Examenul de stat pentru elevii din Italia, la sfârșit de gimnaziu: la ce materii sunt testările scrise și cum se desfășoară interviul de examinare într-una din țările care ar putea fi model pentru schimbări în Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, potrivit ministrului David

3.437 de vizualizări
Foto: © Brasilnut | Dreamstime.com
Elevii italieni trec, la finalul studiilor gimnaziale, printr-un examen de stat ce are drept scop să verifice cunoștințele și competențele acumulate pe parcursul școlii generale – școala primară și 3 ani de învățământ secundar inferior. Acest examen, ce cuprinde trei testări și un interviu, a fost menționat de ministrul român al Educației și Cercetării, Daniel David, drept potențial model pentru schimbări în Evaluarea Națională de clasa a VIII-a. 

Modelul italian este prezentat pe larg pe platforma europeană Eurydice. La finalul celui de-al treilea an de studii gimnaziale, elevii italieni trebuie să dea acest examen final, însă pentru a se înscrie trebuie să întrunească o serie de criterii: să nu fi lipsit la mai mult de 25% din timpul de predare, să aibă note la purtare de peste 6/10 și să nu fi înregistrat măsuri disciplinare pentru fapte grave, dar și să fi participat la o testare națională standardizată externă (ce cuprinde, în ultima parte a ultimului an de gimnaziu, teste de matematică, limba italiană și limba engleză).

Examenul de stat cuprinde 4 probe și este organizat la finalul anului școlar:

  • Test scris la limba italiană (sau altă limbă de studiu recunoscută oficial)
  • Test scris la matematică
  • Test scris la limbi străine
  • Un interviu programat după cele trei teste scrise

Interviul acoperă toate disciplinele din ultimul an de studii și urmărește să evalueze:

  • competențele de raționalizare,
  • competențele de soluționare a problemelor,
  • competențele de gândire critică,
  • competențele de cetățenie,
  • competențele de utilizare a limbilor străine.

Elevii care studiază muzica trebuie să dea și un test practic pentru folosirea instrumentului studiat.

Elevii care „trec” acest examen – adică obțin media 6/10 sau peste – obțin o Diplomă de finalizare a primului ciclu de studii (școală primară și învățământ secundar inferior), ce permite accesul a al doilea ciclu (liceu). Aceeași diplomă este însoțită de un certificat ce le atestă nivelul competențelor acumulate – așa-numitul „profil al elevului”. În cazul elevilor care obțin note mici, școlile au în mod autonom măsuri pentru a îmbunătăți rezultatele acestora.

Obținerea diplomei de finalizare a primului ciclu de învățământ este singura condiție ce trebuie îndeplinită pentru ca elevul să fie admis la liceu. Părinții aleg tipul de liceu (general sau vocațional), apoi sunt așteptați să înscrie elevul într-un liceu din zona în care locuiesc, în funcție de numărul de locuri disponibile. Liceele admit elevi în funcție de numărul de locuri, iar dacă acesta este depășit de numărul de cereri liceele au posibilitatea de a accepta altele în funcție de criterii stabilite la nivel de unitate de învățământ.

Foto: © Brasilnut | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Modelul francez de examinare a elevilor la sfârșit de gimnaziu: la ce materii sunt testările în Franța și cum arată evaluarea în țara care ar putea fi model pentru schimbări în Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, potrivit ministrului David
„Evaluarea finală” de școală generală în Finlanda, țară ce ar putea fi luată ca model pentru schimbări în Evaluarea Națională – clasa a VIII-a, potrivit ministrului Daniel David


3 comments
  1. Atata timp cat professori din tara nu se comporta la fel ca Cei din afata nu poti avea un sistem ca’ afara. In tarile mentionate professori nu pregatesc ca’ …. pentru ASI rotumji veniturile.Tb sa se termine in Ro cu Meditatiile si professori sa fie cu adevarat professori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

De ce și-a păstrat Bistrița școlile deschise, când infectările au trecut de 3 la mia de locuitori? Stelian Dolha, prefect aflat în izolare: A fost o doleanță din partea lor. Fiecare școală era acoperită de lege

În premieră, școlile și grădinițele dintr-un municipiu au rămas deschise, deși numărul total de cazuri noi de COVID-19 din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori a depășit limita…
Vezi articolul

Învățătorii din România participă foarte puțin la programe de formare, se consultă foarte rar între ei, dar simt nevoia acută de dezvoltare profesională / Diferențe substanțiale între percepțiile profesorilor și predarea efectivă, „bazată pe manual” – studiu privind predarea Matematicii în școlile primare

Învățătorii din România simt o nevoie acută de dezvoltare profesională, dar numărul celor care au astfel de oportunități este redus, în timp ce consultările cu alți profesori, pe teme de…
Vezi articolul

Evaluarea Națională „bate pasul pe loc, rezervându-i lecturii un loc lipsit de importanță”, deși există modele inovatoare de evaluare a lecturii – analiză comparativă între obiectivele și instrumentele Evaluării Naționale și cele de la testele internaționale PISA

Studii internaționale privind competențele de lectură ale elevilor, precum PIRLS – destinat elevilor care finalizează școala primară – și PISA – în cazul elevilor de 15 ani – promovează direcții…
Vezi articolul

Cu 0,18% din banii cheltuiți de Ligia Deca pe cursurile de dezvoltare profesională în 2022-2024 se putea îmbunătăți alfabetizarea primară a tuturor copiilor cu dificultăți de citire din mediul rural din România la o rată anuală de 0,4 dintr-o abatere standard – ANALIZĂ a cercetătorului Dacian Dolean

Am citit raportul de activitate a d-nei Ligia Deca publicat recent, în care se prezintă o serie de realizări care au avut loc în timpul mandatului său de ministru al…
Vezi articolul

ANALIZĂ Noul an școlar: ministrul Cîmpeanu și guvernul susțin cu proptele de paie idealul școlii normale, fără niciun progres relevant pe fronturile vaccinării, testării Covid-19 sau al planului B – școala online

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, și guvernul din care face parte pregătesc redeschiderea școlilor cu acțiuni minime sau inexistente în puncte esențiale. Iau măsuri standard de protecție epidemiologică, își asumă logica…
Vezi articolul