Expert în tehnologii și educația adulților: costuri, opțiuni pentru învățarea continuă “de acasă”

2.158 de vizualizări
FOTO: maczuga.edu.pl
De câteva săptămâni, un singur subiect este pe buzele tuturor: COVID-19, noul coronavirus. Indiferent de atitudinea ta față de acest subiect, este cert că peste tot în lume sunt anulate zilnic seminarii, conferințe, cursuri. Mai puține întâlniri, mai puține călătorii, mai puțin contact personal și, ca rezultat, mai puțină învățare, scrie Piotr Maczuga, specialist polonez în folosirea noilor tehnologii în educație, pe blogul Platformei electronice a Comisiei Europene pentru educația adulților în Europa. 

În situații precum cea actuală, arată el, vine în minte învățarea la distanță, adică tot felul de webinarii, cursuri online și ateliere. Acestea au fost îmbunătățite și au câștigat popularitate în ultimii ani, dar sunt totuși forme virtuale de învățare, așa că au rămas în umbra altor programe care implică un contact față în față. Și acum, pentru prima dată, e-learning are șansa de a se face remarcată, de a conta. Se întâmplă asta pentru că nu ne mai punem întrebarea dacă predarea online este mai bună decât metodele tradiționale. Nici măcar nu te mai gândești dacă cele două diferă. Acum, în aceste momente, poate fi singura opțiune pentru mulți dintre noi, cel puțin pentru un timp. Și trebuie să completați cumva acest timp pentru a supraviețui ca educatori.

Să luăm în considerare ce s-ar întâmpla dacă sunteți forțați să predați/învățați fără a părăsi casa și fără a avea contact față în față cu alte persoane, continuă Piotr Maczuga.

Teoretic, avem multe instrumente la îndemână, deoarece subiectul învățării la distanță nu este nou. Internetul ne-a adus, totuși, soluții cu adevărat eficiente.

Cursuri de pregatire

Când vorbim de instruire la distanță, ne referim la predare sincronă în primul rând. În acest caz, este dificil să înlocuiești contactul cu profesorul/trainerul cu altceva. Deci, mai întâi, începi să explorezi platforme de tip webinar. La urma urmei, acestea permit lucrul comun pe materiale de instruire, comunicare în timp real folosind audio și video și alte interacțiuni, cum ar fi testele, care pot fi utilizate ca exerciții sau pentru a verifica progresul grupului. Lucrând în grupuri mici compuse din câteva persoane, puteți avea chiar mai multă libertate în comunicarea din ambele sensuri, astfel încât o astfel de pregătire nu trebuie să semene cu o prelegere. Într-un webinar bine conceput, chiar și ciclul de învățare al lui Kolb va funcționa.

Câteva zeci de soluții sunt pe piață, continuă specialistul. Sunt relativ ușor de implementat doar în câteva minute. În cazul grupurilor mici, costul unei astfel de soluții în modelul SaaS (Software as a Service), în care nu trebuie să instalați nimic și accesul la platformă este obținut pur și simplu prin intermediul unui browser web, este de doar câțiva euro pe luna. Deși zilnic multe persoane evită astfel de cheltuieli, într-o situație în care întâlnirea/lecția online devine metoda principală de predare, o astfel de cheltuială pare simbolică. Închirierea unei camere de întâlnire pentru o zi, în medie, costă de 5-8 ori mai mult decât obținerea accesului la o platformă webinar pentru întreaga lună.

