EXCLUSIV Daniel David, după discuțiile de la Minister cu Luciana Antoci, consiliera premierului Bolojan care a criticat programa de română pentru liceu: Ținând cont că facem parte din același guvern, am vrut să înțeleg mai precis poziționarea domniei sale / Mai mulți dintre consilierii mei au păreri opuse celor exprimate în programa pusă în consultare / Voi lua o decizie săptămâna viitoare

2.673 de vizualizări
Daniel David / Foto: gov.ro
Ministrul educației și cercetării, Daniel David, a declarat pentru Edupedu.ro că a invitat-o la discuții în această dimineața pe consiliera premierului Ilie Bolojan, Luciana Antoci, „fiindcă am văzut poziția publică față de programele care se află în dezbatere, mai precis programa de limbă și literatură română”.

„Ținând cont de faptul că facem parte, cel puțin în sens larg, din același guvern, am vrut să înțeleg mai precis poziționarea domniei sale și discuția s-a focalizat pe asta și poziția mea a fost aceea pe care am avut-o și în momentul când am discutat despre planurile-cadru, în sensul că suntem în fază de consultare publică. Mă uit cu atenție la toate punctele de vedere, dau mult mai mult credit specialiștilor în această perioadă, pentru că este vorba de programe, de conținut”, a precizat Daniel David pentru Edupedu.ro.

Întrebat dacă a avut o discuție pe această temă și cu consilierul său Radu Szekely, care de asemenea a avut o opinie publică dură împotriva programei de limba română pusă în dezbatere de Ministerul Educației, Daniel David a răspuns afirmativ și a anunțat că „mai mulți dintre consilierii mei au păreri opuse celor care au fost exprimate în programa pusă în consultare publică”.

„N-am avut o problemă nici cu punctul de vedere al consilierului meu [Radu Szekely. – N.Red.]. Asta nu înseamnă că îi dau automat dreptate. Repet, mă uit la toate discuțiile. […] Aștept să se încheie consultarea și vom găsi o variantă adecvată”, a precizat pentru Edupedu.ro ministrul Educației.

David a anunțat că va lua o decizie „spre sfârșitul săptămânii viitoare”.

  • Amintim că Luciana Antoci, care este consiliera premierului Ilie Bolojan pe educație, a fost inspectoare școlară județeană în Iași și profesoară de limba română timp de 30 de ani, a avut o reacție dură cu privire la programa de română de liceu pusă în dezbatere de Ministerul Educației. Într-o postare pe contul său de Facebook cu referire la dezbaterile intense generate de proiectul noii programe de clasa a IX-a, Luciana Antoci a avertizat că documentul, în forma actuală, „pare mai degrabă croită pe orizontul de nevoi al studenților din anul întâi de la Facultatea de litere”. „Mă alătur și eu vocilor care pledează pentru o programă modernă, vie, flexibilă”, a spus Antoci.
Declarațiile integrale acordate de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, pentru Edupedu.ro:

Rep: Care a fost motivul pentru care ați invitat-o pe consiliera premierului Ilie Bolojan, Luciana Antoci, la discuții pentru astăzi la Minister?
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării:
Am invitat-o fiindcă am văzut poziția publică față de programele care se află în dezbatere, mai precis programa de limbă și literatură română. Sigur că suntem în fază de consultare publică și apreciez orice discuție publică, dar ținând cont de faptul că facem parte, cel puțin în sens larg, din același guvern, am vrut să înțeleg mai precis poziționarea domniei sale și discuția s-a focalizat pe asta și poziția mea a fost aceea pe care am avut-o și în momentul când am discutat despre planurile-cadru, în sensul că suntem în fază de consultare publică. Mă uit cu atenție la toate punctele de vedere, dau mult mai mult credit specialiștilor în această perioadă pentru că este vorba de programe, de conținut. Eu nu sunt un specialist în limba și literatura română, nici în celelalte discipline și vom lua în final o decizie astfel încât să fie o decizie echilibrată, cum cred că am reușit până la urmă și în situația planurilor-cadru.

Rep: Am văzut că o opinie dură împotriva programei de limba română a avut și consilierul dvs, Radu Szekely. Ați avut și cu dumnealui o discuție pe această temă?
Daniel David:
Da, l-am întrebat și pe el, pentru că până la urmă de aceea este consultarea publică și cred că faptul că mai mulți dintre consilierii mei au păreri opuse celor care au fost exprimate în programa pusă în consultare publică… – nu uitați că totuși programa a fost pusă de specialiști în domeniu, alți specialiști se exprimă și mi se pare absolut normal. Și n-am avut o problemă nici cu punctul de vedere al consilierului meu. Asta nu înseamnă că îi dau automat dreptate. Repet, mă uit la toate discuțiile. Sunt oameni și specialiști de marcă și în comisie, sunt specialiști de marcă și dintre cei care s-au exprimat public. Aștept să se încheie consultarea și vom găsi o variantă adecvată.

