Matematica diferențiată cu aplicare în viața de zi cu zi și consiliere în carieră încă din școala primară – exemplul Singapore dat de OCDE tuturor statelor, inclusiv României, în care elevii au probleme cu această disciplină și cu formarea competențelor specifice

697 de vizualizări
Foto: © Filip Skarp | Dreamstime.com

Elevii din Singapore învață matematica diferențiat și au parte de consiliere în carieră încă din școala primară. Elevii pot alege nivelul potrivit de matematică în funcție de abilitățile și de interesele lor, potrivit informațiilor publicate de Ministerul Educației din Singapore și incluse în raportul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind cel mai nou val de date de la testările PISA 2022, publicat miercuri, 13 noiembrie.

Școlile din Singapore le dau posibilitatea elevilor de a alege între diferite niveluri și opțiuni de cursuri la matematică. Astfel, elevii își mențin motivația mai mult timp și au șanse mai mari de a-și finaliza studiile, potrivit sursei citate.

Mai exact, în Singapore este oferită opțiunea de a alege între diferite niveluri de matematică, încă din clasa a V-a. Elevii care necesită mai mult timp și sprijin ca să învețe pot urma programa de Matematică Fundamentală în locul celei de Matematică Standard. Programa de Matematică Fundamentală pune accent pe concepte și abilități de bază, permițând elevilor să învețe un volum mai redus de conținut, dar cu mai mult timp alocat în curriculum.

Din clasa a VII-a până în clasa a X-a, școlile din Singapore oferă mai multe programe de Matematică: G1, G2 sau G3 (G reprezintă General). Din nou, elevii au flexibilitatea de a ajusta nivelul în funcție de punctele lor forte și de interese.

De exemplu, Matematica G1 este destinată elevilor care au studiat Matematica Fundamentală anterior. Din clasa a IX-a, elevii care sunt interesați și au performanțe bune la nivelul lor actual pot opta pentru a studia la un nivel mai înalt, respectiv Matematică Suplimentară G2 sau Matematică Suplimentară G3.

Programele cu diferite niveluri de pregătire au ca obiective:

  • să asigure ca toți elevii să atingă un nivel de stăpânire a matematicii necesar pentru viața de zi cu zi;
  • să ofere posibilitatea de a învăța mai multă matematică pentru elevii care vor să urmeze o carieră în domenii conexe.

Educația de calitate și orientarea în carieră garantează că toți elevii își înțeleg opțiunile și sunt sprijiniți în a face alegeri decisive pentru viitorul lor, este precizat în textul amintit.

Un grad ridicat de opțiune poate veni, totuși, cu unele riscuri. Tinerii nu sunt întotdeauna conștienți de natura decisivă a alegerilor pe care le fac în învățământul secundar superior (liceu) și nu se gândesc la modul în care acestea le conturează viitorul educațional și parcursurile profesionale. Elevii și părinții lor iau adesea decizii bazate pe percepțiile sau pe experiențele părinților, mai degrabă decât pe informații obiective despre nevoile de pe piața muncii asociate cu diferite opțiuni. Oferirea unor opțiuni multiple ar trebui să fie însoțită de o orientare de înaltă calitate, care să informeze elevii și părinții despre oportunitățile viitoare și nevoile pieței muncii, susține textul amintit.

Pentru a ajuta elevii să aleagă mai bine între opțiunile disponibile și să decidă care sunt parcursurile educaționale și profesionale pe care doresc să le urmeze, Singapore oferă un Ghid de Educație și Carieră (ECG) elevilor din diferite niveluri de educație:

  • Școlile dispun de consilieri ECG care ajută elevii să își identifice punctele forte și interesele prin consiliere educațională și de carieră, ateliere și experiențe de dezvoltare a elevilor (de exemplu, discuții și târguri ECG, prezentări de profesioniști din industrie și vizite de învățare în industrie). Consilierii ECG se asigură că toți elevii, indiferent de mediu și performanță, primesc sfaturi și sprijin personalizate pentru a lua decizii informate despre planurile lor educaționale și de carieră. Pentru elevii cu nevoi speciale (de exemplu, cei din medii socio-economice defavorizate), consilierii ECG oferă sprijin specific, în consultare cu personalul școlii responsabil de dezvoltarea elevilor. Ei lucrează, de asemenea, cu echipa școlii pentru a ajuta profesorii să fie capabili să ofere sfaturi privind ECG pentru elevii lor.
  • Există un portal online cu informații și instrumente pentru explorarea diferitelor parcursuri educaționale și profesionale, disponibil pentru toți elevii de la învățământul primar până la cel terțiar.
  • Centrul ECG din cadrul Ministerului Educației oferă servicii de consiliere educațională și de carieră elevilor în perioada în care sunt publicate rezultatele examenelor naționale. Elevii pot programa o ședință de consiliere ECG, care poate fi desfășurată online sau prin telefon.
  • Resursele ECG sunt puse la dispoziție online pentru elevi, profesori și părinții lor pentru a înțelege mai bine posibilele parcursuri educaționale și de carieră. Exemplele includ o publicație despre „Lumea Muncii” și abilitățile cerute, precum și un ghid pentru părinți pentru a-și sprijini copiii în a face alegeri în momente-cheie în educație. De asemenea, sunt disponibile relatări ale unor persoane despre cum și-au descoperit interesele personale, parcursurile educaționale și de carieră.
Ce rezultate au elevii din Singapore la Matematică, potrivit PISA 2022

La Matematică, materie principală a evaluării PISA 2022, elevii în vârstă de 15 ani din Singapore au obținut 575 de puncte, comparativ cu o medie de 472 de puncte în țările OCDE, conform raportului amintit.

În Singapore, media punctajului pentru științele exacte a elevilor de 15 ani a fost de 561, comparativ cu o medie de 485 de puncte în țările OCDE.

Rezultatele medii din 2022 au fost aproximativ aceleași ca în 2018 la matematică și mai ridicate comparativ cu 2018 la științe. 

Singapore este una dintre puținele țări în cadrul PISA care a demonstrat o îmbunătățire constantă de-a lungul timpului; acest lucru este cu atât mai remarcabil cu cât Singapore este una dintre țările cu cele mai bune performanțe în cadrul PISA.

În perioada cea mai recentă (2018-2022), diferența între elevii cu cele mai bune rezultate (10% cu punctajele cele mai ridicate) și elevii cu cele mai slabe rezultate (10% cu punctajele cele mai mici) s-a mărit la matematică și nu a prezentat schimbări semnificative la științe. La matematică, elevii cu performanțe înalte au devenit mai buni, în timp ce performanța nu s-a schimbat semnificativ printre elevii cu performanțe scăzute.

În Singapore, 92% dintre elevi au atins cel puțin nivelul 2 de competență la matematică, semnificativ mai mult decât media din țările OCDE (media OCDE fiind de 69%). La acest nivel, elevii pot interpreta și recunoaște, fără instrucțiuni directe, cum poate fi reprezentată matematic o situație simplă (de exemplu, comparând distanța totală între două rute alternative sau calculând prețurile într-o altă monedă).

Aproximativ 41% dintre elevii din Singapore au avut rezultate de top la matematică, ceea ce înseamnă că au atins nivelurile 5 sau 6 la testul de matematică PISA (media OCDE: 9%). La aceste niveluri, elevii pot modela matematic situații complexe și pot selecta, compara și evalua strategii adecvate de rezolvare a problemelor.

În Singapore, 50% dintre elevi (cel mai mare procent) s-au numărat printre elevii cei mai avantajați socio-economic, dintre cei care au participat la testul PISA din 2022.

La nivel global, la matematică, băieții au obținut punctaje mai bune decât fetele din 40 de țări, iar fetele au obținut punctaje mai bune decât băieții în alte 17 țări. În celelalte 24 nu s-a observat o diferență semnificativă.

Care este situația în România

Dacă Singapore este în fruntea clasamentului în ceea ce privește matematica, România se situează la 40 de țări distanță.