Așadar, citind acest paragraf, de ce nu vă apucați cardul de credit, mai ales dacă vă dați seama cât puteți câștiga la un cost simbolic? Ei bine, platformele de învățare online nu sunt tocmai cele mai populare printre consumatori. De asemenea, nu mai au aerul tehnologiilor sofisticate, întrucât în ​​zilele noastre difuzarea în direct pe internet nu impresionează pe nimeni, ci este la fel de comună precum trimiterea unui e-mail. Aceste soluții nu sunt exclusive și nici prestigioase, deci taxele de abonament trebuie să fie accesibile. Oricum, taxele nu au fost niciodată foarte mari. Soluțiile sunt oferite la prețuri rezonabile, deoarece dezvoltatorii și operatorii lor nu suportă costuri foarte mari. Majoritatea operațiunilor sunt automate și simple și, prin urmare, rentabile. Și acest lucru are sens atâta timp cât nu aveți așteptări prea mari la acest serviciu. Teoretic, la prețul unei cărți decente, puteți oferi un număr nelimitat de webinarii pe lună (deși de obicei nu mai mult de unul la un moment dat). Cu toate acestea, dacă se dovedește că numărul real de sesiuni online într-o anumită lună este exprimat ca un număr format din două cifre, iar acesta va fi numărul mediu pentru toți educatorii, nu doar profesorii online de avangardă selectați care fac astfel de activități cu orice preț, modelul de afaceri se poate schimba rapid.

Conferințe

Provocarea este mai mare când vrei să găzduiești nu doar câțiva participanți, ci câteva sute într-o cameră virtuală. În acest caz, prețul crește în funcție de capacitatea maximă a camerei, soluție tipică pentru majoritatea abonamentelor. Totuși, să organizezi un eveniment online pentru 500-1000 de oameni nu ar trebui să coste mai mult decât închirierea unei săli de pregătire pentru 15 participanți. În plus, nu trebuie să te preocupe tipărirea de materiale sau disponibilitatea locurilor de parcare, personal pentru recepție sau pauza de cafea.

Totuși, grupurile largi ne fac să credem că nu totul poate fi făcut în mod sincron. Acest lucru e valabil nu doar pentru conferințe, ci și pentru cursuri de pregătire, dacă numărul este mare. Participarea a sute de cursanți presupune servicii de urmărire a rezultatelor, managementul datelor și multe altele.

De câțiva ani, platformele populare de cursuri online au simplificat multe aspecte, până acolo încât unii cred că au mers prea departe. Acest lucru se întâmplă deoarece ele au fost, adesea, concepute fără contribuția unor experți în educația adulților, sau vocile acestora nu au fost luate în considerare, pentru a răspunde mai degrabă “nevoilor de business”. Deci, care e problema cu Udemy sau alte plaforme? Au furnizat constant noi cursuri, majoritatea oferite de educatori neprofesioniști. Întâi, au eliminat tot ce făcea dificilă pregătirea unui curs online. Întrebările metodologice au fost limitate a o simplă listă de bifat, sinopsis-ul — la câteva casete de completat de către autor, cu descrierea cursului.

Dacă un instructor vrea mai mult, poate alege o soluție mai sofisticată, pe care mulți o consideră neintuitivă și greoaie din punct de vedere al accesibilității. Și aici intră în scenă Moodle, regele platformelor de acest tip. Este gratuită și oferă funcționalități bine puse la punct, pentru toate procesele de predare și evaluare. Dar sfatul multor utilizatori este ca mai întâi să dezactivezi diverse funcționalități, înainte să adaugi altele. Moodle tinde să-i descurajeze pe educatorii începători, care, după primul contact cu această platformă, ar putea crede că au nevoie de un doctorat în informatică, pentru a o folosi. Dar abordarea de tip “editarea înseamnă să tai” funcționează perfect în acest caz.

Certificate

Oamenii tind să colecționeze diverse diplome și certificate de participare la evenimentele educaționale. Există o inflație de asemenea docucmente. Problema e, totuși, serioasă – cum să oferi participanților documente care să le confirme realizările în legătură cu ceea ce predai.
Aici apar soluții precum Accredible, ce oferă un grad de control al realizărilor și de verificare a acestora. Chiar și acum, o confirmare a participării la curs este mai valoroasă decât un simplu fișier PDF, deoarece funcționalitățile oferă un grad de securitat eîmpotrifa valsurilor. Prin tehnologia blockchain, simplistic vorbind, datele despre orice lucru vor fi la dispoziția oricui și nu vor mai sta pe un server inaccesibil pentru cei care vor să le verifice. Astfel, va fi ușor de verificat dacă un document este sau nu autentic, deci astfel de diplome vor avea însemnătate. Deși pentru mulți suntă a blasfemie, cine știe dacă situația actuală nu va accelera acest proces, comentează autorul.

