FOTO La Sinaia, din 11 elevi care au ales fizica la BAC 2021, 7 au luat nota maximă. Cum reușește Lăcrimioara Cojoianu să aducă știința aproape de copii: “Să înțeleagă că sunt părtași la tot ce se leagă în jurul lor și că noi, îndrumătorii, le suntem alături să înțeleagă fenomenele”

5.051 de vizualizări
Sursă foto: Facebook.com / Lăcrimioara Cojoianu – activitate: roboței activați mecanic, clasa a IX-a A, foto din ianuarie 2019
Anul acesta la bacalaureat, la Colegiul “Mihail Cantacuzino” din Sinaia, 11 elevi au optat pentru fizică în cadrul probei la alegere E.d). Dintre aceștia, 7 elevi au obținut nota 10, iar restul note peste 6 și 8,50. Lăcrimioara Cojoianu predă fizica în colegiu de 31 de ani și spune într-un interviu pentru EduPedu.ro că încearcă să atragă elevii “prin modul meu vesel de a fi și prin modul în care concep scenariul lecțiilor, prin proiecte, în funcție de profil: construim “roboți” / păpuși / jucării mecanice, sistemul solar, sateliți naturali și artificiali, expoziții de fotografie însoțită de eseu, poveste, poezie”.

“Până nu vom avea la dispoziție toate mijloacele și materialele didactice moderne pentru efectuarea experimentelor, nu vom fi în măsură să-i determinăm pe elevi să ia în considerare toți factorii care intervin într-un anume experiment, inclusiv erorile, riscurile și factorii de mediu, cum ar veni ‘pe bune’ și nu numai, și nu vom reuși să le dezvoltăm elevilor o gândire cu adevărat creativă, practică și în același timp analitică, care-i va face mai rapid adaptabili la orice situație din viața zilnică”, afirmă profesoara despre necesitatea dotărilor în spațiile destinate orelor practice la științele exacte.

Foto: arhiva personală / Laboratorul de fizica după expoziția de fotografii cu experimente și roboței (2021)

Lăcrimioara Cojoianu a relatat pentru EduPedu.ro cum desfășoară orele, cum împarte conținutul materiei atât pentru clase cu profil real, dar și pentru cele de uman. La școală, alături de elevi, alege să organizeze excursii în institute de cercetare atunci când este posibil, pun pe scenă capitole din materie și se informează în legătură cu radiațiile pe care le poate emite telefonul mobil.

A atras atenția asupra faptului că în anii de gimnaziu “trebuie să primeze fizica experimentală”, încât copiilor să nu le fie greu de asimilat fizica din liceu unde de obicei sunt probleme și apar prejudecăți legate de învățare.

Interviul complet:

EduPedu.ro: Cum îi apropiați pe copii de fizică?

Lăcrimioara Cojoianu: “Pentru a apropia copiii, elevii, tinerii, de ce nu și adulții de această minunată și magică știință, Fizica, nu trebuie să facem mari eforturi; în cele ce urmează voi prezenta cum sunt și ce fac în general, în calitate de profesor de fizică (nu mă consider un model, sunt un om obișnuit, dar cu înălțătoarea profesie de Profesor).

Iubesc copiii foarte mult și cred că acesta a fost unul dintre motivele pentru care am ales această profesie, pun mult suflet, îmi place tot ceea ce fac și când vorbesc despre fizică și despre științe în general. Încerc să conving și să demonstrez că tot ceea ce există în interiorul și în exteriorul nostru este spirit, credință, iubire, științe naturale.

