Elevii care anul acesta intră în clasa a IX-a la liceu nu vor da Bacalaureat bazat pe competențe, anunță ministrul Educației / Ei sunt prima generație care a dat Evaluarea Națională pe competențe și au avut până acum, din clasa pregătitoare, până la a VIII-a, curriculum bazat pe competențe

55.734 de vizualizări
Sorin Cîmpeanu / Sursă foto: Adrian Cuba – Agerpres Foto
Prima generație de elevi care, de la intrarea în clasa pregătitoare până la a VIII-a, a învățat pe un curriculum bazat pe competențe, nu va avea, la finalul liceului, în 2025, un Bacalaureat bazat pe competențe, potrivit ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta a declarat la Digi 24 că primul Bacalaureat bazat pe competențe va fi în anul 2026, „până atunci Bacalaureatul va fi în modul cunoscut”.

Vizați de anunț sunt cei 123.122 de elevi care au susținut acum Evaluarea Națională, un examen bazat pe competențe, și care intră din septembrie 2021 în clasa a IX-a, la liceu. Ministrul a spus că pentru Bacalaureatul care va evalua competențele și nu conținuturile „ai nevoie de un întreg parcurs liceal care să pregătească acest lucru”.

„Cel mai devreme se va intra pe acest sistem din septembrie 2022, dacă legea va fi adoptată în timp util, și atunci din septembrie 2022 vor urma patru ani de liceu și de abia la finalul celor patru ani de liceu va fi acest Bacalaureat care să fie bazat pe competențe”, a spus Cîmpeanu.

Reamintim că generația care a intrat în școală în 2012 a fost prima care a făcut clasa pregătitoare, introdusă prin legea 1/2011. Elevii au 9 ani de școală în clasa a VIII-a. Atât în ciclul primar, cât și în gimnaziu, acești elevi au avut un curriculum bazat pe competențe. Potrivit formei inițiale a Legii Educației, aceștia ar fi trebuit să susțină o Evaluare Națională transdisciplinară, dar acest tip de examen a fost amânat pentru generația care intră în toamnă clasa a VI-a.

Elevii care intră acum la liceu ar fi trebuit să înceapă clasa a IX-a cu un curriculum nou, planuri-cadru noi, cu programe noi, cu profesori formați pentru predarea bazată pe competențe și pe noile conținuturi, cu manuale noi. Ministrul Cîmpeanu a anunțat încă din primăvară că elevii care vor intra, în toamnă, în clasa a IX-a vor avea parte de un curriculum tranzitoriu.

Sunt convins că experții în educație vor găsi o soluție prin care în clasa a X-a să intre într-un, să spunem, program normal de formare. Competențele vor fi aceleași, că este sau că nu este an de tranziție”, a spus Cîmpeanu la conferința „Educația Digitală Asimptomatică”, organizată de Edupedu.ro și World Vision România, pe 23 martie.

Noile planuri cadru pentru liceu au fost lansate în dezbatere publică pe 5 ianuarie. După ce ministerul a anunțat că au fost primite peste 10.000 de propuneri de schimbare a celor aflate în consultare, ministrul a spus că adoptarea acestora va fi amânată.

Prin amânarea acestor planuri-cadru, elevii care intră în toamnă în clasa a IX-a vor face ore după vechile planuri-cadru. Se întrerupe astfel ciclul actual de schimbare curriculară început în 2012, ajuns acum la clasa a VIII-a.

Momentan nu există niciun anunț că se lucrează oficial la noile planuri-cadru pentru liceu sau despre echipa care gândește noul curriculum.

Declarațiile făcute la Digi 24 de Sorin Cîmpeanu, pe acest subiect:

Moderator: Examenele, în sine, se modifică?

Sorin Cîmpeanu: La Bacalaureat, cu siguranță nu. Pentru a avea un Bacalaureat care să evalueze competențele ai nevoie de un întreg parcurs liceal care să pregătească acest lucru. Cel mai devreme se va intra pe acest sistem din septembrie 2022, dacă legea va fi adoptată în timp util, și atunci din septembrie 2022 vor urma patru ani de liceu și de abia la finalul celor patru ani de liceu va fi acest Bacalaureat care să fie bazat pe competențe. Până atunci, Bacalaureatul va fi în modul cunoscut, însă sper să reușim, îmi doresc să reușim să avem o corectare informatizată care să elimine aceste erori.

Moderator: Dacă totul merge conform planului de care ne-ați vorbit, 2026 ar fi primul an al noului Bacalaureat?

Sorin Cîmpeanu: Exact.

Moderator: Atunci, cum va fi Bacalaureatul?

Sorin Cîmpeanu: Bazat pe competențe.

Moderator: Adică?

Sorin Cîmpeanu: Să nu mai evaluăm cunoștințele, ci competențele. Competența de a înțelege un text, competența digitală, competența de comunicare într-o limbă străină. Competențe, nu cunoștințe. 

Moderator: În mare și acum e la fel.

Sorin Cîmpeanu: Nu e la fel. Verificăm mult prea mult cunoștințele.

Moderator: Se întâmpla asta și la limba română, de exemplu, la limba română sunt competențe în dreptul subiectelor.

Sorin Cîmpeanu: Da, sunt, sunt.

