Ministerul Educației a cerut, cu 13 minute înainte de ședința Consiliului Economic și Social, retragerea de pe ordinea de zi a proiectului de Hotărâre de Guvern care modifică funcționarea agenției care acreditează școlile – DOCUMENT SURSE

15.061 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Adriana Neagoe
Ministerul Educației a transmis, cu doar 13 minute înainte de începutul ședinței de astăzi a Consiliului Economic și Social (CES), o adresă prin care a cerut amânarea de pe ordinea de zi a proiectului controversat de Hotărâre de Guvern prin care se dorește modificarea regulilor de funcționare a agenției care acreditează școlile, ARACIP, potrivit surselor Edupedu.ro. Cererea de amânare vine după ce mai multe voci din Educație și din societatea civilă au atras atenția că proiectul de HG va politiza puternic Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP). Proiectul ministerului și toate anexele publicate le puteți consulta la finalul acestui articol.
  • Amintim că luni, 27 decembrie, a avut loc o dezbatere organizată de Ministerul Educației de la 8 dimineața pe tema proiectului de Hotărâre de Guvern. În cadrul dezbaterii, directorul executiv al Centrului pentru Inovație Publică, Ovidiu Voicu, a explicat că proiectul pus în dezbatere de Ministerul Educației va politiza puternic instituția și o va subordona complet politicienilor aflați la guvernare care vor putea da ușor afară membri ai Consiliului ARACIP și chiar pe președintele acestuia prin noile reguli, dacă acestea vor fi aprobate. Mai multe detalii aici.
  • Consiliul Național al Elevilor a transmis luni, după dezbatere, că „dezaprobă ferm reorganizarea aberantă a ARACIP” și susține că „activitatea agenției trebuie să rămână independentă față de factorul politic sau de interesele obscure” și a cerut retragerea „de urgență” a proiectului de Hotărâre de Guvern. Mai multe detalii aici.
  • Proiect a fost deja înaintat, înainte de dezbaterea de luni, în varianta propusă de Ministerul Educației, către ministerele avizatoare și către Consiliul Economic și Social, ceea ce a scandalizat societatea civilă care a lansat acuzații de formalism și încercare de cenzură a propunerilor, în dezbaterea publică, către reprezentanții Ministerului Educației, pe marginea restructurării Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar. Mai multe detalii aici.
  • Președintele Asociației Școlilor Particulare a fost singurul prezent la dezbatere care nu a propus modificarea proiectului de hotărâre a organizării și funcționării ARACIP, prin care organizația sa primește un loc cu drept de vot în Consiliu. Mai multe detalii aici.
  • Proiectul aflat pe ordinea de zi a CES nu are încă avizele Ministerului Muncii, Ministerului Finanțelor și Ministerului Justiției.
Observațiile de pe ordinea de zi a ședinței CES

Având în vedere dezbaterea publică ce a avut loc în data de 27 decembrie 2021, la solicitarea Federației Părinților și Aparținătorilor Legali, cu tema proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), organizată de Ministerul Educației în conformitate cu prevederile art. 7 alin (9) din legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, revenim la adresa Ministerului Educației nr. 2783/2021 cu privire la avizarea de către Consiliul Economic și Social a proiectului sus-menționat, cu rugămintea de a amâna introducerea acestuia pe ordinea de zi a ședinței Plenului Consiliului Economic și Social”, se arată în adresa obținută de Edupedu.ro, trimisă pe mail la ora 9:47, marți, 28 decembrie, cu 13 minute înainte de începerea ședinței CES, programată la ora 10:00.

Cum va fi schimbată ARACIP

În momentul de față, în Consiliu există doar experți ARACIP. În proiectul de HG, care este al doilea de acest gen pus în dezbatere publică în ultimele trei luni de minister, scrie că în Consiliu vor mai fi:

b) 5 reprezentanți ai Ministerului Educației, cadre didactice și/sau inspectori școlari de specialitate, dintre un reprezentant al Direcției pentru învățământul in limbile minorităților naționale;

c) 2 reprezentanți ai altor autorități cu responsabilități în sistemul de educație, respectiv un reprezentant desemnat de Ministerul Afacerilor Interne și un reprezentant desemnat de Ministerul Apărării Naționale, personal responsabil cu activitățile de învățământ;

d) 1 reprezentant al Asociației Școlilor Particulare, cadru didactic reprezentând furnizorii de învățământ particular, inclusiv organizațiile furnizoare de educație care organizează și desfășoară, pe teritoriul României, activități de învățământ corespunzătoare unui sistem de educație din altă țară;

e) 4 reprezentanți ai partenerilor de dialog social, membri observatori fără drept de vot, astfel:

