Eliminarea mediei de gimnaziu la admiterea la liceu / “Ce argumente am avea s-o păstrăm în condițiile în care în care am văzut bine, lipsa de relevanță notelor”, spune ministrul Educației, fără să precizeze de când s-a putea aplica

24.461 de vizualizări
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com
Sorin Cîmpeanu precizează din nou, pentru a doua oară în aceeași lună, că media de gimnaziu din cei 4 ani ar putea să nu mai fie luată în calcul la media admiterea la liceu. De data aceasta a fost mai clar în exprimare: “Este în dezavantajul elevilor să iei în calcul această pondere a notelor din gimnaziu pentru că nu mai pot să faci niciun fel de diferență între cei care au note între 9 și 10, conforme cu competențele pe care le posedă și ceilalți elevi care au note între 9 și 10 și nu au nicio legătură cu ceea ce trebuie să însemne un elev de 9 și 10,” a spus ministrul la TVR.
  • Media celor 4 ani de gimnaziu contează cu o pondere de 20% pentru media finală de la admiterea la liceu.
  • Ministrul Educației a mai precizat recent că mediile din gimnaziu “mai degrabă nu” ar trebui să conteze pentru admiterea la liceu, precizând însă totuși că “dacă se dovedește că aceste evaluări standardizate au succes, dacă se dovedește că într-adevăr putem fi eficienți în dorința noastră de relevanță a acestor note, atâtea cât vor rămâne, nu exclud posibilitatea de a fi luate în considerare.”

În intervenția de ieri de la TVR, în ziua în care s-au anunțat rezultatele de la Evaluarea Națională 2022, Sorin Cîmpeanu a fost mai clar în exprimare și nu a mai menționat evaluarea standardizată, ca situație în care s-ar păstra totuși relevanța mediei de gimnaziu.

Moderator: Intenționați să renunțați la ponderea mediei generale din gimnaziu pentru media finală la admiterea la liceu?

Sorin Cîmpeanu: Ce argumente am avea s-o păstrăm în condițiile în care în care am văzut bine lipsa de relevanță notelor acordate mai ales în acești ani de doi ani de criză sanitară. De ce aș mai susține să se ia în calcul cu anumită pondere, note care sunt complet irelevante pe perioada de criză sanitară?

Reamintesc faptul că note peste 8.50 care în mod normal erau într-o pondere de 14-15 %, au fost apoi de 53 % și apoi la 60 la sută. Este în dezavantajul elevilor să iei în calcul această pondere a notelor din gimnaziu pentru că nu mai pot să faci niciun fel de diferență între cei care au note între 9 și 10, conforme cu competențele pe care le posedă și ceilalți elevi care au note între 9 și 10 și nu au nicio legătură cu ceea ce trebuie să însemne un elev de 9 și 10.


Moderator: De când intenționați să faceți modificarea?

Sorin Cîmpeanu: Am spus că o să lansăm anul acesta în consultarea pachetul legislativ pentru transpunerea proiectului România Educată și vom vedea care sunt concluziile în raport cu această propunere.

  • Ministrul Educației vrea ca din septembrie 2023 să fie aprobate noi planuri cadru. Recent acesta spunea: “În 2022 să pregătim sistemul în așa fel încât, din septembrie 2023 vom avea planuri cadru noi, și alt curriculum cu partea de resurse de infrastructură, partea de pregătirea profesorilor și foarte important cadrul legal foarte bine stabilit, nu doar pachetul legislativ și toată legislația subsecventă. Lucrurile trebuie să se vadă începând de anul acesta după adoptarea pachetul legislativ”.

Moderator: E posibil mai ales în condițiile în care se va renunța la această pondere, Evaluarea Națională se dea la mai multe materii?


Sorin Cîmpeanu: Nu, Evaluarea Națională pentru a beneficia de o schimbare atât de importantă precum este schimbarea disciplinelor trebuie să fie pregătită cu mult timp înainte. Deci pentru a schimba disciplinele la Evaluarea Națională e nevoie să anunți de la începutul ciclului gimnazial. Asta este o schimbare de structură. Nu este corect să schimbi de la un an la altul discipline de examen pentru că avem elevi care au luat în serios această modalitate de examene începând cu clasa V-a. Din perspectiva disciplinelor de matematică și limba română vom avea aceeași structură în viitor. Schimbările pot fi făcute la finalul unui ciclu.

O analiză Edupedu.ro pe baza rezultatelor la Evaluarea Națională a arătat anul trecut, că mediile din clasele V-VIII obținute de elevii care au înregistrat medii sub 3 la Evaluarea Națională au fost, în peste 90% din cazurile analizate, mai mari cu cel puțin 4 puncte, uneeori diferențele între cele două medii ajungând chiar și la 6 puncte.

