Este urgentă revenirea la fundamental în școli, altfel creăm generații întregi de copii care sunt formați intelectual pe o bază foarte fragilă – Daniel Funeriu: Îi invit pe apostolii gândirii critice să-și formeze înainte de toate gândirea VIDEO

30.307 vizualizări
Foto: Captură Youtube.com / Universitatea de Vest din Timișoara
„Toate competențele „soft” se pot învăța, se pot preda și atunci când faci materiile fundamentale, dar materiile fundamentale nu pot fi predate când le predai copiilor soft skills”, spune Daniel Funeriu, fost ministru al Educației, într-un interviu pentru platforma studențească Media Hub UVT, de la Universitatea de Vest din Timișoara.

Funeriu spune că „este urgentă revenirea la fundamental în școli” și explică de ce vede ca pe o „capcană pedagogistă” abordarea conform căreia „nu mai trebuie să dăm informații, pentru că și le pot găsi pe internet și că trebuie să le dăm competențe”.

Redăm opinia lui Daniel Funeriu:

„Este urgentă revenirea la fundamental în școli. Numărul de ore pe care un copil le petrece în școală e limitat și întrebarea este ce-i oferi copilului în acele ore? Și veți vedea tot felul de ciudați, mai ales prin Parlament, care vă spun „trebuie educație verde”. Mi se pare că Iohannis a dat acum că se face educație pentru mediu. Vin alții – „educație sexuală, că nu știu ce”, sau vin alții – „educație financiară”… Păi, frate, le faci pe toate astea, dar matematică când faci? Fizică când faci? Istorie, chimie, română, gramatică? Pentru că, vedeți dumneavoastră, toate acestea se numesc soft skills. O vă spună toți marii pedagogi ai nației, „domne, sunt importante aceste soft skills pentru că mergi pe piața muncii, tre’ să fii generalist să poți să sari de la una la alta”. Da, numai că, vedeți dumneavoastră, toate aceste soft skills se pot învăța, se pot preda și atunci când faci materiile fundamentale, dar materiile fundamentale nu pot fi predate când le predai copiilor soft skills. Eu cred că transferând din timpul copilului petrecut la școală, din orele de la științe fundamentale, matematică, fizică, chimie, umanioare, istorie, geografie și arte, transferând spre astfel de soft skills-uri, de fapt creăm generații întregi de copii care sunt formați intelectual pe o bază foarte fragilă.

Franța este un foarte bun exemplu. Vă dați seama, a scos matematica din liceu! Matematica nu mai este obligatorie în liceu (n. red. în anul 2023 fiind programată reintroducerea Matematicii la toate clasele). Franța este o țară care și-a demolat propriul sistem educațional, care era fantastic în anii ’80, făcând tot felul de inovații de genul ăsta. Vă invit să citiți rapoartele testelor PISA din 2018 unde țările care au performat cel mai bine sunt țările care niciodată nu s-au dezis de fundamental.

Era un tânăr care spunea la un moment dat “domnule, școala ne învață chestii de la 1900”. Păi să știți că teorema lui Pitagora nu s-a schimbat din 1900 încoace. Sigur, sunt chestii care merg în pas cu vremea, trebuie updatate, trebuie tot timpul schimbate lucrurile, dar adevărurile științifice, adevărurile filozofice sunt chestiuni imuabile.

Trebuie tratate diferit pentru că mintea copiilor de azi e diferită de mintea copiilor din trecut, posibilitățile pe care le au oamenii astăzi sunt diferite, dar nu trebuie să cădem în capcana pedagogistă că nu mai trebuie să dăm informații, pentru că și le pot găsi pe internet și că trebuie să le dăm competențe. (…) Hai să fim înțeleși, competențe fără cunoștințe nu există. Nu poți să creezi o competență, dacă n-ai cunoștințe.

Și o mare parte din tinerețe, din adolescență, cred că creierul este formatat astfel încât să acumuleze cunoștințe, după care, sigur, de la o anumită vârstă pot să începi, pe baza cunoștințelor pe care le ai, să-ți formezi anumite competențe. Vorbim de gândire critică. Păi, să mă ierte Dumnezeu, dar vă imaginați un copil de clasa a III-a, spunând doamna, dar de ce 6 x 6 = 36? Sigur, gândirea critică este esențială, dar îi invit pe apostolii gândirii critice să-și formeze înainte de toate gândirea. Sigur că lucrurile trebuie predate diferit – nici eu nu știu exact cum trebuie făcut, pentru că lucrurile se schimbă foarte repede, însă nu cred că trebuie să renunțăm la transferul de cunoștințe.

