Articol susținut de Fundația Orange

Educație digitalizată la sat. Exemplul școlii cu 4 note de 10 la Evaluarea Națională, după intrarea în proiectul Digitaliada, introducerea Informaticii ca materie obligatorie și a orelor remediale. Constantin Ichim, director: Mi s-a dat foarte multă încredere

6.842 de vizualizări
Constantin Ichim / Foto: Arhiva personala
Constantin Ichim / Foto: Arhiva personală
Pot face profesorii performanță și carieră la școlile din sate? Digitalizarea educației îi poate ajuta pe copiii și profesorii din mediul rural? Cu o pondere de 83% a copiilor care au „promovat” Evaluarea Națională, cu 4 note de 10 și o medie de 10 curat la examenul de final de clasa a VIII-a, Școala gimnazială din Gălănești, județul Suceava, arată că metodele de predare digitală, formarea profesorilor pentru folosirea de aplicații educaționale și orele remediale făcute cu elevii îi determină pe profesori să rămână în școală, să ridice așteptările comunității și să creeze un alt viitor pentru copiii din comună. Notele de 10 la Evaluare, la o școală de sat, au început să curgă odată cu „generația care a avut TIC obligatoriu și proiectul Digitaliada la clase încă de la început, deci chiar din clasa a V-a”, a povestit pentru Edupedu.ro directorul Școlii „Samson Bodnărescu” din Gălănești, Constantin Ichim.

Profesor de TIC și de Chimie, Constantin Ichim a decis în urmă cu 7 ani să aplice cu școala pe care o conduce în cadrul programului Digitaliada, inițiat de Fundația Orange pentru a dezvolta competențele digitale ale copiilor și profesorilor de gimnaziu. La acel moment a fost singura școală din județul Suceava admisă în proiectul pilot de 10 școli la nivel național selectat de Fundație – proiect care astăzi numără 50 de școli -, iar 5 ani mai târziu „am avut un elev cu media 10 la Evaluarea Națională și vreau să cred că rezultatul a fost legat și de faptul că am avut posibilitatea să folosim resursele din Digitaliada. Mie mi s-a dat foarte multă încredere; am întâlnit o echipă deosebită care a pus accentul pe noi, pe oameni, și ne-a dat posibilitatea să muncim, să fim creativi, inventivi și ne-au pus toate resursele la dispoziție”, a povestit directorul Ichim. 

Între timp, profesorul a devenit creator de ghiduri de predare digitală, creator de conținuturi educaționale smart și acum este formator acreditat de Minister, învățând alți colegi profesori să aplice digitalul în orele lor.

Rep.: Sunteți unul dintre primii profesori care au folosit materialele digitale educaționale din proiectul Digitaliada la clasă, ați trecut apoi imediat la statutul de creator de conținut, apoi la cel de trainer pentru colegii nou-intrați în program și acum sunteți formator acreditat de Ministerul Educației, cu cursuri susținute pentru zeci de colegi din țară. De ce ați intrat în proiectul Digitaliada?

Constantin Ichim, profesor TIC și director la Școala „Samson Bodnărescu” din Gălănești: Ne-am înscris în competiția inițiată de Fundația Orange în anul 2016. A fost o inspirație din partea mea, atunci; primisem la școală o informare legată de un proiect care propunea să dezvolte competențe digitale, iar în momentul acela chiar îmi doream foarte mult pentru școală așa ceva și am avut un presentiment foarte bun că va fi ceva deosebit. Astfel de informări vin des în școli, dar pentru programul acesta cred că am avut un feeling, așa că am accesat proiectul, am depus documentele, m-am gândit că va fi ceva util în viitor și s-a dovedit că Digitaliada a fost un proiect de o viziune deosebită, pentru că după cum anticipam a fost de succes tot ce am făcut și a fost un pas înainte pentru noi, ca școală, și pentru mine ca profesor. La vremea respectivă am fost acceptați și am fost singura școală din județul Suceava admisă în proiectul pilot de 10 școli la nivel național. 

