Gradație de merit 2025. Profesorii din comisiile de burse primesc 5 puncte, cu 1 punct mai mult față de anul trecut – proiect

20.681 de vizualizări
Foto: © Nirat Srisongmuang | Dreamstime.com
Profesorii care fac parte din comisiile de acordare a burselor primesc 5 puncte, adică cu 1 punct mai mult comparativ cu anul trecut, pentru gradația de merit 2025, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. Este vorba despre Metodologia şi criteriile privind acordarea gradaţiei de merit personalului didactic din învăţământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025.

Punctajul pentru fiecare criteriu se găsește în fişa sintetică de (auto)evaluare pentru cadrele didactice din învăţământul gimnazial, liceal, profesional, postliceal.

Anul trecut, profesorii care făceau parte din comisiile din școli erau punctați, pentru activitatea lor, cu 5 puncte. Tot în 2024, cadrele didactice care participau la simpozioane și conferințe (județene, naționale, internaționale) primeau 3 puncte.

Conform proiectului cu regulile pentru gradația de merit 2025, profesorii din comisii pot să primească cel mult 5 puncte, iar cei care merg la conferințe și simpozioane iau cel mult 2 puncte.

Iată ce prevede proiectul:

„2. Criteriul privind performanţe deosebite în inovarea didactică/management educaţional

f) Activitatea, la nivelul unității de învățământ/județean/al municipiului București, în cadrul comisiilor de etică, comisiilor de acordare a burselor, comisii paritare/de dialog social, comisii de evaluare şi asigurare a calităţii în educaţie, comisii de control intern managerial, comisii de sănătate şi securitate în muncă, activitate în calitate de membru în comisiile de ocupare a posturilor vacante/rezervate, activitatea de coordonator pentru proiecte şi programe educative şcolare, activitate în organismele de conducere ale organizaţiilor sindicale afiliate federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar/semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de sector de activitate învăţământ preuniversitar, precum şi în cadrul asociaţiilor profesionale ale cadrelor didactice la nivel local/judeţean/naţional/ internaţional, inclusiv în calitate de observator. 5 puncte

i) Participarea cu comunicări la simpozioane, conferinţe judeţene, naţionale şi/sau internaţionale, care demonstrează performanţele deosebite ale cadrului didactic în inovarea didactică, participarea la cursuri de formare continuă în specialitate sau în management educaţional, dovedite prin documente oficiale ale manifestării. 2 puncte

Despre gradația de merit

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că gradaţia de merit se acordă prin concurs și reprezintă o creștere cu 25% a salariului de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani:

Articolul 217 – (1) Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de gradație de merit, acordată prin concurs. Această gradație se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivel județean/al municipiului București de învățământ preuniversitar și reprezintă 25% din salariul de bazăGradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani.

(2) Metodologia și criteriile de acordare a gradației de merit este aprobată, la propunerea CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică – n.red), prin ordin al ministrului educației, după consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.

Informații de context

În februarie, Edupedu.ro a scris că sindicatele din Învățământ au solicitat ca bursele sociale să fie preluate de autoritățile locale, deoarece implicarea profesorilor în acordarea acestor burse provoacă nemulțumiri, potrivit unei informări a Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI). Solicitarea a fost făcută la o întâlnire a sindicatelor profesorilor cu conducerea Ministerului Educației și Cercetării.

Conform datelor Ministerului Educației, peste 835.000 de elevi iau bursă socială.

Ministrul Educației și Cercetării a declarat, la emisiunea Prim Plan de la TVR Info, că birocrația este uriașă în școli: „Birocrația, în momentul acesta, este uriașă. Când te uiți la profesor, nu știi dacă este profesor, informatician sau secretar”.

În noiembrie 2024, profesorii au cerut ministerelor Educației, Muncii și Familiei, printr-o petiție, ca bursele sociale să fie gestionate de serviciile de asistență socială: „Noi, cadrele didactice din învățământul preuniversitar, solicităm transferarea atribuțiilor de întocmire și gestionare a dosarelor pentru bursele sociale ale elevilor, de la diriginți și învățători, către angajații serviciilor de asistență socială”, se arată în textul petiției.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că bursele sunt cea mai mare problemă pentru cadrele didactice, la început de an școlar.

