Luciana Jinga, cercetător Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului: Elevi de liceu mi-au spus că nu au învățat Istorie la clasa a VIII-a pentru că s-au pregătit pentru Evaluarea Națională, la română și matematică. Ar trebui să vedem ce se întâmplă cu disciplina „Istorie” și cum reformulăm examenele

20.205 vizualizări
Luciana Jinga, IICCMER / Foto: INQUAM Photos / Sabin Cîrstoveanu
Întrebați ce anume știu despre istoria recentă a României și despre comunism, „90% dintre elevii din mai multe școli mi-au spus că nu știu pentru că în clasa a VIII-a au învățat pentru Evaluarea Națională, la română și matematică”, a spus Luciana Jinga, cercetător Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului. Declarația a fost făcută la lansarea programei școlare pentru disciplina „Istoria Comunismului din România”. Aceasta va fi materie obligatorie la liceu, în clasa a XII-a și a XIII-a (pentru învățământul cu frecvență redusă), din anul școlar 2025-2026, potrivit legii Educației.
  • La discuție au participat Matei Gheboianu, decanul Facultății de Istorie a Universității din București, Florin Abraham, director al Institutului Național pentru Studierea Totalitarismului, Constantin Buchet, președintele CNSAS, Cosmin Popa – cercetător la Institutul de Istorie Nicolae Iorga.

Luciana Jinga, cercetător la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc, a spus că în ultima săptămână a mers la câteva școli și licee din țară pentru a afla direct de la elevi ce știu despre Istoria comunismului din România.

A fost surprinsă să afle că toți elevii de liceu cu care a stat de vorbă i-au spus că nu știu nimic pentru că, deși materia Istoria României se predă la gimnaziu, elevii se concentrează în clasa a VIII-a pe cele două materii de examen: română și matematică.

„«Noi nu am făcut istorie în clasa a VIII-a, pentru că aveam capacitate (n. red. Evaluarea Națională). Noi ne-am concentrat pe două discipline: română și matematică», mi-au spus elevii.

Am crezut că este un incident, un caz aparte, că poate acel grup de elevi nu a studiat istorie în clasa a VIII-a, dar același răspuns l-am primit în toate școlile în care am intrat. Cred că până la vedea de ce este necesară disciplina obligatorie «Istoria comunismului din România», ar trebui să vedem ce se întâmplă cu disciplina «Istorie» în general și cum for reformulăm noi aceste examene și acest parcurs școlar în care copiii sunt dirijați spre anumite cariere”, a spus Luciana Jinga.

  • Tot la lansarea programei, rectorul Universității din București, Marian Preda a spus că „elevii ar trebui să învețe mai devreme istoria comunismului, de la clasele a VII-a, a VIII-a”, pentru că o treime dintre elevi nu ajung la clasa a XII-a pentru disciplina obligatorie pentru clasa a XII-a „Istoria Comunismului în România”. 
Redăm discursul integral al Lucianei Jinga, cercetător la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER):

Luciana Jinga, cercetător IICCMER: Vin alături de colegii mei din cadrul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMR), după o săptămână de plimbat prin școli și licee în România: la Râmnicu Sărat, cât și în Moldova, am fost la Iași. Am avut ocazia să vorbim la fiul ierbii cu elevi de liceu din clasele a X-a, a XI-a, a XII-a.

Săptămâna trecută încă nu aveam această certitudine că Istoria comunismului din România se va preda până la urmă la clasa a XII-a. Noi toți cei care ne aflăm în jurul acestei mese, am făcut parte din comisia care a lucrat la elaborarea programei, cu gândul că ne vom adresa unor elevi de clasa a X-a.

Demersul de săptămâna trecută, inițiat de domnul director Dan Țălnaru, a fost un focus grup cu șase întrebări, scopul acestui focus grup fiind de a afla cât mai cât mai în amănunt câte știu elevii din România despre trecutul nostru recent, despre Istoria comunismului, ce au învățat ei deja la școală în clasa a VII-a, a VIII-a a X-a ș.a.m.d, pentru că a existat această idee. Elevii deja cunosc foarte multe lucruri sau, în fine, suficiente lucruri. Și noi, prin conținuturile pe care le dezvoltăm, va trebui să nu ne suprapunem, să nu plictisim, pentru că ei deja știu foarte multe. Prima întrebare pe care le-am pus-o: «Ce știți voi despre istoria comunismului în România? Ce ați învățat la școală?»

