O schimbare a examenului de română și de matematică mi se pare hazardată, dar cred că e nevoie și de încă o evaluare care să îmbine mai multe discipline, spune profesorul Bogdan Rațiu: Nu poți să faci schimbări în mijlocul unui ciclu de învățare. Adică pentru cei care încep clasa V-a, da, ne putem gândi la așa ceva

10.777 de vizualizări
Bogdan Rațiu / Foto: captură – Youtube.com/ TVR
Bogdan Rațiu, profesor de Limba și literatura română la Liceul UMFST „George Emil Palade” din Târgu Mureș, a declarat că „o schimbare a examenului de română și de matematică, care există de zeci de ani, mi se pare hazardată”. Acesta este de părere că „e nevoie și de încă o evaluare care să îmbine mai multe conținuturi, mai multe discipline, mai multe competențe”.  Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru Radio România Iași

„Dacă m-ați fi întrebat acum 5-6 ani, v-aș fi spus da, să o facem mâine. Acum o văd cu mai multă chibzuință și spun așa: noi avem o tradiție didactică, noi avem niște profesori alături de care încercăm să ne formăm elevii. O schimbare a examenului de română și de matematică, care există de zeci de ani, mi se pare hazardată, dar cred că e nevoie și de încă o evaluare care să îmbine mai multe conținuturi, mai multe discipline, mai multe competențe. Însă nu cred că de pe o zi pe alta se poate anula un examen ca matematica sau română, ci e nevoie de timp și e nevoie ca noi și să integrăm nevoia de a face o schimbare”, a spus Bogdan Rațiu.

Andreea Daraban: Și poate să îi pregătim din timp pe copii pentru un astfel de examen. Poate că la clasă ar trebui să ne raportăm în acest fel la viitorul examen.

Bogdan Rațiu: Și mai ales de când începe un ciclu. Nu poți să faci schimbări în mijlocul unui ciclu de învățare. Adică pentru cei care încep clasa V-a, da, ne putem gândi la așa ceva. Dar aici aș mai rămâne pe o idee, dacă îmi permiteți. Eu cred că vocea noastră, a profesorilor, nu prea este auzită. Și poate de aceea tot ce vine de sus în jos undeva se rupe. Pentru că eu nu cred că intențiile din minister nu sunt bune. Nu pun sub semnul îndoielii. Chiar cred că oricine e în sistem, vrea binele sistemului. Însă nu cred că suntem ascultați, nu cred că înțelegem ce înseamnă a negocia niște idei, niște viziuni și nu cred că ni se dă foarte multă încredere. (…)

La începutul lunii septembrie, ministrul Educației, Daniel David, a afirmat că Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a nu va fi modificată „acum sau pe viitorul apropiat”. Schimbarea Evaluării va putea fi discutată doar „dacă ne stabilizăm fiscal-bugetar”, în cadrul unor dezbateri, astfel încât rezultatul să fie unul „asumat de majoritate”.

Informații de context

Amintim că ministrul Daniel David afirma, în luna mai, că examenul de Evaluare Națională de la clasa a VIII-a ar putea fi modificat din anul școlar 2025-2026. Acesta declara atunci că „metodologia pentru anul viitor nu este bătută în cuie și dacă ne punem de acord, sistemul educațional, părinți, sindicate că e ok, putem să începem mai devreme acest lucru” (n. red.: noua Evaluare Națională).

Ministrul a afirmat atunci că Evaluarea Națională ar putea fi modificată după modelul din Franța, adică să fie introduse subteste din discipline diferite: „Vă rog să vă uitați la modelul din Franța. Poți să ai un test standardizat, cu subteste, care acoperă discipline diferite. Nu înseamnă că vei avea testul și disciplina, pentru că în momentul acela am complica lucrurile. Dacă nu o să fim mai creativi, o să facem probabil cum fac francezii, de exemplu, care au și matematică, și limbă franceză, au și istorie, geografie, au și științe”, a spus Daniel David.

Dacă ne punem de acord cu toții, nu văd de ce să amânăm lucrurile. Avem grijă să nu interfereze cu așteptările și filosofia sistemului educațional. Nu așa peste 5 ani… Hai să pilotăm mai repede lucrurile, vedem cum funcționează și dacă merge bine o generalizăm. Aspectul operațional poate fi negociat”, a completat ministrul, în cadrul unei conferințe de presă în care le-a răspuns jurnaliștilor la întrebări legate de Raportul QX de diagnostic în educație și cercetare.