Amintim că un învățător, care face parte din Comisia de Acordare a Burselor (CAB), a declarat pentru Edupedu.ro, sub protecția anonimatului, că „sunt unele lucruri care ne solicită competențe juridice, pe care noi nu le avem”.

  • Edupedu.ro a scris că învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii.

Actele necesare pentru bursa socială pe baza venitului mediu net lunar în anul școlar 2024-2025:

  • cererea părintelui/reprezentantului legal/elevului major;
  • declarație pe propria răspundere privind veniturile nete, cu caracter permanent, obținute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei, supuse impozitării, și acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei;
  • documente doveditoare ale componenței familiei: certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, actele de identitate ale persoanelor care au peste 14 ani, acte referitoare la starea civilă de la momentul depunerii cererii, certificatul de divorț și convenția notarială încheiată în cadrul procesului de divorț cu copii minori, sentință judecătorească din care să rezulte stabilirea domiciliului copilului/copiilor la unul dintre părinți, certificat de deces, decizia instanței de menținere a stării de arest, raport de anchetă socială în cazul părinților dispăruți, după caz.

Actele necesare pentru obținerea bursei sociale pentru elevii cu unul sau ambii părinți decedați:

  • cererea părintelui/reprezentantului legal/elevului major;
  • documente doveditoare ale componenței familiei: certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, actele de identitate ale persoanelor care au peste 14 ani, acte referitoare la starea civilă de la momentul depunerii cererii, certificatul de divorț și convenția notarială încheiată în cadrul procesului de divorț cu copii minori, sentință judecătorească din care să rezulte stabilirea domiciliului copilului/copiilor la unul dintre părinți, certificat de deces, decizia instanței de menținere a stării de arest, raport de anchetă socială în cazul părinților dispăruți, după caz.

Actele necesare pentru bursa sociala pentru elevii care provin din familii monoparentale:

  • cererea părintelui/reprezentantului legal/elevului major;
  • declarație pe propria răspundere privind veniturile nete, cu caracter permanent, obținute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei, supuse impozitării, și acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei;
  • documente doveditoare ale componenței familiei: certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, actele de identitate ale persoanelor care au peste 14 ani, acte referitoare la starea civilă de la momentul depunerii cererii, certificatul de divorț și convenția notarială încheiată în cadrul procesului de divorț cu copii minori, sentință judecătorească din care să rezulte stabilirea domiciliului copilului/copiilor la unul dintre părinți, certificat de deces, decizia instanței de menținere a stării de arest, raport de anchetă socială în cazul părinților dispăruți, după caz.

Actele necesare pentru bursa socială medicală

Pentru obținerea acestui tip de bursă socială elevul major sau părintele/reprezentantul legal al elevului minor va depune următoarele documente:

  • cererea părintelui/reprezentantului legal/elevului major;
  • certificatul de naștere al elevului sub 14 ani sau actul de identitate al elevului care are peste 14 ani, după caz; 
  • actul de identitate al părintelui/reprezentantului legal al elevului minor;
  • certificatul de încadrare în grad de handicap sau certificatul eliberat de medicul specialist (tip A5), cu luarea în evidență de către medicul de la cabinetul școlar/medicul de familie – acolo unde nu există medic școlar.

Elevii cu vârsta de până la 30 de ani înscriși în „A doua șansă” depun următoarele documente:

  • cerere;
  • declarație pe propria răspundere privind veniturile nete, cu caracter permanent, obținute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei, supuse impozitării, și acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei;
  • documente doveditoare ale componenței familiei: certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, actele de identitate ale persoanelor care au peste 14 ani, acte referitoare la starea civilă de la momentul depunerii cererii, certificatul de divorț și convenția notarială încheiată în cadrul procesului de divorț cu copii minori, sentință judecătorească din care să rezulte stabilirea domiciliului copilului/copiilor la unul dintre părinți, certificat de deces, decizia instanței de menținere a stării de arest, raport de anchetă socială în cazul părinților dispăruți, după caz.

Bursele se plătesc lunar, de către unitățile de învățământ, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă. Dacă data de 20 cade într-o zi de repaus săptămânal, zi de sărbătoare legală sau zi liberă, plata burselor se efectuează în ziua lucrătoare anterioară acesteia. 

