Formula de finanțare a învățământului superior din România „este un rezultat eminamente politic”, acuză Mihai Păunescu, prorector SNSPA: Formula „menține un raport dezechilibrat de putere” între universități, într-un mediu unde „politica alianțelor universitare este strâns legată de politica de partid”  

1.191 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Formula folosită „istoric” pentru alocarea fondurilor bugetare pentru finanțarea universităților de stat din România „este un rezultat eminamente politic și nu unul tehnic”, așa cum este în țări precum Marea Britanie, acuză Mihai Păunescu, prorector al Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), într-un articol publicat pe Contributors.ro. El susține că formula avantajează „o coaliție majoritară formată” din universitățile tehnice, de medicină și de arte și apreciază că formula este rezultatul unui „raport dezechilibrat de putere între tipuri diferite de universități”, într-un mediu universitar unde „politica alianțelor este strâns legată de politica de partid și de alianțele politice la nivel național”.

El pleacă în analiza sa de la faptul că a fost pus în consultare proiectul metodologiei de alocare a fondurilor bugetare pentru finanțarea universităților de stat în anul 2026. Metodologia se actualizează anual. Ca până acum metodologia prevede, la Art. 5, că finanțarea de bază se alocă proporțional cu numărul de studenți, raportat la o serie de coeficienți:

  • „Sumele atribuite fiecărei instituții de învățământ superior pentru finanțarea de bază, pentru studenții înmatriculați pe baza cifrelor de școlarizare primite de instituția de învățământ superior, într-un program de studii universitare de licență și de master, se alocă proporțional cu numărul de studenți echivalenți unitari ai acestora. Numărul de studenți echivalenți unitari ai instituției de învățământ superior se determină prin ponderarea numărului fizic de studenți ai acesteia cu coeficienții de echivalare și de cost”.

Potrivit lui Mihai Păunescu, „’noua’ veche metodologie (…) consacră un principiu valabil încă din 1999, acela al finanțării pe student, finanțarea fiind astfel orientată în funcție de serviciile educaționale prestate de universități și nu neapărat de costurile pe care le incumbă funcționarea acestora”. Și explică:

  • „Formula de finanțare este în esență bazată pe echivalarea studenților fizic înmatriculați în universități, folosind anumiți coeficienți de cost ce ar trebui să reflecte raporturile de costuri între domenii de studii. De pildă, un student fizic înmatriculat la învățământul tehnic reprezintă, aproximativ, echivalentul a doi studenți fizic înmatriculați la învățământul în științe sociale. Pe baza acestei formule, alocarea financiară pe care o primește o instituție de învățământ superior tehnic este cu aproximativ 75% mai mare față de una pe care o primește o instituție de învățământ superior în științe sociale, la același număr de studenți înmatriculați.”

Prorectorul SNSPA afirmă că formula este „originală și nu se folosește aproape nicăieri în lume”. Și susține, în articolul publicat pe Contributors.ro: „Formula de finanțare folosită în cazul nostru este un rezultat eminamente politic și nu unul tehnic (ca în UK de pildă). Ea reflectă puterea diferențiată, obținută în timp, de anumite universități și conducătorii lor în raport cu alte universități.”

Potrivit lui Mihai Păunescu, „o coaliție majoritară formată din universitățile tehnice, cele de medicină și cele de arte (care primesc și alocări suplimentare prin diferite alte supape financiare în schimbul alinierii la votul majoritar) menține o formulă de alocare care avantajează masiv aceste universități. Procesul este unul exclusiv politic și nicidecum tehnic. Este invocată necesitatea unor principii și calcule tehnice doar atunci când se pune problema revizuirii formulei, pentru a bloca orice tentativă de acest gen, dar niciodată ca argument pentru menținerea acesteia. Legitimitatea menținerii formulei este construită pe argumentul stabilității, al menținerii status-quo-ului, dar și al recunoștinței față de minister și eforturile acestuia de a aduce bani în sistem.

Profesorul apreciază că, în aceste condiții, „este nevoie nu doar de o reajustare a coeficienților, ci de o schimbare profundă a modului în care sunt finanțate universitățile” – pe larg în articolul Contributors.ro.

Amintim că schimbarea modelului de finanțare a universităților de stat este solicitată de mai multă vreme de către Consorțiul Universitaria, ce reunește principalele universități generaliste din țară. În primăvară, acestea cereau revizuirea modelului pe baza unui „cost real per student” și o finanțare diferențiată în urma evaluării și clasificării universităților în funcție de activitățile de cercetare. Noua clasificare a universităților românești în universități de educație, de educație și cercetare, respectiv de cercetare avansată este valabilă din iunie 2025, dar nu este luată în calcul în actualul proiect de metodologie.

Consorțiul Universitaria – din care face parte și Universitatea Babeș-Bolyai, al cărei rector autosuspendat este Daniel David, actualul ministru al Educației și Cercetării – cere de mulți ani această revizuire, fără rezultat.

Iar în vara acestui an Marian Preda, rectorul Universității din București, aprecia pentru Edupedu.ro că „ce nu merge bine în România, în general – și de aceea vedeți acele clasamente – este finanțarea sau stimularea performanței”.