Răspunsul aproape unanim, 90%: «Nu știm»

I-am întrebat de ce nu știu:  

«Noi nu am făcut istorie în clasa a VIII-a, pentru că aveam capacitate (n. red Evaluare Națională). Noi ne-am concentrat pe două discipline: română și matematică», mi-au spus elevii.

Am crezut că este un incident, un caz aparte, că poate acel grup de elevi nu a studiat istorie în clasa a VIII-a, dar același răspuns l-am primit în toate școlile în care am intrat. Cred că până la vedea de ce este necesară disciplina obligatorie „Istoria comunismului din România”, ar trebui să vedem ce se întâmplă cu disciplina „Istorie” în general și cum for reformulăm noi aceste examene și acest parcurs școlar în care copiii sunt dirijați spre anumite cariere. Suntem parcă blestemați să trăim într-un roșu și negru care se replică la nesfârșit. Doar job-urile se schimbă. Deci, da, din acest din acest punct de vedere și având în vedere cele constatate de noi pe teren, este foarte necesară această disciplină.Și chiar dacă se va face la clasa a XII-a, destul de târziu, cred că până la urmă nu este niciodată prea târziu să-i aducem pe acești copii față în față cu niște realități istorice pe care, iată, din păcate, ei nu le cunosc”. 

Informații de context

Luni, 16 decembrie, Ministerul Educației a aprobat programa școlară pentru disciplina obligatorie „Istoria comunismului din România” care va fi studiată la liceu, în clasa a XII-a din anul școlar 2025-2026.

Potrivit legii Educației, disciplina “Istoria Comunismului din România” va fi obligatorie începând cu anul școlar 2025-2026. Programa nu este publică, deocamdată, deși a fost lansată oficial. Reprezentanții Ministerului Educației au anunțat că așteaptă publicarea în Monitorul Oficial a documentului și apoi va fi postat pe site-ul rocnee.eu, al Centrului Național pentru Politici și Evaluare în Educație.

Programa acestei discipline ar trebui să facă parte din planurile-cadru noi, amânate de mai multe ori de ministra Ligia Deca. Acestea ar fi trebuit finalizate și aprobate de peste jumătate de an, potrivit calendarului oficial stabilit prin ordinul de ministru semnat de Ligia Deca, ce conține termenele legislației subsecvente legilor educației Deca-Iohannis. Cel mai recent termen stabilit oficial a fost de 31 martie – și el amânat declarativ – când planurile-cadru nu au mai fost puse în dezbatere.

Citește și:
Istoria comunismului din România – programa pentru disciplina obligatorie de liceu, aprobată de Ministerul Educației / În contradicție cu valorile democratice clamate, ministrul Educație a decis lansarea noii programe într-un eveniment la care jurnaliștii acreditați nu au fost invitați – surse

O treime dintre tineri nu ajung în clasa XII-a, deci trebuie să mergem cu Istoria comunismului la clasele VII-VIII, spune Marian Preda, rectorul Universității din București

Marian Preda, rectorul Universității din București: Trebuie să avem un muzeu al regimurilor totalitare în centrul Capitalei, la clădirea de la balconul căreia dictatorul Ceaușescu a rostit ultimul mesaj. Tinerii să vină să vadă cum e să stai 24 de ore în apartamente la o temperatură de 15° și cu frigiderele goale / E foarte important ca noul guvern să ia decizia cât mai curând


10 comments
  1. O DA !!!!! Nu vă vine să credeți câte se întâmplă în învățământul românesc… DA AȘA ESTE, se sacrifică ore pentru că elevii AU EXAMEN !!!!! În țara asta totul e o ISTERIE generalizată… BIEȚII COPII

  2. In loc sa se bazeze pe materii de viitor, care chiar ne vor ajuta in viata si care vor ajuta elevii sa modernizeze societatea romana, informatica, matematica, lucruri care pe viitor vor ajuta enorm, stau si fac inca o materie care nu are nicio legatura cu lumea in care traim si ne forteaza sa mai retinem inca alte informatii care nu ne vor ajuta pe viitor deloc. Aceasta este opinia mea, va rog nu o luati personal.

  3. De ce nu este materie de studiu Istoria Bisericii Romane unita cu Roma -genocidul comunitatii greco catolice .
    Daca in istoria comunismului nu se va vorbi de Genocidul comunitatii greco catolice e o materie degeaba .
    Despre comunism se vorbeste la stiintele sociale ,ca si despre capitalism .
    De ce nu si o istorie a capitalismului in Romania ?
    De ce nu o istorie a Evului Mediu in Tarile Romane ?