Ordonatorii de credite ai unităților de învățământ răspund de plata la termen a burselor, conform metodologiei-cadru.

Pentru anul școlar 2024 – 2025, cuantumul minim al burselor este: 

  • bursa de excelență – 700 de lei tipul II sau 925 / 1.850 / 2.775 / 3.700 de lei tipul I (sursa)
  • bursa de merit – 450 lei/lună;
  • bursa de reziliență – 300 lei/lună;
  • bursa socială – 300 lei/lună;
  • bursa tehnologică – 300 lei/lună;
  • pentru mamele minore – 700 lei/lună

Valoarea burselor poate fi suplimentată de către consiliile de administrație ale unităților de învățământ în funcție de:
a) sumele alocate de autoritățile administrației publice locale;
b) alte venituri obținute potrivit legii. 

Amintim apelul lansat la începutul anului școlar de către cercetătoarea Thea Ionescu, coordonatoarea grupului Cogniţie Ancorată din Laboratorul de Psihologia Dezvoltării al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat”, a declarat aceasta, într-un amplu interviu acordat Edupedu.ro despre modul în care învață copiii și condițiile de lucru ale profesorilor de astăzi.

  • Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.

Foto: © Nirat Srisongmuang | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
PROIECT Calendar gradație de merit 2025. Profesorii pot depune actele la secretariatele școlilor, în perioada 5-9 mai / Lista documentelor necesare pentru dosar
Profesorii să nu mai fie implicați în acordarea burselor sociale, iar această sarcină să fie preluată de autoritățile locale, au solicitat sindicatele din Învățământ la o întâlnire cu conducerea Ministerului Educației – document

6 comments
  1. @ prof

    Cat adevar spuneti in ceea ce priveste olimpiadele!
    Mereu sunt calificati elevii de la anumite scoli, de elita cum sunt etichetate, fara ca nimeni sa vada ceea ce este mai mult decat evident.
    Te uiti, constati,te ia capul si cam atat!
    Clasamentul este mereu acelasi, niciun elev participant din alta scoala nu trece de locul 4.
    In schimb, de la olimpiada nationala se vine asa cum s- a plecat. Dar da bine pentru profesorul care a calificat din pix elevii.
    Nimeni nu ma poate convinge ca un copil care nu are punctaj la subiectul de gramatica poate avea 38 de puncte din maximum de 40 la compunere intr- o limba straina daca tu nu stapanesti gramatica, frazarea, timpurile, terminatiile verbelor, timpurile.
    Orice contestatie se face, procedura este mereu aceeasi, se iau din punctajele de la grila si se adauga la compunere si viceversa, astfel incat mereu clasamentul ramane acelasi.
    Copiii raman frustrati, gradatia merge!

  2. Mihai, politicul e acolo până-n cele mai mici decizii în unitatea de învățământ: de la acordarea dirigenției ( membrii comisiei de burse, nu?), până la modul de distribuire a claselor in normele profesorilor, modul de alegere al C.A. etc.! In ultimii cinsprezece ani s-a ajuns pas cu pas la o lipsă de etică, inclusiv in ceea ce privește distribuția orelor, imposibil de imaginat! Clasele bune, cu posibili olimpici, sunt date doar ,,alor lor”! Apoi, copiii buni, susținuți de familii, dau rezultate, îi cresc și pe profesorii aceia! Iar la ceilalți si la ce creează această strategie nu se mai uita nimeni! Cui îi mai pasă de ei? Școala a adunat atâtea frustrări nu doar la elevi și părinți, ci și la profesori!

    Modul de devenire în școală a devenit parvenire!

    Și câți mai știu adevărul?
    A avea informația reală din învățământul de azi înseamnă putere; după ce că e rară informația, e folosită tot mai des pentru a distruge orice mugur natural! Pentru a manipula, a perverti și a câștiga ceva in plus!
    Se știe de abuzurile acestor directori la minister de ani și ani! Ce folos? Am vazut ieri intr-un articol ca era numit un isj ca fiind ,, inspectoratul descentralizat”! Adică nu-și mai asumă nimeni ierarhic toate abuzurile sistemului!
    Deja nu mai e ierarhie! Sub privirele noastre și ale sindicatului, chiar acesta( sindicatul!) numește o instituție din sistemul de învățământ de stat din România ca fiind fără caracteristici
    date de definiție lui! Va dați seama unde s-a ajuns tiptil- tiptil?

