Malformații cardiace congenitale. Ghid pentru părinți: Ce sunt, cum le recunoaștem și de ce apar

2.106 vizualizări
Edupedu.ro cu susținerea Centrelor ARES lansează o secțiune dedicată educației pentru sănătate. Părinții vor putea afla de acum înainte informații esențiale despre sănătatea inimii. Începem campania “ARES – Educăm inimi” cu un ghid despre malformațiile cardiace congenitale, realizat de Dr. Daniela Anghelina, medic specialist cardiolog la Centrele ARES.

“Malformațiile cardiace congenitale reprezintă o dezvoltare anormală a unei structuri cardiace, în timpul vieții intrauterine. Ele sunt prezente de la naștere, chiar dacă sunt diagnosticate mai târziu, în decursul vieții.

În România se nasc anual între 1000 și 1500 de copii cu malformații congenitale cardiace, iar centrele în care acești copii pot fi operați sunt puține și rezolvă cel mult 2-300 de cazuri pe an. Un defect cardiac congenital poate fi depistat relativ ușor, în urma unui control cardiologic de rutină, de aceea este bine să nu amânați vizita la medic mai ales dacă cel mic obosește ușor, nu ia suficient în greutate, are dificultăți de respirație și face infecții respiratorii frecvente.

Bolile cardiace congenitale au o complexitate diferită: simplă (ușoară), moderată și severă. Dintre cele simple, cele mai frecvente sunt: 

Dintre cele moderate, cele mai frecvente sunt:

  • tetralogia Fallot
  • coarctația de aortă, PCA

Dintre cele complexe face parte transpoziția de vase mari.

De ce apar malformațiile cardiace congenitale?

Malformațiile cardiace congenitale sunt date de factori genetici, care nu pot fi controlați, în special în cazul formelor malformative complexe, cum este sindromul Down. Majoritatea copiilor cu sindrom Down au și canal atrio-ventricular.

Pe lângă acești factori, responsabili pentru apariția defectelor cardiace sunt și cei de mediu, iar aceasta presupune substanțe care au fost administrate mamei pe durata sarcinii: consumul de alcool – există sindromul alcoolic fetal în care copilul se naște cu retard și cu diferite malformații (frecvent DSV), consumul de litiu (conținut de diverse medicamente) s-a demonstrat că are un efect teratogen (produce malformații).

Sau anumite infecții virale în sarcină, cum sunt rubeola și varicela, care sunt infecții foarte agresive și șansele ca fătul să dezvolte o malformație cardiacă congenitală cresc considerabil.

Ce trebuie să știe părinții înainte și după intervenția de corectare a defectului cardiac?

În cazul copiilor care suferă de malformații cardiace congenitale trebuie prevenite infecțiile respiratorii (prin igiena corectă, alimentație echilibrată, efectuarea imunizărilor standard), tratarea promptă în cazul apariției lor, tratamentul aritmiilor, a simptomelor de insuficiență cardiacă.

Dacă șuntul este semnificativ, recomandarea este de a se limita efortul fizic, altfel copiii trebuie menținuți activi, pentru evitarea obezității. Esențială este corecția malformației cât mai devreme de la momentul diagnosticului, dacă situația o impune.

Dacă o malformație este rezolvată la timp, viața pacientului poate reveni la normal. În primele șase luni postcorecție, trebuie administrată o doză de antibiotic pentru profilaxia endocarditei infecțioase (infectarea materialului cu care s-a închis defectul) în special înaintea efectuarii unor proceduri dentare.

Orice pacient cu malformație congenitală cardiacă rezolvată intervențional sau chirurgical necesită monitorizare cardiologică atentă și continuă prin examen clinic, electrocardiogramă și ecocardiografie sau alte teste imagistice.”

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Tudor Chirilă despre educația sexuală în școli: Faptul că devine parte dintr-o materie care se predă în mod singular și nu în legătură cu alte materii cum ar fi biologie, deci nu se face transdisciplinar, duce la o pierdere din eficiență

Introducerea Educației sexuale în școli sub forma unui modul într-o nouă materie obligatorie pentru elevii claselor V-XII, deci predarea ei “în mod singular” și nu transdisciplinar în legătură cu biologia,…
Vezi articolul

Ministerul Educației publică luni la ora 21:00 situația din școli pe care ar fi trebuit să o prezinte vinerea trecută. Din 6,4 milioane de teste de salivă date elevilor, s-au întors puțin peste 2.000 de rezultate / Numărul cazurilor s-a redus cu două treimi față de acum două săptămâni

În ultima săptămână s-a înregistrat o scădere a numărului de infectări cu SARS-CoV-2 în mediul școlar și, implicit, a numărului de clase și unități cu activitate organizată în sistem online,…
Vezi articolul

VIDEO “Cadrele didactice care nu sunt vaccinate vor preda online” – o “ipoteză” pentru reluarea școlii, anunțată de ministrul Educației / “E o presiune din ce în ce mai mare din partea părinților”

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a susținut marți, într-o conferință desfășurată la Ploiești, că există o “presiune din ce în ce mai mare din partea părinților” ca reluarea școlii cu prezență…
Vezi articolul

Monica Anisie, ministru al Educației și profesoară de română, se mândrește cu recomandarea oferită unei foste eleve care vrea să plece din țară / Tânăra “va face lucruri mărețe” ca cercetător în genetică, după studii în America

Ministrul responsabil cu Educația românească, Monica Anisie, se mândrește, miercuri, pe pagina sa de Facebook cu o elevă care vrea să plece din România, pentru a învăța în America. Monica…
Vezi articolul