Proiectul însemna dotarea unui laborator digital de informatică și acces la resursele pe care urma să ni le pună la dispoziție, softuri, dispozitive și, cel mai important, formarea noastră, ca profesori. Nu știam foarte multe, dar un presentiment foarte bun avut la vremea respectivă s-a dovedit o inspirație de succes. 

Aplicații folosite la predare, în gimnaziu, de către profesorii Digitaliada

Rep.: Care a fost impactul deciziei de a intra în proiect?

Constantin Ichim: Impactul a fost pe toate planurile. Pentru mine, ca profesor, a fost un impuls foarte mare pentru a mă dezvolta profesional, am căpătat o mare încredere, mi s-a acordat o mare încredere din partea echipei din proiect și am avut foarte mari beneficii pentru școală, pentru elevi în primul rând, apoi pentru comunitate, că toți am beneficiat de ce ne-a adus Digitaliada (elevi, părinți, profesori, comunitatea localității). În decursul celor 6 ani am mers pe un drum ascendent, am călătorit împreună cu acest proiect. Așa cum s-a dezvoltat Digitaliada m-am dezvoltat și eu, ca profesor, și noi ca școală. Totul legat de proiect.

Efectele au fost vizibile și la nivel de încredere, dar și la nivel de pregătire în rândul elevilor. Nu întâmplător, în anii aceia am avut un elev cu media 10 la Evaluarea Națională și vreau să cred că rezultatul a fost legat și de faptul că am avut posibilitatea să folosim resursele din Digitaliada. 

Mie mi s-a dat foarte multă încredere; am întâlnit o echipă deosebită care a pus accentul pe noi, pe oameni, și ne-a dat posibilitatea să muncim, să fim creativi, inventivi și ne-au pus toate resursele la dispoziție. 

Rep.: Care sunt resursele despre care vorbiți?

Constantin Ichim: Sunt resursele fizice – dispozitive, softurile, aplicațiile – dar și resursele umane, pentru că acolo am întâlnit colegi de la celelalte școli cu care în permanență am împărtășit ceea ce am experimentat la clasă și asta e foarte important, că am învățat unii de la alții. Echipa Digitaliada a avut un rol deosebit în a ne stimula, impulsiona și de câte ori am mers în activitățile de formare a fost o atmosferă ca de familie. Am avut de învățat cu toții și am progresat toți, învățând unii de la alții. Iar cu resursele puse la dispoziție, cred că au dus la ce am devenit noi, ca oameni. 

Era ceva nou pentru noi, pentru că la vremea respectivă disciplina TIC nu era încă în planul-cadru [nu se afla printre materiile obligatorii la clasele V-VIII], aveam opționale de informatică și ne gândeam că poate o să ne depășească anumite cerințe și solicitări din partea celor din proiect. Dar nu a fost așa, pentru că am pornit de la încredere. Am fost formați și temerea aceea treptat a dispărut, pentru că am văzut că se poate colabora, se poate învăța ușor și fiind atmosfera aceea foarte stimulativă din cadrul proiectului am devenit încrezători în ceea ce putem face și am primit încurajări din partea echipei Digitaliada și asta a fost foarte bine pentru noi, pentru că am depășit frica și am pornit în a face lucruri concrete în beneficiul elevilor. Ni s-a acordat încredere și am dorit să oferim la rândul nostru tot ce avem mai bun. 

Constantin Ichim / Foto: Digitaliada

Rep.: Cum ați trecut apoi la statutul de creator de conținut și ce înseamnă să fii profesor care creează conținut educațional?

Constantin Ichim: Aici revin la același cuvânt: pe baza acestei încrederi, vorbind cu expertul educațional al proiectului Digitaliada care ne coordona, Adina Roșca, și punându-ne și în situația de a susține activități de formare la seminarii, am început să oferim resurse pentru alți colegi, să creăm conținut digital, lucrând pe partea de aplicații, de noțiuni din programa de Informatică și TIC. Astfel, am creat ghiduri care să vină în sprijinul colegilor, și în acele ghiduri am pus toate aplicațiile pe care le-am învățat la cursuri și seminarii. Din tot ce am învățat am dorit să producem un suport pentru a fi util și altor profesori, pentru a le face lor munca mai ușoară decât de unde am început noi. 