Chiar învățatul pe de rost. Nu sunt un apologet al învățatul lui pe de rost, dar n-am cunoscut niciun chimist care n-a învățat pe de rost tabelul lui Mendeleev. Și nu cred că există un singur om pe lumea asta, fie el și un laureat Nobel de chimie care, copil fiind, s-a trezit spunând, „genial, mă duc să învăț pe de rost tabelul lui Mendeleev”! Nu! A învățat, probabil, de forță, că l-a forțat careva la școală să învețe tabelul lui Mendeleev. Deci de-aia eu tot spun să revenim la fundamental, pentru că prea o luăm undeva pe un teren, era să zic pe arătură, dar e un teren foarte nearat și foarte periculos. (…)

Deci în educație sunt pentru o revenire la fundamental. În științele exacte, umanioare, arte trebuie să inovăm. Sunt un cercetător, cred că trebuie să inovăm în toate domeniile, dar să păstrăm măsura lucrurilor”.


37 comments
  1. Un om tânăr, nostalgic după vremurile demult trecute.
    Atât dansul cât și sistemul de educație ar trebui să mai consulte realitatea unde ajung tinerii absolventi ai sistemului public.
    Tot respectul pentru vremurile trecute cand sistemul avea alte valori, si daca sistemul public se îngrijea atunci de la grădiniță, pana la pensionare de individ, inclusiv integrarea pe piața [/campul] muncii, era o abordare integrată, acum [de fapt de cel puțin 20-25 de ani] școlii publice nu-i mai pasă să țină pasul cu realitatea Pieței Muncii. La acest moment, după ce ți-ai terminat studiile ești lăsat în aer, dacă nu te preocupi tu să te adaptezi cu cerințele din Piață.
    Oare de atâta super performanță a sistemului public de învățământ avem exodul de neoprit al românilor peste granițele țării?
    Desigur că acest domn trăiește în lumea lui, sau a celor care știu doar să apere valorile, principiile, dar în funcțiile bune ale sistemului public, bine plătite, obținute așa cum știm și suntem majoritatea dezgustați.
    Omul încă visează la ce trebuie să ne întoarcem, fără să mai citească MĂCAR datele statistice care poate i-ar trezi ceva idei că e pe arătură rău de tot.
    Așa am ajuns ca țară, să acești oameni bine educați, care vorbesc frumos și li se dă putere, dar ei reprezintă doar echipă pentru care se bat și se vor bate într-una: PARTIDUL și GRUPUL DE INTERESE din partid.
    Haideți să vedem statistica ultimilor 20 de ani doar, câți tineri absolvenți lucrează pe domeniile pe care școală publică i-a pregătit? Apoi câți tineri absolvenți ai școlii publice române mai lucrează în țară?
    Asta e realitatea, de aici plecați dle Funeriu, nu din nostalgia unor vremuri apuse de mult.
    Aici se vede ca sunteți un demagog, dar unul cu un limbaj mai elevat. Ați avut puterea sa influențați ceva, dar ați irosit-o și marea majoritate a copiiilor, părințiilor acestor vremuri sunt forțați să se readapteze, recalifice și reorienteze după cei 12-16 ani de studii hard în sistemul public.

  2. Haha. Înapoi la memorarea unui volum uriaș de informație inutilă. Am impresia că Funeriu s-a stricat rău la cap de când nu mai e ministru. Sigur că e aberant să scoți matematica din școală, dar la fel de aberant e să pui copiii să învețe pe de rost teoreme și demonstrații de teoreme sau integrale și diferențiale.
    Aia cu memorarea tabelului lui Mendeleev e absolut fabuloasă, acolo a fost mai imbecil decât prietenii lui Papahagi și Neamțu, la un loc.

  3. Apoi ,au fost monitorizate video și examenele de titularizare și definitivat susținute de profesori,iar monitorizarea video a scăzut ,,rata de promovabilitate”.Este singurul ministru care a avut curaj să ia decizii care au,,deranjat” ,in rest toți miniștrii învățământului au fost și sunt slugile ,marionetele,impostorii,hoții …….prostii perfecți ,care execută doar ordine.

  4. Da,românul e degrabă “săritoriu”la vânat greșeli de ortografie,tragic este că… atât face,lipsa lui de reacție la adevăratele nedreptăți sociale se rezuma la a se “oțărî” pe aici pe forum,cam atât.
    De ce sistemul finlandez?…pentru că stimulează creativitatea copilului,a elevului.
    Nu vă mai dați mari apărători ai învățământului românesc, continuați să vă chinuiți copilul cu matematica,să îi dați meditații chiar dacă nu înțelege, amăgiți în speranța că va ajunge “cineva”dacă știe matematică,informatică,etc.
    Dar uitați un singur lucru,nu toți copii sunt la fel,capacitățile lor intelectuale și capabilitatea de a asimila materiile diferă.
    Continuați să proslăviți sistemul de învățământ românesc,subfinanțat până la mizerie, învățământ cu toaleta în curte,cu școala neîncălzită,cu suplinitori mai slabi câteodată decât elevii lor,cu directori puși politic care fac legea distribuirii posturilor de suplinitori,de titulari care își țin postul ocupat deși ar trebui să fie în școala respectivă dar ei sunt aiurea prin alte părți.
    Cu asemenea comentarii din partea multor de pe aici,…să ne ajute cel de Sus…

  5. De ce trebuie, neapărat, să imităm, când avem modelele la noi, doar sa le actualizăm? Și aici suntem sclavii imbecililor din UE?! Mai avem puțin și devenim adevărate maimuțe, dacă nu cumva chiar suntem deja?

