Matematica mai aproape de oameni în viața de zi cu zi? Franţa lansează o amplă consultare publică despre rolul disciplinei în societate

2.301 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Centrul Naţional pentru Cercetări Ştiinţifice (CNRS) din Franţa a lansat luni o consultare publică despre locul matematicii în societatea franceză, care, potrivit reprezentanţilor centrului, se confruntă cu o lipsă de atractivitate, informează AFP, potrivit Agerpres.

Iniţiativa coincide cu Săptămâna matematicii, dedicată în special elevilor de şcoală generală şi liceenilor şi care îşi propune să ilustreze în 2025 modul în care această disciplină de studiu este integrată în viaţa de zi cu zi.

Franţa rămâne în topul cercetării din domeniul matematicii, însă disciplina se confruntă în acelaşi timp cu grave inegalităţi de gen şi cu o lipsă de atractivitate.

Potrivit Agerpres, un studiu internaţional publicat în decembrie 2024 a constatat că elevii francezi din CM1 (Curs Mediu 1 – echivalentul clasei a III-a) din şcoala primară şi cei din a IV-a clasă de colegiu (echivalentul clasei a VIII-a) rămân printre cei mai slabi la matematică şi ştiinţe din Uniunea Europeană şi din Organizaţia de Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), relevând totodată o scădere îngrijorătoare a rezultatelor în rândul fetelor şi în rândul celor mai defavorizate clase sociale. 

Matematicianul francez Cedric Villani, coautorul unui plan de studiere a matematicii lansat de Ministerul Educaţiei Naţionale, a deplâns „lipsa de elan şi de resurse” pentru punerea planului în aplicare, în special în ceea ce priveşte formarea profesională.

Consultarea lansată luni de CNRS vizează „o mai bună înţelegere a aşteptărilor, nevoilor şi frânelor legate de practicarea şi învăţarea matematicii” precizează un comunicat.

Iniţiativa are totodată ambiţia de „a imagina împreună un viitor în care matematica va fi mai incluzivă, mai accesibilă şi mai valoroasă în toate aspectele vieţii de zi cu zi”, a declarat Christophe Besse, directorul Institutului naţional pentru ştiinţe matematice şi interacţiunile lor din cadrul CNRS.

Consultarea publică – deschisă online pe site-ul consultation-maths.fr – se va desfăşura din 10 martie până pe 30 aprilie şi va fi însoţită de ateliere şi reuniuni cetăţeneşti care vor avea misiunea de a formula recomandări pentru a facilita accesul la matematică, mai transmite agenția de presă.

CNRS se angajează să raporteze rezultatele consultării şi să le transmită actorilor educaţionali, ştiinţifici şi instituţionali.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Manualul unic dispare

Uniunea Editorilor din România, protest public față de modul în care se organizează licitaţiile pentru manualele școlare: etapa în care profesorii ar trebui să opteze pentru manuale este programată de zece ani în vacanţa de vară

Uniunea Editorilor din România (UER) protestează față de modul în care se organizează licitaţiile publice pentru manualele şcolare, pe care îl califică drept „total neadecvat”, potrivit unui comunicat de presă…
Vezi articolul
Olimpiada Internationala de Matematica 2022 va avea loc in Oslo / Foto: Facebook.com/imo2022oslo

Rusia a fost suspendată de la Olimpiada Internațională de Matematică 2022. Juriul prestigioasei competiții a votat ca 6 elevi ruși să poată fi invitați doar în nume personal, și nu ca echipă, la olimpiadă

Rusia a fost oficial suspendată din Olimpiada Internațională de Matematică, anunță președintele Boardului prestigioasei competiții, Geoff Smith. Decizia finală a fost luată vineri, 25 martie 2022, de Juriul Olimpiadei Internaționale…
Vezi articolul

Președintele interimar al USR, Cătălin Drulă, către ministrul Cîmpeanu: “Sunteți întruchiparea perfectă a unui amestec între nepăsarea lui Iohannis și cinismul securiștilor cu doctorate falsificate” / “Mi-e foarte clar, educația va merge doar în jos”

“Sunteți la locul dumneavoastră, adică ministru al Educației în Guvernul României, doar din două perspective: sunteți în subordinea unui plagiator – deci pentru asta vă potriviți acolo – și sunteți…
Vezi articolul

Mesajul ministrului Educației, Daniel David, după ce au fost puse în transparență programele școlare pentru liceu: Analfabetismul funcțional va scădea drastic, odată cu generația care începe liceul în 2026 / Acesta este măsurat doar prin teste internaționale pe baza competențelor acumulate până în clasa a IX-a

Ministrul Educației Daniel David a transmis un mesaj luni seară, după ce Ministerul a publicat în transparență programele școlare pentru liceu, pe baza cărora se vor elabora manuale noi: „Analfabetismul…
Vezi articolul