  4. Acest lucru îl afirma elevii și despre alte discipline .Chiar la colegii de renume,câțiva absorb informațiile la toate materiile și restul au alte preocupări, nu le pasa pentru ca țrebuie sa existe promovabilitate, notele nu reflecta realitatea.

  5. Au timp sa invete,important e sa fie incurajati!o bibliografie adecvata in ceea ce priveste lectura la inceputul clasei a 9 a ,probabil ,ca ar stimula cunoasterea!
    dar fara partizanii din munti ,fara un tip ca Mugur Calinescu ,fara ministrul de externe al lui Ceausescu si mai ales fara profesorii de istorie care spun povestea ,nu se poate!

  6. Mai sunt și povești. In școlile pe care le știu eu se țin toate orele de istorie.

    1. In pandemie, elevii mei de clasa a opta cei mai buni erau absenti la orele online, nu trimiteau temele. A trebuit sa insist eu in acest sens, moment in care, macar in stil politicos, o eleva care nu daduse 5 teme, mi-a spus: Imi cer scuze, m-am concentrat doar pe disciplinele de examen. Era februarie parca. Desigur, nu am inghitit galusca. Am insistat si eu tot politicos si „si-a revenit” domnisoara eleva. Nu mai departe de recent, o alta eleva buna, ascultata la lectie, mi-a spus ca ea nu si-a pregatit lectia si nu a facut tema, fiind „prinsa” de variante la romana pentru simulare.

  7. Nu cred în corectitudinea răspunsurilor elevilor, pentru că nu-mi imaginez că profesorii de istorie pot accepta asemenea situație absolut jenantă.

  8. Elevii se scuza pentru ca mulți sunt ignoranti ! Nu le pasă de acest aspect și nici părinților lor !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Tichete educaționale 2024 - cardurile educaționale de 500 de lei

Ministerul Educației anunță școlile că a închis interfața SIIIR – sistemul general de gestionare a tuturor indicatorilor din Educație – ca să poată extrage lista cu cei 500.000 de elevi care ar trebui să primească tichete educaționale – surse

Interfața folosită de școlile din toată țara, Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR), sistem la care au acces toate școlile din țară, inspectoratele școlare, dar și ministerul Educației, a…
Vezi articolul

Mircea Miclea, despre rotirea elevilor în bănci, recomandată de Ministerul Educației: Această abordare este aberantă. Dacă copilul își schimbă des colegul, subminezi ideea de a avea relații coezive, în care-l cunoști pe celălalt, în care te înțelegi cu el

Profesorul universitar Mircea Miclea a vorbit despre rotirea periodică a elevilor în bănci, recomandată în proiectul de metodologie pentru prevenirea şi combaterea segregării şcolare în învăţământul preuniversitar. Din perspectiva sa, această…
Vezi articolul

Programa de matematică pentru liceu, propusă de Ministerul Educației și Cercetării, are „direcție corectă”, dar nu poate fi aplicată fără sprijin real pentru profesori, avertizează organizația Aspire Teachers: Altfel riscăm repetarea scenariului de la gimnaziu

Reacția organizației Aspire Teachers la propunerea Ministerului Educației și Cercetării pentru programa de matematică de trunchi comun (clasele IX–XII), publicată pe site-ul organizației nonguvernamentale, arată că demersul este „un pas…
Vezi articolul

CNATDCU, reacție dură după decizia CCR privind plagiatele: Activitatea noastră este subminată fundamental. Anularea titlului de doctor obținut de plagiator va reveni unui factor politic. De neconceput și neacceptat impostura academică

Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU), organismul consultativ al Ministerului Educației, a transmis, luni seară, un comunicat prin care și-a exprimat punctul de vedere în…
Vezi articolul

Dramaturgul Mihaela Michailov și actorul Alex Călin anunță că se solidarizează cu profesorii și participă la protestul lor: Cred cu tărie în toți oamenii care au ales o profesie grea, epuizantă, cu responsabilitate enormă / Acest protest nu este despre cadrele didactice, ci despre și pentru educația din România

Dramaturgul Mihaela Michailov și actorul Alex Călin anunță că participă astăzi la protestul de amploare anunțat de profesori ca reacție la măsurile de austeritate aplicate de Guvernul Bolojan în educație.…
Vezi articolul