Elevă de gimnaziu: Am avut profesori care ne lăsau să învățăm în orele lor la Română și Matematică, pentru că din ele dăm examenul anul acesta

61.514 vizualizări
Foto: Inquam Photos / Liviu Florin Albei
O elevă de gimnaziu a spus, pentru Știrile ProTV, că a avut profesori care îi lăsau în orele lor să învețe la disciplinele la care dau Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a, adică la Limba română și la Matematică. Amintim că Evaluarea Națională 2025 are loc în perioada 23-27 iunie, potrivit calendarului oficial.

„Am avut profesori care ne lăsau să învățăm în orele lor la alte materii, adică la Română și la Matematică, pentru că din ele dăm examenul anul acesta”, a spus eleva.

Luni, 19 mai, ministrul Daniel David a spus că elevii trebuie evaluați pentru toate competențele din profilul absolventului: „Nu poți să spui pe de-o parte că vrei să promovezi cele 8 competențe cheie, dar la Evaluarea Națională te focalizezi pe două”.

Evaluare Națională standardizată formată din subteste din mai multe discipline, pe model francez – care are matematică, limbă franceză, istorie, geografie, științe – este propunerea oficială înaintată de ministrul Educației, Daniel David, viitorului Executiv, pentru a fi aplicată chiar de anul următor „dacă ne punem de acord”. 

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, referitor la propunerea lui Daniel David ca Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a să includă testarea la mai multe discipline, că „este importantă şi Fizica, până la urmă, este importantă şi Chimia, sunt importante şi alte discipline”. Acesta a afirmat că „este prima dată când un ministru îşi asumă răspunderea să vină cu o astfel de declaraţie”. Declarațiile liderului sindical au fost făcute pentru TVR Info.

„Oricât m-aș da peste cap și oricâte mijloace digitale aș folosi și oricât m-aș coborî la nivelul lor, totuși, ei se canalizează în clasele a VIII-a strict pe română și matematică și atunci celelalte discipline suferă puțin”, a declarat Claudia Puzdrea, profesoară de chimie la o școală gimnazială din București, în emisiunea Educație la putere din 6 mai.

Amintim că Mihaela Curcan, profesoară de geografie la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova, a adus în atenție, la TVR Craiova, că elevii de clasa a VIII-a se axează doar pe disciplinele de la Evaluarea Națională, adică Română și Matematică. „Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște”, a adăugat cadrul didactic.

  • Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
Raportul de diagnoză al educației și cercetării din România – Evaluarea Națională

Iată ce prevede raportul de diagnostic al educației și cercetării din România în privința Evaluării Naționale:

„Evaluarea națională din clasa a VIII-a este (1) prea restrictivă, prin raportare la competențele de bază/cheie pe care le țintim într-un învățământ gimnazial în care nu am inițiat încă specializările majore pe care le vom avea la nivel liceal (exceptând zonele vocaționale), și (2) cu miză de selecție prea mare, pentru un moment aflat în cadrul procesului obligatoriu de învățământ. Așadar, cred că evaluarea națională din clasa a VIII-a trebuie să includă pe lângă testările la matematică și limba română și testarea celorlalte competențe de bază/cheie (de discutat varianta 5 competențe de bază vs. 8 competențe cheie). În plus, pentru a flexibiliza miza selecției într-un proces de învățământ, totuși, obligatoriu și pentru a stimula descentralizarea, fiecare liceu poate decide procentul de locuri care vor fi organizate prin examen de specialitate (nu mai mult decât 50%), organizat în condițiile legii după evaluarea națională, dar și ponderea probelor obligatorii din evaluarea națională din clasa a VIII-a în ocuparea celorlalte locuri; probele de matematică și limba română, fiind incluse atât în competențele de bază, cât și în cele cheie, nu vor putea avea o pondere mai mică de un nivel relevant stabilit național”.

Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România poate fi consultat mai jos:

Citește și:
Evaluare Națională cu testare din mai multe discipline. Profesoara Ionela Neagoe: Cred că elevii s-ar responsabiliza mai mult la celelalte materii. În momentul de faţă, ei sunt într-o lejeritate
Liderul sindical Marius Nistor, despre propunerea ministrului ca Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a să includă mai multe discipline: Este importantă şi Fizica, este importantă şi Chimia. Nu poți să limitezi totul doar la Română și Matematică
Reformă majoră a Evaluării Naționale cu testare din mai multe discipline, iar în 5-10 ani renunțarea la examen și înlocuirea cu portofoliul educațional – este propunerea oficială a ministrului Daniel David: Are o funcție foarte mare pentru selecție, oricum l-am gândi, totuși, este un test punctual
Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-ar ar putea să dispară când vom reuși să eliminăm discrepanțele între școli și între profesori, modalitatea de notare, anunță Daniel David: Poate mergem pe portofoliu
Daniel David: Nu e corect ca Evaluarea Națională să acopere doar două materii, deși există 8 competențe cheie. Asta nu înseamnă că trebuie să dai cinci sau opt examene / Ministrul este de acord cu examen separat de admitere la liceu, după Evaluarea Națională

24 comments
  1. Orice hotărâre ați lua, va rugam sa luati in considerare sa nu aplicați peste noapte. Copiii sunt stresați și așa. Este multă materie, orarul foarte încărcat și se merge în galop. Nu toți copiii au parte de cadre calificate și pretențiile nu sunt uniforme. Se sta mult la școală, cate 7-8 ore, și la teme, încă vreo 3. Nu este normal. Un copil Va rog insistent să nu schimbați regulile in timpul jocului.

