Ministerul Educației, acuzat de termene „pripite” și lipsă de legalitate în consultarea programei de Istorie doar pentru clasa a IX-a de către Societatea de Științe Istorice, care a identificat aproape 200 de probleme majore

426 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Societatea de Științe Istorice din România acuză Ministerul Educației că a declanșat elaborarea noilor programe școlare cu „deadline-uri strânse”, fără consultări reale și cu încălcarea criteriilor de legalitate, după ce a lansat în dezbatere publică doar programa de Istorie pentru clasa a IX-a. Specialiștii în istorie spun, într-un comunicat de presă care poate fi citit integral mai jos, că au identificat aproape 200 de puncte care „trebuie în mod imperios reconsiderate” și avertizează că documentul, în forma actuală, are „foarte mari probleme” de viziune, structură și impact educațional.

Societatea de Științe Istorice din România (SȘIR) este cea mai amplă asociație profesională din domeniul istoriei, care reunește profesori, cercetători, arhiviști, muzeografi și studenți.

Organizația își exprimă public îngrijorarea față de modul în care a fost elaborată programa de Istorie pentru clasa a IX-a, pusă recent în consultare de Ministerul Educației. Reprezentanții SȘIR atrag atenția că miza acestui document este una majoră, întrucât „pentru cel puțin un deceniu, generațiile de elevi și de viitori cetățeni vor învăța istoria pe bazele acestei programe care ridică serioase semne de întrebare”.

În comunicatul transmis pe 12 decembrie, SȘIR critică explicit felul în care Ministerul Educației a declanșat procesul de elaborare a programelor școlare, vorbind despre o grabă incompatibilă cu importanța unei asemenea reforme. „Ministerul Educației a dat startul procesului de elaborare a programelor școlare, stabilind pripit deadline-uri strânse, fapt care intră în contradicție cu importanța pe care o incumbă un proces cu o adâncă responsabilitate civică și cu impact asupra existenței democratice a țării”, se arată în document.

O altă critică majoră vizează faptul că ministerul a lansat în consultare publică doar programa pentru clasa a IX-a, deși noul model curricular este construit pe dezvoltarea de competențe pe parcursul mai multor ani de studiu. În acest context, specialiștii în istorie susțin că procesul este viciat din start. „Procesul de consultare publică a fost demarat doar pentru programa de clasa a IX-a (ca în cazul altor discipline la fel de importante)”, iar acest lucru face ca demersul să aibă „valoare extrem de limitată” și „nu poate fi considerat ca îndeplinind criteriul de legalitate a procesului de aprobare”.

În urma analizei detaliate a documentului, Societatea de Științe Istorice din România anunță că a identificat „aproape 200 de puncte care trebuie în mod imperios reconsiderate”. Potrivit comunicatului, aceste probleme „lasă loc multor ambiguități”, iar observațiile au fost transmise atât Ministerului Educației, cât și Grupului de Lucru pentru Elaborarea Programei de Istorie.

Criticile vizează inclusiv viziunea generală a programei, descrisă drept „o istorie precumpănitor politică, europocentrică și masculină”. Reprezentanții SȘIR semnalează că, deși femeile au fost „dintotdeauna la paritate numerică cu bărbații”, în programă sunt incluse „doar două personaje feminine”. De asemenea, este problematică relația dintre istoria universală și cea regională, în condițiile în care perspectiva propusă este considerată una limitată la spațiul occidental și mediteranean, cu excluderea altor regiuni europene și extraeuropene, mai spun reprezentanții SȘIR.

Organizația mai atrage atenția că programa ignoră evoluțiile istoriografice din ultimele decenii și promovează o abordare „simplificată dincolo de necesar”, care riscă să devină „nesemnificativă”. Concluzia specialiștilor: „Programa, în forma sa actuală, are foarte mari probleme: de viziune, de structură, de posibil impact educațional, de conținuturi”, iar problema principală este „mai degrabă viziunea, mai exact… absența ei”.

În aceste condiții, Societatea de Științe Istorice din România consideră că programa de Istorie pentru clasa a IX-a „trebuie să fie regândită” și să fie operate „modificări semnificative”, subliniind că „graba Ministerului Educației este una nefastă” și că documentul nu îndeplinește, în prezent, „standardele de calitate necesare”.

Comunicatul Societății de Științe Istorice din România cu privire la elaborarea programei de Istorie pentru clasa a-IX-a:


1 comment
  1. Nu doar la Istorie!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Articol realizat în cadrul proiectului MINT, dezvoltat de Fundația Terre des Hommes România

Ghidul unui copil nou venit în România, program care poate fi folosit și de profesori. Cum au ajuns câțiva tineri români să fie mentori pentru copii imigranți – interviu cu Rodica Novac, project manager Terre des hommes Romania

Ce i-ați spune despre țara voastră unui copil care acum ajunge în România pentru prima dată? Unele dintre cele mai importante nevoi ale copiilor imigranți sunt acelea de a se…
Vezi articolul
începerea școlii, predare bilingvă

Ministrul Educației din Republica Moldova propune ca școala să înceapă pe 1 septembrie 2024, într-o zi de duminică și să se încheie într-o sâmbătă. Dan Perciun: „În prima zi de școală se repartizează manuale și se prezintă orarul”

Ministerul Educației din Republica Moldova propune ca anul școlar viitor să înceapă pe 1 septembrie, într-o zi de duminică și să se încheie pe 31 mai, într-o zi de sâmbăta,…
Vezi articolul

Scrisoare deschisă a Academiei Române: Mai puține ore de Fizică înseamnă scăderea capacității creative a tinerilor pentru domeniile de vârf, România urmând să ajungă o țară ‘outsourcing’

Un număr redus de ore de fizică poate reprezenta un moment în care firul educației științifice din țara noastră să se rupă iremediabil, atrage atenția Academia Română într-o scrisoare deschisă,…
Vezi articolul