Moderator: Pun întrebarea asta pentru că mă gândesc la cei care se uită acum la televizor și care, probabil, au copiii clasa a VI-a, a VII-a și se gândesc că ai lor copii vor ajunge să dea acest nou Bacalaureat Și ne-ar interesa la ce să se aștepte.

Sorin Cîmpeanu: Va fi, va fi explicat din timp și în detaliu.

Moderator: Președintele ne vorbea despre un Bacalaureat care se uniformizeze toate filierele de liceu…

Sorin Cîmpeanu: Filiera vocațională, cu filiera teoretică și cu filiera profesională.

Moderator: Asta cum s-ar întâmpla?

Sorin Cîmpeanu: Este vorba despre accesul pe care ți-l dă la învățământul superior diploma de Bacalaureat. Este vorba despre achiziția de competențe. Din moment ce obții aceleași competențe și pe filiera teoretică, și pe cea vocațională, și pe cea tehnologică, nu se justifica aceste diferențe. Mai mult decât atât, un elev care poate să intre pe filiera teoretică, își descoperă pasiunea pentru filiera vocațională sau cea profesională, între timp, să se poată muta ușor între filiere, deci este vorba despre o flexibilizare a învățământului liceal.

Sursă foto: Adrian Cuba / Agerpres Foto


14 comentarii
  1. Buna ziua! Mi se pare o mare harababura in programa elevilor ce vor trece anul acesta clasa a IX-a. Daca aceștia au început pe programa noua,de ce sa nu continue pe aceași programa?Copiii vor fi bulversați de bacalaureatul vechi, la care vor trebui să învețe sute de comentarii inutile, in loc să continuați cu un bacalaureat ce se bazează pe competențe?!
    Sper sa vă treziți la realitate domnule ministru și să nu mai da-ti legile așa cum le visați.Nu mai faceți teste pe copiii aceștia fiindcă și ei au un viitor…..

    1. Pentru cei fără multă materie cenușie chiar sunt inutile.Nu au cum și cu ce sa facă niște conexiuni .Savvy?

  2. Eu aș zice sa de-a m-ai întâi domni profesori aceste competențe ca sun varză si ei la ce lucrări au corectat

    1. Elevii trebuie sa dețină cunoștințe.Competente vor deține numai după acumularea de cunoștințe. Domnul ministru a fost evaluat de la clasa 1 până la facultate după cunoștințe și a ajuns profesor universitar și ministruval învățământului .Nu înțeleg de ce vrea sa schimbe un sistem care si – a dovedit eficienta .

  3. Îmi pare mai mult că ne întreptăm către o degradare a sistemului de învățământ , dacă ne vom axa doar pe o înțelegere a textului la examenul de ,,bacalaurea ‘, atunci nu mai are ce să caute examenul de,, Evaluare Națională ”. Înțelegerra textului trebuie știută la terminarea clasei a viii ,nu când defapt te pregătești pentru o profesie si pentru studii superioare .

    1. Acum trebuie sa inveti comentarii pentru cel putin unul dintre subiecte, cu ce ii ajuta in viitoarea meserie sa memoreze caracterizarea lui Moromete??

  4. Nu am înțeles nimic.Aceleasi cuvinte goale repetate la infinit.Despre ce competente vorbiți?Un cuvânt care nu transmite nimic.Concret, articolul nu are nicio logică.Nu veți genera decât incompetenta că și până acum Din rău în mai rău.Cei care vin cu ideile astea nu au înțeles niciodată nimic din școală.

  5. Cred că și admiterea la liceu trebuia făcută pe bază de examen începând cu cei care au învățat după noile programe școlare. Nu înțeleg de ce se tot trage de timp.

    1. Florine, si acum se da un examen pentru admiterea la liceu, doar ca acum se numeste Evaluare Nationala. Am mai vazut d-astia ca tine care nu stiu pe ce lume se afla, dar isi dau cu parerea.

  6. Ciudat… Adica un elev care invatand, a ocupat un loc la un liceu teoretic, brusc descopera ca vrea sa fie mecanic auto si se transfera pur si simplu la profesionala.
    Iar unul care nu a indragit cartea, descopera ca e nemultumit de matematica de la tehnologic si brusc vrea sa treaca la teoretic, sa faca analiza matematica. Ce revelatie!
    Si pana acum se putea trece la tehnologic dupa ce termina profesionala, dar asta era in limitele normalului.

  7. Domnule ministru,subiectele la evaluarea nationala au fost la nivel de corigenta,dumneavoastra nu aveti cum sa stiti prea multe in legatura cu structura acestora,la agronomie nu se studiaza matematica si literatura,ce competente? De tamplarie? De croitorie? De cofetari?Mereu vorbiti de competente de parca le-ati fi creat dumneavoastra!

  8. Adica cum ? Nu vrei sa stii donm menistru daca la Bacoprostologie junele mai stie ceva limba straina si are asa ceva competinte degetale . Vrei un misto de Caragiele ? Ai reusit . Este cadoul meu sérénissime,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Gologan, despre predarea matematicii: Nu ar trebui să se bazeze pe reținerea unor rețete, ci pe contexte de viață și raționamente originale

Profesorul Radu Gologan, care pregătește lotul național al olimpicilor de matematică, a postat un mesaj pe Facebook în care cere Ministerului Educației să revină la predarea matematicii „cât mai aproape…
Vezi articolul