Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a este prea îngustă și prea punctuală, spune Daniel David: Nu o pot schimba de la un an la altul. Trebuie gândit procesul, astfel încât să fie predictibil, dar este clar că va trebui să avem o astfel de discuție

1.671 de vizualizări
Foto: gov.ro
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a „este prea îngustă și prea punctuală, dar și aici discuția trebuie așezată, trebuie gândită bine și trebuie să fie predictibilă”. Aceasta a afirmat că „nu o pot schimba de la un an la altul sau de la 2 ani. Trebuie gândit procesul, astfel încât să fie predictibil, dar este clar că va trebui să avem o astfel de discuție”. Declarațiile au fost făcute, miercuri, 5 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal.

„Evaluarea Națională – dacă avem în plan să schimbăm ceva, cu ideea că ar trebui schimbat ceva, așa am primit întrebarea. Aici, eu sunt de acord cu cei care au pus aceste întrebări, în legătură cu Evaluarea Națională. Am spus și public. Evaluarea Națională în clasa a VIII-a, așa cum o avem noi acum, nu există în structura Uniunii Europene, este prea îngustă și prea punctuală, dar și aici discuția trebuie așezată, trebuie gândită bine și trebuie să fie predictibilă”, a spus Daniel David.

Ministrul Educației și Cercetării a precizat că Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a nu poate fi schimbată de la un an la altul, „dar este clar că va trebui să avem o astfel de discuție”:

„Nu o pot schimba de la un an la altul sau de la 2 ani. Trebuie gândit procesul, astfel încât să fie predictibil, dar este clar că va trebui să avem o astfel de discuție, mai ales că, pentru celelalte evaluări din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, deja am venit cu acele elemente pe care le-am anunțat încă din raportul QX, adică să evaluăm mai multe competențe, să avem și itemi care sunt legați de programe, dar și itemi care sunt gândiți într-o logică de utilizare a competențelor în viața cotidiană.”

Bogdan Rațiu, profesor de Limba și literatura română la Liceul UMFST „George Emil Palade” din Târgu Mureș, a declarat că „o schimbare a examenului de română și de matematică, care există de zeci de ani, mi se pare hazardată”. Acesta este de părere că „e nevoie și de încă o evaluare care să îmbine mai multe conținuturi, mai multe discipline, mai multe competențe”.  Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru Radio România Iași

La începutul lunii septembrie, ministrul Educației, Daniel David, a afirmat că Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a nu va fi modificată „acum sau pe viitorul apropiat”. Schimbarea Evaluării va putea fi discutată doar „dacă ne stabilizăm fiscal-bugetar”, în cadrul unor dezbateri, astfel încât rezultatul să fie unul „asumat de majoritate”.

Informații de context

Amintim că ministrul Daniel David afirma, în luna mai, că examenul de Evaluare Națională de la clasa a VIII-a ar putea fi modificat din anul școlar 2025-2026. Acesta declara atunci că „metodologia pentru anul viitor nu este bătută în cuie și dacă ne punem de acord, sistemul educațional, părinți, sindicate că e ok, putem să începem mai devreme acest lucru” (n. red.: noua Evaluare Națională).

Ministrul a afirmat atunci că Evaluarea Națională ar putea fi modificată după modelul din Franța, adică să fie introduse subteste din discipline diferite: „Vă rog să vă uitați la modelul din Franța. Poți să ai un test standardizat, cu subteste, care acoperă discipline diferite. Nu înseamnă că vei avea testul și disciplina, pentru că în momentul acela am complica lucrurile. Dacă nu o să fim mai creativi, o să facem probabil cum fac francezii, de exemplu, care au și matematică, și limbă franceză, au și istorie, geografie, au și științe”, a spus Daniel David.

Dacă ne punem de acord cu toții, nu văd de ce să amânăm lucrurile. Avem grijă să nu interfereze cu așteptările și filosofia sistemului educațional. Nu așa peste 5 ani… Hai să pilotăm mai repede lucrurile, vedem cum funcționează și dacă merge bine o generalizăm. Aspectul operațional poate fi negociat”, a completat ministrul, în cadrul unei conferințe de presă în care le-a răspuns jurnaliștilor la întrebări legate de Raportul QX de diagnostic în educație și cercetare.

Ce prevede raportul de diagnoză QX referitor la Evaluarea Națională

Iată ce prevede raportul de diagnostic al educației și cercetării din România în privința Evaluării Naționale:

„Evaluarea națională din clasa a VIII-a este (1) prea restrictivă, prin raportare la competențele de bază/cheie pe care le țintim într-un învățământ gimnazial în care nu am inițiat încă specializările majore pe care le vom avea la nivel liceal (exceptând zonele vocaționale), și (2) cu miză de selecție prea mare, pentru un moment aflat în cadrul procesului obligatoriu de învățământ. Așadar, cred că evaluarea națională din clasa a VIII-a trebuie să includă pe lângă testările la matematică și limba română și testarea celorlalte competențe de bază/cheie (de discutat varianta 5 competențe de bază vs. 8 competențe cheie). În plus, pentru a flexibiliza miza selecției într-un proces de învățământ, totuși, obligatoriu și pentru a stimula descentralizarea, fiecare liceu poate decide procentul de locuri care vor fi organizate prin examen de specialitate (nu mai mult decât 50%), organizat în condițiile legii după evaluarea națională, dar și ponderea probelor obligatorii din evaluarea națională din clasa a VIII-a în ocuparea celorlalte locuri; probele de matematică și limba română, fiind incluse atât în competențele de bază, cât și în cele cheie, nu vor putea avea o pondere mai mică de un nivel relevant stabilit național”.

