Mihnea Costoiu: Consiliul Național al Rectorilor susține proiectul legii învățământului superior / Angajarea asistenților universitari fără studii de doctorat, propusă de universitățile de medicină

4.182 de vizualizări
Programul PSD pentru educaţie
Mihnea Costoiu / Foto: Facebook.com/Mihnea Costoiu
Rectorul Universității Politehnica din București, Mihnea Costoiu, a declarat, în cadrul dezbaterilor din Parlament, că proiectul legii învățământului superior este susținut de Consiliul Național al Rectorilor. Acesta a menționat că o propunere venită din partea universităților de medicină se referă la posibilitatea angajării asistenților universitari fără ca aceștia să aibă studii doctorale. Ministra Educației, Ligia Deca, a răspuns că „trebuie să vedem dacă se justifică excepția” pentru domeniul medical.

„După analiza pe care am făcut-o, putem spune, răspicat și foarte clar, pentru ca poziția noastră să fie clară, că, în urma analizei, repet, Consiliul Național al Rectorilor susține legea învățământului superior”, a spus Mihnea Costoiu.

Costoiu a adus în atenție lipsa resursei umane din universități și a vorbit despre niște măsuri de stimulare pentru angajarea tinerilor în unitățile de învățământ superior:

„Sunt câteva elemente importante legate de resursa umană. Și noi, ca întreaga societate, ne confruntăm cu o problemă majoră în atragerea resursei umane tinere în universitate. Și la noi salariile nu sunt unele foarte atrăgătoare, motiv pentru care este extrem de important să existe măsuri de stimulare a atragerii tinerilor în învățământul superior. Înțelegem criza majoră de resurse umană în învățământul preuniversitar și acceptăm, și susținem acest lucru. Însă, suntem de aceeași parte a baricadei, dacă îmi dați voie să folosesc acest șablon, și noi ne confruntăm cu probleme majore. Sunt câteva domenii care au concurență foarte mare în piața forței de muncă. Vorbim aici de învățământul medical, de învățământul ingineresc (…). IT-ul a explodat în România, grație universităților și măsurilor fiscale care stimulează companiile.

Este extrem de complicat să putem atrage tineri în aceste domenii. (…) Deci, este extrem de important să avem măsuri de stimulare a intrării tinerilor. Una dintre solicitările venite – în special de la universitățile de medicină, dar nu numai – este aceea de a nu condiționa intrarea în sistem de obținerea titlului de doctor.

Rectorul Universității Politehnica din București a vorbit despre creșterea autonomiei universitare: „Insistăm foarte mult pe creșterea autonomiei universitare, în special, cea cu privire la deciziile de realizare a structurilor din universități și cu privire la finanțarea universităților.”

Depre propunerea universităților de medicină, Ligia Deca a precizat că „legea spune că se pot angaja cei care sunt doctoranzi. În momentul în care ei nu mai sunt doctoranzi și au o diplomă de doctori, sigur că contractul devine pe termen nelimitat.”

Ministrul Educației a spus că „trebuie să vedem dacă se justifică excepția” pentru domeniul medical.

„Există o reticență în a avea personal de predare în universitate fără să aibă această garanție de calitate a doctoratului. Sigur, pe termen scurt se poate și eu cred că este binevenit, pentru că doctoranzii, mulți dintre ei, în esență, oricum sunt implicați în procesul didactic. Înțeleg specificitatea domeniului medical, unde avem și rezidențiatul și un pic, mă rog, e un proces special. Trebuie să vedem dacă se justifică o excepție pentru acest domeniu. Pentru celelalte domenii mi se pare că situația actuală este una care a funcționat în ultimul deceniu fără probleme majore. Înțeleg că pentru domeniu medical este un pic diferit”, a menționat Deca.


4 comments
  1. Cel mai bine ar fi introducerea gradului de Preparator, pt. acface diferenta între cei cu doctorat și cei fără.

  2. Doctoratul este simplu spus o atestare ca cercetător. Misiunea universităților prin lege este didactică și cercetare. Deci fără doctorat în universități nu se respecta legea și le transformăm în școli post-liceale. Este încă un exemplu de bumerang al rectorilor aleși la infinit. Oare nu vrem să deblocam anchiloza universitară a rectorilor și rețelelor lor instalate de ani de zile în universitățile românești cu false soluții și propuneri inadecvate dezvoltării? Chiar vrem sa ne plece toți studenții în străinătate?

  3. Adica medicina este mai cu mot?!! Tot mediul universitar si de cercetare ar trebui obligatoriu sa detina doctoratul. La angajare in facultate si incd -uri sa fie deja inscris la doctorat, iar daca in urmatorii 3 ani nu isi ia doctoratul sa zboare din post. Adica facem iarasi legi pe clanuri de interese?!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

SURSE Toate liceele vor putea organiza examen de admitere la clasa a IX-a, acolo unde există concurență, potrivit proiectului de lege a învățământului preuniversitar / Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a va fi înaintea admiterii și susținută de către toți elevii

Liceele din întreaga țară vor putea organiza concurs de admitere pe 90% din locuri, potrivit prevederilor din proiectul legii învățământului preuniversitar, varianta Deca, conform surselor Edupedu.ro. Reamintim forma precedentă a…
Vezi articolul

DOCUMENT Elevii de clasele a VIII-a și a XII-a, plus cei din anii terminali de la școlile postliceale și profesionale vor putea merge fizic la școală, indiferent de scenariu, potrivit hotărârii Comitetului Național pentru Situații de Urgență

Elevii de clasele a VIII-a și a XII-a, plus cei din anii terminali de la postliceale și școlile profesionale vor putea merge fizic, la școală, indiferent de scenariul în care…
Vezi articolul
Inspecția specială

Ministerul Educaţiei reia, după o întrerupere de doi ani, cauzată de pandemia de COVID-19, competiţia pentru obţinerea certificatului “Şcoală Europeană” în anul şcolar 2021 – 2022. Ce trebuie să conțină dosarul

Școlile care au fost sau sunt implicate în programele europene din domeniul educației și formării profesionale se pot înscrie la Competiţia Națională „Școală Europeană” 2022, până la data de 20…
Vezi articolul

Noul clasament „oficial” al universităților românești, făcut pe repede înainte. Metodologia e în consultare publică până pe 14 aprilie, pe 15 aprilie metarankingul trebuie finalizat

Ministerul Educației a pus în consultare proiectul de Metodologie pentru un nou metaranking național (ediția pentru anul 2023), clasament anual al universităților românești, folosit în finanțarea cercetării în aceste instituții.…
Vezi articolul