Rep: Având în vedere discuțiile de până la acest moment, vă gândiți la refacerea grupului de lucru la limba română-liceu?
Daniel David: Deocamdată aștept să văd toate poziționările și voi veni cu o propunere probabil săptămâna viitoare.

Rep: Dar dincolo de opiniile specialiștilor, care este opinia dumneavoastră, ca ministru al educației, cu privire la reintroducerea studiului cronicarilor și a principiilor diacronice de prezentare a autorilor pentru elevii de 14-15 ani, indiferent dacă vorbim de elevi de la licee profesionale sau licee teoretice, elevi care sunt în cohorta pentru care avem diagnosticul de analfabetism funcțional de peste 40%?
Daniel David: Așa cum vă spuneam înainte, cum nu mi s-ar părea regulă ca cineva care nu este specialist în psihologie să își dea cu părerea pe programa de psihologie, nici eu nu vreau să-mi dau cu părerea, nu doar ca ministru. Și dacă nu eram ministru, nu m-aș fi exprimat fiindcă efectiv nu este treaba mea. Eu ce am încercat să fac, ca ministru, a fost să fac o comisie din oameni care sunt specialiști în domeniu, să mă asigur că au acces și la alte modele, caută să vadă cum sunt organizate programele în alte țări și să pună în dezbatere publică o variantă, așa cum mă gândesc ei.

Varianta asta văd că naște discuții, dezbateri. Vom vedea în final care va fi varianta pe care o s-o adoptăm, dar mi se pare absolut normal să fie dezbateri în această perioadă, iar eu nu vreau să mă exprim fiindcă nu sunt specialist.

Rep: Doamna Antoci ce anume v-a spus în cadrul întâlnirii de astăzi?
Daniel David: Ea și-a exprimat punctul de vedere pe care l-a exprimat și în acel mesaj de pe Facebook, este și specialist în domeniu și i-am spus exact ce v-am spus și dumneavoastră: că da, este perioada de consultare, mă aștept ca experții să se exprime și voi lua o decizie săptămâna viitoare.

Spre sfârșitul săptămânii viitoare voi avea o soluție la dezbaterile pe care le-am văzut în spațiul public, mizând pe experții care se exprimă și pro și pe cei care și-ar dori o altă variantă.

Informații de background

Profesoară de română cu experiență de trei decenii la catedră și fostă inspectoare școlară județeană în Iași, Luciana Antoci a scris pe 29 noiembrie 2025, pe contul său de Facebook, că a „urmărit cu deosebit interes diversitatea punctelor de vedere și opiniile critice care s-au cristalizat pe fondul punerii în dezbatere publică a Programei de limba și literatura română pentru clasa a IX-a”.

„Segmentul de vârstă căruia îi este adresată programa aflată în dezbatere se suprapune perfect peste cohorta de elevi care face obiectul testărilor internaționale PISA aplicate în clasa a IX-a, dar care evaluează competențele formate în anii de gimnaziu. Rezultatele acestor evaluări reflectă o realitate îngrijorătoare: analfabetismul funcțional a atins un nivel de alertă. Pe acest fond, școala trebuie să vină cu o reacție puternică și imediată de răspuns care să diminueze și, în timp, să controleze acest fenomen ale cărui efecte au tot mai multe reverberații și în plan social. Însă, așa cum este concepută acum, programa de limbă și literatură română pare mai degrabă croită pe orizontul de nevoi al studenților din anul întâi de la Facultatea de litere care debutează pe o rută de specializare aprofundată, decât pe acela al adolescenților care, abia trecând pragul liceelor, vibrează în raport cu teme care sunt consonante cu preocupările și frământările specifice vârstei și nivelului lor de dezvoltare psiho-cognitivă și afectivă”, a atras atenția Antoci.

