Mesaj pentru profesorii care au copii cu CES în clase de la ministrul Educației: Vă încurajez să faceți apel și să solicitați resurse acolo unde aveți nevoie

44.962 de vizualizări
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, le-a transmis profesorilor care au elevi cu cerințe educaționale speciale „să solicitați resurse acolo unde aveți nevoie, inclusiv în ceea ce privește limitele de copii la nivelul clasei”. Acesta a afirmat că „vom veni în curând cu o strategie”. Declarațiile au fost făcute, miercuri, 19 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal.

„Copiii cu CES (cerințe educaționale speciale – n.red): așa cum v-am spus, vom veni în curând cu o strategie. Avem un proiect necompetitiv pe componenta de CES. Până atunci, vă încurajez să faceți apel și să solicitați resurse acolo unde aveți nevoie, inclusiv în ceea ce privește limitele de copii la nivelul clasei”, a spus Daniel David.

Pe 5 noiembrie, ministrul Daniel David a vorbit despre profesorii de sprijin: „Este important când vom gândi bugetul pe anul viitor să luăm în calcul ceea ce eu spuneam că ar fi trebuit să facem de mai mulți ani, să punem la dispoziție bani pentru a angaja profesori de sprijin, pentru angaja ajutorul de care are nevoie profesorul la clasă.”

Informații de context despre integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale

Profesorii din România spun că cel mai mult au nevoie să fie învățați cum să predea la elevii cu CES, potrivit studiului internațional TALIS 2024.

Învățarea diferențiată și individualizată nu poate fi asigurată în învățământul de masa, cel de stat, cu 33 de elevi în clasă, dintre care 3 sunt cu CES. Statul nu a angajat pe nimeni să ne ajute și noi rămânem responsabili de toți, a declarat profesoara Dorica Boltașu.

Edupedu.ro a publicat pe 28 aprilie o analiză a reformei educației speciale, prevăzută de legea învățământului preuniversitar, care nu a mai avut loc. Din 2023, aproape toate prevederile din legea educației au fost amânate, iar legislația subsecventă nu există. 

Evaluarea elevilor cu cerințe educaționale speciale se face conform unui ordin comun din 2016 care include metodologia pentru încadrarea copiilor în grad de handicap și pentru orientarea școlară și profesională.

  • Numărul elevilor cu CES din școlile din România aproape s-a triplat în ultimii 5 ani, ajungând la peste 50.000 în anul școlar 2023-2024, în timp ce numărul profesorilor de sprijin este ținut de Ministerul Educației cu mult sub standardul legal, a arătat Edupedu.ro într-o analiză din aprilie 2024 – grafic.
  • În anul școlar 2023-2024 au fost 1852 de profesori de sprijin la 51.784 de elevi din învățământul de masă, adică un profesor de sprijin la 28 de elevi, în medie. Dacă raportăm numărul profesorilor de sprijin la numărul total al elevilor cu CES din învățământul de masă și cel special (71.324), avem 38 de elevi la un profesor de sprijin. 
  • În același timp, profesorii de la clasele unde sunt elevi cu CES au nevoie de ajutor și formare. „După ce un elev cu cerințe educaționale speciale obține certificatul de orientare școlară și profesională, ajunge în școala de masă, unde cadrele didactice întreabă: «Ok, eu acum ce fac? Am o hârtie, dar asta nu schimbă cu nimic situația; copilul este tot aici, cu mine și eu trebuie să găsesc metode pentru a continua»”, a declarat Lizetta Mihăilă, coordonator profesori itineranți și de sprijin, în cadrul unei conferințe organizate de de Casa Corpului Didactic București în parteneriat cu CMBRAE, în 2024. 