  2. Da,este real acest fapt:elevii sunt impresionati de teste la materiile principale(?) si insista sa se pregateasca in orele care ii lasa fara mobile,cred eu…
    cred ca e o incercare permanenta de a sta conectati online,asta este unul din motivele insistentei lor…
    Este real ca dependenta de ecranele telefoanelor face antipatica orice activitate impusa fara….

  3. Emitem păreri. Toate pot fi argumentate, combătute. Eu întreb. Care sunt disciplinele cele mai importante pe care le fac elevii în gimnaziu?Anticipez multe răspunsuri. Un punct de vedere: educația pentru cetățenie democratică (se face în clasa a 7 a), educația financiar economică (se face în clasa a 8 a) de ce nu ar fi importante? Ne raportăm la criterii: real, uman. Aceste discipline nu au de a face cu interesele de moment, imediate ci cu pregătirea elevilor pentru societate.

  4. Ca mămica unui copil bun la școală ,nu sunt de acord cu testarea la toate materiile, pentru ca in liceu când ajung copii se iau materiile de la zero, la uman ,la real etc..si ptr ce îmi trebuie fizică dacă eu vreau sa dau la istorie și psihologie sau invers .Cum a spus și domnișoara :ca profesorii ii lăsau sa repete ptr examen .Ce sa înțelegem ca acei profesorii nu au chef de ora lor.Atunci ce pretenții mai avem la copii.Ce sa dea la aceea materie examen dacă profesoru e plictisit și nu predă la clasă. Se cere prea mult ptr acești copii ,la BAC da la 2 materii și la cls 8 la 2-4 materii. Serios. dvs nu ați văzut câți iau examenele ,ptr copii după ce termina școala nu au unde sa se specializeze,un loc de muncă. Și voi aberați și ptr BAC și ptr cls 8,

    1. Fizica trebuie pt cei care vor dori să conducă o mașină… să știe pe bune de ce trebuie sa păstreze distanta fata de mașină din fata lor……ați văzut cate accidente au mai nou un nr mare de mașini implicate?. Geometrie trebuie pt intersecțiile atipice….mașina mea a fost atinsa de un nene cu un camion…. care nu și a putut imagina traiectoria corecta…. era un unghi ascuțit, respectiv…o bucla mai largă de făcut. …nu l-a dus imaginația. nu vreau sa generalizez, desigur
      …..Materiile din gimnaziu asigura un minim de dezvoltare integrat…. dealtfel ‘, cine face matematică și romana pe înțelegere și nu pe sabloane…știe foarte bine că aceste materii ar trebui sa fie/ sunt cumva integratoare, numai dacă Este ff nerealist sa spui copilului…că tu mergi pe umaniste.. vs reale etc…. știm ac discurs,din pacate. offff

  5. am avut un coleg grec la facultate, anii 1984-1989 care a dat BAC-ul din 12 materii, printer care greaca veche

  6. Daca toate materiile sunt importante atunci sa dea examen de cultura generala si la muzica, desen, religie, sport, educatie civica, latina etc. Nu? Cei de muzica, de desen, de religie, de sport nu dau teste, nu au de corectat dar sunt plătiți la fel ca unul de romana sau matematica.

  7. Profesorii vor dori ca elevii să dea evaluare din toate materiile pentru a-și securiza obiectul predării .
    Nu le pasă de elevi , își apără interesul .
    Cele două materii sunt suficiente .
    Revizuiți materia , aduceți programa la nivel mediu să fie accesibilă tuturor elevilor .
    Reduceți numărul materiilor la maxim 10.
    Lăsați capii să aibă timp să fie copii, să se joace .

  8. Ca și părinte nu sunt de acord cu introducerea în examenul de evaluare națională a altor discipline.Efortul cu pregătirea este fff mare la cele doua discipline dar pentru restul nu mai plătim facturi decât pregătirea copilului
    Scoala nu mai este ce a fost profesori multi dintre ei nu țin orele iau salariu ,deloc implicați în educația copiilor.Ar fi un stres mult prea mare atat pentru copii cât și pentru părinți,la cum merg lucrurile în tara asta nu ma mira ce visează noaptea sa aplice ziua.

  9. Exista si invers, copilul mu, desi nu este inscris la ora de religie, trebuie sa raspunda la lectia de religie. Am intrebat la scoala de ce? si mi s-a raspuns ca, fiind la ora, trebuie sa faca ceea ce fac si ceilalti elevi.

