Subiectele greșite de la simulare: Scuze publice din partea instituției care a conceput subiectele de simulare la Limba română, clasa a VIII-a

Subiectele concepute greșit pentru simulare, la Limba și literatura română clasa a VIII-a, atrag scuzele publice ale instituției din subordinea Ministerului Educației care a realizat cerințele. “Având în vedere faptul că, în structura subiectelor pentru proba scrisă de Limba și literatura română din cadrul simulării Evaluării Naționale, din data de 11 martie 2019, a fost utilizat ca „text la prima vedere” poemul „Stai şi asculţi sub ramuri…”, fără a se menționa că opera respectivă este creația literară a lui Heinrich Heine, tradusă în limba română de Șt. O. Iosif, Centrul Național de Examinare și Evaluare (CNEE) își cere scuze public pentru această regretabilă omisiune”, spune CNEE, într-un comunicat remis Edupedu.ro.

Amintim că Ministerul Educației i-a atribuit, în subiectele de simulare, poetului român Ștefan Octavian Iosif o poezie semnată de fapt de germanul Heinrich Heine și tradusă de Șt. O Iosif, a scris astăzi HotNews.ro. Greșeala a apărut la primul subiect de la simularea examenului de Limba și literatura română pe care elevii de clasa a VIII-a au susținut-o ieri.

Subiectele de la simulări “sunt elaborate de către specialiștii Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE – instituția din subordinea Ministerului Educației care elaborează subiectele tuturor examenelor naționale – n.red.) și sunt proiectate astfel încât tratarea lor să valorifice capacitatea elevilor de a se exprima pe temele din programa de examen, parcurse până la această dată”, spune Ministerul Educației.

Comunicatul integral remis Edupedu.ro de către Centrul Național de Examinare și Evaluare

Centrul Național de Examinare și Evaluare

Comunicat presă

Având în vedere faptul că, în structura subiectelor pentru proba scrisă de Limba și literatura română din cadrul simulării Evaluării Naționale, din data de 11 martie 2019, a fost utilizat ca „text la prima vedere” poemul „Stai şi asculţi sub ramuri…”, fără a se menționa că opera respectivă este creația literară a lui Heinrich Heine, tradusă în limba română de Șt. O. Iosif, Centrul Național de Examinare și Evaluare (CNEE) își cere scuze public pentru această regretabilă omisiune.

În același timp, CNEE precizează că această omisiune/eroare de atribuire nu este de natură să afecteze rezultatele și performanțele obținute de elevii care au susținut această probă.

Astfel, subiectul vizează, în conformitate cu programa pentru Evaluarea Națională, receptarea unui text-suport „la prima vedere”, iar itemii nici în acest caz, nici la examenul din iunie, nu solicită informații referitoare la autor, încadrarea acestuia sau a textului în vreun curent literar sau orice altă cerință care să facă vreo legătură cu autorul textului sau care să inducă în eroare candidatul.

Mai exact, subiectul în cauză implică strict noțiuni de vocabular, punctuație, gramatică – morfologie, sensul cuvintelor, respectiv apartenența la genul liric (poezie) a textului.

Informații de background

Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) a fost înfiinţat în 1998 printr-un proiect al Băncii Mondiale privind profesionalizarea evaluărilor în România. Potrivit analizei făcute în 2017 de către Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, CNEE are doar “23 de specialişti în testare şi nu posedă capacitatea tehnică necesară redactării şi analizării testelor moderne”.

Instituția are, în schimb, foarte multe atribuții: proiectează și gestionează testările și evaluările naționale ale elevilor, proiectează examenele de definitivare în învățământ și de titularizare a cadrelor didactice și organizează procesul de evaluare a manualelor școlare.

  • Deși nu este o greșeală care să influențeze răspunsurile date de elevi la simulare, greșeala este un simptom al gradului de profesionalizare a CNEE. Instituția care ar trebui să gândească inclusiv teste grilă pentru examene este subdimensionată, spun sursele Edupedu.ro, iar conducerea instituției a dat dovadă de obediență în fața tuturor miniștrilor din ultimii ani.
  • Potrivit surselor Edupedu.ro, NU experții Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) sunt cei care au venit cu ideea de a le da copiilor teste grilă la examen și nici nu au susținut, pe fond, această propunere, a cărei principală miză este creșterea procentului de promovare a examenelor, în ani electorali

Citește și:

 

Total
45
Shares
3 comentarii
    1. Va multumim pentru opinie. După cum știți suntem un site de analize și știri din Educație. Vă rog să ne trimiteți toate datele pe care le aveți la dispoziție și care atestă înființarea CNEE. Tehnic, aveți dreptate, actualul CNEE sub denumirea din prezent, a fost înființat prin HG 1401/2009, iar mai inainte s-a numit CENTRUL NAŢIONAL PENTRU CURRICULUM ŞI EVALUARE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR, înființat prin HG 231 din 7.03.2007. Dar înființarea acestei instituții datează din 1998, mai exact prin HOTĂRÂREA nr. 327 din 22 iunie 1998 privind înființarea Serviciului Național de Evaluare și Examinare, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 233 din 25 iunie 1998. Adică așa cum scrie în articol, doar că purta un nume diferit. Actul de înființare, pe care îl puteți consulta aici, prevede că ”În temeiul prevederilor pct. (4) lit. b), Partea A, din anexa nr. 2 la Acordul de împrumut între România și Banca Internaționala pentru Reconstrucție și Dezvoltare cu privire la reforma învățământului preuniversitar, semnat la Washington la 23 mai 1994, ratificat prin Ordonanța Guvernului nr. 24/1994, aprobată prin Legea nr. 126/1994. După cum bine știți, BIRD este partea prin care Banca Mondială finanțează propriu-zis proiectele. Detalii aici! Toate bune!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

Oficial – Plagiatele nu contează pentru Ministerul Educației: Începe evaluarea școlilor doctorale, nimic despre furtul din lucrările de doctorat

Ministerul Educației anunță că demarează evaluarea școlilor doctorale. Ministerul a aprobat Metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat și a sistemelor de criterii, standarde și indicatori de performanță utilizați…
Vezi articolul

Elevii din Teleorman denunță reguli absurde în anumite licee: La băieți, “nu se admit perciuni lungi, cercei”, “tunsori extravagante”, tricouri cu desene discriminatorii, iar la fete – interzis cu “blugi decupați” sau cu pantaloni cu talie joasă

Interzis liceenilor să se prezinte la școală cu “tunsori extravagante”, “părul lung neîngrijit, neprins la spate”, tricouri cu “înscrisuri/mesaje/desene discriminatorii, perciuni lungi, “blugi decupați”, pantaloni cu talie joasă – sau…
Vezi articolul