Directoarea adjunctă a Liceului Teoretic Jean Monnet din Capitală, Raluca Răducanu, îi sfătuiește pe părinți să aleagă un liceu aproape de casă și să nu se orienteze după „frontispiciul unui colegiu”, dacă elevul era o medie mare. “Criterii de tipul: «are prieteni, are colegi de la grădiniță sau scrie pe frontispiciul liceului și pentru că a obținut copilul meu media 9,98, apoi musai trebuie să se ducă acolo», sunt niște criterii care n-ar trebui să funcționeze”, spune Raluca Răducanu.
- Un număr semnificativ de elevi de clasa a VIII-a din București își aleg singuri liceul sau se consultă cu prietenii, arată studiul anual privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a, întocmit de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) în anul școlar 2023-2024
- Ghid admitere la liceu 2025. Sfaturi pentru părinți, profesori și elevi pentru alegerea filierei – CMBRAE
Directoarea adjunctă a Liceului Teoretic Jean Monnet din Capitală, Raluca Răducanu, sfătuiește părinții ca atunci când aleg împreună cu elevii liceul dorit, să se orienteze după un liceu care este aproape de casă, “pentru că drumul prin București, pe cărările Bucureștiului, la 14, 15, 16 ani, este cumplit, este un pericol, este o capcană. Dacă un elev vrea să învețe, va învăța, teoretic, să zicem, în orice liceu va intra cu medie mare și va găsi în orice liceu profesori calificați”, spune directoarea adjunctă.
Directoarea adjunctă mai spune că și în cazul în care elevul obține o medie mare de 9,98, nu înseamnă că “musai trebuie să se ducă acolo (n. red la un liceu foarte căutat). Criterii de tipul: “are prieteni la acel liceu, colegi de la grădiniță sau ce scrie pe frontispiciul liceului” nu are trebui “să funcționeze“, mai spune Raluca Răducanu.
Redăm răspunsul directoarei adjuncte a Liceului Teoretic Jean Monnet din Capitală
Raluca Răducanu, Jean Monet: Nu umblă câini cu covrigi în coadă nicăieri, despre asta e vorba. Și ceea ce le spun eu părinților în fiecare an este următorul lucru să aleagă pentru copiii dumnealor acel liceu care este aproape de casă, pentru că drumul prin București, pe cărările Bucureștiului, la 14, 15, 16 ani, este cumplit, este un pericol, este o capcană. Dacă un elev vrea să învețe, va învăța, teoretic, să zicem, în orice liceu va intra cu medie mare și va găsi în orice liceu profesori calificați, profesori competenți, profesori care să își dorească să valorifice acel copil. Nu cred că există un profesor la care să se ducă un elev și să-i spună: «știi, eu n-am chef de tine astăzi și n-o să fac». Când un copil cere, profesorul îi dă cu siguranță. Deci este un criteriu foarte important: să străbată o distanță cât mai mică, să aleagă liceul după acest criteriu.
După aceea, mă rog, intervin și altele, dar criterii de tipul: «are prieteni, are colegi de la grădiniță sau scrie pe frontispiciul liceului, nu știu care și pentru că a obținut copilul meu media 9,98, apoi musai trebuie să se ducă acolo», sunt niște criterii care n-ar trebui să funcționeze.
Moderator: Ați întâlnit în experiența dumneavoastră de până acum vreo situație în care un copil cu 9,98 nu merge la liceul la care s-ar potrivi cu media respectivă și alege un liceu aproape de casă ați întâlnit?
Andreia Bodea, director Colegiul Național I.L Caragiale: Da, da.
Raluca Răducanu, director J. Monnet: Da, și am întrebat părinții de ce au optat și mi-au spus că e tradiție de familie, alții au spus pentru că le e bine, că nu au am nimic să reproșeze liceului, de ce să plece din el. «De ce să schimb un loc pentru un necunoscut unde nu știu ce mă așteaptă?» E ceva cu totul nou, unde poate să nu fie ceea ce aștepți.. Avem copii care intră cu media 10 și vor să rămână la noi.