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Degeaba ducem copiii cu CES în școlile de masă, dacă profesorul nu are resurse, spune ministrul Daniel David: Să dăm bani pentru a angaja profesori de sprijin și ajutorul de care este nevoie la clasă, când vom face bugetul pe anul viitor


16 comments
  1. Mi-a povestit cineva că la o clasă de liceu (cu reputație) este un elev cu CES ,care in ore nu scrie,folosește radiera ca obiect de joacă, iar mama ei ii cere lecțiile de la colegi !
    Aici despre ce vorbim ?!
    Copilul ăla o fi având CES,dar părinții sunt sigur pe val…
    Peactic acest copil are nevoie de mișcări specifice diagnosticului ,kinetoterapie si altele….
    La ce chinui 6 ore pe zi un astfel de copil ,diar ca să i transcrii tu temele/lecțiile?!
    Acest copii au nevoie de un program școlar redus ,iar in completare alte activități pt recuperare in funcție de diagnostic si nu de stat stână intr o clasă!
    Oameni buni,treziți-vă, practic vă amăgiți cu asta, iar școlile noastre masă n-au spații amenajate ca-n alte țări specifice acestor tipuri de elevi…
    Nimeni nu vi-i marginalizează,fiți ancorați la realitatea din România si nu visați spre alte țări (cu exemple de aici) când de fapt noi suntem in urmă la acest capitol…!
    Si chiar ,dacă se investește in resurse umane,spațiile nu există, nu sunt spații!
    Un spațiu nu înseamnă banci si niște jucării!
    Copilul are nevoie de multe..
    Trăiți românește voi care aveți copii cu CES si luați in calcul ce spun profesorii că știu mai bine decât oricare ministru care se schimbă la un an !

  2. Copii cu CES transformă profesorii. Profesorii vor fi cu CES in 2÷3 ani. De ce nu avem școli speciale cu personal pregătit pentru copii cu CES? Ar fi mai bine. Să cerem părerea președintelui Nicușor Dan și a primului-ministru Bolojan Ilie. Și dumnealor, copii fiind au fost la școli ajutătoare și au ajuns oameni mari.

  3. Cred ca sunteti fara habar ce faceți și ar fi cazul să vă mai uitați și în alte țări cum abordează ei astfel de situații și să luați exemplu.
    Ceea ce dvs faceți se numește discriminare și puneți o etichetă în fruntea copiiilor!
    Sunteți conștient cat de greu le este acestor copii să fie acceptați și integrați?
    Sunt copii cu grad mediu și se integrează chiar bine la școală/grădiniță de masă.
    De ce nu faceți ca și.in US unde copiii sunt testați iar cei care sunt înalt funcționali merg la instituțiile de masă. Ceilalți au parte de școală specială dar clasați pe nivelul lor intelectual. Cum puteți pune un copil mediu cu unul grav în aceeași clasă? Cum puteți pune un copil liniștit și calm cu unul agresiv fizic și verbal? Sunteți conștient de ceea ce faceți? Pentru un copil care gradul de afectare nu este mare să îl puneți împreună cu unul de grad grav este o tortură. Copilul acela în loc să facă progrese va face regresii mari și nu va mai avea șanse de recuperare. Ah și așa nu mai zic ca la grădinițele și școlile speciale îi lasă de capul lor și nu se ocupă de ei. Copiii ăia nu mai au practic nici un viitor!
    Ne aduceți în punctul în care să luăm în calcul plecarea din țară doar pentru partea educațională. Strigător la cer ceea ce faceți!

  4. D-voastră știți că sunt ingrijitoare care lucrează in scoli speciale cu CES,ADHD și nu primesc nici măcar sporuri de r cei 15%și fac și infermiere, și ii supravegheaza

  5. Aveti idee cat de greu este pentru parintii unui copil CES? Aveti idee cat de greu ii este unui astfel de copil care stie ca este diferit si pentru asta marginalizat de catre colectiv?Cat isi doreste sa aiba prieteni, sa fie ca ceilalti? Este tolerat, dar nu integrat in scolili noastre. Este marginalizat de profesori, copii si parintii acestora. Si stiti ceva domilor care comentati – doar comentati si atat, nu faceti nimic care sa ajute acesti copii. Ar trebui sa va uitati in oglinda, si sa va raspundeti sincer voua si in fata lui Dumnezeu care este meritul vostru in integrarea in societate a unui astfet de copil.