  1. doi reprezentanți desemnați de cele două federații sindicatele reprezentative din învățământul
    preuniversitar;
  2. un reprezentant al Consiliului Național al Elevilor.
  3. un reprezentant al federației naționale a asociațiilor de părinți din învățământul preuniversitar

În cadrul dezbaterii de luni, directorul executiv al Centrului pentru Inovație Publică, Ovidiu Voicu, a explicat că proiectul de HG al Ministerului Educației va politiza puternic instituția și o va subordona complet politicienilor aflați la guvernare care vor putea da ușor afară membri ai Consiliului ARACIP și chiar pe președintele acestuia prin noile reguli, dacă acestea vor fi aprobate. 

„În ceea ce privește independența Consiliului ARACIP, cel mai problematic este punctul d al articolului 10 care spune că încetarea calității de membru al consiliului se poate dispune oricând la retragerea calității de reprezentant al entității care a propus numirea. De vreme ce nu există niciun standard și niciun criteriu obiectiv pentru numire, este la fel de subiectivă și retragerea calității. Oricând, Ministrul Educației sau alt minister care a făcut numirea pot să retragă calitatea de reprezentant fără a avea niciun fel de justificare, ceea ce pune întreg consiliul ARACIP sub controlul juridic al Ministerului Educației”, a explicat Ovidiu Voicu.

Proiectul de act normativ și nota de fundamentare pot fi consultate mai jos:


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Testele de antrenament pentru elevii care vor da Evaluarea Națională și examenul de Bacalaureat 2023 nu vor mai fi publicate, spune șeful instituției care face subiectele de examen: „Pot fi folosite cele din anii anteriori”

În anul școlar 2022-2023, nu o să mai fie publicate teste de antrenament pentru elevii claselor a VIII-a și a XII-a, cei care urmează să susțină Evaluarea Națională și examenul…
Vezi articolul

INTERVIU Scriitoarea Adina Popescu: Dacă vrem copii care citesc, atunci să îi vadă pe părinți, bunici și profesoara de la școală că deschid o carte. Poveștile să fie cât mai adaptate vremurilor în care trăiesc, altfel n-o să se regăsească în ele

Literatura pentru copii a evoluat în mod surprinzător în ultimii 35 de ani, de la o piață de carte inexistentă, la nenumărate titluri noi care lasă în urmă formulările „pufoase”…
Vezi articolul

Menținerea școlilor deschise sau sănătatea? „E ca și cum ai pune un copil să aleagă între tată și mamă, așa ceva nu se poate face”, spune ministrul Educației care susține că „trebuie găsit un echilibru între nevoia de educație și nevoia de sănătate” / Controalele în școli vor începe de luni, dar teste non-invazive încă nu vor exista

Acţiunile de control în şcoli privind respectarea tuturor regulilor de protecţie sanitară în contextul pandemiei de COVID-19 vor începe de luni, 4 octombrie, a anunțat ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, la…
Vezi articolul

Valeriu Gheorghiță: Școlile vor organiza ședințe online cu părinții în campania pro-vaccinare / Tinerii sub 20 de ani, în special băieții – mai expuși la complicații cardiace în urma trecerii prin infecție, decât în urma vaccinării

Coordonatorul campaniei naţionale de vaccinare, Valeriu Gheorghiţă, anunţă că autorităţile vor derula o campanie de informare prin intermediul şcolilor, care vor organiza şedinţe online cu părinţii, pentru a convinge cât…
Vezi articolul

Supravegherea permanentă cu aparatură audio-video, în școli, a elevilor și angajaților este o îngrădire a drepturilor persoanelor vizate cu multiple consecințe de ordin juridic, care poate afecta și psihicul acestora, spune Daniela Cireașă, președintele Asociației Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor

Montarea obligatorie în școli a camerelor de supraveghere audio-video și monitorizarea permanentă a elevilor și cadrelor didactice, plus a celorlalți angajați, fără consimțământul acestora, este o îngrădire a drepturilor acestora,…
Vezi articolul