    1. Examenul de Evaluare Națională ar trebui să fie susținut și la Limbă modernă 1,studiată timp de nouă ani școlari.(CP-VIll)

    2. Nu e destul ca sunt stresați că trebuie să dea examen la 2 materii, să fie 5… Că deh, fiecare ministru trebuie să vină cu ceva nou! Părinții disperați acum vor da copii la 5 materii la meditație, fiindcă la școală nu se predă cum trebuie. Se poate totuși dacă se vrea și fără meditații. Copilul meu a avut examenul de capacitate anilor trecuți și a putut, deși părea un extraterestru în ochii celorlalți copii care credeau că dacă ai antrenament de 4 ori pe săptămână și nu faci meditație, nu ai nici o șansă. Culmea e că a avut rezultate mai bune decât cei care au renunțat la pasiuni și au făcut pregătire extra…

  10. Din păcate, elevii sunt “terorizați” de aceste 2 discipline sau mai degrabă, adevarul e că din cauza programelor încărcate și a cerințelor pt. a avea rezultate cat mai bune, presiunea e mare atât le copii cât și pe profesori. Părerea mea e că se cere prea mult. Cred că dpv al culturii generale, nu includ IT că nu aveam, generațiile de azi sunt mai puțin ‘aplecate’ spre istorie, literatura, geografie, cunoașterea lumii în general. Ny știu dacă se nasc cetățeni, daca principala lor preocupare e tiktok sau Facebook sau Instagram… Și doar 2 discipline …

  11. ”profesori care ne lăsau să învățăm în orele lor la Română și Matematică”

    unii o să spună: vaaaaa, ce drăguț, vaaaai ce empatici! Dar defapt asta e o evidentă probă de incompetență profesională și de desconsiderare a propriei persoane – din partea profesorilor in cauză

    1. Nici nu se poate altfel. Elevii respectivi refuză categoric să participe la ore. Și atunci mai bine îi lași să se pregătească pentru examen, că sunt alții care nici asta nu fac, ci doar pierd timpul.

    2. Și ce huiduieli își iau aceeia care nu ii lasă,evaluări negative din partea părinților,elevilor,reproșuri și priviri dezaprobatoare din partea colegilor.Aveam colegi care îi luau de la ora de franceza sa facă pregătire cu ei la alte materii de bac.Gaseam clasa goala.Avea acest obicei o doamna diriginta care la ora dânsei stătea pe coridor la discuții jumătate de ora si la ora intra înainte sa sune iar mie îmi lua clasa dacă întârziat 5 minute.Ma pândea sa demonstreze ce eficienta este ea dar orele ei erau…în paragină. Foarte apreciata de conducere aceasta persoană!

    3. exagerezi, faptul că lași câteva ore niste copii stresați sa repete la română sau mate , nu e un capăt de țară. e incorect, teoretic, dar când îi vezi pe copii, saracii, repet, stresați, ți se face mila. ori, daca nu empatizezi cu ei…hai sa nu punem semnul egal cu toată activitatea profesorului.

      1. Mai ales in perioada aceasta, in lunile mai-iunie cand examenul bate la usa si putin timp extra de pregatire nu le-ar strica. Am si eu câțiva elevi de clasa a 8-a care repeta la matematica sau romana dupa ce isi termina activitatea de la clasa

    4. De acord! Leneșii găsesc scuze! Îi lași să stea și părinții să-i mediteze să recupereze materia?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației trebuie să ia decizia introducerii cursurilor obligatorii pentru sănătate în școli, cu conținut adecvat, spune vicepreședintele Societății Naţionale de Medicină a Familiei: Eu pun la îndoială decizia părintelui de a nu expune un copil la aceste informații

Medicul Gindrovel Dumitra, vicepreședinte al Societății Naţionale de Medicină a Familiei, a declarat, marți, la Masa rotundă „Soluții pentru abordarea dezinformării și narativelor anti-științifice pe teme de sănătate”, organizată de…
Vezi articolul

Un document „format word, fie excel” vor avea de făcut candidații la proba de interviu pentru directorii de școli, susține consilierul ministrului Educației, Radu Szekely: Să introducă niște date și să folosească niște formule / Se va evalua și scrierea corectă cu diacritice

„Se evaluează capacitatea sau abilitatea de a produce un text, oricare ar fi el acum, într-un document word, de a-l salva, de a-l atașa unui e-mail și de a-l transmite…
Vezi articolul

Improvizație la Ministerul Educației. Instituția stabilește prin ordin de ministru nivelul salariului pentru directorii adjuncți ai CJRAE, deși funcția nu se regăsește în anexa Hotărârii cu salariile directorilor

Salariul directorilor adjuncți din cadrul centrelor județene de resurse și asistență educațională (CJRAE) și al Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) a fost stabilit oficial, printr-un ordin…
Vezi articolul