Eu am lucrat cu colegii mei de specialitate la Ghiduri pentru predarea Informaticii și TIC cu ajutorul metodelor digitale, dar sunt și Ghiduri pentru Matematică, ghiduri pentru clasele V-VIII.

Datorită colegilor, aceste ghiduri sunt acum traduse și în limba maghiară, ele se pot folosi gratuit de oricine. A fost o muncă în echipă, tot timpul am colaborat cu experții, cu colegii noștri din proiect și tot timpul au fost schimburi de idei, apoi conținutul a fost corectat și recorectat și tot ce vedeți acolo este o muncă de echipă.

Rep.: Sunteți formator acum. Ce anume îi învățați pe colegii din țară?

Constantin Ichim: Eu am format colegi în cadrul cursului de dezvoltare a competențelor digitale în rândul elevilor, dar mai mult pe partea de Informatică și TIC. Celălalt curs este pe partea de Matematică. Aceste cursuri sunt rodul a ceea ce am învățat noi, formatorii, la Digitaliada, a metodelor didactice pe care le-am experimentat noi cu elevii la clasă și în urma cărora am văzut feedback foarte bun. Ne-am dorit ca prin aceste cursuri de formare să îi ajutăm și pe alți colegi să le dezvolte competențele digitale copiilor și să ducă în școlile lor, la elevi, noi metode și conținuturi de predare.

Acest curs are o componentă aplicată, practică și efectiv cursanții au lucrat cu formatorul, am lucrat în echipă, i-am ghidat pas cu pas cum să folosească aceste aplicații. Platforma Digitaliada este un punct foarte important pentru noi, în prezent, de aceea este o resursă principală și în cursurile de formare.

Platforma Digitaliada este valoroasă mai ales în perioada de școală online; ea poate fi accesată de orice școală care își dorește o platformă cu multe opțiuni pentru elevi, părinți și profesori. Avem multe funcționalități, inclusiv posibilitatea realizării de conferințe video, bibliotecă, în curând va include și o secțiune aparte pentru elevii de clasa a VIII-a care vor să se autoevalueze în pregătirea pentru Evaluarea Națională, la matematică și la limba română. Ei vor putea rezolva teste realizate după modelele din anul școlar 2020-2021 și vor avea parte de feedback rapid și personalizat, pentru a-i ajuta să-și consolideze cunoștințele. 

Ceea ce îmi place e că în momentul în care întâmpină dificultăți într-un test, elevii vor putea trece la pasul următor doar după ce recapitulează noțiunile respective și apoi rezolvă corect întrebările. Sunt ghidați în așa fel încât să poată rezolva toate subiectele, li se oferă soluții pentru a reuși să găsească rezolvarea. 

Platforma ne-a fost și nouă de un real folos, și elevilor din școală, și profesorilor, și colegilor, mai ales în perioada aceasta a învățământului online. 

Avem și secțiune de Testare online, unde elevii pot fi evaluați și se pot pune și note. În afara faptului că elevii pot încărca temele în platforma Digitaliada, se poate acorda feedback elevilor, există și posibilitatea de a monitoriza activitatea profesorilor și a elevilor. Ca director de școală, platforma este foarte utilă, pentru că așa pot să monitorizez activitatea, iar părinții pot avea conturi și pot să vadă și ei activitatea copiilor, ceea ce este foarte important. Un părinte care dorește într-adevăr să vadă ce face copilul lui la școală, poate face efectiv lucrul acesta.

Noi avem în special copiii de la gimnaziu pe platformă. Se poate folosi și la clasele primare, este opțiunea școlii. Totul este gratuit, chiar și școlile care nu sunt în proiectul Digitaliada pot să acceseze această platformă, nu se percep costuri de niciun fel. E la un click distanță această oportunitate de a folosi platforma, iar site-ul Digitaliada.ro oferă foarte multe materiale, există și un concurs de resurse digitale care se susține în fiecare an și acolo sunt foarte multe resurse valoroase care apar de la colegii din țară la orice disciplină. Dacă la început eram concentrați pe Matematică și TIC, acum ne-am extins, iar la cursurile de formare au participat și învățători, și educatori, pentru că acele aplicații pot fi folosite la orice materie și la orice nivel. 

