Evaluarea Națională 2019: Cum să nu greșești la matematică – sfaturi practice pentru abordarea cu succes a examenului de la profesorul Sorin Borodi

53.808 vizualizări
Sorin Borodi / Sursă foto: sorinborodi.ro
Examenul de matematică de la Evaluarea Națională este, de regulă, o piatră de încercare mai grea decât proba de la limba română pentru elevi, potrivit rezultatelor din ultimii ani. Profesorul de matematică Sorin Borodi a scris pentru Edupedu.ro câteva sfaturi pentru adolescenții care susțin joi, pe 20 iunie, proba scrisă la matematică. ”Este extrem de importantă şi perioada premergătoare probei”, spune Sorin Borodi, dar profesorul remarcă faptul că ”o situaţie specială se petrece an de an la cele două probleme de la subiectul III”.

„Este extrem de importantă şi perioada premergătoare probei. Învăţarea sau repetarea formulelor să înceteze începând cu după-masa zilei dinaintea examenului.  Evită compania acelor persoane care îţi sporesc inutil emoţiile. Pe de altă parte, să nu-ţi fie frică de emoţii. Într-un grad moderat, acestea sunt normale şi chiar folositoare, spun unii cercetători”, spune profesorul de matematică Sorin Borodi.

Ce trebuie să ai la tine la examen, pregătirea din timp

Pregăteşte-ţi cel puţin cu o zi înainte de examen o listă cu cele necesare: cartea de identitate, 2-3 pixuri cu aceeaşi nuanţă de albastru, instrumente geometrice, creion, radieră. Ia cu tine o sticlă de apă (de preferinţă plată), batiste de hârtie.

Fii atent la alimentaţia din ziua premergătoare examenului şi, mai ales, din dimineaţa zilei examenului. Nu mânca nici mai mult, nici mai puţin ca în alte zile. Îmbrăcămintea să fie cât mai comodă. De evitat cravata şi alte accesorii”, îi mai sfătuiește Sorin Borodi pe elevi.

În ziua examenului, în clasă, în momentul primirii subiectului:

„Ai primit subiectul. Citeşte-l calm, în întregime.

Începe apoi rezolvarea cu subiectul I. Pe ciornă, cel mai bine. Atenţie la subiectul I la transcrierea răspunsurilor de pe ciornă pe foaia de examen. Au fost cazuri de inversări ale răspunsurilor!

Ai un exerciţiu cu un interval? Fii atent dacă este deschis sau închis!

Continuă apoi cu subiectul II.

La II.1 nu uita să faci notaţiile!

La problemele la care simţi că te depăşesc, scrie măcar formula, dacă este cazul. Vei primi puncte pentru ea.

Dacă “simţi” că o problemă s-ar rezolva cu o ecuaţie sau un sistem şi nu răzbeşti, în schimb crezi că ai putea să o rezolvi folosind o metodă din clasele I-IV, nu ezita să o foloseşti.

La problema II.4, dacă trebuie să reprezinţi graficul funcţiei, nu uita să trasezi dreapta! Au fost cazuri frecvente de elevi care au reprezentat corect punctele şi… au uitat să le “unească”.

Dacă la un exerciţiu nu găseşti rezolvarea oricâte eforturi faci, dar găseşti răspunsul prin încercări, scrie-l pe foaia de examen, vei primi puncte pentru el.

În special la problemele de geometrie, nu uita să justifici afirmaţiile: de ce acel patrulater este romb? Sau de ce acel triunghi este isoscel? Dacă utilizezi în rezolvare o anumită teoremă, să nu uiţi să-i aminteşti numele.

În general, timpul nu a fost niciodată o problemă la proba de matematică. Aşadar, nu intra în panică în această privinţă, nu este cazul.

O situaţie specială se petrece an de an la cele două probleme de la subiectul III

În special elevii de nivel mediu au tendinţa să nu abordeze aceste două probleme sau să le abordeze extrem de superficial. Deseori pe baza unei prejudecăţi, că aceste probleme sunt sigur grele. Dar, în realitate, se intâmplă adesea ca punctul “a”, uneori chiar şi “b” de la aceste probleme să fie elementar, la nivelul celor de la subiectul I: o arie sau un perimetru.

Înainte de a preda lucrarea, reciteşte cu atenţie.

Nu ezita să faci completări, dacă este cazul.

Desenele să le realizezi cu creionul; notaţiile le poţi face şi cu pixul.

Nu cumva să uiţi la subiectele II şi III să transcrii rezolvările complete de pe ciornă pe foaia de examen.

Dacă ai greşit un cuvânt sau o relaţie, şterge cu o linie orizontală, nu face “x”-uri sau alte semne.

Dacă ţi se pare greu subiectul, nu intra în panică! Gândeşte-te că e greu pentru toţi elevii, nu numai pentru tine”.

Proba scrisă la matematică, de la Evaluarea Națională are loc joi, pe 20 iunie. Modele de subiecte pentru matematică pot fi descărcate de aici.

Sorin Borodi este profesor de matematică la Liceul Teoretic ”Al. Papiu Ilarian” din Dej, județul Cluj.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

În următoarea lună primăriile, în parteneriat cu școlile, pot depune proiecte pentru servicii complementare de educație timpurie, creșe și grădinițe, de cel mult 250.000 de euro. Banii pot fi folosiți pentru amenajarea de noi spații, dotări cu materiale didactice și servicii de consiliere

Ministerul Educației a anunțat, miercuri, lansarea apelului competitiv de proiecte pentru „Dezvoltarea serviciilor de educație timpurie complementare”, finanțat din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Finanțarea de 103 milioane de…
Vezi articolul

Mesaj comun de solidaritate cu profesorii, lansat de organizațiile elevilor, studenților și tinerilor: „Statul român este dator să își asume responsabilitatea” pentru situația salariilor din educație

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), Consiliul Tineretului din România (CTR) și Consiliul Național al Elevilor (CNE) își exprimă, într-un mesaj comun transmis marți dimineață, solidaritatea cu cadrele didactice…
Vezi articolul

Comisia Europeană a lansat recomandări pentru protecția minorilor în mediul digital și un prototip de aplicație de verificare a vârstei: Copiii ar trebui să se bucure de oportunitățile din mediul online, cum ar fi învățarea și comunicarea, cu mai puține riscuri la care să fie expuși

Comisia Europeană a lansat un set de recomandări pentru protecția minorilor în mediul digital, alături de un prototip de aplicație pentru verificarea vârstei, cu scopul de a crea un spațiu…
Vezi articolul

FOTO Documente declasificate, la 36 de ani de la accidentul nuclear de la Cernobîl, privind modul în care au acționat autoritățile române imediat după explozia reactorului 4 / Discuțiile dintre Nicolae și Elena Ceaușescu și oficialii din guvern

Dacă inițial elementele radioactive din atmosferă au fost purtate de vânt mai mult în Ucraina, Belarus și Rusia, și mai puțin în Norvegia, Suedia, Finlanda, Polonia, Cehoslovacia și Germania, ulterior,…
Vezi articolul