Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-ar ar putea să dispară când vom reuși să eliminăm discrepanțele între școli și între profesori, modalitatea de notare, anunță Daniel David: Poate mergem pe portofoliu

2.973 de vizualizări
Foto: © LCVA | Dreamstime.com
Ministrul Educației și Cercetării a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a ar putea să dispară când vor fi reduse inechitățile și s-ar putea lua în considerare portofoliul educațional. „Când vom reuși să eliminăm discrepanțele, cum spuneam, între școli și între profesori, modalitatea de notare, atunci trebuie să schimbăm cu totul acest model”, a precizat Daniel David.

Reporter: OECD recomandă, în două rapoarte, eliminarea Evaluării Naționale și eliminarea titularizării. Dumneavoastră vă întâlniți marți cu acești experți. Cum le argumentați că noi propunem, de fapt, niște schimbări?

Daniel David: La argumentez, exact cum v-am spus vouă, cinstit și transparent. Da, aveți dreptate, numai că schimbarea se face în trepte. Prima schimbare este ce vă propun eu. Ei criticau pe bună dreptate, n-am vrut să-i invoc pe ei aici, am asumat eu toate criticile. (…) Examenul național pentru clasa a VIII-a, cum se întâmplă acum, punctual și cu două materii, nu e ok. Și atunci eu le spun că, da, flexibilizăm lucrurile, nu mergem doar pe două materii, mergem pe mai multe, mai lăsăm și câteva locuri la școală. Când vom reuși să eliminăm discrepanțele, cum spuneam, între școli și între profesori, modalitatea de notare, atunci trebuie să schimbăm cu totul acest model. Deci, este o schimbare în acea direcție. Dar, în acest moment, cred că, dacă scoatem examenul respectiv, ajungem la discuția cum dau profesorii note, dacă dau după aceleași standarde, dacă un 9 luat la o școală din localitatea x este aproape același lucru cu 9 luat în altă localitate. Asta o să le spun. (…)

Reporter: Pe ce termen sunt aceste schimbări? 10 ani?

Daniel David: Noi va trebui să măsurăm aceste lucruri, deci va trebui să măsurăm ce schimbări apar în școală. Când o să văd reducerea inegalităților, atunci începem să gândim serios că poate mergem pe portofoliu. Dacă n-o să fie eu, va fi altcineva, cu siguranță. Dacă gândește rațional, va gândi așa și renunțăm la examenul național.

Amintim că portofoliul educațional este obligatoriu din anul școlar 2024-2025 pentru copiii care intră în grupa mijlocie și elevii de clasa pregătitoare, după cum prevede Legea învățământului preuniversitar nr.198/2023.

Articolul 98 – „(1) Portofoliul educațional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor: certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de școlarizare, rezultate la evaluările naționale și recomandări de recuperare a pierderilor de învățare, produse sau rezultate ale activităților desfășurate, diplome, certificate sau alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte, formale, nonformale și informale.

(2) Portofoliul educațional se utilizează începând cu debutul învățământului obligatoriu și este utilizat pe tot parcursul învățământului preuniversitar. Informații din portofoliul educațional pot fi utilizate pentru identificarea decalajelor educaționale și fundamentarea intervențiilor de sprijin.

(3) La finalizarea învățământului gimnazial și liceal, profesorul consilier școlar și dirigintele au obligația să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev în parte. În cazul absolvenților de învățământ liceal se poate realiza și o recomandare sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața forței de muncă. Recomandările sunt consultative și sunt emise în baza metodologiei specifice și sunt incluse în portofoliul educațional.

(4) După finalizarea învățământului obligatoriu, portofoliul educațional poate fi completat cu rezultate ale activităților de învățare pe tot parcursul vieții.

(5) Portofoliul educațional este obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie și generația de elevi din clasa pregătitoare, în anul școlar 2024-2025. Formatul portofoliului educațional, modalitatea de înscriere a datelor și alte detalii sunt cuprinse în metodologia specifică aprobată prin ordin al ministrului educației în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(6) Rezultatele activităților desfășurate în cadrul unităților de educație extrașcolară sunt cuprinse în portofoliul educațional.

(7) În vederea aplicării prevederilor alin. (3), Ministerul Educației prin intermediul CNEI și CJRAE/CMBRAE va asigura resursele necesare achiziționării instrumentelor de evaluare, iar prin intermediul CNFDCD și centrelor pentru cariera didactică, denumite în continuare CCD, va asigura costurile licențierii de către consilierul școlar a utilizării instrumentelor, precum și costurile de formare pentru utilizarea instrumentelor licențiate, în conformitate cu metodologia prevăzută la alin. (3).

