, discuția este plasată într-un orizont relativ greșit, care polarizează societatea, care polarizează cadrele didactice, care polarizează inclusiv managementul instituțional.

Traversăm, și trebuie să ne asumăm această idee, o criză de sistem, o criză care a început de mult. Această modalitate de a implementa anumite ordine, anumite măsuri care vin într-o situație de criză economică nu va face altceva decât să adâncească o zonă a inechității și a nedreptății în educație. Nu sunt prima dată în spațiu public exprimând ideea că sistemul de educație, chiar dacă a anticipat sau nu această criză economică, se confrunta cu probleme care în acest moment nu sunt avute în vedere, nu s-au luat nici cele mai mici măsuri pentru a se ajunge la o debirocratizare cu care ne confruntăm, nici pentru depolitizare.

Instituția pe care o reprezint, contextual, nu este afectată în anul pe care îl vom începe la 1 septembrie, încadrarea a fost făcută oarecum prudent, pe cursuri care țineau și de ceea ce numim cursuri opționale, deci în anul următor nu suntem în situația de a ne confrunta cu restrângeri de activitate.

Dar ar fi o afirmație cumva egoistă pe care aș face-o, pentru că trebuie să ne raportăm dacă vrem, pe bază management, nu neapărat la cazuri contextuale, ci la viziune de sistem. În mod clar vor fi de strângeri de activitate, în mod clar restrângerile acestea se vor realiza.

Aș putea spune că, în ceea ce privește gradația de merit, acel dosar suport nu relevă întotdeauna și calitatea. Mi-e teamă că ceea se va însemna, în anumite situații punctuale, ieșirea din sistem, părăsirea unor instituții sau plătirea altor ore în alte instituții de învățământ, se vor face aceste lucruri pe baza ultimului dosar și îmi permit acum să vorbesc ca director: foarte puțin relevant și aici vă vorbesc dintr-o experiență personală la nivel de management al școlii din care fac parte”, a afirmat Anca Florea.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
Directoarea Violeta Estrella Bontilă: Ni s-a arătat că se poate să se refacă toate regulile la finalul jocului, adică după ce am parcurs o întreagă mobilitate, după ce s-au emis decizii, după ce am detașat oameni, acum o luăm de la capăt. Este un dezastru total
OFICIAL Profesorii de la liceele și școlile profesionale din mediul rural își vor putea completa până la 1/4 din ore cu discipline din aceeași arie curriculară – procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026
OFICIAL 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, pentru toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar, vor fi incluse obligatoriu în atribuțiile postului didactic – procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026
OFICIAL De luni, 11 august, școlile încep să încadreze profesorii în anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice de predare / Care este ordinea încadrării – procedură
OFICIAL Procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice, a fost publicată / În perioada 11-18 august 2025 școlile reactualizează lista posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate
Ordinea încadrării profesorilor în fiecare școală, după reconfigurarea claselor și stabilirea normelor pentru fiecare disciplină, în doar 4 zile, în perioada 11-14 august


13 comments
  1. Salut,
    poate raspund profesorii cum trec clasele l a liceu 4 ani la rand și nu i a nici un elev Bacul!!!! banii care i au incasat timp de 4 ani acei profesori cine i suporta?se aplica și mai jos la clasele 5-8. si chiar m-ai jos,..elevi cu note mari si foarte in timpul scolii i-ar la examene/ verificări naționale de abia iau note de trecere
    interesant și retorica sindicatelor…dar doar pentru drepturi nici un cuvânt despre eșecuri,lipsa profesorilor de la ore
    sunt probleme de ambele părți.. și se poate continua cu exemple negative la nesfârșit…cele ale statului nu le am menționat dar sunt cunoscute

      1. Chiar licee întregi de elevi scriu ca d-lui?
        Si dacă scriu asa, cine i-a lăsat sa ajungă la liceu? și de ce au ajuns sa de bacalaureatul ?
        Profesorii lor nu sunt parte din rezultatul acelor copii care nu iau examenele?
        Profesorii vin la școală ( cei care vin, fiindcă e cunoscut: chiulul profesorilor a ajuns mai mare decât al elevilor!) doar ca să ia bani? asa, indiferent de rezultate?

      2. și profesorii acelor elevi care nu iau bacul, unde sunt în ecuatia asta?

  2. Din păcate „tonul” cu care este abordată problema nu este proporțional ca intensitate cu agresivitatea cu care sunt impuse măsuri profund dăunătoare educației din România.
    Sindicatele și-au mai revenit un pic…
    Cum credeți că ar trebui să răspundă acest guvern în urma „asumării răspunderii”?