Foto: © Tero VesalainenDreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. D-le Popescu vă lipsește măsura. Adicălea vă comparați cu inginerii și doctorii??

  2. SNSPA continuatoarea scolii de partid comunist Stefan Georghiu vrea mai multi bani. probabil ca sa plateasca pradatorii sexuali gen Bulai si Pieleanu.

    Absoventii universitatilor de medicina sunt medicii care se lupta sa ne trateaza asa cu tehnologia si cu sistemul sanitar nu de ultima generatie.

    Absolventii de universitati tehnice au o rata de angajabilitate in jur de 90%, ei sunt cei care fac productie si crestere economica!

    Absolvenii vostri SNSPA cu care va mandriti ALUMNI Ponta, Alina Gorghiu, Raluca Turcan ce fac? Politica damboviteana? sondaje de opinie? care e plus valoarea adusa de absolventii vostri?

    Laboratoarele universitatilor de Medicina si Inginerie necesita laboratoare, echipamente, tehnologie. Ce aveti voi nevoie de o masa, evantual un calculator si papagal!

    Hai sictir!

  3. baiatul asta, Paunescu, ca si altii de teapa lui, publica pe Contributors unde dreptul la comentarii contrare opiniilor autorilor este de obicei interzis Se merge pe ideea, noi vorbim, noi sintem de acord cu noi, orice alte comentarii contrare = ‘hate speech’. Paunescu, hai sa-ti spun un adevar: daca un personaj se dovedeste a fi prostanac prin ceea ce comunica (logica lui, referintele alese, etc.), si-i spui ca este prostanac, asta nu este hate speech, asta e o formulare a unui adevar asa cum este el vazut de altcineva. Tu, s-ar putea sa nu te vezi asa, deci no need to worry.
    Revenind, tu provii de la o univ. care n-ar trebui sa exista in peisaj, contributia voastra (plus valoarea) in orice, este cvasi-nula. Voi sinteti doar cu birfe, doar cu sondaje, doar cu mici violuri pe ici pe colo, in rest zero. Deci, chiar daca ai dreptul opiniei, asta nu-ti da dreptul sa crezi ca emiti adevaruri.
    Doar pt. cultura ta: da, este absolut firesc ca univ. ce pregatesc studenti in ceea ce este necesar in acest secol si dupa (STEM) sa primieasca de 1,000 % de ori mai mult decit voi, decit filozifii, decit psihologii, etc din aceeasi ‘liga’. Nu crezi ? Informeaza-te din exemple altele decit cele enuntate, cum ar fi: SUA, Germania, China, Coreea de Sud, Taiwan, Olanda, etc..etc..etc..
    Tot pt. cultura ta, ceea ce crezi ca creati voi, nu mai este necesar, util sau macar viabil intelectual. In locul tau m-as multumi cu salariul luat, si asa degeaba..doar pt. vorbe, pareri si filozofeli sforaitoare. No offense my friend..live and learn, never too late pt. auto-educare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Lipsa a 2 miliarde din bugetul Ministerului Educației, ascunsă politic de ministrul Daniel David timp de o jumătate de an, este decontată acum de toți profesorii, elevii și studenții, sub pretextul că Educația a contribuit mult la deficit – ANALIZĂ

În februarie 2025, ministrul Educației, Daniel David, anunța că bugetul pe 2025 proaspăt aprobat de Parlament prevedea pentru Ministerul pe care îl conduce o majorare cu aproape 10%, care „asigură…
Vezi articolul

Salariile profesorilor din România – printre cele mai mici din UE. Ultimele date Eurydice: salariile brute reale au scăzut ușor în 2020-2021 față de anul precedent, în timp ce majoritatea țărilor europene au luat măsuri de creștere

Profesorii din școlile publice românești au avut și în anul 2020-2021 printre cele mai mici venituri din Europa, cu un salariu brut anual de sub 12.500 de euro, adică puțin…
Vezi articolul

O nevoie-cheie a elevilor pentru învățarea limbii engleze: să o folosească  „autentic”, prin schimburi internaționale sau prin mijloace interactive / Însușirea competențelor de limbă engleză la școală și, tot mai mult, în afara ei – marcată de inegalități și influențată masiv de tehnologii digitale – studiu OCDE în cinci țări

Elevii și profesorii de limbă engleză au, deopotrivă, nevoie de ocazii pentru a vorbi această limbă în mod „autentic”, în condițiile în care copiii și tinerii sunt mult mai mult…
Vezi articolul

Corectarea digitalizată a lucrărilor de la examenele naționale din Franța. Profesorii corectează pe calculatoare personale și nu sunt toți formați pentru acest tip de corectare nici în 2022 după 6 ani de folosire / Ce fac cadrele didactice în aplicația specială de evaluare – VIDEO

Corectarea digitalizată a lucrărilor de la examenele naționale este o realitate în alte state europene, așa cum se desfășoară efectiv sesiunile de Bacalaureat din Franța. Pentru a analiza un proces…
Vezi articolul