Finanțarea publică pentru universitățile românești a reatins în 2020 nivelul din 2008, când a început prăbușirea / Creșterea s-a suprapus unei scăderi abrupte a numărului de studenți și profesori – analiză europeană

3.578 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Fondurile publice pentru universitățile românești au atins, anul trecut, nivelul din 2008, când finanțarea s-a prăbușit în urma crizei economice, arată cel mai recent raport pe această temă al Asociației Europene a Universităților, publicat în aprilie a.c.. Analiza arată că pragul din 2008 a fost atins anul trecut după ce investițiile publice în universități se apropiaseră la doar câteva procente diferență în 2019. Ce înseamnă această evoluție, în funcție de nevoile sistemului universitar local și în comparație cu ceea ce se întâmplă în alte țări europene?

Analiza citată – Public Funding Observatory Report 2020/2021 – part 2 – arată că, în timp ce finanțarea publică în universitățile românești, ca valoare, a revenit în 2019 foarte aproape de nivelul din 2008, numărul studenților a scăzut accelerat, cu aproape 30%. O scădere așa de abruptă a numărului de studenți, însoțită de o scădere sau stagnare a finanțării în 2019/2008, se mai întâlnește în doar două alte țări europene – Lituania (scădere de peste 40% a populației de studenți) și Slovacia. O scădere comparabilă a populației studențești se mai înregistrează în Estonia, pentru care ultimele date disponibile în analiza citată sunt din 2017, precum și în Cehia.

Finantare 2019/2008 vs. evolutia numarului de studenti / Sursa: EUA Public Funding Observatory

Dintre toate aceste țări, doar Slovacia se mai apropie, ca România, de nivelul de finanțare înregistrat în 2008, celelalte confruntându-se în continuare cu o finanțare mult redusă față de cea de acum 13 ani.

  • Raportul arată că țările cu cea mai consistență creștere a finanțării publice pentru învățământul superior înregistrează și o creștere considerabilă a numărului de studenți – așa cum se întâmplă, de exemplu, în cazurile Turciei, Germaniei, Austriei, Belgiei, Olandei. În alte țări est-europene se face simțită o evoluție aparte: în Polonia, Ungaria sau Slovenia, finanțarea publică a crescut față de nivelul din 2008 (cu circa 30% în cazul Poloniei) în pofida unei scăderi considerabile a numărului de studenți.

România face parte, totodată, din rândul relativ restrâns al țărilor care înregistrează, pe lângă o scădere a numărului de studenți, și o scădere a personalului universitar, anume a personalului academic. Este o situație care se mai întâmplă – cu un echilibru în privința personalului academic/non-academic sau cu o balanță înclinată spre personalul non-academic – în doar trei alte țări: Cehia, Irlanda, Italia, Slovacia.

Evolutia numarului de cadre universitare / Sursa: EUA Public Funding Observatory
Progresul din ultimii ani, amenințat de criza produsă de pandemie. Care e situația României, din punct de vedere al finanțării universităților?

Potrivit Asociației europene, datele din 2019, colectate din peste 30 de țări, confirmă tendința generală de îmbunătățire a finanțării publice pentru universități, tendință ce se simte din 2015, dar acest “progres lent, totuși constant spre refacere este acum grav amenințat de criza economică produsă de pandemie”.

În cazul României, datele din raport arată că țara se numără printre ultimele din Europa din punct de vedere al creșterii medii anuale a finanțării publice pentru învățământul superior, în rândul celor 20 de țări care au înregistrat creștere (cu o medie anuală de sub 2%). Alte 12 sisteme nu au reușit să înregistreze medii pozitive în evoluția finanțării 2008/2019.

Raportul analizează și evoluția investițiilor publice în universități raportată la evoluția PIB. Din acest punct de vedere, România se încadrează, alături de patru alte țări (Franța, Ungaria, Polonia și Slovenia, în grupul țărilor care au avut investiții în creștere, dar sub rata de creștere a PIB. Aceasta, în timp ce majoritatea țărilor vest-europene au avut o rată a investițiilor superioară ratei de creștere a PIB, iar restul țărilor europene, plus țări precum Spania sau Italia, au avut scăderi pentru ambii parametri.