Pentru că sunt profesor de fizică, îmi place să spun că tot Universul văzut și nevăzut este Fizică și Dumnezeu, iar de aceea noi ar trebui să apropiem copiii de științe sub această deviză – să înțeleagă că sunt părtași la tot ce se leagă în jurul lor iar că noi, îndrumătorii, le suntem alături să înțeleagă fenomenele (sunt un om cu credință în acea energie care “întruchipează” binele și iubirea de oameni). Cred că, deci, răspunsul la prima întrebare în câteva cuvinte este: încerc să atrag elevii prin modul meu vesel de a fi și prin modul în care concep, planificat sau adaptat pe moment, în funcție de situație, scenariul lecțiilor, prin proiectele derulate și temele de cercetare propuse la fiecare clasa în funcție de profil: construim “roboți” / păpuși / jucării mecanice, sistemul solar, sateliți naturali și artificiali, expoziții de fotografie însoțită de un eseu, poveste, poezie.”

Fizica în scenete de teatru

La câteva ore de fizică, elevii au pregătit alături de doamna profesoară spectacole de teatru. Una dintre teme a fost “Mișcarea Browniană”, la care ajunseseră cu studiul clasele de a 10-a. Un elev a fost om de știință, altul asistentul acestuia, alți colegi au discutat în rolul de particule și au explicat în câteva fraze care este rolul lor, de ce, cum și unde se deplasează: “Haotic, am descoperit, prin urmare, că se deplasează particulele, însă piesa de teatru a fost mai ordonată totuși”, spune doamna profesoară. Elevii au făcut înainte un experiment cu microscoape, întins pe câteva zile, pentru a cunoaște întâi fenomenul.

Lăcrimioara Cojoianu – Piesă de teatru despre mișcarea browniană, XA, 2017 / Foto: Facebook.com

EduPedu.ro: Ce exemple de abordări aveți la ore?

Lăcrimioara Cojoianu: Am făcut, de pildă: studiul mișcării browniene pe parcursul unei săptămâni cu fotografierea prin microscop a distribuției particulelor de polen la anumite intervale de timp, machete de motoare termice și electrice, jucării electrice, autoturismul preferat, consumul de energie electrică și eficientizarea energiei în propria locuință, casa verde, generatoare de energie, protecția mediului – acel proiect în care ați avut de analizat, anul trecut când eram online în aprilie-mai 2020, factura de energie electrică. Ați comparat valoarea de pe factură cu un calcul estimat de voi a ceea ce se află în priză, conectat, și am luat fiecare câteva măsuri pentru diminuarea prețului, pentru reducerea consumului (unii au hotărât să oprească router-ul de wifi noaptea, alții au deconectat din priză televizoare, laptop-uri, imprimantă, mașină de spălat înainte să plece de acasă).

Am văzut videoclipuri despre instrumentul muzical preferat, telefonul mobil și radiațiile emise, tehnologia 5G, teoria haosului cu expoziție de fractali, am fost profesori de fizică pentru o oră, chiar și la profil Uman, am făcut scenete pe teme științifice, am prezentat proiectele despre un motor la alegere în limba engleza sau franceză. Într-o oră am tradus, am mers pe mâna voastră de filologi, legile, principiile și termenii științifici în engleză și franceză etc.”

EduPedu.ro: Există elevi „irecuperabili” pentru fizică? (Deseori auzim părinți care spun „pur și simplu nu pricepe fizica, nu e făcut pentru științe exacte” / Există copii a căror minte nu poate procesa această informație?)

Lăcrimioara Cojoianu: În general, părinții și elevii de liceu, când aud de disciplina Fizică, se sperie (majoritatea nu este foarte încântată) și spun că atunci când au studiat această știință,  aveau note mici pentru că nu înțelegeau ceea ce se predă și erau nevoiți să învețe mecanic; să memoreze fără să-și poată explica calitativ și cantitativ fenomenele.

Din punctul meu de vedere, fizica nu trebuie învățată de frică, ci trebuie studiată cu plăcere și cu interesul cercetătorului. Oricărui elev îi spun că este un mic cercetător, redescoperitor al fenomenelor fizice și nu numai; și le mai spun că trebuie să fie ca niște mici sau mari detectivi, pornind de la niște date inițiale, să analizeze, să-și pună / să ne punem împreună tot timpul întrebări, să facă legături transdisciplinare și astfel vor putea explica și reține orice, prin urmare fizica nu este o sperietoare și astfel cred că n-ar trebui să existe elev căruia să nu-i placă fizica și care să nu se bucure atunci când participa la orele de fizică – interactive, relaxate, împreună (“Tonul face muzica! – este tot fizica!”).

