Elevii care finalizează clasa a VIII-a anul acesta școlar și doresc să urmeze un liceu cu profil pedagogic vor putea opta pentru clase cu specializarea „Pedagogia educației timpurii”, potrivit proiectului metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare în învățământul preuniversitar, pus în consultare publică luni, 10 noiembrie, de Ministerul Educației și Cercetării.
- Clasele cu profil pedagogic, sportiv și teologic, precum și învățământul liceal de artă vor avea 24 de elevi, se arată în proiect, după cum a semnalat Edupedu.ro. Liceele teoretice și tehnologice vor avea clase cu 28 de elevi. Vezi aici principalele prevederi.
- Cei interesați pot trimite sugestii referitoare la Metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare în învățământul preuniversitar până pe 20 noiembrie, la adresa de email dgmrurs@edu.gov.ro.
Conform documentului, unitățile de învățământ cu profil pedagogic trebuie să organizeze, începând din anul școlar 2026-2027, cel puțin o clasă a IX-a cu această specializare.
„Art. 3 d) includerea în proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027 al fiecărei unități de învățământ care poate școlariza în filiera vocațională, profilul pedagogic, a cel puțin o clasă a IX-a, învățământ cu frecvență «zi», specializarea «Pedagogia educației timpurii»”.
DOCUMENT PROIECT Metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2026 – 2027
Informații de context
Potrivit Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar pedagogic, liceele cu profil pedagogic nu mai organizează admitere pentru specializările învățător-educatoare și educator-puericultor.
La acel moment, specializările propuse au fost: educație timpurie, pedagogia învățământului primar, pedagogia generală, pedagogia educației nonformale și mediere școlară.
Amintim că, potrivit prevederilor din document, absolvenții de licee cu profil pedagogic se pot angaja pe posturi de educator/educatoare și învățător/învățătoare doar cu statut de debutant suplinitor, pedagog școlar, instructor de educație extrașcolară și mediator școlar.
Amintim că Asociaţia Naţională a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice a solicitat la începutul lunii februarie 2023 ca învățătorii să poată fi formați în liceele de profil, dar aceștia să nu poată să se titularizeze în sistem decât după ce fac facultatea.
În varianta inițială a proiectului de lege Deca era precizat că liceele pedagogice nu vor mai avea specializarea de educator-învățător, ci doar pe cea de educator-puericultor.
Atunci, într-o scrisoare deschisă, 29 de licee pedagogice au cerut președintelui României, Parlamentului și Ministerului Educației să nu se desființeze specializarea de învățător. A fost inițiată și o petiție prin care cele 29 de licee pedagogice solicită ca liceenii să poată fi formați pentru a ajunge învățători.
Eliminarea specializării de învățător a fost criticată de mai multe asociații ale elevilor: „Considerăm că cei 4 ani de studiu din cadrul profilului pedagogic pregătesc elevii pentru catedra învățământului primar într-un mod mult mai eficient spre deosebire de studiile universitare, care au o durată de 3 ani și de-a lungul cărora numărul orelor de practică de specialitate este cu mult mai mic față de cel prevăzut de profilul liceal”, sunt de părere elevii.
În cadrul unei conferințe de la Timișoara, secretarul de stat Sorin Ion a oferit o justificare în privința eliminării specializării de învățător din cadrul liceelor pedagogice: „E o certitudine că România este, cu siguranță, singura țară din Uniunea Europeană care formează învățători doar cu studii medii. Eu nu spun că e bine, că e rău, că asta ne face mai puțin grozavi în Europa, dar asta este realitatea.”
Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE), condusă de Lucian Ciolan, este de părere că absolvirea studiilor universitare se “impune” pentru o carieră didactică “indiferent de nivelul educațional la care este practicată”. – Mai multe detalii aici
Ce stabilește Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 în privința învățătorilor:
Legea nr. 198/2023 prevede, printre altele, că liceele pedagogice formează învățători, dar aceștia pot fi angajați pe perioadă determinată. Pentru a se titulariza, ei trebuie să termine o facultate de profil.
Art. 176 – „(1) Pentru ocuparea funcţiilor didactice prevăzute la art. 165 trebuie îndeplinite următoarele condiţii minime de studii:
a) pentru ocuparea funcţiei didactice de educator/educatoare: absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Educaţie timpurie”;
b) pentru ocuparea funcţiilor didactice de profesor pentru educaţie timpurie: absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Educaţie timpurie”;
c) pentru ocuparea funcţiilor didactice de învăţător/învăţătoare cu statut de debutant suplinitor: absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Pedagogia învăţământului primar”;”
Funcția de profesor pentru învățământul primar este ocupată de cei care au absolvit liceul pedagogic cu specializarea „pedagogia învățământului primar” și facultatea cu aceeași specializare. De asemenea, se pot titulariza în sistem și absolvenții cu diploma de licență a specializării „Pedagogia învățământului primar” și care au urmat un program de studii universitare de masterat didactic cu durata de un an.
Art. 176 (1) – „d) pentru ocuparea funcţiei didactice de profesor pentru învăţământ primar, cel puţin una dintre următoarele condiţii:
(i) absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic cu specializările „Pedagogia învăţământului primar” şi absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar”;
(ii) absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar” şi absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata de un an;”
Elevii care sunt înscriși în liceele pedagogice și foștii absolvenți de liceu pedagogic pot fi încadrați pe postul de învățător/învățătoare în învățământul primar, conform legii.
Articolul 249 – „(1) Elevii care la data intrării în vigoare a prezentei legi sunt înscriși în cadrul liceelor pedagogice, specializarea învățător/învățătoare, sau sunt absolvenți ai acestei specializări, prin excepție de la prevederile art. 176 alin. (1) lit. c), pot fi încadrați pe postul de învățător/învățătoare în învățământul primar.
(9) Persoanelor care până în anul 2027 finalizează studiile liceale pedagogice, specializarea educator-învățător și învățător, li se consideră îndeplinită condiția de studiu pentru ocuparea funcției didactice de învățător/învățătoare.”
Foto: © Vadim Kluchnik | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.