Ce prevede raportul de diagnoză QX referitor la Evaluarea Națională

Iată ce prevede raportul de diagnostic al educației și cercetării din România în privința Evaluării Naționale:

„Evaluarea națională din clasa a VIII-a este (1) prea restrictivă, prin raportare la competențele de bază/cheie pe care le țintim într-un învățământ gimnazial în care nu am inițiat încă specializările majore pe care le vom avea la nivel liceal (exceptând zonele vocaționale), și (2) cu miză de selecție prea mare, pentru un moment aflat în cadrul procesului obligatoriu de învățământ. Așadar, cred că evaluarea națională din clasa a VIII-a trebuie să includă pe lângă testările la matematică și limba română și testarea celorlalte competențe de bază/cheie (de discutat varianta 5 competențe de bază vs. 8 competențe cheie). În plus, pentru a flexibiliza miza selecției într-un proces de învățământ, totuși, obligatoriu și pentru a stimula descentralizarea, fiecare liceu poate decide procentul de locuri care vor fi organizate prin examen de specialitate (nu mai mult decât 50%), organizat în condițiile legii după evaluarea națională, dar și ponderea probelor obligatorii din evaluarea națională din clasa a VIII-a în ocuparea celorlalte locuri; probele de matematică și limba română, fiind incluse atât în competențele de bază, cât și în cele cheie, nu vor putea avea o pondere mai mică de un nivel relevant stabilit național”.

Competențele-cheie care determină profilul de formare a elevului – Legea învățământului preuniversitar

„Curriculumul național pentru învățământul primar, gimnazial și liceal se axează pe competențele-cheie promovate la nivel european, care determină profilul de formare a elevului:

a) competență de citire, scriere și înțelegere a mesajului;

b) competență în multilingvism;

c) competență matematică și competență în științe, tehnologie și inginerie;

d) competență digitală, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică;

e) competență personală, socială și de a învăța să înveți;

f) competență civică, juridică și de protejare a mediului;

g) competență antreprenorială;

h) competență de sensibilizare și exprimare culturală”, conform articolului 91.

Citește și:
Ministrul Daniel David: Nu se pune problema în viitorul apropiat să modificăm Evaluarea Națională
Profesorul Bogdan Rațiu: În nicio altă țară nu se formează competențe având modele de subiecte. Fiind așa o isterie, dacă nu ai un item identic cu cel de pe model, subiectul a fost împotriva copiilor noștri
Daniel David: Nu e corect ca Evaluarea Națională să acopere doar două materii, deși există 8 competențe cheie. Asta nu înseamnă că trebuie să dai cinci sau opt examene / Ministrul este de acord cu examen separat de admitere la liceu, după Evaluarea Națională


2 comments
  1. De ce să nu băgăm 10 examene? Să nu mai aibă copilași viața deloc 😬aaa stai ca atunci nu mai iese banul la meditații

  2. n-am avut ce face si am citit pana la final unde zice asa: „Curriculumul național …se axează pe competențele-cheie…:” si mai jos enumerate… si citesc „competență personală, socială și de a învăța să înveți;” si m-a bufnit rasul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Marius Nistor, lider sindical: Profesorii au refuzat oferta Guvernului. Colegii mei vor o creștere a veniturilor cu 25%, nu acceptă o astfel de variantă / Nu avem nicio invitație de la premier pentru noi negocieri

Profesorii au refuzat oferta Guvernului Ciucă de a primi vouchere, în loc de creșteri salariale, a anunțat liderul Federației Sindicale „Spiru Haret”, Marius Nistor. „Colegii mei vor o creștere a…
Vezi articolul

Profesorul Radu Gramatovici: Meditațiile au înflorit pentru că vedem educația ca un sistem care produce diplome. Ceea ce înveți la meditații, ca să iei examenele, este o învățare superficială și dispare

Meditațiile sunt soluția care a „înflorit” după ce scopul educației s-a transformat, în ultimul timp, în obținerea unei diplome, constată Radu Gramatovici, conferențiar la Facultatea de Matematică și Informatică a…
Vezi articolul

„Caz particular“ la Universitatea din Craiova. Rectorul Cezar Spînu nu ar fi avut bază legală să candideze pentru un nou mandat în alegerile din 14 decembrie, pe care le-a câștigat, acuză unul dintre ceilalți candidați

Posibilitatea rectorului de până acum al Universității din Craiova (UCV), Cezar Spînu, de a candida pentru un nou mandat – pe care acesta l-a și câștigat în alegeri desfășurate săptămâna…
Vezi articolul