    1. marginalizat, pe naiba! locul lui nu e intr o scoala cu copii obisnuiti, fiindca singur se autoexclude,iar profesorii nu sunt specialisti in ces. din pacate, v-a ametit porcaria de promovare că aveti dreptul in orice scoala normala. va asumati riscul!!! chiar si in familie, fie ea largita, copilul cu handicap mintal e privit altcumva de catre familie. copiii cu ces trebuie sa isi continue studiile in scoli speciale, nu in colectivitate cu copiii …normali. ce vina au copiii normali ca nu vor sa interactioneze si nici nu pot cu copii cu sindrom down sau cei cu autism? vorbiti din parti, fara sa intelegeti fenomenul , fiindca sunteti egoista, va intereseaza diar copilul d-voastra , fara sa intelegeti psihologia copilului normal, care e crud, nu-l intereseaza sa aiba relatii cu un copil cu orobleme mentale, uar profesorul nu poate sa isi piarda din timp pt. un singur copil sau 2, neglijand o intreaga clasa! stiti ce inseamna sa te concentrezi pe un singur copil 5 minute? haos, in restul clasei!!! pana si germanii au realizat ca integrarea sau incluzijea reprezinta ineficienta, timp pierdut. statul trebuue sa investessca mai mult in scoli speciale, dar nu o va face, ci va pune povata tot pe profesorii din scolile …normale…asta e adevarul! nu mai rumegati cretinismele ministeriale!😡

      1. zau asa ? pai si daca copilul meu are neurologic .mâna dreapta paralizata ce sa faca scoala sa mi l bage la cei ce au probleme cu capul? ua gânditi putin al meu cooil este normal doar ca are o problema la mâna dreapta .spuneti dvs ce a ti face?

  6. Sa facem apel? Sa cerem resurse? Serios?! Cum naiba nu ne-o fi dus mintea sa facem asta pana acum? Tovarase, cerem resurse de ani buni, nu ne aude nici dracu’. Si vii tu, fata mare, ca „vai, dar daca voi nu cereti, noi de unde era sa stim ca aveti nevoie?!”. Cum te rabda pamantul, om fara obraz?

  7. >> să solicitați resurse acolo unde aveți nevoie

    Deci faceti o cerere catre academician dr. psih. si cereti:

    Resurse umane:
    – un profesor de sprijin la 6-12 copii cu CES
    – logoped
    – psiholog
    – consilier
    – shadow unde este cazul
    – acces la kinetoterapie unde este cazul
    – buget pentru formare continua

    Resurse materiale:
    – camera senzoriala pentru copiii cu TSA si ADHD,
    – amenajare spatiu de retragere
    – cabinete pentru profesorul de sprijin, logoped, psiholog si consilier, dotate cu mobilier specific si materiale, imprimanta, hartie etc.
    – manuale adaptate
    – mijloace didactice adaptate
    – tehnica asistiva pentru elevii cu TSI
    – clase adaptate si mobilier adaptat (pupitre reglabile de exemplu)

    Reforma:
    – debirocratizare si depolitizare
    – politici si legislatie pentru CES la nivelul anului 2025

    Sa-l puneti in CC si pe primul ministru.

    Cererea va fi aprobata imediat si scoala va primi banii in cont a doua zi.

  8. Multă teorie și vorbe goale.
    Tipurile de CES sunt diferite până la grade avansate și patologice punând profesorul în mare încurcătură. Este o greșeală mare ce are loc în sistem!!
    Suferă ceilalți copii, suferă cei cu CES pentru ca văd diferența enorma între ei și restul clasei, suferă profesorul pentru că NU are cum să gestioneze situația. Discuția e lungă… situația e prost gândită… nu îl poți învăța mai nimic pe cel cu CES pe eu ca el nu poate să învețe. Și unul la unul dacă lucrezi cu el rezultatele sunt tot pe acolo. Dacă îl treci clasa neștiind mai nimic nu îi discriminează pe ceilalți care se ostenesc să progreseze?!