Aceasta a amintit că „reperele la care ne-am raportat în ultimii ani și care pot suporta desigur recalibrări au permis profesorului să-i atragă pe elevi în lecturi captivante și în dezbateri interesante pe teme de interes precum Adolescența, Iubirea, Călătoria și aventura, Școala, Literatura și cinematografia sau Confruntări etice prin care s-a deschis perspectiva asupra studiului textelor unor autori din diferite epoci și curente literare, dar și explorarea unor tehnici de lectură prin care sunt consolidate veleitățile unor cititori avizați, capabili să facă exerciții de deconstrucție a textului și de recompunere a mesajelor și a sensurilor de profunzime din subtext, dar și să-și dezvolte cea mai înaltă abilitate cognitivă – gândirea critică”.

De cealaltă parte, coordonatoarea grupului de profesori care a elaborat programa școlară de limba și literatura română pentru clasa a IX-a, Oana Fotache Dubălaru, decan la Facultatea de Litere a Universității din București, a susținut în prezentarea oficială făcută programei la Ministerul Educației că „propunem să începem studiul literaturii în clasa a IX-a în primele întâlniri cu elevii, printr-o introducere, o punere în temă a fenomenului literar, prezentat ca o poveste, ca o călătorie în timp, fiindcă nu putem înțelege prezentul în care ne aflăm dacă nu identificăm elementele și procesele care au dus la constituirea acestuia.”

„Programa nu apelează la ideea conceptului de autori canonici. Nu și-a propus de la bun început să vină cu o listă închisă, obligatorie, cu o listă fixă de autori, pentru că literatura nu se exprimă numai în niște nume, oricât de cunoscute, oricât de largă circulație ar avea. Viziunea pe care o propunem presupune o circulație, un transfer, o receptare a unor fenomene culturale foarte diverse și în continuă mișcare”, a spus coordonatoarea grupului care a scris programa.

„Astfel că propunem, recomandăm, o serie de autori din care autorii de manuale, autorii de auxiliare didactice, dar și profesorii de la clasă au toată libertatea să aleagă ce consideră potrivit într-un moment sau altul. Această listă de autori este amplă tocmai fiindcă dintre aceștia, pentru fiecare epocă se pot alege un nume, două sau mai multe, însoțită de propuneri de autori în literatura europeană în momentul în care ne aflăm. Vor urma și alte nume în clasa a XI-a sau a XII-a, când literatura română intră și pe alte circuite de receptare și de influență, cum am spus, și nume de autori străini, pentru că nu putem înțelege romantismul românesc fără romantismul francez sau apariția formelor realiste în proză, iarăși, fără aceste raportări, ele reprezintă o realitate a epocii”, a declarat Oana Fotache Dubălaru.

Una dintre cele mai puternice voci împotriva noii programe puse în dezbatere de Ministerul Educației îi aparține profesorului Liviu Papadima, care într-o analiză publicată pe Contributors.ro a afirmat că viitoarea programă de limba și literatura română pentru liceu înseamnă „trei decenii întoarcere din drum”.

Și Radu Szekely, consilier al ministrului Educației Daniel David, a preluat analiza profesorului universitar Liviu Papadima și a catalogat ca „retrogradă” programa de română pusă în dezbatere de ministrul al cărui consilier este. „Din Raportul QX se alege praful și pulberea…” – a spus Szekely, citând analiza profesorului Liviu Papadima.

Membră PNL Iași, filială care nu are niciun ministru în actualul Guvern, Luciana Antoci este consilieră de stat la cancelaria premierului liberal Ilie Bolojan, iar Daniel David deține portofoliul de ministru al Educației cu susținerea PNL.

Noua programă școlară pentru materia Limba și literatura română la clasa a IX-a, care ar trebui să fie aplicată în licee din anul școlar 2026–2027, a fost publicată marți seara, 25 noiembrie 2025, în dezbatere publică de către Ministerul Educației și Cercetării. Ar urma să se aplice pentru elevii care acum sunt în clasa a VIII-a.