  3. Multi profesori și slabi calitativ. Poate ar trebui reorganizat învățământul și scăpat de „uscaturi” care au ajuns preponderente. Eu nu am auzit macar un părinte să fie mulțumit de activitatea la școală și asta spune multe. Rezultatele decente ale copiilor sunt datorate meditațiilor private plătite de părinți.

    1. Te contrazici in aceeasi fraza, daca nu exista parinti multumiti de profesori, de ce fac meditatii?
      Daca nu esti multumita de calitate, de ce nu sustii scaderea numarului de elevi la clasa?

      1. Eu unul am băiatul la liceu. A intrat primul la liceul care și-a dorit. Nu a făcut o oră meditații plătite din clasa 1 până în 8. Media pe anii de gimnaziu 9, la EN 9. Cei care baga meditații sunt cei care vânează nu știu ce liceu renumit în orașe. Mă rog, atât îi dece rotita, apoi eu se plang că sistemul e cu meditații. 😀 Școala este foarte buna, daca ne raportam la subfinanțarea sistemului, nu mai zic de ambrambureala așa ziselor reforme din 90 și până acum, care nu fac decât să strice mai mult. Cei frustrați de meditații, întrebați a cine e de vină? Voi alimentați sistemul.

      2. Doamna , vi se pare normal sa fie un părinte mulțumit de situația în care a ajuns să plătească meditații ?
        Dumneavoastră credeți că meditațiile sunt calea către înțelegerea materiei , din cauză că profesorii nu își fac datoria profesionala in timpul orelor de curs, ore care le aduc salariul ?

      3. Oana,
        ești analfabet functional? citești dar nu înțelegi ce citești?
        Andreea a spus” părinte mulțumit de activitatea (profesorilor) de la școală „.
        Meditațiile pe banii părinților se fac în privat, nu la școală.

    2. Stigmatizarea profesorilor in Romania si aversiunea parintilor fata de acestia se datoreaza faptului ca au ajuns parinti generatiile carora dupa revolutie nu le-a placut scoala si implicit nici profesorii. Corigentii cu acces liber la internet. „Scoala-i degeaba, profesorii-s naspa, deci ce rost are sa mai inveti?” Parinti pe care nu-i intereseaza ca odraslele lor fug de la ore, nu-si fac temele si nu invata dar mai apoi sunt nemultumiti ca odorul nu-si ia BAC-ul. Educatia incepe in primul rand de acasa. La fel este aici in occident cu drogatii. Cine sa le spuna adolescentilor de azi ca drogurile-s rele, parintii lor care fac parte din generatia „flour-power”?

  4. FALS. La fel a fost , educația și în anii 2942-1946. Criza a fost chiar mai mare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Ministerul Educației a anunțat școlile în seara zilei de salariu, când banii au fost deja virați în conturile oamenilor, că a actualizat aplicația de salarizare și că ar fi reparat o parte din erorile care luau din banii profesorilor și angajaților din Învățământ

Vineri seara, după ora 22:00, în ziua când deja au fost plătite salariile din Învățământ, Ministerul Educație a transmis în școli versiunea actualizată a programului de salarizare. Potrivit surselor Edupedu.ro,…
Vezi articolul

BREAKING Greva generală din Educație a încetat după ce liderii sindicali și ministrul Deca au semnat contractul colectiv de muncă pentru angajații din învățământ / Decizia nu a fost luată prin consultarea tuturor membrilor, așa cum anunțau sindicaliștii, ci doar de către lideri – surse

Liderii sindicali din Educație, marius Nistor de la FSE Spiru Haret și Simion Hăncescu, de la FSLI, apar într-o fotografie, alături de ministrul Educației, Ligia Deca, în timp ce semnează…
Vezi articolul

Soluția care le permite profesorilor să dezvolte lecții și activități atractive pentru elevii lor, prezentată luna aceasta la cel mai important târg global de educație și tehnologie (P)

Inovația educațională dezvoltată de Samsung Electronics împreună cu Shape Robotics pentru sistemul educațional, display-urile Interactive Samsung Flip Pro cu aplicația Fable Blockly integrată, va putea fi testată de mii de…
Vezi articolul
Calendar oficial mobilitate

LISTA Peste 16.800 de profesori, educatori și învățători, declarați admiși la proba borderoului de Consiliul Național pentru Politici și Evaluare în Educație. Când încep cursurile de formare pentru a deveni evaluatori

Rezultatelele probei de borderou pentru cadrele didactice care au participat la selecția în corpul de profesori evaluatori pentru examenele și concursurile naționale (CPEECN) au fost publicate pe site-ul Consiliului Național…
Vezi articolul