(8) Evaluările prevăzute la art. 105 alin. (9) sunt realizate în cadrul unei platforme naționale care include teste realizate conform standardelor de alfabetizare funcțională, corelate cu profilul absolventului.

(9) Funcționarea și gestionarea platformei naționale de alfabetizare funcțională sunt realizate de CNCE.

(10) Datele colectate prin evaluările prevăzute la alin. (9) sunt cuprinse într-un raport care se dă publicității anual de către Ministerul Educației.”

Articolul 99 – „(5) Rezultatele evaluărilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor și sunt trecute în portofoliul educațional al elevului.”

Articol în curs de actualizare


3 comments
  1. Dacă vreți meritocrație, veți ”merge” pe CONCURS DE ADMITERE. Gata cu nota 1 la liceu. Gata cu mersul la filo că e ușor bacalaureatul. Gata cu forțarea elevului să aleagă ce-a ales părintele, că majoritatea habar n-au la 14-15 ani ce vor să facă în viață și părintele alege liceul pentru ei.

    Ați experimentat până s-a ales praful, admiteți că n-a funcționat mai nimic din prostiile astea și reveniți cu picioarele pe pământ. Lumea NU vrea opționale de origami și celelalte aberații, dacă vreți școală cu rezultate, trebuie să facem școală, nu circ.

  2. Dumnezeu sa-l mai inteleaga pe domnul profesor universitar doctor psiholog. Ce spune acum e corect. Nu trebuie sa fie diferente mari intre o scoala de la periferia Bucurestiului si una din centru.

    Dar ieri avea de gand sa amplifice diferentele cu examen la scolile smechere pentru loazele politicienilor & Co. Ieri vroia examen la mai multe materii, care sa puna presiune si mai mare pe copii.

    Ce vrea de fapt? Aia e etapa, in care complica lucrurile si creaza stres inutil? Sau poate importante sunt loazele politicienilor. Depolitizare nu prea vrea, cica e prea mult.

  3. Mai bine și-ar da demisia acest ministru interimar care scoate în continuare alte și alte propuneri deși nu știe dacă va mai fi ministru în noul Guvern.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel David despre plata suplimentară a profesorilor: Performanța nu o văd neapărat numai într-o logică meritocratică legată de olimpiade, trebuie să fie și indicatori și criterii care tot de excelență țin, dar în zona de a fi mai incluzivi, de a da o atenție mare și profesorilor care fac efortul extraordinar să lucreze în medii defavorizate, în medii rurale

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat în conferința online de la finalul săptămânii trecute că indicatorii de performanță destinați acordării bonusurilor pentru cadrele didactice vor fi finalizați până…
Vezi articolul

Ministerul Educației anunță că a trimis la Guvern proiectele de înființare a Institutului de Științe ale Educației și a Centrului Național pentru Curriculum, la un an după ce le-a pus în consultare publică / Reforma instituțională promisă de legile educației Deca-Iohannis, zero până acum

Proiectele de hotărâri de guvern (HG) de reînființare a Institutului de Științe ale Educației (IȘE) și de înființare a Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) au fost trimise la…
Vezi articolul

Probabil în luna aprilie vom lansa un nou apel pentru manuale, spune secretarul de stat din Ministerul Educației și Cercetării, Zoltan Kallos: Vom scoate la licitație acele manuale care nu au fost editate din cauza numărului mic de beneficiari

Ministerul Educației și Cercetării va lansa o licitație pentru achiziția manualelor care până acum nu s-au editat pentru că erau prea puțini beneficiari, a anunțat la TVR secretarul de stat…
Vezi articolul

Eliminarea din proiectul legii învățământului a examenului de admitere la colegii, solicitată de mai multe organizații din Educație: Este o politică educațională cu dedicație pentru colegiile centenare

Colegiile naționale să nu aibă posibilitatea de a organiza admitere separată, solicită, printr-o scrisoare deschisă, Societatea Academică din România (SAR) și mai multe organizații și asociații ale părinților și elevilor.…
Vezi articolul

EXCLUSIV Ecaterina Andronescu confirmă că s-a întâlnit cu Ion Țiriac înainte ca Ministerul Finanțelor să anunțe un ajutor de stat de 500.000 de euro pentru fiecare grădiniță privată olimpică

Grădinițele olimpice private cu ajutor de stat în valoare de câte 500.000 de euro de grădiniță, care vor primi gratuit doar maximum 8% dintre copii, ajung la decizia finală a…
Vezi articolul