Aplicații folosite la clasă de profesorii din proiectul Digitaliada

Rep.: Ați dat teze online înainte de pandemie? 

Constantin Ichim: Da, la Matematică copiii au susținut teze online folosind aplicațiile de pe tabletă, a fost și o raportare a acestor note, o centralizare a lor dinainte de pandemie, deci copiii erau obișnuiți să le folosească. Pentru activitățile de la clasă a fost un impuls pentru atmosferă, pentru motivarea elevilor care în contextul tradițional erau mai timorați; ei erau cei care așteptau cu mare nerăbdare orele în care foloseam aplicațiile. În orice moment al lecției se pot folosi, pentru reactualizarea cunoștințelor, pentru fixare, pentru evaluare, pentru predare, pentru orice activitate se poate găsi o secvență de timp în care să folosești componenta digitală, pentru că elevilor le place și ei parcă sunt născuți să folosească dispozitivele. Și uneori avem de învățat de la ei, uneori găsesc soluții mai rapid decât noi, adulții, și avem de învățat unii de la alții. Dacă folosim unele aplicații, atunci când sună clopoțelul uneori nici nu vor să mai iasă în pauză, vor să mai stăm măcar 5 minute.

Rep.: Cum se raportează un profesor și un elev la materialele digitale acum și cum o făceau înainte de pandemie?

Constantin Ichim: Înainte de pandemie am avut și colegi oarecum speriați, reticenți, mai ales cei mai în vârstă. Am avut doamne care spuneau: ‘îmi e frică de faptul că nu o să mă descurc’. Acolo am intervenit și am făcut cu colegii mei cursuri de formare efectiv, ca să le facem mai ușor accesul la aplicații. După ce am lucrat mai mult cu aplicațiile, acum multora dintre colegii mei le vine ușor să le folosească. Dar ei știau că au în școală colegi care pot să îi ajute și asta a fost un avantaj pentru noi. Eu și colega mea de Matematică i-am ajutat pe colegii noștri, așa că au găsit tot timpul sprijin la noi pentru a depăși problemele legate de acest aspect. În echipă, am reușit sa învățăm unii de la alții și putem spune că acum privesc mai cu încredere și cu mai puțină teamă dacă va fi situația de a începe din nou un învățământ online, pentru că sunt mult mai familiarizați cu modul digital de predare și știu că au un suport și un sprijin dacă sunt în dificultate. Eu am venit în sprijinul lor, dacă am știut ca sunt în dificultate. Era păcat să nu îmi ajut colegii, dacă eu știam. Acesta este scopul, să dăm mai departe ceea ce am învățat. 

Rep.: Ați implicat școala în proiecte Erasmus, cu ani înainte de pandemie. Ați ținut legătura cu profesorii din celelalte țări, cum predau ei în această perioadă? Spuneați în 2017 că „în Spania există material tehnologic și elevii învață folosind tehnologia, dar ceilalți au rămas surprinși”.

Constantin Ichim: Suntem o școală mică, 270 de suflete cu tot cu preșcolari și avem 5 proiecte Erasmus. În prezent suntem activi în 2 dintre ele. Chiar dacă a fost perioadă de pandemie, am prelungit cele două proiecte cu 1 an, am făcut mobilitățile online și am desfășurat activități folosind dispozitivele din proiectul Digitaliada. Ne-au fost de real folos când am făcut mobilitățile în format online, iar unul dintre proiecte se numește „Cybersecurity schools” și este o completare a tot ce facem noi în Digitaliada.