Citește și:
SURSE Ministrul Daniel David a invitat-o pe consiliera premierului Ilie Bolojan, Luciana Antoci, la discuții la Ministerul Educației / Întâlnirea vine după ce Antoci a criticat dur programa de română de liceu pusă în dezbatere de Ministerul Educației
Oana Fotache Dubălaru, profesor coordonator pentru programa de Limba și literatura română: Propunem să începem studiul literaturii în clasa a IX-a printr-o punere în temă a fenomenului literar, prezentată ca o călătorie în timp / Profesorul poate alege anumiți autori, mai vechi, mai noi, care să trezească curiozitatea pentru apariția literaturii ca fenomen
Reacție dură a consilierei de stat la Cancelaria premierului, Luciana Antoci, la programa de română de liceu pusă în dezbatere de Minister: Pare croită pe orizontul de nevoi al studenților din anul întâi de la Facultatea de litere / Mă alătur vocilor care pledează pentru o programă modernă, vie, flexibilă
„Programa retrogradă” propusă pentru elevii de liceu la Limba română de Ministerul Educației este criticată de consilierul ministrului, Radu Szekely: „Din Raportul QX se alege praful și pulberea…” – spune Szekely, care citează analiza profesorului Liviu Papadima
Elevi de la C.N. Iași, despre programa de limba și literatura română pentru clasa a IX-a pusă în dezbatere – Sara, elevă la filologie: Literatura e artă doar când elevul are șansa să descopere că îi aparține. Altfel, ne pierdeți ca viitori cititori / Dacă în clasa a IX-a am fi început cu cronicarii, poate că mulți dintre noi nu am mai fi continuat să citim
Profesorul Liviu Papadima recomandă Ministerului Educației „refacerea componentei de literatură, din păcate integral”, din noua programă de română de clasa a IX-a pusă în dezbatere: Îmi amintește foarte clar de programa pe care am învățat eu ca licean, acum 50 de ani
Profesoara Oana Chelaru-Murăruș: Este dezamăgitoare programa de limba și literatura română propusă la clasa a IX-a. Așa arăta programa în anii ’80 când eram profesoară de liceu și nu o prea respectam, făceam cum mă tăia capul
Lista autorilor recomandați la clasa a IX-a de Ministerul Educației, prin noua programă de limba română 2026: Cronicarul Miron Costin cu Letopisețul de la Aron Vodă, „Predoslovie adecă voroava cătră cititoriul” sau Costache Negruzzi / Mircea Cărtărescu și Ana Blandiana singurii autori contemporani recomandați
Scriitorul Radu Vancu, despre programa de literatură română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență: Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă
Profesorul Ștefan Baghiu, critici dure față de noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă
Nu aruncăm literatura în lada istoriei, spune profesoara Maria Manea despre noua programă de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a
Scriitorul Mircea Cărtărescu, ironic față de noua programă de Limba și literatura română propusă de Minister pentru clasa a IX-a: Unde sunt Învățăturile lui Neagoe Basarab? Lăsați-i pe triștii cronicari să se citească unii pe alții!
ANALIZĂ Noua programă de Limba română propusă pentru clasa a IX-a nu are absolut nicio mențiune despre Inteligența Artificială, deși programele altor discipline cer „imperativ” folosirea AI în predare-învățare / Studiu de caz OCDE legat de Scriere în curriculumurile școlare: Toate strategiile de învățare au în prezent alternative susținute de AI
Noile programe școlare propuse pentru liceu au mari probleme de formulare a competențelor, majoritatea fiind neevaluabile – avertizează Șerban Iosifescu, cercetător și expert educațional: Totul va depinde de profesori și de subiectele de examen
Scriitoarea Luminița Corneanu: Ideea de identitate apare de 12 ori în noua programă de română pentru clasa a IX-a. Spre comparație, în programa în vigoare apare o singură dată. Îți vine să întrebi „cine v-a lucrat aici”? Ce s-a întâmplat între 2009 și 2025?


4 comments
  1. Inteleg ca suntem bagati in seama doar daca avem consilieri in guvern sau prezidentiali, care sa provina din invatamantul preuniversitar fix pe specializarea noastra? Daca nu preda niciunul matematica sau fizica in preuniversitar, fix la licee tehnologice, nu avem nici o sansa sa fim ascultati si opiniile noastre nu conteaza deloc.

  2. Mărețul ministru psiholog isi arată mușchii in față celor care au „obrăznicia” să ii conteste tâmpeniile pe care le implementează la MEC de capul lui.

    Cam asta înseamnă intalnirea de azi, anunțată cu surle si trâmbuțe in mediul public…

  3. Asta baga guvernul de incompetenti si analfabeti in discutiile despre educație? Penibil! La ce se mai pricepe Bolojaf in afara de limba română? 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤦🤦🤦D aia am ajuns unde suntem cu invatamantul românesc! Ferească Dumnezeu!👎👎👎👎👎👎

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației va asigura „la cerere” fiecărui elev și profesor laptop sau tabletă pentru educația online, potrivit unei modificări a Legii Educației aprobate de Parlament. Actul merge la promulgare

Legea care prevede dotarea elevilor și a profesorilor „la cerere”, de către Ministerul Educației, cu dispozitive electronice conectate la internet, a fost votată marți de Senat, în calitate de cameră…
Vezi articolul