Interdicțiile privind folosirea telefonului în școală, în forma lor actuală, nu au efecte semnificative asupra stării de bine psihologice a elevilor – studiu britanic / Cercetarea confirmă, însă, legătura între timpul extins petrecut în general pe telefon și probleme psihologice

1.031 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Nicio diferență semnificativă asupra stării de bine psihologice a adolescenților nu a fost identificată între școli britanice unde sunt aplicate restricții extinse privind utilizarea telefoanelor inteligente și școli unde restricțiile sunt considerabile, în cadrul unui studiu desfășurat de cercetători ai Universității din Birmingham, publicat în The Lancet. Pe de altă parte, studiul constată asocieri negative între timpul petrecut pe telefon / pe rețele sociale și un nivel mai scăzut al stării de bine psihologice.

Cercetarea a fost efectuată pe un eșantion de 1227 de elevi cu vârste între 12 și 15 ani din 30 de școli britanice, din două categorii: școli cu politică restrictivă privind telefoanele, în care elevii sunt nevoiți să renunțe la dispozitive pe tot parcursul prezenței lor la școală, respectiv școli cu politici permisive, unde elevilor li se permite să aibă acces la telefon tot timpul sau în anumite perioade (pauzele între ore sau pauza de masă) sau în anumite zone (curtea școlii).

Studiul a ajuns la concluzia că, raportat la folosirea sau nefolosirea telefoanelor în timpul orelor de școală, nu au putut fi constatate diferențe semnificative între elevii din cele două tipuri de școli în ceea ce privește: 

  • Nivelul de anxietate
  • Depresia
  • Utilizarea problematică a social media
  • Probleme de somn
  • Activitatea fizică
  • Realizările școlare
  • Comportamentul disruptiv.

Dar, notează autorii, au fost observate asocieri negative între nivelul acestor probleme și timpul mai îndelungat petrecut de elevi pe telefon / social media în general, inclusiv în timpul petrecut în afara spațiului școlar.

Studiul notează, totodată, că există diferențe considerabile în timpul petrecut de elevi pe telefoane/social media atât în școlile cu politici permisive, cât și în cele cu politici restrictive, fapt ce indică faptul că atât profesorii, cât și elevii tind să înțeleagă diferit și să adere mai mult sau mai puțin la politicile școlii.

Concluzia cercetării este că, în forma actuală de aplicare a politicilor restrictive privind folosirea telefoanelor în școli, acestea nu influențează în mod semnificativ modul cum adolescenții folosesc telefoanele și social media și nici rezultatele acestei activități în ceea ce privește starea lor de bine psihologică, fizică și cognitivă. 

  • „Aceste concluzii nu oferă dovezi care să susțină politicile școlare ce interzic utilizarea telefoanelor în timpul zilei de școală, în formele lor actuale, indicând că aceste politici au nevoie de dezvoltare suplimentară și de asociere cu un context mai larg, pentru a permite o abordare cuprinzătoare a eforturilor de a reduce utilizarea generală a telefoanelor / social media de către adolescenți, eforturi care să vizeze atât utilizarea lor în școală, cât și în afara școlii”, spun autorii studiului.

„Datele noastre indică faptul că intervențiile care să reducă timpul petrecut pe telefon / social media în sensul influențării pozitive a stării de bine psihologice în rândul adolescenților sunt plauzibile, dar trebuie să aibă în vedere simultan timpul petrecut pe telefon în mediul școlar și în afara școlii”, mai spune cercetarea publicată în The Lancet.

Autorii notează, totodată: „eforturile de prevenție ar trebui să aibă în vedere modul cum alte comportamente ce influențează starea de bine sunt influențate de folosirea telefonului/social media – cele legate de somn, activitate fizică, realizare școlară, comportamente la clasă și folosirea problematică a telefonului”. 

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Efectele interdicției de folosire a telefoanelor mobile în școli vor fi monitorizate în Anglia, în contextul dezbaterilor despre impactul social media asupra adolescenților


2 comments
  1. somnul , activitatea fizica SI realizările scoate interferează cu telefonul. practic se bat pe aceeași resursa :TIMPUL .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Mircea Miclea: Rezultatele de la Evaluarea Națională reflectă o funcționare cosmetizată a sistemului, oglindesc efortul părinților de a asigura meditații și ocolesc deficitele din ultimii 2 ani. Ce nu au putut cosmetiza este diferența mult prea mare dintre mediul rural și mediul urban. Copiii din rural au obținut de 3 ori mai multe medii sub 5 decât cei din urban

Rezultatele obținute de elevi la Evaluarea Națională 2022, cu un procent al mediilor peste 5 care a ajuns pentru prima dată peste nivelul dinaintea introducerii camerelor de luat vederi în…
Vezi articolul

Amplă reformă curriculară în Polonia, unul dintre liderii europeni ai PISA – începută în februarie 2024 și programată să se încheie în doar patru ani: Mai puțină materie chiar din septembrie, dar tratată aprofundat, schimbări extinse în învățământul primar din 2026

Patru ani estimează guvernul de la Varșovia că va dura o amplă reformă curriculară, reformă începută la începutul acestui an cu o fază de consultări preliminare și care ar urma…
Vezi articolul

Lupta sindicală din învățământ, în Germania, Franța, Marea Britanie, Spania și SUA: acțiunile organizațiilor de profesori în pandemie, de la proteste auto la acțiuni în instanță împotriva autorităților

În România, când autoritățile iau vreo decizie sau vehiculează vreun scenariu privind școala în pandemie, cel mai puternic se aude, în public, vocea organizațiilor de elevi și de părinți. Profesorii…
Vezi articolul

EXCLUSIV Mircea Miclea, reacție dură la menținerea în școli, fără verificare științifică, a programului cu erori „Neuroștiința la clasă”: Poziția Ministerului este total greșită, aduce a poziție de Ev Mediu Timpuriu. Ignorarea acurateței și actualității informației științifice este o ilegalitate

Profesorul Mircea Miclea reacționează dur la anunțul ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, de introducere în școli a unui program care nu a fost verificat de specialiștii Ministerului „din perspectiva acurateței sau…
Vezi articolul