“Tehnologia a avansat uimitor”

EduPedu.ro: Când este cel mai bine să fie introdusă fizica pentru ca cei mai mulți copii să o înțeleagă ușor și în legătură cu celelalte științe?

Lăcrimioara Cojoianu: Noțiunile de fizică sunt introduse încă de la grădiniță, când le sunt prezentate copiilor corpurile cerești, fenomenele atmosferice etc. Mișcarea tuturor corpurilor în timp și spațiu, lumina, soarele, stelele, totul este fizică. Apoi în clasele primare studiază disciplina “Științe ale naturii” încă din clasa a II-a, în clasa a V-a se face o pauză de fizică și aici nu sunt de acord cu această întrerupere, având în vedere că în planul de învățământ au 4 ore de limbi străine, 4 ore de matematică, 4 ore de limba și literatura română pe săptămâna, s-ar putea diminua numărul de ore la anumite discipline și să se introducă fizica și chimia încă din clasa a V-a, mai mult cu ore de laborator, bineînțeles: fizică și chimie experimentală, experimente reale și virtuale.

În cei patru ani de gimnaziu ar trebui să primeze fizica experimentală, mai ales că tehnologia a avansat uimitor în ultimii douăzeci ani.

EduPedu.ro: Cum ați dezvoltat dumneavoastră pasiunea pentru fizică? Când? Cine a fost „vinovatul”? Cum ați ales profesia de profesor?

Lăcrimioara Cojoianu: Sunt pasionată de știință și în general de școală de când, știu sigur, aveam 5 ani și îi spuneam mamei: ”uite, mami, Luna merge odată cu noi” :), iar când ieșeam de la grădiniță și treceam pe lângă școală, o alintam și mă uitam cu un mare drag la ea.

De asemenea, în gimnaziu când am început studiul fizicii, doamna profesoară Geantă ne ducea în laborator de foarte multe ori și îmi făcea o deosebită plăcere să experimentez și să mă afirm la toate orele, iar în liceu, dirigintele nostru, domnul Ivașcu Nicolae, care era și profesor de fizică, ne-a atras spre aceasta știință astfel încât din clasa noastră au fost doi elevi, eu și cu un coleg, care am dat examen de admitere la Facultatea de Fizică, la Universitatea din București.

Tot de când eram mică, îmi plăcea să fiu profesor și mă jucam atent cu plantele din grădina mea; le vorbeam plantelor cum ne preda nouă doamna învățătoare. Încă din adolescență, iubeam foarte mult copiii (când mă întorceam de la liceu către casă, toți copilașii din cartier mă întâmpinau cu zâmbetul pe buze și așteptau să-i îmbrățișez și să mă joc cu ei.

Acum iată-mă în învățământ de 33 de ani, profesor de fizică, cu aceeași dăruire și iubire pentru  elevi. Mulțumesc părinților, doamnelor și domnilor profesori care m-au îndrumat, au contribuit la formarea mea și mi-au insuflat dorința de a urma o carieră didactică.

EduPedu.ro: Avem în derulare, și probabil se va acutiza în anii următori, o criză a profesorilor de științe, de fizică implicit. De ce credeți că nu mai aleg tinerii o carieră didactică?

Lăcrimioara Cojoianu: În toată țara pot spune că este penurie de profesori de fizică. Făcând o analiză a generațiilor de elevi care au absolvit Colegiul “Mihail Cantacuzino” din Sinaia, din anul în care am terminat eu, 1983, doar patru elevi din generația următoare au mai urmat Facultatea de Fizică, apoi nu știu ce s-a întâmplat că niciun elev nu a mai fost atras de cariera de profesor în domeniul fizicii și în general al științelor. Acum majoritatea tinde spre specializări diverse: IT, economie, drept, medicină, finanțe etc. și nu-și doresc învățământul preuniversitar.