Sunt și copii care obțin medii mai mici, dar vor cu tot dinadinsul să schimbe liceul, să ajungă nu știu unde și apoi, vin și doresc să se întoarcă și nu mai avem unde să-i primim”.
Informații de context
Cei mai mulți elevi participanți la studiul Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (77%) spuneau în 2024 că s-au consultat cu familia atunci când au ales liceul pe care vor să îl urmeze: adică 7688 de elevi, cei mai mulți din sectorul 6. La studiu au participat 76,58% din totalul populației școlare înscrisă în clasa a VIII-a, potrivit documentului.
Factorii cei mai influenți în alegerea liceului sunt familia și prietenii.
Anul trecut elevii au avut o variantă în plus de răspuns la întrebarea: Cu cine s-au consultat elevii în alegerea școlii pe care doresc să o urmeze: “Am decis singur”. Un număr de elevi au ales această variantă: 3606.
Au preferat să se consulte cu prietenii 3498 de elevi, adică 35% dintre respondenți. La o scurtă analiză se poate constata că numărul elevilor care au decis singuri liceul și profilul împreună cu cei care s-au consultat cu prietenii este aproape aceleași cu cei care și-au întrebat familia.
Prin comparație, ca și în anii trecuți, profesorii, consilierul școlar și dirigintele sunt ultimii consultați de elevi. Consilierul școlar având cel mai mic punctaj: 2,71%.
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
Bucureşti e unul dintre cele mai sigure capitale europene şi nişte directoare ale unor licee de rangul 3 ne spun nouă în funcție de ce anume să ne alegem liceele? Poate dacă aţi prioritiza educația n-ați mai fi de râsul curcilor.
toata lumea stie ca la jean monnet sunt cele mai mari fite din tot bucurestiul (desi e un liceu prost unde notele se mai iau si pe bani) asa ca doamna frontispiciu ar trebui sa-si tina opiniile pentru ea ca n-ar stii ea de performante academice. daca mergi la un liceu mai prost doar pentru ca e mai aproape iti irosesti potentialul si putin din viata
Scurt. Alegerea unui liceu, în special de către un elev cu notă mare, ține în primul rând de PRESTIGIU, prestigiul liceului răsfrânt asupra prestigiului personal. Un liceu cu “frontispiciu” este un… club. Cluburile presupun elitism și o anume apartenență. Mediul și nivelul intelectual al colegilor între care urmează să petreci patru ani, și nu oricare, ci exact anii adolescentini de formare, contează cel mai mult. Nu e vorba, deci, numai de carte și de a învăța, ci MAI CU SEAMĂ de cărți citite de TOȚI, de discuții și dezbateri la ieșirile fără (vreo anume) miză prin oraș, de muzica ascultată, etc. Ca pedagog, doamna directoare ar trebui să știe că un elev de succes este acela care are companioni cu preocupări asemănătoare. Desigur, carte se poate învăța și cu manele în pauză, între coji de semințe și apelative cool. Doar că, de regulă, unul care nu se integrează, pe lângă frustrări și anxietate, poate chiar depresie, odată ce nu devine “asemenea” celorlalți, va fi SIGUR subiect de bully. Din liceu unii ies îmbogățiți spiritual, alții ies boi după ce au intrat vaci, alții pur și simplu se strică. Numitorul comun, așadar, este aflarea unui/unor model(e) și a îi/le deveni asemenea. Un liceu de “bombardieri” e de preferat unuia cu ștaif, doar pentru că este mai aproape? Mhm! Doamna directoare, despre ce vorbiți?
Nu stiu.. am terminat liceul acum 3 ani… e ceva razboi de gherila pe strazile bucurestiului, in special pe arterele spre licee, si nu stiu eu? Sau trebuie sa tineti elevii in lesa, sa iasa din casa la 16 ani doar sub supravegherea parintelui? pentru 30 de minute, doar asa sa ia putin aer curat. Si neaparat dusi peste tot de tati sau mami cu masina, ca altfel fura copilu…
lasand gluma la o parte, este criminal de amuzant CINE si din ce liceu s-a gasit sa vorbeasca.