Evaluarea Națională 2019: Greșelile cele mai frecvente la examenul de română și strategii de evitare a lor – sfaturi de la profesoara Ecaterina Stanca, de la Colegiul Tudor Vianu

22.525 de vizualizări
Ecaterina Stanca / Foto: Facebook
Greșelile gramaticale din neatenție și din cauza stresului sunt cel mai des întâlnite la proba de Limba și literatura Română de la Evaluarea Națională, spune pentru Edupedu.ro profesoara Ecaterina Stanca, de la Colegiul Național „Tudor Vianu” din Capitală. Există, însă, câteva metode de structurare a lucrării și a timpului de examen, astfel încât elevii să nu facă greșeli din neatenție și să aibă timp să rezolve toate subiectele.

Sfatul meu este să înceapă cu subiectele 1A și 2A, adică cele legate de competențe concise. Dacă știi să le rezolvi, atunci nu ai cum să greșești. La celelalte subiecte, 1B și 2B, apare efortul rememorării, depinde de inspirație, de limbaj, intervine și factorul subiectiv”, a spus Stanca, pentru Edupedu.ro.

În ceea ce privește împărțirea timpului de examen, profesoara de Limba și literatura română de la Colegiul Național „Tudor Vianu” îi sfătuiește pe elevi să își structureze pe ciornă exact care sunt cerințele pe care trebuie să le atingă, în special la compunerea liberă.

Le recomand să își facă un plan pe ciornă și să bifeze ce au scris. Pe măsură ce taie de pe ciornă, se asigură că au abordat tot ce trebuia pentru argumentare, spre exemplu.

La compunerea liberă este bine să stabilească momentele subiectului, mai ales intriga, adică ce anume declanșează acțiunea, și punctul culminant, care trebuie să fie deosebit”, îi sfătuiește Stanca.

Posibile greșeli: nerespectarea normelor de folosire a punctuației și a ortografiei

În ceea ce privește greșelile cel mai des întâlnite la corectură, profesoara spune pentru Edupedu.ro că cele mai multe sunt din neatenție.

Nu sunt atenți la cerințe. Spre exemplu, li se cere antonim și ei fiind obișnuiți să li se ceară un sinonim, scriu tot un sinonim, în loc de un antonim. Deci trebuie să fie foarte atenți la cerințe.

De asemenea, la gramatică trebuie să fie atenți la întrebările simple, cum ar fi atunci când li se cere să precizeze care este numele articolului sau care este site-ul unde a fost publicat articolul. Aici, câteodată, nu scriu întreg titlul articolului. Mai greșesc la cazuri și la gen”, a exemplificat profesoara.

Ecaterina Stanca are și câteva sfaturi practice pentru elevi:La împărțirea frazei de la subiectul de gramatică, le recomand să facă exact așa cum au învățat la școală, adică să stabilească felul predicatului, să înconjoare elementele de relație, să împartă fraza, să identifice propozițiile, chiar dacă lor li se cere: ‘reproduceți o atributivă sau o subiectivă din fraza dată’. De multe ori, elevii fac analiza ochiometric, în loc să o facă așa cum au învățat la școală”.

Dar cel mai important lucru este ca elevii să parcurgă încă o dată toată lucrarea înainte să o predea.

Trebuie să se uite neapărat pe lucrare pentru ortografie și mai ales pentru greșelile de punctuație, cum ar fi virgulele, și să fie foarte atenți la cratimă. Spre exemplu, ei mai scriu ‘va’ de la un verb conjugat la viitor ‘v-a’. Să fie atenți, fiindcă pot face greșeli din grabă sau din cauza stresului. Stresul își spune cuvântul la foarte mulți dintre ei și e păcat să ratezi un liceu bun”, a explicat profesoara, pentru Edupedu.ro.

„Perlele” de la examen

În ceea ce privește celebrele perle de la proba de Română, Stanca spune că cele mai amuzante greșeli de genul acesta au fost într-un an când elevilor le-a picat poezia „Creion”, de Tudor Arghezi.

S-a întâmplat demult, se dăduse o poezie de-a lui Arghezi care avea un vers ‘Căci e ca piatra-n fund’ și unii au interpretat ad litteram”, și-a amintit Stanca.

Modele de subiecte la Limba română pentru Evaluarea Națională 2019

 

 

CALENDAR EVALUAREA NAȚIONALĂ CLASA A VIII-A 2019:

3 – 7 iunie 2019  Înscrierea absolvenților clasei a VIII-a la examenul de Evaluare Naţională 2019
7 iunie 2019         Elevii de clasa a VIII-a termină școala

18 iunie 2019       Limba şi literatura română – examen scris
20 iunie 2019       Matematică – examen scris
21 iunie 2019       Limba şi literatura maternă – examen scris

25 iunie 2019      Afişarea primelor rezultate (până la ora 12:00), urmată de înregistrarea contestațiilor (între orele14:00 – 20:00)
29 iunie                Afișarea rezultatelor finale

CALENDAR ADMITERE LICEU 2019:

3 – 7 iulie 2019 Elevii de clasa a VIII-a vor completa fişele de înscriere la liceu
4 – 8 iulie 2019 Elevii și părinții verifică fişele de înscriere la liceu și corectează eventualele greşeli în baza de date computerizată
12 iulie 2019     Repartizarea computerizată la liceu a absolvenţilor clasei a VIII-a

Media de admitere la liceu, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenților învățământului gimnazial, se calculează ca medie ponderată între media generală la Evaluarea Naţională (contează în proporție de 80%), şi media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a (20%).

 

Citește și:

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ce fac cei 701 elevi și 115 profesori izolați la domiciliu din cauza coronavirusului. Nu au voie să primească vizite, alimentele le sunt lăsate la intrarea în casă de rude sau prieteni, elevii primesc scutire, iar profesorii, concediu medical 75% din baza de calcul

Persoanele izolate la domiciliu în cadrul măsurilor de limitare a efectelor coronavirusului, printre care sunt și 701 elevi și 115 profesori, potrivit Ministerului Educației, trebuie să respecte anumite reguli de…
Vezi articolul

Disciplinele STE(A)M – subcapitol separat în “România Educată”: La TIC să se predea și despre tehnologii mobile și Internet of Things / Educația bazată pe investigație să fie inclusă în formarea inițială a profesorilor

Una dintre zonele de interes pentru dezvoltarea de programe educaționale la nivel global, STEM – Știință, Tehnologie, Inginerie, Matematică – are parte de un subcapitol dedicat în proiectul România Educată,…
Vezi articolul

UPDATE Profesorul Marian Petcu, de la Universitatea din București, acuzat de comportament abuziv de mai mulți studenți, și-a dat demisia din toate funcțiile în care a fost ales, anunță decanul Facultății de Jurnalism

Profesorul universitar Marian Petcu, acuzat într-o scrisoare deschisă de 56 de studenți de comportament abuziv, a anunțat că și-a dat demisia din toate funcțiile în care a fost ales, printr-un…
Vezi articolul

Decizia privind deschiderea școlilor trebuie descentralizată. În rural, unde sunt mai puțini elevi la clasă, lecțiile se vor desfășura la școală – președintele Federației Părinților, după întâlnirea cu reprezentanții ministerelor Educației și Sănătății

Odată cu deschiderea școlilor în toamnă, atât instituțiile statului, la nivel central și local, cât și familiile, părinții și elevii vor trebui să împartă responsabilitatea unor reguli de prevenire a…
Vezi articolul