Klaus Iohannis: Ne confruntăm cu provocări severe care riscă să afecteze fundamentul democratic al României, inclusiv din cauza neglijării educației

242 de vizualizări
Iohannis
“În anul în care se premiază cea de-a patra generație de profesori Merito, ne confruntăm cu provocări severe, care riscă să afecteze însuși fundamentul democratic al României”, a declarat președintele Klaus Iohannis. Acesta a precizat că “multe dintre aceste provocări, care ajung să pună în discuție chiar și parcursul european al țării noastre, au rezultat inclusiv din neglijarea, decenii la rând, a educației românești”.

La 30 de ani de la Revoluție și după un secol de unitate națională, românii își doresc un stat de drept funcțional și o economie dezvoltată. De fapt, ambele sunt clădite pe activism civic, gândire critică și pe un spirit antreprenorial bazat atât pe accesul la informație, cât și pe interpretarea corectă a acesteia“, a afirmat Iohannis.

Declarațiile au fost făcute la Gala MERITO, organizată de Fundația Romanian Business Leaders. În cadrul evenimentului, 12 profesori din învățământul preuniversitar sunt premiați pentru activitatea și impactul asupra copiilor. Vezi aici profesorii din Galeria Merito

Într-un discurs susținut la deschiderea evenimentului dedicat educației, Klaus Iohannis a declarat că, “sectorul privat, atât de defăimat mai nou de unii politicieni tributari reflexelor comuniste, autoritariste, merită apreciat pentru angajamentul de a fi tot mai prezent în viața comunității și de a suplini nevoi pe care actuala guvernare pur și simplu le ignoră.

Din experiența mea de dascăl, știu că hotărâtoare pentru succesul adultului de mâine este interacțiunea dintre elev și profesor. Capacitatea de a inspira, de a încuraja un tânăr să-și dezvolte abilitățile și să devină performant reprezintă esența acestei profesii de care, recunosc, sunt încă puternic atașat și care este foarte importantă pentru viitorul societății noastre“, a continuat președintele.

Iohannis a amintit de proiectul său pe educație, România educată, lansat în decembrie după 4 ani de dezbateri, și a invitat oamenii să trimită idei “legate de cum ar trebui să arate sistemul de învățământ în România la orizontul anului 2030“.

Cariera didactică a fost una dintre cele mai intens dezbătute teme ale proiectului România educată. Din toate discuțiile pe care le-am avut au reieșit mai multe deziderate clare, precum nevoia de a susține cadrele didactice printr-un proces riguros de selecție, dar și prin formare inițială și formare continuă de calitate, cu o pronunțată expunere la medii diverse de învățare. Vorbim apoi de nevoia dascălilor de fi sprijiniți prin mentorat și de a nu mai fi împovărați de excesul birocratic care ajunge, de exemplu, să condiționeze promovarea de pregătirea unor stufoase dosare cu acte“, a afirmat președintele.

Acesta a spus că este nevoie de “echipe funcționale și suficiente de consilieri școlari, care să vină în sprijinul cadrelor didactice. Dascălii au nevoie de acces ușor la specializări suplimentare și de diversificarea rolurilor pe care le pot adopta în școli. Nu în ultimul rând, cei care au performanțe trebuie să fie răsplătiți, iar cei care nu fac cinste acestei profesii să părăsească sistemul de educație“.

Iohannis a vorbit despre “responsabilitatea socială a companiilor românești”, care “nu mai e demult un efort izolat”. “Este important ca statul să nu pună piedici mediului de afaceri atunci când acesta vrea să se implice în educație. Investițiile ar trebui să fie încurajate și nu doar sub forma unor sponsorizări pentru dotări, ci și ca parte a unor intervenții mai sistemice“, a declarat Klaus Iohannis.

Eu cred cu tărie că România Educată va deveni realitate atunci când va exista o colaborare reală a mediului competitiv cu statul pentru o educație incluzivă de foarte bună calitate“, a cotinuat președintele.

 

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Apelul unei mame singure, după închiderea grădinițelor: Nu am cu cine lăsa copilul. Ca să pot beneficia de acei 75%, eu ce fac? Declarația celuilalt părinte – imposibil de obținut, pentru că nu știu unde se află

Familiile monoparentale sunt omise în ordonanța de urgență 147, care stabilește că unul dintre părinți poate beneficia de zile libere plătite cu 75% din salariu în perioada în care grădinițele…
Vezi articolul

Tudor Chirilă, în dialog cu o elevă de 12 ani care vrea școală online: Ce te stresează la școală? – Păi, când țipă profesorul sau când mă scoate la tablă sau la testele fulger. – Ce-ar putea să se întâmple rău când ești scos la tablă? / Pandemia a expus incompetența unui minister care n-a fost în stare în 3 luni să conceapă niște scenarii coerente

“Ce te stresează la școală? – Păi, când țipă profesorul sau când mă scoate la tablă sau la testele fulger. – Ce-ar putea să se întâmple rău când ești scos…
Vezi articolul

Testarea națională în învățământul primar și examenele de absolvire a gimnaziului, anulate în Republica Moldova. Elevii vor primi Certificate de absolvire pe baza notelor din doi ani de gimnaziu

Ministerul Educației de la Chișinău a luat decizia ca testarea națională, care avea loc în învățământul primar, precum și examenele de absolvire a gimnaziului, echivalentul Evaluării Naționale de la noi,…
Vezi articolul