Nu voi prezenta aici cauzele, nu este nici locul potrivit, nici momentul, dar pentru orice există explicații și poate cândva îmi voi așterne pe hârtie toată experiența, gândurile și viziunea mea în ceea ce privește învățământul românesc și cum s-a pierdut dorința tinerilor de a urma o carieră didactică. Aș fi tare mândră dacă aș putea convinge cel puțin o elevă sau elev de-al meu să vină în locul meu la catedră, mai ales că mă îndrept cu pași repezi spre pensionare.

EduPedu.ro: Câte ore ați făcut pregătire, suplimentar față de orele de la clasă, cu elevii de clasa a XII-a, care au luat în acest an BAC-ul cu note foarte bune?

Lăcrimioara Cojoianu: Nenumărate, și planificat, dar și ori de câte ori au avut nevoie, fizic la școală, online, pe grupurile de Whatsapp, începând cu ei încă din clasa a IX-a, fără nicio condiționare financiară, totul fiind în interesul elevilor și cu simțul datoriei și responsabilității mele de profesor. Fără să mă intereseze sau să mă deranjeze alegerea fiecărui alt elev, de a face pe parcursul anilor, cu BAC la fizică sau nu, și pregătiri particulare plătite cu alți profesori (sau chiar cu impostori care se dau drept profesori de fizică).

Pot spune că mi-am dăruit timpul fiecărui elev, după nevoi și solicitări, încercând să le arăt cât de ușoară și interesantă este fizica, simulând cu ei de multe ori examenul de Bacalaureat cu ajutorul testelor de antrenament, sfătuindu-i de fiecare dată cum să redacteze, ce să scrie și pe ce ar trebui să mai insiste în învățarea pentru examen, astfel încât să obțină nota maximă.

Foto: captură bacalaureat.edu.ro / Notele la disciplina Fizică TEO, C.M.C. Sinaia – 2021

În final, toate eforturile lor au fost răsplătite și din 11 elevi care si-au ales disciplina fizică la BAC 2021, 7 au obținut nota 10 și ceilalți patru au obținut note foarte bune având în vedere că doi dintre ei s-au hotărât destul de târziu în ceea ce privește alegerea probei E.d).

Vă felicit, dragilor, pe această cale, și va spun că sunt tare mândra de voi, fizicienii mei: Teodora Popârlan, Denisa Dragomir, Marius Gheorghe, Vlad Grigore, Mihnea Ilie, Cosmin Badea, Mihai Mitiriță, Maria Doinaru, Amalia Răileanu, Bianca Matei și nu în ultimul rând, dragului meu Dariush Rahmati. Toți acești elevi și alții care nu au dat fizica la BAC, au fost preadmiși și admiși la Universitatea Politehnica din București, la facultăți de prestigiu și cu siguranță vor ajunge adevărați specialiști în domeniul ales. Succes, dragii mei în continuare!

La școală ca profesor, acasă, în afara școlii, orice meserie am avea – fii un profesionist unde te duci!

Lăcrimioara Cojoianu, profesor de fizică la Colegiul “Mihail Cantacuzino” din Sinaia
“Elevii vin din gimnaziu cu teama de științe”

EduPedu.ro: Ce credeți că ar trebui schimbat în programă, în modul de predare și în felul în care disciplina aceasta este proiectată în mintea copiilor, pentru a avea o deschidere și mai mare, pentru a-i apropia de științe pe elevi?

Lăcrimioara Cojoianu: După cum am mai răspuns la o întrebare anterioară, o schimbare ar face-o introducerea fizicii și chimiei din clasa a V-a și la orice an de studiu să fie mult mai multe ore de fizica experimentală:

  • aplicând metode moderne de învățare prin descoperire
  • utilizând mijloace actuale de găsire și folosire concretă a informației,
  • introducând noțiuni de actualitate și predate relevant (aici ține de formarea profesorilor),

nu mergând de exemplu pe analiza mișcării corpurilor pe aceleași mecanisme simple și având la examene aceleași probleme și teme învechite, prăfuite (de 50 de ani) la toate domeniile: mecanică, electricitate, termodinamica, optica.