În România, 51% dintre elevi au atins cel puțin nivelul 2 de competență la matematică, semnificativ mai puțini decât Singapore, unde procentul a fost 92, sau chiar decât media de 69% din țările OCDE.

Aproximativ 4% dintre elevii din România au avut performanțe de top la matematică, ceea ce înseamnă că au atins nivelurile 5 sau 6 la testul de matematică PISA, media OCDE fiind de 9%.

La matematică, punctajele medii au fost mai scăzute decât cele din 2012 și 2015.

În perioada cea mai recentă (2018-2022), diferența între elevii cu cele mai bune rezultate și cei cu cele mai slabe rezultate nu s-a schimbat semnificativ la matematică. Mai mult, la această materie, performanța a rămas aproape de nivelurile anterioare atât pentru elevii cu rezultate ridicate, cât și pentru cei cu rezultate scăzute.

Comparativ cu 2012, procentul elevilor care au obținut un punctaj sub nivelul de competență de bază a crescut cu 7% la matematică.

Citește și:
Raportul PISA 2022 dedicat „strategiilor de învățare”: Folosirea matematicii în viața reală, evaluarea informațiilor online și atitudinea proactivă la clasă sunt probleme acute pentru elevii români, care semnalează și o lipsă de sprijin din partea profesorilor în formarea competențelor pentru viitor


Foto: © Filip Skarp | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. foarte interesant articol…..
    …când am luat metrul de croitorie și o bucată de carton ca sa ii arat copilului ce însemna un metru patrat și ce înseamnă prin comparație un cm patrat… a făcut ochii mari ( gen ” așa de simplu era?”) și m- am întrebat atunci (sunt mai mult de zece ani)…..oare de ce nu au făcut asta la școală!??
    ….eu, uite așa sunt eu unul dintre părinții care vin cu nenorocire peste școală😃 hm… cred că asta a fost oarecum și o provocare de traducere …
    … deci,PS, înainte să fie existe și să fie utila aproape orice chestie e un pic abstractă.

  2. Toata lumea a “furat” de la Singapore, si americanii si românii si europenii, mai putin rusii si chinezii. La noi au “furat” doar desenele, gen 2 flori + 3 flori = 5 flori. Filozofia care sta la baza nu a copiat-o. De aia ei sunt in top si noi la coada.

    Mai trebuie luata in considerare si cunoasterea ancorata. Ea nu este esentiala doar in invatamantul special. Granitele intre didactica generala si didactica speciala nu mai sunt asa clare. In invatamantul integrat tind sa se contopeasca intr-o didactica integrata. Cunoasterea ancorata ar trebui luata serios in considerare si in scoala de masa.

    E nevoie de cuie si sfoara ca sa creezi figuri geometrice, nu doar de creta. E nevoie sa folosesti ritmul, muzica, perceptia vizuala, tactila, kinestezica ca sa formezi reprezentari clare la mate. Pe aceste reprezentari se ancoreaza cunoasterea mai departe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Aproape 5.000 de doctoranzi la studii cu frecvență primesc burse de 3.200 de lei pe lună. Modul de acordare a acestora, după schimbarea Legii – explicat de secretarul de stat Gigel Paraschiv / Ministerul a solicitat 46 de milioane de lei de la Fondul de rezervă bugetară pentru a putea să acopere bursele de studii doctorale până la sfârșitul anului

Bursele studenților doctoranzi sunt cuprinse, conform noii Legi a învățământului superior, în granturile studiilor de doctorat, granturi care, pe vechea lege a educației, nu includeau aceste sume. Ce înseamnă această…
Vezi articolul

LISTĂ Concursuri școlare sportive 2024. Calendarul campionatelor pentru elevii legitimați, al olimpiadei naționale sportul școlar – ONSȘ și pentru elevii de la liceele militare – OSML, publicate de Ministerul Educației

Calendarele mai multor tipuri de competiții sportive pentru elevi în anul școlar 2023-2024 au fost publicate recent de Ministerul Educației. Este vorba de calendarul olimpiadei naționale a sportului școlar –…
Vezi articolul