Cum se calculează media de admitere la liceu

Media de admitere pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu se calculează ca medie ponderată între Media Generală la Evaluarea Națională (care are o pondere de 80%) și Media Generală de absolvire a claselor V-VIII (care are o pondere de 20%). 

Calculul mediei de admitere la liceu se face astfel:

MA = 0,2 x ABS + 0,8 x EN

unde

MA = media de admitere

ABS = media generală de absolvire a claselor V-VIII

EN = media generală obținută la Evaluarea Națională

* Candidații care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă și au susținut evaluarea națională la limba și literatura maternă respectivă pot opta pentru stabilirea mediei la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă. În acest sens, părinții sau reprezentanții legali ai acestor candidați completează o declarație, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 la ordin, semnată de părinte sau reprezentat legal și de candidat, care însoțește fișa de înscriere în vederea repartizării computerizate și se depune la secretariatul unității de învățământ de proveniență în perioada prevăzută de calendar. Acești candidați, care au optat pentru stabilirea mediei la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă, nu pot fi repartizați computerizat în învățământul liceal sau profesional în clase cu predare în limbile minorităților naționale.

II. Calculul mediei finale de admitere utilizate pentru admiterea în învățământul liceal vocațional, profilurile artistic, sportiv și teologic, pentru anul școlar 2020-2021

1. Pentru profilul artistic, pentru profilul sportiv și pentru specializarea filologie de la liceul Waldorf, media finală de admitere se calculează astfel:

(3 APT + MA)/4 = MFA,
unde:

APT = nota finală la probele de aptitudini;
MA = media de admitere (calculată conform Punctului I);
MFA = media finală de admitere.

2. Pentru profilul teologic, media finală de admitere se calculează astfel:

(APT + MA)/2 = MFA,
unde:

APT = nota finală la probele de aptitudini;
MA = media de admitere (calculată conform Punctului I);
MFA = media finală de admitere.

Ce se întâmplă dacă mediile de admitere sunt egale?

În cazul în care doi candidaţi au medii de admitere egale, aceştia vor fi departajaţi folosind, în ordine, următoarele criterii:

  1. media obţinută la Evaluarea Naţională din clasa a VIII-a
  2. media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a
  3. nota obţinută la proba de limba şi literatura română la Evaluarea Naţională
  4. nota obţinută la proba de matematică la Evaluarea Naţională
  5. nota obţinută la proba de limbă maternă la Evaluarea Naţională, respectiv nota de la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă în cazul candidaţilor care solicită înscrierea la unităţi de învăţământ cu predare în limba minorităţilor naţionale.


16 comments
  1. Copiii mei trec clasa a VIIIa și au muncit pentru aceasta medie știind ca se ia în considerare la examenul de capacitate si sunt foarte dezamagiti de aceasta propunere legislativa,considerand ca efortul lor a fost in zadar acesti 3 ani de zile.Consider ca ar fi total greșit sa se elimine aceasta pondere la examen, însă dacă se va recurge la aceasta soluție, corect ar fi sa se înceapă cu copiii care în prezent trec clasa a Va.Nu mai zăpăciți copiii, la final de gimnaziu, cand au de trecut un examen, cu tot felul de modificări pe care dvs le considerați utile.Cred ca ar trebui consultati atât copiii cât și părinții când vreți sa luati asemenea decizii.

    1. Bună ziua.
      Dacă au învățat (nu „au muncit”) doar pentru media care să le asigure ceva în plus la media de admitere, atunci atât va fi și câștigul lor în cunoștințe. În alte vremuri, când media claselor V-VIII nu conta la admitere, credeți că nu au fost elevi care învățatu și aveau medii mari? Doar că acei foști elevi cred că pot să susțină o discuție pe teme de cultură generală, ceea ce nu se poate spune despre mulți dintre elevii de astăzi.

    2. Bună ziua ! Aveți dreptate , copii care au “muncit “, 4 ani la toate materiile pt o medie bună, sunt dezavantajați.

  2. Corect! Acum este goana după nota 10. Mulți părinți își pun în mișcare toate mecanismele posibile pentru ca odrasla lor sa termine cei 4 ani de gimnaziu cu “10 pe linie”. Pentru admiterea la liceu trebuie sa conteze doar nota la evaluare sau liceele sa își organizeze propriul sistem de testare și evaluarea sa dispară ca oricum e o prostie în forma actuala.

  3. Consider ca ar fi total greșit. A fost o perioada în care media celor 4 ani nu era luata în calcul, s-a reintrodus în calcul deoarece elevii ajunseră sa învețe doar la disciplinele de examen, asa cum se cam întâmplă la clasele a XII a .