  6. Problema in Romania e cine preda Chimia, Fizica, Matematica, adica ce calitate au profesorii care au ales sa predea? Apoi, pentru Stiinte e nevoie de laboratoare- a investit Romania in infrastructura scolilor? Sa predai soft skills e mult mai ieftin decit sa predai Stiinte…si produce si niste incapabili, in cazul in care parintii nu au bani sa plateasca meditatii private.

  7. Din păcate, voi cei de la PDL sunteți autorii introducerii “competențelor” și eliminării “cunoștințelor”. Tot voi ați introdus “școala altfel” și pe același model, mai nou, “școala verde”. Voi ati fost promotorii “școlii fericite”, ați desființat școlile profesionale și le-ați transformat în licee de ultimă expresie. Ne bucurăm, dragă Funebru, că ți-ai dat seama de oroarea pe care ați comis-o. E singurul lucru bun pe care l-ai spus in atâția ani!! Numai să nu fie prea târziu!

  8. parțial are dreptate. Educația devine prea rigidă și tehnicizată uitându se skilluri fundamentale. Dar dascălii cu vocație și bine educați fac, de fapt, ceea ce spune Domnul ex ministru. Prin urmare cred că inventează gapp -uri…

  9. Stimate domnule Funeriu,
    eu propun ca noile dumneavoastra conceptii sa fie aplicate in scolile care au fost desfiintate in baza LEN-ului pritocit de domnia voastra.

  10. Baza de materii si stiinte le capeti in scoala. Alte minuni le inveti si dupa scoala generala si liceu. Acum toti luam de gata de pe internet si tableta si cand mai gandim si ce logica mai avem?!!! Ar trebui tableta si intenetul de la clasa a V-a.

  11. bună întrebare.. matematica fizica română când faci ???cum adică nu mai învățăm pt că avem totul pe internet?!!!… mediocri digitali scot din școli analfabeți digitali…hai sa dam mână cu mână să prostim nația romana

  12. Mda, domnul ministru trăiește încă în era “tocelii”….aia pe care a invațat-o dumnealui,a învățatului pe de rost a numeroaselor tâmpenii pe care nu le folosesc decât cei care au aplecare spre așa ceva.
    Mister Funebru,…. a-ți auzit de sistemul de învățământ Finlandez?…grupat spre atracția fiecărui copil spre zonele de interes și materiile care i se potrivesc?
    Crezi matale că toți sunt matematicieni…chimiști…fizicieni?,s.a.m.d.
    Te bagi in seamă la fel ca ceilalți gropari ai învățământul,care de 33 de ani s-au perindat prin funcțiile de miniștrii de nu le mai știi numărul!

      1. Da,autocorectorul de pe telefon îmi dă și din astea, “ați” așa se scrie,dar mă rog…
        Totuși,în afară de a sări la comentariul meu, care nu ți se adresează ție,ci sistemului ăsta imberb… pe an ce trece scoate analfabeți functionali pe bandă rulantă, țara care se laudă cu viteza la internet dar nu știe să îsi educe digital cetățenii!
        Tu ce faci pentru asta?…sau nu faci altceva decât să fii contra pe aici?

        1. ”Functiile de ministrii”, tot de la autocorector? Daca da, schimba telefonul. Daca nu, mergi inapoi la scoala! Aici, ca Finlanda e departe.
          PS. ”Se adreseaza sistemului ASTUIA…”. Finețuri.

          1. ăsta, asta, pronume, adjectiv pronominal
            Acesta.
            sinonime: acesta (DEX)
            Așa că lasă prostiile dacă ești om serios, comentează la subiect,nu ataca persoane aici.

          2. @mihai
            Bun, hai sa-ti dam un pic cu gramatica peste ceafa, ca te dai istet si nu pari. Dar poate poti invata ceva.
            Se numeste articulare sintagmatica, iar adjectivele pronominale demonstrative, în grupul substantiv + adjectiv demonstrativ, au un comportament aparte. In topica obiectiva (ca despre ea vorbeai, nu?) cazul e marcat la ambii termeni ai sintagmei. Care caz? Nu ala din exemplele tale.
            E adevarat ca Gramatica Academiei e mai ingaduitoare cu greseala asta, dar tu nu lucrezi la Academie, nu?