Competențele-cheie care determină profilul de formare a elevului – Legea învățământului preuniversitar

„Curriculumul național pentru învățământul primar, gimnazial și liceal se axează pe competențele-cheie promovate la nivel european, care determină profilul de formare a elevului:

a) competență de citire, scriere și înțelegere a mesajului;

b) competență în multilingvism;

c) competență matematică și competență în științe, tehnologie și inginerie;

d) competență digitală, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică;

e) competență personală, socială și de a învăța să înveți;

f) competență civică, juridică și de protejare a mediului;

g) competență antreprenorială;

h) competență de sensibilizare și exprimare culturală”, conform articolului 91.

Citește și:
O schimbare a examenului de română și de matematică mi se pare hazardată, dar cred că e nevoie și de încă o evaluare care să îmbine mai multe discipline, spune profesorul Bogdan Rațiu: Nu poți să faci schimbări în mijlocul unui ciclu de învățare. Adică pentru cei care încep clasa V-a, da, ne putem gândi la așa ceva
Ministrul Daniel David: Nu se pune problema în viitorul apropiat să modificăm Evaluarea Națională
Profesorul Bogdan Rațiu: În nicio altă țară nu se formează competențe având modele de subiecte. Fiind așa o isterie, dacă nu ai un item identic cu cel de pe model, subiectul a fost împotriva copiilor noștri
Daniel David: Nu e corect ca Evaluarea Națională să acopere doar două materii, deși există 8 competențe cheie. Asta nu înseamnă că trebuie să dai cinci sau opt examene / Ministrul este de acord cu examen separat de admitere la liceu, după Evaluarea Națională


2 comments
  1. lasă,Dani,nu mai schimba! ai făcut schimbări și vedem toți că n a ieșit ceva bun!

  2. Aceste competențe sunt de ani de zile. Cine vrea le formează. Unii doar merg la clasa și își iau salariu. Cum faceți ca nu se mai întâmple asta?
    Ați avut platformă digitală de corectare pentru examene naționale. Ați făcut o statistica cu câți nu au idee sa corecteze?
    Nu sa ii scoateți din sistem ..sa de ducă să predea , dar sa nu corecteze examene daca nu sunt capabili. Se vede clar în aplicație cine nu are idee ce ai cum să facă.
    Evaluarea Națională trebuie schimbata.
    Teste date de CNEE ( dar bine gândite , gen PISA ) la final de an care sa conteze 50%din nota .
    Abia aștept să luați o astfel de măsură.
    Dar, tot as vrea sa nu primesc comunicări in concediu și în weekend.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Clasamentul internațional al universităților Times Higher Education 2021: Oxford, pe primul loc în lume. Două universități românești sunt pe locurile 601-800 și 801+, iar 11 ocupă un loc în intervalul 1000+

Universitatea Oxford, Universitatea Stanford și California Institute of Technology conduc clasamentul internațional al universităților realizat de Times Higher Education 2021, dat publicității astăzi. De altfel, universitățile americane domină primele 10…
Vezi articolul

Peste 550.000 de elevi din București și 5 județe nu merg la școală miercuri, 8 octombrie. Sunt afectate peste 1.900 de unități de învățământ din cauza codului roșu de furtună. Toate școlile din Capitală, Ilfov, Constanța, Giurgiu, Călărași și Ialomița sunt închise

Peste 550.000 de elevi din Capitală și județele limitrofe nu vor merge miercuri, 8 octombrie 2025, la cursuri, după ce autoritățile au decis închiderea a peste 1.900 de unități de…
Vezi articolul

Cursuri gratuite despre siguranță rutieră pentru elevi și profesori, în programul educațional „Copiii în siguranță: în vehicul și pe drum” / Înscrierile se fac până pe 20 octombrie

Elevii și profesorii din învățământul primar și gimnazial au acces la cursuri educative gratuite despre siguranța rutieră în cadrul programul educațional național „Copiii în siguranță: în vehicul și pe drum”,…
Vezi articolul

Învățător la 19 ani. Ștefan, absolvent de liceu pedagogic, predă la clasa I la o școală din București: Părinții elevilor au fost foarte reticenți la început și mi-au spus că nu știu să gestionez copiii / Fără sprijinul doamnei directoare și al colegelor învățătoare nu reușeam să trec peste acest an / Avem nevoie de sprijin real, nu doar de responsabilități în plus

Ștefan are 19 ani și anul trecut a terminat liceul pedagogic Carol I din Câmpulung, județul Argeș, și deja predă la clasa I la o școală din București. Proaspătul învățător…
Vezi articolul

Liga Studenților din Iași îi cere președintelui Iohannis să retrimită legile educației în Parlament: În forma în care au fost votate, studenții nu vor mai avea dreptul de a sesiza problemele din universități, iar rectorii vor căpăta imunitate

Liga Studenților Iași (LS IAȘI) îi cere președintelui Klaus Iohannis să retrimită legile educației în Parlament având în vedere că, „în forma în care au fost votate, nici măcar studenții…
Vezi articolul