E trist, dar adevărat! Eu încerc sa-i scot din “old fashion” prin proiecte de cercetare, pe teme de actualitate interdisciplinare, dar este foarte greu sa formăm aceste competențe la liceu, în condițiile în care elevii vin din gimnaziu cu teamă de științe, cu teama de a dezbate, și de a pune întrebări, fiind obișnuiți să scrie de obicei (mai sunt și cazuri bune, nu suntem la pământ de tot, dar ca semnal de alarmă rămâne valabil) după dictare și să memoreze totul fără să treacă nimic prin filtrul rațiunii – totul are un început, de exemplu poate la școală primară, anii de gimnaziu.

Dar din păcate de ore lejere, înțelese pur și simplu de elev, practice și experimentale, palpabile cât mai des, nechinuite – de ele nu se bucură mulți copii la școală în acești ani. Eu mă consider totuși un profesor fericit, pentru că în doi ani la profilul uman, filiera tehnologică și în patru ani la profilul real reușesc să schimb, într-o oarecare măsură, viziunea elevilor asupra fizicii.

Fizica este peste tot, în toata viața noastră de zi cu zi și am datoria de a asigura copiii că o înțelegem împreună.

Lăcrimioara Cojoianu, profesor de fizică la Colegiul “Mihail Cantacuzino” din Sinaia

EduPedu.ro: Ce i-ați răspunde unui elev care vă întreabă ‘Cu ce mă ajută fizica în viață?‘?

Lăcrimioara Cojoianu: Începând cu primii pași, învățam să ne menținem echilibrul și mai târziu înțelegem ce-i cu centrul de greutate, funcționarea tuturor aparatelor, mișcarea corpurilor, comunicarea, toate fenomenele naturale, exemplele pot continua pe nenumărate pagini. Corpul uman, toate organismele, toate corpurile micro și macroscopice, materia, antimateria, câmpurile, tot sau toate universurile sunt fizică. Sper să nu se supere pe mine chimiștii și biologii, dar și chimia și biologia și majoritatea științelor au cel puțin o componentă din domeniul fizicii).

Foto: Arhiva personală / Lăcrimioara Cojoianu în excursie la INCDFP

EduPedu.ro: E nevoie de laborator de fizică pentru experimente?

Lăcrimioara Cojoianu: Pentru studiul fizicii în școală, laboratorul de fizică, chimie, biologie  dotate cu aparatura ultramodernă sunt necesare 100%. Ceea ce predăm noi în momentul de față este mai mult fizică teoretică și cu ajutorul internetului și a unor platforme specializate  încercam o așa zisă simulare a fenomenelor și o așa zisă interpretare a înregistrărilor filmate de pe Youtube.

Până nu vom avea la dispoziție toate mijloacele și materialele didactice moderne pentru efectuarea experimentelor, nu vom fi în măsură să-i determinăm pe elevi să ia în considerare toți factorii care intervin în experimentul respectiv, inclusiv erorile, riscurile și factorii de mediu, cum ar veni “pe bune” și nu numai, și nu vom reuși să le dezvoltăm elevilor o gândire cu adevărat creativă, practică și în același timp analitică, care-i va face mai inteligenți și mai rapid adaptabili la orice situație din viața zilnică și de ce nu la o mai rapidă înțelegere a lumii și a legilor universului.

  • Concluzie: susțin metamorfozarea legii lui Ohm (intensitatea curentului electric este direct proporțională cu tensiunea electromotoare și invers proporțională cu rezistența totală a circuitului electric), considerând că și viața noastră este un circuit; enunț această lege a lui OM spunând că intensitatea sentimentelor de iubire și a valorilor noastre umane este direct proporțională cu bunătatea și altruismul nostru și invers proporțională cu răutatea din noi și din jurul nostru; și mai mult decât atât, considerând că omenia nu trebuie să fie condiționată de ceva, mă autosfătuiesc și-mi repet mereu: chiar dacă nu ești OM cu mine, eu trebuie să fiu un om bun și responsabil cu tine, în orice circumstanță.