  4. Pentru o dezvoltare reală a economiei as opta către admiterea în liceu cum era odată.Cate nu reușește la liceu să meargă automat către profesională, daca nu vrea să învețe pentru liceu, macar să meargă să învețe o meserie.E nevoie și de forță de muncă în țara asta nu numai de boieri care sa stea in scaune

  5. Adica este mult mai in regula ca acest pseudo-test, numit evaluare nationala, sa conteze ca principal criteriu ?
    La varf, diferenta o face putina neatentie.

    Dar, de acord: media trebuie eliminata pentru admiterea in liceu; la fel si evaluarea nationala, iar liceele (cel putin cele de top) sa-si poata organiza propria metodologie de admitere.

    1. Ar fi foarte indicat sa se elimine, mai ales ca nu denota intotdeauna nivelul real al copilului. Si scapam de nebunia si presiunea notelor. Nu este corect fata de copii, exista diferente mari de notare de la o scoala la alta. S-au si vazut la evaluari, copiii cu 10 media 5-8, care nu au reusit sa ia mai sus de 8.

  6. Copilul meu a muncit toți anii de gimnaziu ca să aibă medie de bursa, plus o medie generala cât mai mare. Dacă tot doriți o schimbare atunci sa fie următoarea clasa a V-a . Oricum ar fi tot profesorul este vinovat.

  7. Daca scoatem media de la gimnaziu, atunci sa inchidem si scolile. Media de la gimnaziu arata eforturile elevilor de a parcurge cu note rezonsbile cei patru ani de scoala. Ca f.multi au note intre 5-7 este altceva, arata dezinteres din partea parintilor, a profesorilor ca elevii sa faca carte. Prin urmare, ministerul doreste dublarea analfabetilor functionali. Cei care nu merg la liceu vor merge la sc.profesionale. Ministru vrea cati mai multi la liceu, ca sa asigure viitorii studenti, altfel multe facultati vor pieri.

  8. De acord!
    În felul acesta, profesorii din liceu vor avea o imagine mult mai reală a cunoștințelor cu care elevii vin din gimnaziu. Mediile de 10 cu care vin la ora actuală elevii din gimnaziu la discipline cum ar fi… la alegere orice în afară de romana și matematică, au acoperire într-un procent de maxim 10%.

    1. Consider că trebuie păstrată media de la gimnaziu măcar cu un procent de 10%.
      Elevii nu ar da același randament și ,,ar lupta” pt medii de trecere.

      1. Corect.Nu s ar mai stresa deloc sa invete…pentru ca nu mai au pentru ce.Bine,pentru ei invata,dar totusi,trebuie sa existe si ceva care sa i stimuleze,cum era aceasta medie.

        1. Intr-adevăr. Mediile de la gimnaziu trebuie sa conteze. Personal pot spune din experiența personala: sunt fosta olimpică naționala la limba și literatura romană, cu mențiune pe țară, iar la evaluarea naționala, din cauza starii de sănătate, nu m-am putut concentra și am obținut nota 9,20, ceea ce este puțin!!!

          Poate ca acel elev are o zi proasta in ziua respectiva și nu se poate sa ii fie anulată posibilitatea de a urma liceul pe care și-l dorește! Mediile din gimnaziu reflecta, intr-adevăr, ca a elevul a învățat cu multă truda!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

O nouă lege pentru universități în Spania: angajament de creștere a bugetului la 1% din PIB, sprijin pentru diversitate și egalitate, măsuri pentru evaluarea profesorilor și pentru reducerea masivă a personalului temporar

Creșterea finanțării învățământului superior, o scădere masivă a numărului de cadre didactice aflate temporar pe post și îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru profesori, cu măsuri care să sprijine egalitatea și…
Vezi articolul

VIDEO Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu cere ca bugetul “minim minimorum” al Educației să fie 28,2 miliarde lei, adică 2,5% din PIB în acest an. Ar fi cea mică alocare din istoria recentă pentru acest domeniu, cu peste 2 miliarde de lei mai puțin față de anul trecut

În anul 2021 “28,2 miliarde lei trebuie să fie minim minimorum bugetul Educației, pentru a continua eu cel puțin”, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu la Digi24. Acesta susține că…
Vezi articolul

UPDATE Doi candidați de la Rezidențiat au avut febră/Locurile pentru rezidenți la ATI, suplimentate. Horațiu Moldovan, secretar de stat: Record istoric al numărului de candidați/Toți cei admiși își vor găsi loc să se poată forma/ Ce s-a întâmplat la Piatra Neamț este o tragedie, o catastrofă care să sperăm că nu se va repeta niciodată

Peste 11.000 de absolvenți ai Universităților de Medicină și Farmacie au susținut astăzi examenul de rezidențiat, acesta fiind “cel mai mare număr de candidați” din ultimii ani, a declarat Horațiu…
Vezi articolul