INS: 11,1 milioane de români au declarat că nu au citit nicio carte în ultimul an: 35% nu au avut timp, 32% nu sunt interesați

1.370 de vizualizări
Foto: © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com
Peste 11 milioane de români au declarat că nu au citit nici o carte în ultimul an, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Motivele sunt legate de lipsa timpului sau pentru că nu au fost interesați să citească. Datele subliniază că deși tehnologia a avut un impact semnificativ asupra activității de citit, doar una din trei persoane de 16 ani și peste au declarat că au citit cărți 5 în ultimul an. Femeile sunt mai interesate de citit decât bărbații, iar numărul persoanelor din mediul urban care au citit cărți, în ultimele 12 luni, este de 2,3 ori mai mare decât al celor din mediul rural, mai arată datele INS.

11,1 milioane de români nu au citit nici o carte în ultimele 12 luni, anterioare lunii mai 2022, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică în raportul Condițiile de viață ale populației din România în anul 2022.

Motivul principal invocat de către persoanele care nu au citit nicio carte (11125 mii persoane) este lipsa timpului (35,2%) și lipsa de interes pentru cititul cărților (32,0%).

Potrivit raportului publicat de INS, deși tehnologia a ajutat la dezvoltarea activității de citit, prin platforme și aplicații, nu a stârnit interesul românilor pentru lectură.

“Tehnologia a avut un impact semnificativ asupra activității de citit, ducând la dezvoltarea cărților electronice, a celor audio și a platformelor de lectură online. Aplicațiile și platformele de citit permit un acces rapid la o varietate mare de cărți și materiale în format digital. Tehnologia a schimbat modul în care citim, oferind mai multe opțiuni și flexibilitate, dar și menținând valoarea activității de citit în sine.

Pe categorii de vârstă, 39% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 16 ani -24 de ani au declarat că nu sunt interesate să citească și 29% nu au timp.

Cei mai dezinteresați de lectură par să fie persoanele între 65-74 de ani, în proporție de 40%, iar cei cu vârste între 25-49 de ani declară că motivul principal pentru care nu au citit este că nu au timp (în proporție similară de 51% pentru ambele categorii de vârstă).

Deși opțiunile de citit s-au diversificat, în ultimele 12 luni, doar una din trei (4644 mii persoane) persoane de 16 ani și peste au declarat că au citit cărți 5, iar dintre aceștia, mai mult de două treimi (3133 mii persoane) au menționat că au lecturat 1-4 cărți.

În mediul urban numărul celor care au citit cărți în ultimele 12 luni, este de 2,3 ori mai mare decât al celor din mediul rural (39,5% în urban față de 18,6% în mediul rural).

Din analiza pe sexe, se constată că ponderea femeilor care au citit cărți este cu 10,3 puncte procentuale mai mare decât cea a bărbaților (34,4% față de 24,1%).

Pe regiuni, cele mai multe persoane cu vârsta peste 16 ani care au citit cărți în ultimele 12 luni sunt în regiunea București-Ilfov (47,3%), urmată de regiunea Vest (32,7%), iar cea mai mică pondere s-a regăsit în regiunea Sud-Vest Oltenia (20,1%).

Foto: © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. Ignorăm noi lucrurile astea, însă când vor veni timpurile de criză ne vom uita în urmă și vom face din savanți precum Manfred Spitzer niște profeți.

  2. Ce aberatie asta cu tehnologia care faciliteaza!
    De fapt, tehnologia a avut un impact *negativ* extrem asupra activității de citit, pentru ca utilizatorii de tehnologie se concentreaza mai greu si tind spre activitati care necesita mai putina rabdare, atentie, pentru ce se plictisesc repede sa se uite la niste litere banale insirate pe o pagina, niciun pop-up, nici un hyperlink acolo, un smiley face sau un gif.
    Oricine poate face un experiment banal, cand se asaza dupa o zi obositoare in pat si ia o carte si incearca sa citeasca, realizeaza ca este obosit si nu se poate concentra, dar daca ia telefonul poate sa butoneze inca o ora si mai bine, in realitate nefacand nimic.
    De altfel, totul, de la smart phones la social media are ca scop tocmai ca sa te tina prins, sa nu se termina niciodata, iar creierul are nevoie sa incheie activitatile incepute, dar azi nu mai ai niciodata sentimentul ca ai incheiat ceva, verifici la nesfarsit telefonul, emailurile, social media, articolele si comentariile de pe edupedu :))

    Nu pot sa imi imaginez ce viata trista sa ai ca sa spui ca nu te intereseaza cartile, sunt atatea subiecte interesante, si apar asa multe in zilele noastre. Doar traducatorii sunt mai prosti decat in alte vremuri, probabil tot din cauza tehnologiei :)))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Raportul anchetelor ISMB și CNCD privind acuzațiile de de discriminare rasială făcute de mama unei eleve de culoare: „Aspectele sesizate nu întrunesc elementele constitutive ale discriminării”. Pe camerele video, fetița s-a împiedicat, nu a fost agresată

Două anchete realizate în paralel de Inspectoratul Școlar București și Consiliul Național pentru Combatarea Discriminării relevă că, în cazul presupusei hărțuiri repetate la care ar fi fost supusă o elevă…
Vezi articolul

“O treime din tot ce înseamnă literația unui elev este dată de faptul că citește” / “Părinți iliterați au copii iliterați” și “asta ne  îngrijorează și mai mult, pentru că asta înseamnă că mai trebuie să treacă o generație” – studiu în rândul elevilor de școală primară și al părinților lor, anunțat de profesorul Dragoș Iliescu

“Cât de mult citește în acest moment elevul este important (…) O treime din tot ce înseamnă literația unui elev este dată de faptul că citește”, luând în calcul o…
Vezi articolul

Guvernul anunţă că acordă vouchere pentru calculatoare copiilor din familii fără posibilităţi, ca să sprijine învăţarea online “în această perioadă”. Dar bonurile de 200 de euro pot fi primite abia în toamnă

UPDATE Ionel Dancă, șeful cancelariei prim-ministrului, a revenit cu următoarea precizare, pentru Edupedu.ro: “sensul intenționat al afirmației mele a fost de a sprijini dezvoltarea învățământului online în condițiile în care…
Vezi articolul

Funeriu, către rectori, după clasificarea care scutură universitățile românești: Nu i-am văzut oprind pierderea celor buni care pleacă pentru că în România nu au loc de rubedenii, amante sau de mediocri

“Lumea avansează înspre excelență, iar noi stăm”, avertizează Daniel Funeriu, fost ministru al Educației. Într-o analiză pentru Edupedu.ro pe marginea scăderii dramatice înregistrate de învățământul superior din România în clasamentul…
Vezi articolul

VIDEO Szekely, Ministerul Educației: Sunt 11 cereri de școli pilot / Scrisorile de intenție se pot depune oricând / Dacă așteptați să vă dau eu o rețetă, cum să faceți școala pilot, nu o să v-o dau, pentru că ne plângem de ani de zile de centralizarea excesivă a sistemului

Au solicitat să deruleze proiecte pilotate 11 unități de învățământ din toată țara, a spus secretarul de stat Radu Szekely la conferința SuperTeach din 11 mai 2021. Cererile se pot…
Vezi articolul