    Revenind la olimpici și propunerea numărării lor pentru avantaje pecuniare ale profesorilor coordonatori, mai aduc in discuție un subiect tabu: cel al calității elevilor reprezentanți la olimpiadele naționale! Nu știu cum se face ( că nu e tragere la loto olimpiada/ fazele județene ale concursurilor) că apar calificați la națională tot mai mulți elevi pe care-i cunoști din parcursul școlar anterior și care nu prezentau niciun semn al capacității doborârii unor recorduri! Deja eu am o listă, nu mai sunt cazuri izolate!
    Ca și unii profesori, elevii aceștia intră pe ușa din dos!
    Un motiv des auzit e ,, îi trimitem ca sa nu pierdem numărul de locuri la națională la anul”, in locul asumării cu onestitate a oricărei situații!
    In plus, pentru punctajul minim de națională, corectorilor li se cere să nu fie haini, in loc să cântărească drept!
    Se face tot mai greu în școală!

  3. Acordarea a 2 puncte la subcriteriul f,la criteriul 2,respectiv pentru participarea la simpozioane,conferinte,etc, a modificat punctajul Criteriului 2-a devenit 39 de puncte si nu 40 asa cum este prevazut in Fisa de evaluare.Speram la corectarea erorii.

  4. Conteaza extraordinar de mult daca un profesor de biologie atribuie unui elev bursa…mult mai mult decat daca l-ar invata biologie. Si ala care imparte corn si lapte si ala care este manager de transport sau in vreo comisie dibioasa

  5. criterii care sunt f discutabile și care dovedesc încă odată,că politicul se implică masiv in acordarea unor astfel de proceduri…Eu unul,as acorda gradație de merit și profesorilor care au adus în ultimii cinci ani cel puțin 10 elevi care au luat burse olimpice in ultimii cinci ani,fără că acești profesori sa mai fie supuși altor criterii .Așadar aceste cadre didactice sa facă parte dintr-o categorie specială la gradații de merit,pt că se implica mult și baga și bani in buzunar unor elevi ,conform legii(locul 1,2 și 3 la etapa județeană sau locul 1,2 și 3 la națională)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Zeci de scriitori, profesori universitari, istorici și personalități din alte domenii semnează un apel pentru un vot pentru viitorul european al României, fără corupție și extremism / Radu Vancu, Dennis Deletant, Ana Blandiana și Andrei Pleșu, printre semnatari

Peste 70 de scriitori, profesori universitari, istorici și personalități din alte domenii semnează un apel public pentru „un vot responsabil acordat viitorului european al României”, fără corupție și extremism. Ei…
Vezi articolul

”Ne-au spus că vrem transport gratuit ca să mergem la plajă. Și din alocația forfetară să punem bani de benzină sau să închiriem un autobuz”, susține lidera elevilor din Constanța/ Secretar de stat: ”Dacă statul îi plătește naveta și nu o condiționează de școală merge la păcănele, ce-i așa complicat?”

Mai multe asociații de elevi din țară cer retragerea proiectului de OUG cu privire la transportul elevilor, pus în consultare publică de Ministerul Educației, argumentând că alocația forfetară pentru transport…
Vezi articolul

Răzgândire prezidențială în privința BAC-ului unitar. Consilierul Ligia Deca: “Subiectele pot arăta altfel în funcție de profil” / Modul în care vor fi puse în aplicare examenele de admitere la liceu va spune “dacă propunerea noastră este bună sau nu”

Bacalaureatul unitar propus de proiectul „România Educată” ar putea include subiecte “care pot arăta altfel în funcție de profil”, atât timp cât se testează competențe. Colegiile terțiare non-universitare “reprezintă etapa…
Vezi articolul

VIDEO Aproape 5.000 de elevi sunt în autoizolare în Republica Moldova, 187 diagnosticați cu COVID-19 la două săptămâni de la începerea școlii. Șarov: Începerea școlii nu a dus la majorarea numărului de infectări

Elevii din 10 școli și 171 de clase din Republica Moldova învață la distanță din cauza carantinei, adică 4.958 de elevi și 288 de profesori sunt în autoizolare scrie anticoruptie.md. De…
Vezi articolul