Au avut și ei perioade de învățământ online, și colegii din Italia, Spania, au avut și ei perioada aceea critică, de altfel tot timpul discutam cum putem face anumite teme, făceam conferințe video și vedeam acele pătrățele cu chipurile copiilor învățând online. Și mai ales în perioada aceea critică au folosit și ei tehnologia. Faptul că s-a putut ține legătura cu copiii și am putut, prin intermediul online-ului, să îi învățăm, să comunicăm cu ei, a fost important. Și la noi au fost unii copii care poate nu au avut conexiune foarte bună sau dispozitive, dar noi cu tabletele de la Digitaliada pe care le-am putut pune la dispoziție copiilor am putut acoperi acel deficit. Copiii au avut conturi și au putut participa la conferințele video pe platformă, chiar a fost bine, din punctul nostru de vedere. 

Rep.: Sunteți profesor de Chimie, de TIC și director. În perioada aceasta pandemică, laboratoarele au fost primele anulate. Vă ajută tehnologia, digitalul și experiența profesională, pentru a le preda în continuare eficient copiilor, pe înțelesul lor, chimia, de exemplu?

Constantin Ichim: Da, foarte mult. Noi eram deja familiarizați cu multe dintre aplicațiile pe care le puteam folosi pentru predarea și învățarea online. Copiii de la noi din școală foloseau dinainte de pandemie tabletele, softuri educaționale, aplicații și pentru noi a fost o trecere relativ ușoară, nu am întâmpinat dificultăți, aveam conturi deja create pe platformă, iar colegii mei din școală au beneficiat și ei de formare. Înainte de cursurile acreditate de Ministerul Educației, noi ne-am format colegii din școală pe partea de instrumente digitale. Deci, de fapt, proiectul Digitaliada a fost cu un pas înainte față de tot ce s-a întâmplat ulterior. A fost o viziune care noi sperăm să rămână avangardistă și care sa aducă ceva nou. 

Eu sunt din Rădăuți și am activat la multe școli, până să ajung la Gălănești. Am suplinit în orașul Rădăuți, în localitățile din împrejurimi și destinul cred că a făcut ca fostul director al școlii de aici să-mi propună, acum vreo 15 ani, să vin la Gălănești pe câteva ore de Chimie. De atunci a fost un traseu ascendent din punct de vedere profesional, pentru că dumnealui a avut încredere în mine și m-a pus să fiu consilier educativ în școală, pentru că a văzut că mă implic și m-a considerat conștiincios și serios. Am fost câțiva ani consilier educativ și apoi funcția de director tot dumnealui i se datorează.

El mi-a propus, am acceptat această provocare, au venit acele concursuri pentru funcția de director, având susținerea colegilor din școală m-am integrat. Am fost adoptat de gălăneșteni, iar aici este o vorbă: cine bea apă din Gălănești nu mai pleacă. Și colega mea de Matematică se gândea dacă să plece, dar cum a venit, cum a fost implicată în Digitaliada și de atunci nu și-a mai dorit să plece. Eu sunt de 15 ani în școală, colega mea de Matematică are peste 6-7 ani, deci ne-am integrat în această comunitate și ne face mare plăcere că facem parte din ea și suntem bucuroși că putem munci pentru a ridica școala. 

Constantin Ichim, formator în proiectul Digitaliada

La noi, deși suntem în mediul rural, așteptările sunt foarte ridicate din partea părinților pentru că noi am ridicat ștacheta în ce privește calitatea actului didactic, cerem mult de la noi și de la copii și vrem să oferim foarte mult, pentru că vrem ca și copiii noștri să fie foarte bine pregătiți când merg la liceele din Rădăuți. Am avut în ultimii ani rezultate bune spre foarte bune, acum 2 ani am avut 4 note de 10 la Evaluarea Națională și o elevă a școlii noastre a luat media 10. A fost o performanță foarte bună pentru noi, școală din mediul rural, ei fiind generația care a avut TIC obligatoriu și proiectul Digitaliada la clase de la început, deci chiar din clasa a V-a. Și anul trecut am avut 83% procent de promovare la Evaluarea Națională, dar clasele sunt eterogene, sunt și copii mai buni, și copii care necesită sprijin.