        2. Marca mitocaniei este deprinderea de a folosi persoana a doua singular in discutiile cu oamenii pe care nu ii cunosti. Va urez drum bun si mult succes la Helsinki. Adio si nu am cuvinte!

          1. Și la dumneavoastră domnu “Jiji”…de preferabil cam pe unde “a dus mutu iapa”…
            Eu rămân aici în România.

        3. @mihai
          Pentru ca esti agasant de agramat si arogant, mai ia una: ”imberb”= (Tânăr) căruia nu i-a apărut încă barba.”
          Joci mult scrabble?

          1. Tu nu ai altă treabă?
            Mr.B,sau Mrs.B…că după inițială nu îmi dau seama ce ești, nu ți-a spus nimeni că ești plictisitor/plictisitoare?
            Te dai sufletul petrecerii,dar ajungi să să fii penibil/ă.
            Articolul nu e despre mine,eu nu sunt persoană publică,este despre un domn fost,de tristă amintire,de altfel ca toată gașca din perioada mafiei PDL,…care o ia razna,se crede tot în sistemul sovietic.
            Măcar de ai avea curajul să îți scrii tot numele.
            La “nevedere”!

    1. De ce comentați dacă nu știți sa scrieți corect în limba română?
      Credeți ca gândiți corect ?
      Sau va dați ,așa ,cu părerea…..

    2. Mihai, înainte de a lăuda sistemul finlandez, aflați dumneavoastră că finlandeza este o limbă foarte grea. De aceea, după ce învățați să vă exprimați corect și politicos în limba dumneavoastră maternă, încercați cu engleza. Măcar engleza să o cunoașteți ca să vă puteți informa clar despre sistemul finlandez. De ce engleza? pentru că finlandeza este prea grea, și pentru că toți elevii finlandezi studiază obligatoriu engleza.

    3. ați auzit de “a-ți” ? , că noi ăștia care am tocit gratica – nu. pasolna clasa a lll -a că acolo se învață , pardon “tocește” , utilizarea cratimei.

  13. O prezentare proasta pentru un subiect important si sensibil. Exprimare repetitiva (pt a asigura lungimea platita, probabil). Mai intai trebuia precizat ce se intelege prin “fundamental”, respectiv “soft skills” si abia dupa aceea comentat ce a spus dl Funeriu. Jurnalistul autor este sigur absolvent de universitate privata, adica cu o educatie precara (ca sa nu spun pe bani), in domeniu.

    1. Acest ministru a pus camere de supraveghere la bac demonstrând astfel imensa minciună a promovabilității.

      1. corect. de asta e atât de contestat. in altă ordine , in multe școli ” cade” curentul și astfel promovabilitatea depășește 100 / 100.🦃

      2. Ideea este ca generatia mea iese la pensie in 5 ani – generatia aia ce nu prea putea sa intrebe daca se fumeaza sau nu in timpul orelor , generatia aia fara camere la examene ( cu 7 pe loc) , generatia aia cu salariul la vedere ( ca nu imi era rusine -cat primesc) .. Cand ma gandesc ca aceasta pensie mi-o vor plati-o cei ce considera soft skills-ul mediul lor acceptat si nu hard skills-ul cu toate impedimentele sale , ma cuprinde , vorba unui invechit, o tristete iremediabila..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Ministerul Educației obligă școlile să comande manuale pentru anul viitor, majoritatea tot de la Editura Didactică și Pedagogică. Asta deși a anunțat că va cumpăra noi manuale prin licitație

De astăzi, toate școlile sunt obligate să-și comande manuale școlare pentru clasele I-VI, pentru anul școlar 2019-2020. Anunțul apare într-o notă trimisă tuturor școlilor din țară de către Centrul Național…
Vezi articolul

Primarul Timișoarei a lăsat Inspectoratul Școlar fără internet în zi de simulare de BAC și înscriere în clasa pregătitoare. Inspectorul general: Și linia de backup este tăiată

Primarul din Timișoara a lăsat inspectoratul Școlar Județean fără internet, în zi de simulare a examenelor de Bacalaureat și de înscrieri la clasa pregătitoare. În plus, “mâine este o zi…
Vezi articolul

De unde începe România, ca țară UE, noul deceniu în educație: cele mai slabe rezultate europene la jumătate dintre obiectivele-cheie de întărire a școlii până în 2030, mult în urmă și la celelalte ținte – Monitorul educației și formării 2021

România are performanța cea mai slabă din Uniunea Europeană la trei din șase indicatori-cheie privind educația, iar la restul trei – printre cele mai slabe în UE, potrivit “Monitorului educației…
Vezi articolul