    1. alooo, @Un prof ….CES NU INSEAMNA DOAR COPII CU DEFICIENTE DE INVATARE , CARE NU POT ASIMILA INFORMATIE ! daca esti profesor se presupune ca tu ai cunostina de acest lucru ! se pare ca nu ! copilul meu are CES si un IQ = 157 ! are nevoie de profesor de sprijin , unul care sa ii explice totul la un nivel academic ( nu de liceu ) , sa ii spuna ca lumea din jurul lui e pacifista si sa il invete sa socializeze ! nici nu aveti idee domnule ministru ce inseamna sa ai un copil cu CES ! SUNTETI TOTI DECUPLATI DE LA REALITATE !

  9. Omul acesta este precum o masina de tocat. In permanenta scoate din el ceva inutil sau rau. Unde si la cine trebuie cerute resursele? Are el habar? Stie care este sustinerea pe care o primesc parintii unui elev cu CES pentru a beneficia de o persoana de sprijin la clasa? Are vreo idee?

  10. „Sa faceti apel!”
    Eventual dosar cu sina!
    Dar nu ar fi mai simplu ca o data cu eliberarea certificatelor de la ISJ, in functie de caz si diagnostic, sa i se aloce „resurse” automat?

    1. Păi tu, ca educator, dacă ai la grupă un singur elev cu CES (vorbesc din propria experiență), diagnosticat cu o formă de autism mai severă, efectiv nu poți să faci activitațile cu ceilalți copii pentru că trebuie să stai după el mai tot timpul că trage tot ce prinde în mână, de la materialele de pe pereți, la fișele cu care lucrează ceilalți copii…se plimbă constant prin sala de clasă… Domnul ministru ar trebui să meargă într-o astfel de clasă și să petreacă puțin timp. Vă garantez că se va gândi de două ori înainte să vorbească.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mesaj de susținere pentru profesori, de la Călin Goia, Voltaj: Am toți cei trei copii în sistemul de stat. Sunt sigur că singura salvare a țării ăsteia este să fim alături de acești profesori care își dau tot sufletul la școală

Greva generală a profesorilor este susținută de solistul trupei Voltaj, Călin Goia, după cum spune artistul într-un mesaj video postat pe Facebook. Acesta a oferit exemplul personal: ”Am toți cei…
Vezi articolul

Biblioteca virtuală școlară, pe ultima sută de metri să nu piardă finanțarea de 40 de milioane de euro. Ministerul Educației prin ARNIEC mai are până pe 15 decembrie să anunțe câștigătorul, altfel licitația se anulează. Epopeea întârzierilor fără precedent a unui proiect vital pentru educația copiilor în timpul școlii online

ARNIEC mai are până pe 15 decembrie să anunțe oficial câștigătorul licitației pentru Biblioteca școlară virtuală, altfel licitația se va anula și trebuie luată de la capăt, au precizat pentru…
Vezi articolul

Ligia Deca: Raportul preliminar în cazul Şcolii Nicolae Titulescu arată o serie de abateri de la procedură. Inspectoratul urmează să demareze procesul de cercetare disciplinară / Am trimis corpul de control la școală și inspectorat

„Raportul preliminar al inspectoratului ne sesizează o serie de abateri de la procedură. Inspectoratul urmează să demareze procesul de cercetare disciplinară. În plus, am decis ca începând de astăzi să…
Vezi articolul

Primăria Timișoara cere în instanță recuperarea unei clădiri în care a funcționat o grădiniță / Acuză noii proprietari de folosirea de acte false / Fritz: ”E un jaf sistematic care s-a întâmplat în istoria recentă a Timișoarei”

Primăria Municipiului Timişoara a depus o acţiune în instanţă împotriva actualilor proprietari ai unui imobil din zona centrală a oraşului, acuzând folosirea de către aceștia de acte false, a anunţat,…
Vezi articolul

Directorul de securitate nucleară al Institutului de Fizică de la Măgurele, despre nivelul de radioactivitate din ultima săptămână: Avem un turn meteo de 60 de metri. Nu avem creșteri ale radioactivității mediului

Directorul de securitate nucleară la Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară Horia Hulubei, Mitică Drăgușin, a declarat pentru Edupedu.ro că nu sunt motive de îngrijorare, deoarece „noi…
Vezi articolul