Am desfășurat și activități remediale cu toate clasele de gimnaziu și primar, și părinții și-au dorit asta. La clasa a VIII-a, am avut în jur de 7 copii care au desfășurat aceste activități remediale iar la Evaluarea Națională s-a văzut, pentru că au avut posibilitatea să lucreze individualizat și rezultatele de la examen au reflectat această pregătire, am obținut un rezultat meritoriu pentru o școală din mediul rural. Dar noi vrem și mai mult, pentru că avem condiții, resurse, profesori bine pregătiți, părinții au încredere în școală, se implică și atunci toate lucrurile converg spre a face lucruri de calitate. Pentru mine, asta este un obiectiv: să pregătim copiii pentru viitor. Noi avem o deviză la școală, pe care am găsit-o în Gălănești când am venit: Școala face pe om OM.

Ceea ce mie mi s-a părut foarte profund; asta ne propunem, în școală, să facem oameni pregătiți pentru ceea ce urmează. Sunt foarte multe schimbări, iar tot ce oferim noi în școală, prin Digitaliada, prin Erasmus, este să le punem la dispoziție copiilor o gamă cât mai largă de activități prin care ei își pot dezvolta cât mai multe abilități și își pot descoperi aptitudinile, înclinațiile, potențialul, astfel încât să descopere tot ce pot face. Le spun mereu: fiecare poate face ceva, depinde de noi și de ei să descoperim potențialul lor și să îl folosească. Orice om are o calitate pe care trebuie să și-o pună în valoare. 

Mie acest proiect mi-a dat foarte mare încredere că pot contribui, dar și pe plan personal am câștigat foarte mult. Faptul că ni s-a dat această încredere a fost foarte important pentru noi, pentru că așa am aflat că putem face lucruri valoroase și care sunt apreciate și utile celor din jurul nostru. Și ca formator am aflat că dacă pot să îi învăț pe alți profesori și le este util, înseamnă că într-adevăr am realizat ceva.

__________

Digitaliada este un program de educație digitală inițiat de Fundația Orange, ce încurajează folosirea la clasă a metodelor de lucru interactive și a conținutului digital educativ pentru a crește performanțele școlare ale elevilor. Programul se desfășoară cu avizul Ministerului Educației.

Mai multe despre programul Digitaliada poți afla accesând acest link. Inițiativa face parte din campania Orange Facem tehnologia digitală accesibilă tuturor, prin care compania atrage atenția asupra importanței subiectului incluziunii digitale în România, contribuind la dezvoltarea sistemului educațional și a comunităților vulnerabile din România.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Pentru condițiile precare oferite în cadrul unor Olimpiade naționale “vina aparține 99% autorităților locale”, susține președintele Federației asociațiilor de părinți, Iulian Cristache, deși responsabilitatea organizării revine unei direcții din Ministerul Educației

“Vina aparține 99% autorităților locale, și-n egală măsură conducerilor ISJ-urilor (…) Acolo unde lucrurile au scârțâit, repet, vina aparține  autorităților locale, fie că vorbim de primar, președinte de CJ, prefect…
Vezi articolul

Premiul Nobel pentru Pace 2023, acordat activistei Narges Mohammadi, pentru lupta împotriva opresiunii femeilor din Iran. A fost condamnată la 31 de ani de închisoare și 154 de lovituri de bici, de către regimul din Iran și este încă în închisoare

Comitetul Norvegian pentru Nobel a decis să acorde Premiul Nobel pentru Pace 2023 activistei Narges Mohammadi pentru lupta ei împotriva opresiunii femeilor din Iran și pentru promovarea drepturilor omului și…
Vezi articolul

EXCLUSIV Propunerile UDMR pentru o nouă lege a Educației: Bacalaureat de două tipuri, panouri bilingve în toate școlile cu predare în limba minorităților, profesorii să dea teme o dată la 2 ore ale disciplinei

UDMR vine cu propriile propuneri pentru o nouă lege a educației și se declară deschisă negocierilor cu Guvernul PSD pentru introducerea acestora, de către Ecaterina Andronescu, în una din cele…
Vezi articolul