__________

Lăcrimioara Cojoianu a absolvit Facultatea de Fizică în anul 1988 cu nota 10, a întrat în învățământ cu repartiție guvernamentală ca titular, în 1988, la Liceul din Boldești-Scăieni, iar în 1990 când s-a eliberat un post de fizică la Liceul din Sinaia, s-a transferat în orașul de domiciliu. În 2012, a fost detașată în interesul învățământului ca inspector școlar la ISJ Prahova, iar în 2017 s-a întors la Sinaia unde s-a calificat la concursuri și cu elevi de gimnaziu. Elevii profesoarei au obținut de-a lungul timpului premii și distincții la concursurile și olimpiadele școlare.

Sursă foto: Facebook.com / Lăcrimioara Cojoianu – activitate: roboței activați mecanic, clasa a IX-a A, foto din ianuarie 2019

Citește și:
Sunt adolescent, ce cărți să citesc vara asta? Recomandările profesorului Genoveva Cerchez și elevului Ștefan Lefter / Tematici și literatură universală – descarcă fișele
INTERVIU O elevă româncă a obținut punctajul maxim la Bacalaureatul din Spania. Alexia Mureșan: În prima zi de BAC am avut 3 examene, engleză, istorie și limba spaniolă. Iar apoi matematică, chimie în alte zile / Liceul are doar doi ani, iar media de la BAC contează 40% în nota finală, 60% sunt notele din liceu
Ce ar trebui păstrat din învățarea la distanță atunci când ne întoarcem fizic la școală. Propunerile unei studente din SUA
Ce este evaluarea națională standardizată? Dragoș Iliescu, expert în testare educațională: Să ne așteptăm la teste cu un număr mai mare de itemi, probabil cel puțin 30-40 de întrebări, care vor fi scorați în mod automat, posibil de computer. Va scădea numărul contestațiilor acceptate

2 comments
  1. Foarte frumoasa activitatea doamnei profesor la catedră. Dar,… Câte experimente, proiecte și activități extrașcolare s-au dat sau se dau la Bacalaureat? Niciunul. Evaluarea prin examenul de Bac se face doar pe probleme de fizică teoretică. E ca și cum încearcă unii profesori (când zic ca doresc sa ii atragă spre științele naturii) să facă ceva gen păcăleală. Ii atragem cu experimente că la Bac dau probleme… Deci….?!??

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Clasele de școală profesională pot fi transformate în clase de liceu pentru elevii rămași fără locuri la admitere, anunță secretarul de stat Luminița Barcari

Clasele de școală profesională pot fi transformate în clase pentru liceu, dacă inspectoratele școlare vor solicita asta, a declarat secretarul de stat din Ministerul Educației, Luminița Barcari, potrivit stiriedu.ro. Decizia…
Vezi articolul

Curs de acomodare pentru elevii care nu au fost înscriși la școală în ultimii doi ani școlari. Părinții vor depune la inspectoratul școlar o cerere pentru participarea copiilor la aceste grupe unde sunt predate noțiuni de limba română

Părinții sau reprezentanții legali ai copiilor care nu au parcurs ultimii doi ani școlari în România vor depune o cerere la inspectoratul școlar pentru participarea elevului la grupe de acomodare…
Vezi articolul

Economie la Bacalaureat 2023. Sfaturi de la profesorul Mihai Mihăescu: Nu este recomandat să scriem tot ce credem că are legătură cu rezolvarea și să lăsăm evaluatorul să aleagă ce punctează

„A răspunde strict la cerințele subiectelor, fără elemente în plus cu sau fără legătură cu rezolvarea cerinței este o dovadă de raționalitate, de înțelegere și aplicare a economiei, a argumentării…
Vezi articolul