Tehnologia nu este totul

Specialistul arată că, deși o bună parte din articol a fost dedicată tehnologiei, importanța acesteia este secundară, în termeni practici. Principalul obstacol în eforturile de aplicare a soluțiilor de învățare la distanță este, de obicei, lipsa de experiență și cunoștințe despre metodologiile de predare relevante.

Doar în sistemul educațional formal există aproape 100 de milioane de profesori și lectori, iar dacă acestora li se adaugă cei care predau în alte sectoare, piața este imensă. Acei oameni au nevoie să învețe constant cum să predea. Cu câțiva ani în urmă, multe universități au lansat propriile lor cursuri de tip mooc (massive open online courses) și au început să coopereze cu platforme precum Coursera și edX. Într-un fel, ele au deschis calea. Din nefericire, senzația este că puțini vor urma acest exemplu. În partea noastră a Europei, cea mai mare motivare pentru a oferi cursuri academice online a constat, probabil în granturile europene dedicate acestora. Se pot vedea cu ochiul liber eforturi mari pentru a dezvolta proiecte precum MOOC poloneze, care în prezent includ un număr foarte mic de proiecte. Acum s-ar putea dovedi că altă soluție nu e, iar profesorii vor trebui să înveze cum să predea în realitate, atunci când școlile sunt închise.

Ce putem face

Nu se poate schimba lumea într-o săptămână sau într-o lună, dar merită făcuți unii pași sau să ne gândim la ei, cel puțin. Recomandări:

  • să aveți un plan B și să începeți chiar acum să învățați noi tehnologii. Încercați unele aplicații și platforme ce pot fi testate gratuig. Platforma EPALE oferă la rândul ei multe materiale educaționale
  • includeți elemente de tehnologie în actul de predare, așa încât cei care învață să se obișnuiască. Dacă oferiți webinarii din cand în când, nu doar că veți învăța cum se face, dar îi învățați și pe cursanți.
  • în educația tradițională, ar trebui să fiți atenți la modul cum vă simțiți fizic sau cum se simt cursanții. Imaginați-vă că trebuie să cereți cuiva care pare că se simte rău să părăsească sala. Aici nu este vorba doar despre amenințarea COVID-19, ci de principii esențiale de coexistență. Mulți dintre noi cred în continuare că, dacă vii la serviciu bolnav, faci un sacrificiu eroic. Adesea am auzit educatori cum se lăudau că “au reușit să ajungă” la ore deși aveau febră.
Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU “Luni m-am întors la școală” – O elevă din Germania povestește ce înseamnă revenirea la clasă în condiții de distanțare, după multe săptămâni de învățat acasă / “Unii prieteni se bucură că se întorc, eu cred că nu era chiar atât de necesar”

“Trebuie să purtăm mască atunci când venim la școală, să ne spălăm sau să ne dezinfectăm mâinile. Dar în clasă nu purtăm măști, suntem distanțați”, povestește o elevă de clasa…
Vezi articolul

O primă viziune macro asupra impactului COVID-19 în educație. Andreas Schleicher, OECD: În această criză, toți profesorii trebuie să se implice, să aibă mai multă autonomie și să fie încurajați spre schimbare, cu ajutorul tehnologiei

“Riscurile cu care se confruntă omenirea cresc pe măsură ce lumea devine mai interconectată: pandemia de COVID-19 nu se oprește la granițe și îi afectează pe oameni indiferent de naționalitate,…
Vezi articolul
Dragos Iliescu / Foto: Facebook

Efectul Flynn în România, concluziile celui mai mare studiu cu privire la inteligența românilor. Dragoș Iliescu: Nivelul din 1989 a fost cel mai mare pe care România l-a avut în IQ, după care a urmat o prăbușire. Noi suntem astăzi, educațional, ca după Război

Performanțele cognitive ale românilor sunt astăzi la nivelul pe care îl aveam după Al Doilea Război Mondial. Concluzia aparține celui mai amplu studiu cu privire la evoluția scorurilor de inteligență…
Vezi articolul