Evolutia finantarii vs. evolutia ratei de crestere a PIB / Sursa: EUA Public Funding Observatory

România, alături de Slovacia și Irlanda, conduce clasamentul european al creșterilor finanțării publice pentru universități în 2020 comparativ cu 2019 (15% în cazul României, circa 17% în cazul Slovaciei și Irlandei). Potrivit raportărilor luate în considerare în analiza Asociației europene, această creștere a finanțării pentru universitățile românești s-a simțit pozitiv în cercetare, predare, personal, având un impact negativ în privința infrastructurii.

În România, potrivit datelor din raport, finanțarea publică (de bază, competitivă și din fonduri europene) reprezintă 80% din totalul finanțării.

Raportul detaliat poate fi consultat aici


3 comments
  1. Asta pentru că tot se temea poporul că învăţământul e suprafinanţat, iar profesorii sunt plătiţi degeaba din belşug.
    Acesta e locul României, pe care îl merită cu prisosinţă.

  2. Unde anume se observa finantarea asta? In salile de laborator dotate cu zero echipamente/aparatura, sali in care nu s-a mai investit nici un leu din 1989 si pana in prezent?

  3. Depăşirea acestei triste realități ar fi TRECEREA RAPIDĂ LA FINANȚAREA FUNCŢIE DE PERFORMANȚE atât pe universități cât şi ín interiorul acestora.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Clasamentul internațional QS după domenii de studiu – 2025: 11 universități românești prezente, cu mai multe apariții ca anul trecut / Universitatea Babeș-Bolyai și Universitatea din București revendică jumătate dintre apariții / România – absentă din majoritatea rankingurilor pe domenii

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Universitatea din București înregistrează jumătate din totalul celor 42 de apariții ale instituțiilor românești de învățământ superior în ediția din acest an a clasamentului internațional…
Vezi articolul

Elevii din cele mai sărace regiuni ale României au cele mai multe medii sub 5 la Evaluarea Naţională 2023/ Organizația Salvaţi Copiii cere autorităţilor să ia măsuri

Rezultatele elevilor la Evaluarea Naţională reflectă „disparităţile şi inegalităţile socio-economice dintre regiunile de dezvoltare ale României”, potrivit unei analize a Salvaţi Copiii România. Astfel, cele mai multe medii sub 5…
Vezi articolul

Lucrul cu IA și big data, gândirea creativă, reziliența – competențe care vor fi tot mai căutate până în 2030, în economia României, potrivit raportului Future of Jobs 2025 / Participanții la analiza publicată de Forumul Economic Mondial, mari angajatori internaționali, așteaptă îmbunătățirea sistemului de educație din țară

Gândirea analitică, flexibilitatea, influența socială și capacitatea de lucru cu inteligența artificială și big data sunt competențe de bază care ar atrage cel mai mare interes pe piața muncii în…
Vezi articolul

O nouă competență-cheie va fi evaluată la capitolul Științe în cadrul testelor PISA 2025, la care vor participa elevi care încep acum clasa a VIII-a: capacitatea de a cerceta și folosi informații științifice atunci când acționează sau iau decizii

Următoarea rundă a evaluărilor internaționale PISA, ce va avea loc în 2025, aduce modificări în privința modului în care vor fi evaluate competențele-cheie ale elevilor la capitolul Științe, în ideea…
Vezi articolul

BREAKING Au fost tăiați de la burse toți elevii din loturile lărgite pentru olimpiadele internaționale, iar cei din loturile restrânse, care reprezintă țara dar nu iau premii, vor fi recompensați ca elevii cu media 4,52 – un contra exemplu de promovare a valorilor și meritocrației în rândul elevilor, în România educată, prin legea Deca-Iohannis

Niciun elev din loturile lărgite de pregătire pentru olimpiadele internaționale nu mai primește bursă în acest an școlar și nici de acum încolo, potrivit metodologiei stabilite prin ordin de ministrul…
Vezi articolul

De ce și-a păstrat Bistrița școlile deschise, când infectările au trecut de 3 la mia de locuitori? Stelian Dolha, prefect aflat în izolare: A fost o doleanță din partea lor. Fiecare școală era acoperită de lege

În premieră, școlile și grădinițele dintr-un municipiu au rămas deschise, deși numărul total de cazuri noi de COVID-19 din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori a depășit limita…
Vezi articolul